Skrevet av Emne: 25åts symposium  (Lest 112089 ganger)

Utlogget Deff

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 000
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 000

  • Natural fitness
SV: 25 ÅTs dagbok
« #345 : 06. april 2005, 17:08 »
OK.
Det jeg tenkte på var å tipse deg om homocysteine og b-vitamin(b6-b12 og folat). Har lest en del om dette. Det er også en stor Norsk undersøkelse på dette. Noe som jeg finner litt uetisk, da det er sterke indikasjoner på at dette enkle tiltaket kan hjelpe.

Limer inn forsknings-beskrivelsen; Konklusjonen på denne undersøkelsen burde foreligge nå, men finner den ikke verken i Norske eller utenlandske medisinske tidskrift på nettet.

NORVIT - Norsk multisenterstudie: Effekt av vitaminer ved hjerteinfarkt

NORVIT - Norwegian multicenterstudy on the effects of vitamins in myocardial infarction

Prosjektsammendrag:
Etter et hjerteinfarkt er det viktig å hindre tilbakefall. En kjenner noen behandlinger som reduserer denne risikoen, men flere av disse har uønskede bivirkninger og er kostbare. Observasjonsstudier har vist at risiko for hjerteinfarkt, hjerneslag og blodpropp øker med økende nivå av aminosyren homocystein i blodet og ved lavt kostinntak av B-vitaminer. Det er også holdepunkter for at B-vitaminer har en viss gunstig effekt på hukommelse og andre mentale funksjoner. Behandling med B-vitaminene folsyre og vitamin B12 reduserer homocysteinnivå med 25-40%, er billig og har ingen kjente bivirkninger. Prosjektet undersøker om behandling med B-vitaminer kan forebygge hjerte- og karsykdom. I et delprosjekt undersøkes effekten på hukommelse og mentale funksjoner. I alt 3500 pasienter som nylig har hatt hjerteinfarkt randomiseres til behandling med B-vitaminer eller placebo. Studien er dobbelt blind og gjennomføres ved 39 norske sykehus. Hypotesen er at behandlingen vil føre til 20% reduksjon i risiko for å få et nytt hjerteinfarkt eller hjerneslag. Inklusjon av pasienter startet i desember 1998 og studien beregnes avsluttet høsten 2003. Dersom hypotesen er korrekt, vil inntak av B-vitaminer kunne gi en betydelig helsegevinst.

Engelsk sammendrag:
Several observational studies indicate that blood homocystein levels and dietary intake of vitamin B are related to risk of cardiovascular disease. B-vitamins may also be associated with cognitive functioning and dementia. Treatment with vitamin has been shown to lower blood homocysteine levels of 25-40% and do not have serious side effects. This study tests the hypothesis that treatment with vitamin B will lower the risk of cardiovascular disease by 20% among patients with a recent myocardial infarction. The effect of vitamin B on cognitive functioning will also be studied. A total of 3500 patients will be randomized to treatment with vitamin B or placebo in a double blind multicenter study at 39 Norwegian hospitals. Inclusion of patients started in December 1998. The study will be completed by 2003.

Samarbeid, større forskningstiltak:
Prosjektet samarbeider med Per Magne Ueland og Helga Refsum, Universitetet i Bergen, og Knut Rasmussen og Egil Arnesen, Universitetet i Tromsø.

Offentliggjøring:
Prosjektet publiseres i internasjonale tidsskrifter.

Anvendelse:
Prosjektet har relevans i forebyggende medisin.

Ansvarlig institusjon:
     Institutt for samfunnsmedisin, Universitetet i Tromsø

Personell
     Prosjektansvarlig
     Kaare Harald Bønaa, Medisinsk avdeling, St. Olavs Hospital HF
     Medarbeider
     Egil Arnesen, Institutt for samfunnsmedisin, Universitetet i Tromsø
     Inger Njølstad, Universitetet i Tromsø
     Knut Rasmussen, Universitetet i Tromsø
     Helga Margaretha Refsum, Farmakologisk seksjon, Institutt for klinisk biologi, Universitetet i Bergen
     Henrik Schirmer, Institutt for samfunnsmedisin, Universitetet i Tromsø
     Per Magne Ueland, Institutt for farmakologi, Universitetet i Bergen

Utøver i kroppsbygging og sprint triathlon
_________________________________________________
  http://www.HenningMikal.com

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: 25 ÅTs dagbok
« #346 : 06. april 2005, 17:16 »
Noen hevder at statiner gir eller kan gi irreversibelt muskelsvinn? Vet du noe om det?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok
« #347 : 06. april 2005, 19:02 »
Noen hevder at statiner gir eller kan gi irreversibelt muskelsvinn? Vet du noe om det?


Ja, både statiner og fibrater gir i enkelte tilfeller slike utslag. Heldigvis er preparatene blitt mye bedre med årene, men jeg har nok opplevd dette selv. Den første kolesterolsenkende medisinen ga voldsomme bivirkninger, det andre plagsomme bivirkninger-særlig kramper og permanente "knuter" i deler av muskelaturen. Brukte denne siste medisinen i flere år. Jeg har fremdeles en ganske merkbar knute i venstre underarm og en i venstre lår (ikke synlig). Hvor mye dette har kostet meg i tapt styrke/masse vil jeg helst ikke tenke på, men nå fungerer det helt fint for meg å ta megadoser av Lipitor. Om bruken av mariatistel grønn te og  ALA gjør at jeg tåler medisinene bedre vet jeg ikke, men jeg vil ikke utelukke det. De mest brukte merkene i dag ser ikke ut til å ødelegge for trening, selv om dagens utbredte bruk av statiner av enkelte blir kalt vår tids største medisinske eksperiment.
OK.
Det jeg tenkte på var å tipse deg om homocysteine og b-vitamin(b6-b12 og folat). Har lest en del om dette. Det er også en stor Norsk undersøkelse på dette. Noe som jeg finner litt uetisk, da det er sterke indikasjoner på at dette enkle tiltaket kan hjelpe.

Limer inn forsknings-beskrivelsen; Konklusjonen på denne undersøkelsen burde foreligge nå, men finner den ikke verken i Norske eller utenlandske medisinske tidskrift på nettet.

NORVIT - Norsk multisenterstudie: Effekt av vitaminer ved hjerteinfarkt

NORVIT - Norwegian multicenterstudy on the effects of vitamins in myocardial infarction

Prosjektsammendrag:
Etter et hjerteinfarkt er det viktig å hindre tilbakefall. En kjenner noen behandlinger som reduserer denne risikoen, men flere av disse har uønskede bivirkninger og er kostbare. Observasjonsstudier har vist at risiko for hjerteinfarkt, hjerneslag og blodpropp øker med økende nivå av aminosyren homocystein i blodet og ved lavt kostinntak av B-vitaminer. Det er også holdepunkter for at B-vitaminer har en viss gunstig effekt på hukommelse og andre mentale funksjoner. Behandling med B-vitaminene folsyre og vitamin B12 reduserer homocysteinnivå med 25-40%, er billig og har ingen kjente bivirkninger. Prosjektet undersøker om behandling med B-vitaminer kan forebygge hjerte- og karsykdom. I et delprosjekt undersøkes effekten på hukommelse og mentale funksjoner. I alt 3500 pasienter som nylig har hatt hjerteinfarkt randomiseres til behandling med B-vitaminer eller placebo. Studien er dobbelt blind og gjennomføres ved 39 norske sykehus. Hypotesen er at behandlingen vil føre til 20% reduksjon i risiko for å få et nytt hjerteinfarkt eller hjerneslag. Inklusjon av pasienter startet i desember 1998 og studien beregnes avsluttet høsten 2003. Dersom hypotesen er korrekt, vil inntak av B-vitaminer kunne gi en betydelig helsegevinst.

Engelsk sammendrag:
Several observational studies indicate that blood homocystein levels and dietary intake of vitamin B are related to risk of cardiovascular disease. B-vitamins may also be associated with cognitive functioning and dementia. Treatment with vitamin has been shown to lower blood homocysteine levels of 25-40% and do not have serious side effects. This study tests the hypothesis that treatment with vitamin B will lower the risk of cardiovascular disease by 20% among patients with a recent myocardial infarction. The effect of vitamin B on cognitive functioning will also be studied. A total of 3500 patients will be randomized to treatment with vitamin B or placebo in a double blind multicenter study at 39 Norwegian hospitals. Inclusion of patients started in December 1998. The study will be completed by 2003.

Samarbeid, større forskningstiltak:
Prosjektet samarbeider med Per Magne Ueland og Helga Refsum, Universitetet i Bergen, og Knut Rasmussen og Egil Arnesen, Universitetet i Tromsø.

Offentliggjøring:
Prosjektet publiseres i internasjonale tidsskrifter.

Anvendelse:
Prosjektet har relevans i forebyggende medisin.

Ansvarlig institusjon:
    Institutt for samfunnsmedisin, Universitetet i Tromsø

Personell
    Prosjektansvarlig
    Kaare Harald Bønaa, Medisinsk avdeling, St. Olavs Hospital HF
    Medarbeider
    Egil Arnesen, Institutt for samfunnsmedisin, Universitetet i Tromsø
    Inger Njølstad, Universitetet i Tromsø
    Knut Rasmussen, Universitetet i Tromsø
    Helga Margaretha Refsum, Farmakologisk seksjon, Institutt for klinisk biologi, Universitetet i Bergen
    Henrik Schirmer, Institutt for samfunnsmedisin, Universitetet i Tromsø
    Per Magne Ueland, Institutt for farmakologi, Universitetet i Bergen


Tusen takk for interessant opplysning!

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok
« #348 : 08. april 2005, 10:24 »
fredag 8/4

oppv
skråbenk smith: 5*5, inkl 120kg
dipsmaskin: 110kg*8
benkpress hantler: 1 sett failure
incline chest press machine: 2 sett (disse to siste øvelsene ble valgt ad-hoc pga KØ)
stående roing stang: 3 sett, inkl 125kg*6
nedtrekk omvendt grep smalt: 2 sett inkl 75kg*7 failure
konsentrasjonscurl: 18kgs hantel*10, 22kgs*6 failure
push-down: 40kg*12, til konsentrisk og eksentrisk failure
---"---- tau: 2 sett inkl 45kg*12 til kons. failure
lutende sidehev, strikt: 18kgs hantler*11, failure
stangshrugs: 90kg*10, 120 kg* 5
hantelshrugs: et sett høyrep til failure
stretch, cool down

1 uke igjen til ny fase med kalorirestriksjon og trening uten failure.



Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok
« #349 : 11. april 2005, 10:05 »
mandag 11/4

oppv
nedtrekk bredt: 4 sett, inkl 100kg*8
lat rows: 130kg*7*2 (fått bra uttelling i volum på rygg nå faktisk)
benk-5*5 (inkl 115kg)
wide chest press: 100kg*10 failure
push down: 70kg*11 (kuttet franskpress pga albue)
push-down rope: 60kg*12 failure
alt.hantelcurl: 18kgs hantler*12
konscurl: 20kgs hantel*7
sidehev: 14kgs hantler*9
stangshsrugs: 100kg*11, 140kg'6, 100kg*8
stretch

Skuldrene er ikke helt bra. Teller på knappene hvilket program jeg skal kjøre fra neste uke. Det blir ihvertfall lite øvelser for skuldre, for de ser ut til å vokse bedre jo mindre jeg trener dem. Med press-øvelser for bryst 2 ganger i uka kan jeg antakelig kutte alle isolasjonsøvelser for skuldre.


Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: 25 ÅTs dagbok
« #350 : 11. april 2005, 10:08 »
Du har ikke lyst til å lage en bildeprofil da? Hadde vært moro å sett fremgang fra år til år Smiley
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok
« #351 : 11. april 2005, 11:05 »
Du har ikke lyst til å lage en bildeprofil da? Hadde vært moro å sett fremgang fra år til år Smiley

He-he, jeg har jo lovt å legge ut bilder straks fettprosenten kommer ned i 7... Nå er jeg altfor bløt, og da blir det litt for flaut å opprette en profil. Hmm..kanskje jeg skulle prøvd å fikse et bilde til avataren før sommeren, må sikkert ha assistanse for å greie å legge det ut dah..*rødmer*

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: 25 ÅTs dagbok
« #352 : 11. april 2005, 11:18 »
Å legge ut bilde får du alltids hjelp til Wink

Har du bilder fra du startet å trene? Hadde vært moro å sett forandringen fra år til år siden du startet!!
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok
« #353 : 11. april 2005, 11:30 »
Å legge ut bilde får du alltids hjelp til Wink

Har du bilder fra du startet å trene? Hadde vært moro å sett forandringen fra år til år siden du startet!!

Ehh, ja jeg tror det skulle gå bra dette med avataren. Det er i grunnen en ting jeg har angret på dette at jeg ikke har noen bilder fra glory days. Jeg har vel aldri vært noen ekshibisjonist akkurat, og har egentlig hatt et ganske avslappet forhold til dette - har liksom aldri sett på meg sjøl som noen potensiell bygger. Men nå har du i grunnen satt meg på en tanke her Stripie-kan jo ha litt moro med dette i framtiden.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok
« #354 : 13. april 2005, 09:43 »
onsdag 13/4

Ojsann, dette var en av de treningsdagene hvor det meste går lett-hadde en mye bedre dag enn på mandag.

oppv
knebøy: 6 sett med kort pause, inkl 200kg*7 ( woot dermed nådde jeg nesten målet mitt om å komme opp i 200 kg "i løpet av vinteren", men dette var helt på grensen av hva korsryggen min tåler)

leg extension: 130kg*11, 150kg*8

Hamstring legcurl: 3 sett inkl, 50kg*9

Tåhev: 5 sett

stretch, 10 min cooldown

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok
« #355 : 15. april 2005, 09:49 »
fredag 15/4

oppv
(rekkefølgen på øvelsene ble litt stokastisk i dag pga den vanlige køen ved hvert apparat-hvorfor i all verden er det ikke mer frivekter på disse treningssentrene? Men ble på en måte litt agonist-antagaonist dette her da. Kanskje ikke så dumt i utgangspunktet)

Yates roing: 3 sett inkl 115kg*5 (dårlig)
skråbenk smith: 4 sett inkl 120kg*5 (greit nok)
nedtrekk, omvendt smalt grep: 3 sett inkl 90kg*6 (bra-fin øvelse å kjøre litt langsomt)
hammer wide chest press: 3 sett inkl 135kg*7 (veldig bra, digg den Hammer-maskinen)
push down: 75kg*9 (bra!)
--"-- tau: 60kg*10 (til statisk failure, igjen bra)
konsentrcurl: 26kgs hantel*5, 16kgs*20 (til statisk failure, meget bra)
hantelshrugs: 3 sett lett
stretch, cool-down.

Er endelig blitt litt sterkere i armene igjen, uten at de har vokst noe særlig...Har begynt på kalorirestriksjon igjen-denne vekslingen mellom lavkalori og "clean-bulk" ser ut til å fungere eksepsjonelt bra nok en gang. Nå blir det en ny fase med rolig trening, og så hyppig trening (tilnærmet fullkropp) som jeg tåler, kombinert med endel kardio.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: 25 ÅTs dagbok
« #356 : 15. april 2005, 09:57 »
Har begynt på kalorirestriksjon igjen-denne vekslingen mellom lavkalori og "clean-bulk" ser ut til å fungere eksepsjonelt bra nok en gang.

Blir på samme måte som DC-kostholdet det. Du burde prøve en gang, du vil bli sjokkert ved å se hvordan kroppen dropper fett under cruisingen !!
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok
« #357 : 15. april 2005, 10:04 »


Blir på samme måte som DC-kostholdet det. Du burde prøve en gang, du vil bli sjokkert ved å se hvordan kroppen dropper fett under cruisingen !!

Ja, jeg har jo prøvd det tidligere-gå fra skikkelig bulk til lavkalori og så raser kiloene av de første ukene. I år hadde jeg egentlig tenkt å ta en lang, sammenhengende periode med lavkalori fra medio februar til 1. juli, men dette å legge inn 2-3 ukers bolker med mer mat ser ut til å fungere bedre for meg. Det jeg lurer på nå er om en nesten konstant veksling som likner på ABCDE-opplegget kan være en ide?

Er det fast det at du går på lavkalori når du cruiser, og er det 2 uker "cruise" hver gang?
 

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: 25 ÅTs dagbok
« #358 : 15. april 2005, 10:07 »
Jeg går ikke akkurat lavkcalori egentlig, jeg dropper bare et måltid om dagen og teller ikke kalorier egentlig da heller. Men bulkingen blir så brutal at forbrenningen er i taket, og å droppe det måltidet gjør virkelig noe med en.

2 uker er normen, jeg kjører minst 2 uker, noen ganger 3. Men det er de 2 første ukene hvor man virkelig dropper.

ABCDE er ikke veldig langt unna nei, men jeg liker å kjøre lenger en 12 dager bulk jeg da... Grin
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: 25 ÅTs dagbok
« #359 : 15. april 2005, 10:14 »
Jeg går ikke akkurat lavkcalori egentlig, jeg dropper bare et måltid om dagen og teller ikke kalorier egentlig da heller. Men bulkingen blir så brutal at forbrenningen er i taket, og å droppe det måltidet gjør virkelig noe med en.

2 uker er normen, jeg kjører minst 2 uker, noen ganger 3. Men det er de 2 første ukene hvor man virkelig dropper.

ABCDE er ikke veldig langt unna nei, men jeg liker å kjøre lenger en 12 dager bulk jeg da... Grin

Veldig interessant, det du sier om at det er de to første ukene man virkelig dropper stemmer 100% med min egen erfaring. Og jeg er jo hjertens enig i at det er artigere å bulke i mer enn 2 uker. Jeg synes i hvertfall 12 dager er litt knapt. Om man justerer treninga slik at man kjører tungt under perioden med mer spising, rekker man liksom ikke å kjøre noen god progresjon på en så kort periode. Tror jeg kjører en ny 3 ukers periode med "cleanbulk" fra rundt 19-20. mai.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!