Skrevet av Emne: Er proteiner bare tull og fjas?  (Lest 576 ganger)

Utlogget sockets

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 150
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 150

Er proteiner bare tull og fjas?
« : 16. november 2004, 19:58 »
Jeg trenger 4 harde styrketreningsøkter i uka, trener for volum, og tar meg godt ut på hvert sett. Jeg har hele tiden jevn progresjon og alt det der. Er 16 år (mai-88 modell) og har trent i over 1 år.

Mitt spørsmål er, holder det med et normalt norsk kosthold? dvs 3 kanskje 4 måltider om dagen, hvorav 1 kjøttmåltid(fisk/kylling o.l) og resten brødskiver med smør og 1 eller 2 lag kokeskinke?

Eller bør jeg ha et byggerkosthold med gjerne 6 måltider om dagen og supplere med proteinpulver o.l. for å få i meg nok, og sørge for en endel proteiner til hvert måltid

Og hvor mye proteiner trenger jeg? Er proteintilskudd bare tull og fjas, i den sammenheng at 1 kjøttmåltid om dagen holder i massevis sammen med noen brødskiver og litt sånn som folk flest spiser?

Utlogget Godfather

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 908
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 908

  • Custom User Title
SV: Er proteiner bare tull og fjas?
« #1 : 16. november 2004, 20:06 »
Jeg trenger 4 harde styrketreningsøkter i uka, trener for volum, og tar meg godt ut på hvert sett. Jeg har hele tiden jevn progresjon og alt det der. Er 16 år (mai-88 modell) og har trent i over 1 år.

Mitt spørsmål er, holder det med et normalt norsk kosthold? dvs 3 kanskje 4 måltider om dagen, hvorav 1 kjøttmåltid(fisk/kylling o.l) og resten brødskiver med smør og 1 eller 2 lag kokeskinke?

Eller bør jeg ha et byggerkosthold med gjerne 6 måltider om dagen og supplere med proteinpulver o.l. for å få i meg nok, og sørge for en endel proteiner til hvert måltid

Og hvor mye proteiner trenger jeg? Er proteintilskudd bare tull og fjas, i den sammenheng at 1 kjøttmåltid om dagen holder i massevis sammen med noen brødskiver og litt sånn som folk flest spiser?

Proteiner er IKKE tull og fjas. Nei, 3-4 måltider er ikke nok. Ja, du bør spise hver tredje time, 6-8 måltider om dagen. Du bør supplere med proteintilskudd dersom du ikke klarer å få i deg nok proteiner til hvert måltid. Viss du oppgir kroppsvekt, høyde og hva du vil oppnå så vil man kunne hjelpe deg litt på vei.

Utlogget sockets

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 150
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 150

SV: Er proteiner bare tull og fjas?
« #2 : 16. november 2004, 20:08 »
Jeg veier ca 81kg, er 182 cm høy og vil gjerne få mere volum, og styrke sånn i den rekkefølgen:) Altså bulke litt.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 308
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 308

  • There is only one person in which I believe.
SV: Er proteiner bare tull og fjas?
« #3 : 16. november 2004, 20:09 »
Jeg har et råd til deg. Spis det du kaller "byggerkosthold" med 6-7 måltider pr. dag, med bra med protein og NOK mat. Se om du merker noe forskjell.... Wink
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Godfather

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 908
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 908

  • Custom User Title
SV: Er proteiner bare tull og fjas?
« #4 : 16. november 2004, 20:10 »
Ligg på 2,5 til 3g protein pr. kg kroppsvekt, jeg ville tro at du ville trenge litt proteinpulver da for å opprettholde det, med mindre du spiser uhorvelige mengder kylling, tunfisk etc.

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

SV: Er proteiner bare tull og fjas?
« #5 : 16. november 2004, 20:44 »
Proteinpulver er sjølvsagt ingen nødvendighet, men 3-4 måltider er for lite. Det er ikkje nødvendig å strekke seg til 6-8. Det blir et voldsom sprang fra 3-4. Men eg anbefaler at du eter minimum 5 solide måltider om dagen.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Gå til:  

6 spennende matpakker med wraps

Kosthold21.11.2019657

Her får du tips til matpakke med wraps.
Karbonadedeig og kjøttdeig er populære ingredienser i hverdagsmaten.
Spis mer av denne matvaregruppen for å bygge muskler.
Speltlomper er i vinden som bare det.
For deg som er over 40 år bør du gjøre dette for å få fremgang.