Jeg har vel skrevet dette tidligere, men skitt au.
Jeg har selv forsøkt eca-stacks (jepp jeg vet det står på dopinlista ....), så litt egenerfaring har jeg da, om enn begrenset.
Virkningen er forøvrig særdeles moderat. Jeg har lest mer eller mindre seriøse artikler som tilsier en økt metabolisme på 2-4% over basalnivå. Mest pga noe økt kroppstemeperatur.
For Clenbuterol (et annet astma-medikament) var effekten rundt 7%, men da forutsatte det at en utsatte seg for relativt stive bivirkninger i form av "migrenelignende" skallebank....
Effekten er med andre ord relativt beskjeden og langt under for eksempel det en times fottur daglig hadde gitt...... Går en i tillegg på diett så er det jo kaloriunderskuddet som gjør hovedjobben uansett.
Det eneste "positive" en kan si at eca-stacken gjør på en diett er at den reduserer apetitten. Det mest negative er at mange nærmest blir avhengige av å bruke den fordi den utvilsomt pigger en opp dersom en føler seg slapp og sliten.... Dessuten kødder det til forbrenninga di slik at effekten blir det motsatte av hensiket ved veiens ende.....
Skrekkhistorier har jo begrenset verdi, men jeg vil uansett fortelle om en kompis av meg som syntes at eca var storfine greier. Han var styrkeløfter, og syntes at det ga en fin piff på treninga, og mente å greie å presse opp noen ekstra kilo fordi han følte seg litt mer i støtet med eca'en i kroppen. Etter noen måneder kjente han ingen effekt lenger så han skaffet seg like godt noen rene effedrinpiller. Da var det enklere og billigere å øke dosene og effekten var tilsvarende.... Etter noen måneder med det så svant effekten med mindre han inntok et stort antall mg... (kroppen venner seg raskt til medikamentet). De fleste ville nok sluttet her, men min venn tenkte at litt "pepper" hadde vært tingen og skaffet et par.... Han likte den effekten veeeeldig godt. Problemet var bare at etter noen veldig få uker med dette så begynte han å komme sjeldnere og sjeldnere på treninga for til slutt å bli helt borte..... Det var faktisk først på dette tidspunktet vi andre fattet misstanke om at noe var alvorlig galt.
Jeg kan forsikkre at det ikke var noe lett år den karen gikk igjennom, men omsider tok han til vettet og greide å slutte med missbruket av amfetamin og cocain. Det som reddet ham var først og fremst en fantastisk samboer og noen få veldig gode venner.
I dag - fire år etter er dette historie, men nevn ordet eca eller effedrin for den karen og det lyser avsky ut av øynene hans.
Skrekkhistorier har som sagt begrenset effekt, men uansett..... Ligg unna de sakene der! De har tilnærmet ingen effekt og de potensielle negative "følge-effektene" er såpass stygge at de bør være grunn god nok til å la det være.
Jeg er enig med Tric i at dette er det best å holde seg unna. Etter som tiden har gått så har jeg funnet ut at det er best å unnga alt som kan gi en midlertidig "boost", uavhengig om det er lovlig eller ikke. Det er altfor lett å bli psykisk avhengig av det, og jeg liker ikke følelsen av noe som er "midlertidig". Når jeg gikk på skole i USA så var efedrin lovlig, og jeg brukte i perioder dymetadrine 25, koffein og aspirin (dette var helt på begynnelsen av 90 tallet når Bill Phillips akkurat hadde startet Natural Supplement Association (Før Muscle Media tiden) og solgte Met-Rx, Dymetadrine etc). Som Tric sier så kan det være skummelt hvis man føler man får effekt pga "hyper" følelsen man kan få. Ei jente jeg kjenner ble helt hyper av en tablett, og vasket og ryddet i huset som en gal. I følge forskningen jeg har lest så opprettholder man den økte forbrenningen uten å øke dosene, men det krever stadig høyere doser for å opprettholde "hyper" effekten. Det er veldig variabelt hvor mye man tåler. Jeg var helt oppe i 10 dymetadrine i slengen (250 mg), og da var det slik en sitring i kroppen at det føltes ut som om håret stod rett opp, noe som det forøvrig allerede gjorde pga Rocky 4/Ivan Drago sveisen jeg hadde på den tiden. En svær kar på 120 kg som jeg kjenner prøvde 2 tabletter, og ble helt grønn i trynet, stod og heiv etter pusten i dusjen og sa han aldri hadde følt seg så dårlig. Andre jeg vet om brukte over 50 (!) dymetadrin pr kveld i russetida sammen med alkohol. De tolererte tydeligvis dette, mens andre sikkert kunne ha fått hjertestans av disse dosene.
Forøvrig så sies det at efedrin skal ha en viss antikatabol effekt, men kan også føre til økt insulinresistanse, noe som ikke er positivt.
Nei, kast skiten sier jeg. Hold dere til Ashtanga Yoga og økologiske grønnsaker slik som meg!