Skrevet av Emne: Konsentrisk vs. eksentrisk muskelarbeid  (Lest 37558 ganger)

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

Konsentrisk vs. eksentrisk muskelarbeid
« : 19. november 2004, 16:20 »
Jeg bare lurer på om noen kan forklare meg forskjellen på de to? Sitter her og prøver å få dyttet noe vettug lærdom inn i skallen, men lurer på om det finnes noen "huskeregler" på forskjellen mellom de to?

Vet at konsentrisk vil si at feste og utspring på muskelen nærmer seg hverandre og at muskelen blir kortere, men går det an å si at det også innebærer at muskelen alltid jobber MOT tyngdekraften? ( eks. når man trener biceps vil man trene konsentrisk når man flekterer albuen ( altså mot tyngdekraften) og eksentrisk om man holder igjen på vei ned).

Og at man i eksentrisk arbeid alltid jobber med tyngdekraften? men man holder jo igjen iforhold til tyngdekraften da også? Huh arrrrggg.....forrvirrendes...skulle ønske man kunne si oftere at det ALLTID er slik og slik når det gjelder fysiologi og anatomi...men det går jo ikke...ikke i boimekanikken heller Sad

Frustert student!

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Konsentrisk vs. eksentrisk muskelarbeid
« #1 : 19. november 2004, 16:33 »
Vel, du forklarer det jo relativt greit her. Det er kun i den kosentriske delen man utfører et faktisk fysisk arbeid (vekt ganger strekning).
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Konsentrisk vs. eksentrisk muskelarbeid
« #2 : 19. november 2004, 16:41 »
Hva studerer du?  Smile

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Konsentrisk vs. eksentrisk muskelarbeid
« #3 : 19. november 2004, 16:55 »
Lureper: jammen går det an å si at ved konsentrisk arbeid jobber man ALLTID mot tyngdekraften? hva med knebøy f.eks? når man går ned trekker jo musklene seg sammen ( altså utspring og feste nærmer seg hverandre) men man jobber med tyngdekraften, mens når man går opp jobber man mot tyngdekraften samtidig som feste og utspring fjerner seg fra hverandre.

Baah; jeg studerer fysioterapi, men syns det begynner å se svart ut Sad ekkel forprøve om en ussel mnd og for å si det slik - hittil har bøkene mine stort sett fungert som støvsamlere. Har utrolig mane flotte bøker, men er helt elendig når det gjeldr lesedisiplin Sad og nå når jeg endelig får lyst til å lese faktisk ( ikke bare pga full panikk) så har jeg lyst å lese alt på en gang, men vet ikke hvor jeg skal begynne Tongue

I tillegg klarer jeg ikke å bestemme meg for hvordan jeg skal jobbe. Hvis jeg bare leser og leser kommer jeg jo igjennom endel, men spøsr hvor mye jeg husker. Hvis jeg sitter og tar notater underveis, blir mindre lest, men jeg husker kanskje bedre Huh
I tillegg må jeg få jobbet med oppgaver og er helt avhengig av at notatene ser noenlunde ok ut ( snobberi i know) ellers vil jeg ikke komme til å lese dem om igjen for jeg ergrer meg over hvor stygge de ser ut ....

men men ...det går vel....en mnd igjen er ikke så verst for meg å være når det gjelder å begynne å lese. så kanskje kanskje jeg får banket nok info inn i knollen til å stå så jeg får tatt de hersens eksamnene til sommeren...Grin

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Konsentrisk vs. eksentrisk muskelarbeid
« #4 : 19. november 2004, 17:08 »
Lureper: jammen går det an å si at ved konsentrisk arbeid jobber man ALLTID mot tyngdekraften? hva med knebøy f.eks? når man går ned trekker jo musklene seg sammen ( altså utspring og feste nærmer seg hverandre) men man jobber med tyngdekraften, mens når man går opp jobber man mot tyngdekraften samtidig som feste og utspring fjerner seg fra hverandre.

Jo, det er kun i den konsentriske delen du utfører et (fysisk) arbeid. For eksempel 100 kg i knebøy. En strekning på ca en meter gir et arbeid på 980 joule per repetisjon. Ti repetisjoner gir 9800 joule, eller 9,8 kilojoule. Omregnet til kalorier (kcal) blir det omtrent to. Med andre ville du om kroppen var en ikke-entropiproduserende ideell maskin kun bruke to kalorier på å ta ti repetisjon på hundre kilo i knebøy-

Du bruker selvfølgelig kalorier både i den eksentriske delen og også om du kun holder vekten i ro, men dette er pga vibrerende muskelfibre og ikke-idelle forhold.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Lissa

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 206
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 206

SV: Konsentrisk vs. eksentrisk muskelarbeid
« #5 : 19. november 2004, 17:11 »
Det er vel umulig å rekke å lage notater til alt?
Les heller grundig og bruk markeringstusj på det viktigste. Da trenger du bare å lese det viktigste når du repeterer.
Og løs eksmensoppgaver o.l.
164 cm
55 kg

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Konsentrisk vs. eksentrisk muskelarbeid
« #6 : 19. november 2004, 17:24 »

Baah; jeg studerer fysioterapi, men syns det begynner å se svart ut Sad ekkel forprøve om en ussel mnd og for å si det slik - hittil har bøkene mine stort sett fungert som støvsamlere. Har utrolig mane flotte bøker, men er helt elendig når det gjeldr lesedisiplin Sad og nå når jeg endelig får lyst til å lese faktisk ( ikke bare pga full panikk) så har jeg lyst å lese alt på en gang, men vet ikke hvor jeg skal begynne Tongue

I tillegg klarer jeg ikke å bestemme meg for hvordan jeg skal jobbe. Hvis jeg bare leser og leser kommer jeg jo igjennom endel, men spøsr hvor mye jeg husker. Hvis jeg sitter og tar notater underveis, blir mindre lest, men jeg husker kanskje bedre Huh
I tillegg må jeg få jobbet med oppgaver og er helt avhengig av at notatene ser noenlunde ok ut ( snobberi i know) ellers vil jeg ikke komme til å lese dem om igjen for jeg ergrer meg over hvor stygge de ser ut ....

men men ...det går vel....en mnd igjen er ikke så verst for meg å være når det gjelder å begynne å lese. så kanskje kanskje jeg får banket nok info inn i knollen til å stå så jeg får tatt de hersens eksamnene til sommeren...Grin

Du har vel noen gode forelesere også? Markeringtusj er et knall hjelpemiddel, som nevnt. En måned er jo egentlig ganske lang tid hvis du leser bra hver dag.
Lurer veldig på hva jeg skal studere selv nå. Huh Har egentlig lyst til å gå et realfag på NTNU, men da må jeg ta noen ekstra fag for å komme inn. Noen som har noen erfaring med å ta kveldskurs?

Beklager hvis jeg voldtok tråden din totalt.

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Konsentrisk vs. eksentrisk muskelarbeid
« #7 : 19. november 2004, 23:08 »
Lureper- greit nok det med arbeid men du svarer ikke på spm mitt - om konsentrisk arbeid alltid skjer MOT tyngdekraften og eksentrisk alltid i samme retning som tyngdekraften.

Lissa: markeringstusj er ikke min beste venn for å si det slik- hvis jeg prøver å bruke den ender jeg alltid opp med nærmest helt gule sider tehehe...dessuten vil jeg ikke ha noe skriblerier i mine fine dyre bøker Wink'

Baah: går greit det Smiley - kveldskurs er helt ok det hvis underviseren er flink Smiley prøvde meg på et 3kj kurs hos friundervisningen for noen år siden - kurset var bra det - bare jeg som ikke klarte å henge med. Men man må gjerne jobbe litt hardere enn om man tar de samme fagene på skolen i.o.m at man ikke har like mange undervisningstimer Sad

hva studiet angår så er mitt råd - gå for det du virkelig vil! Tar man noe som er andrevalget i utgangspunktet vil det alltid være nettopp det - andre valget ditt. Sats derfor det du kan for å komme inn på det studiet du vil! Det vil du tjene mest på i lengden. Finn et studie/ yrke du kan trives med - man skal nemlig gjerne ha det i noen år. Å bekymre seg for hvor mye en vil tjene eller hvordan det blir å få jobb kan lett bli meningsløst i.o.m at markede stadig forandrer seg... så stå på og go for what you really want! Grin

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Konsentrisk vs. eksentrisk muskelarbeid
« #8 : 19. november 2004, 23:12 »
Baah: går greit det Smiley - kveldskurs er helt ok det hvis underviseren er flink Smiley prøvde meg på et 3kj kurs hos friundervisningen for noen år siden - kurset var bra det - bare jeg som ikke klarte å henge med. Men man må gjerne jobbe litt hardere enn om man tar de samme fagene på skolen i.o.m at man ikke har like mange undervisningstimer Sad

hva studiet angår så er mitt råd - gå for det du virkelig vil! Tar man noe som er andrevalget i utgangspunktet vil det alltid være nettopp det - andre valget ditt. Sats derfor det du kan for å komme inn på det studiet du vil! Det vil du tjene mest på i lengden. Finn et studie/ yrke du kan trives med - man skal nemlig gjerne ha det i noen år. Å bekymre seg for hvor mye en vil tjene eller hvordan det blir å få jobb kan lett bli meningsløst i.o.m at markede stadig forandrer seg... så stå på og go for what you really want! Grin

Takk for svar. Smiley

Jeg har veldig lyst å gå bioteknologi, men mangler 2MX og 3MX for å komme inn. Må jeg vente ett helt år da for å fullføre disse, for så å søke igjen? Eller kan jeg søke med et kompromiss at jeg fullfører og består 2MX og 3MX der oppe?   Det hadde vært knall...

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Konsentrisk vs. eksentrisk muskelarbeid
« #9 : 19. november 2004, 23:29 »
Regner med det går an å få tatt et par fag i militæret? Må jo være en grei måte å gjøre det på, så kommer du ikke helt utav sporet med et år helt uten skole heller  Wink

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Konsentrisk vs. eksentrisk muskelarbeid
« #10 : 19. november 2004, 23:31 »
 woot woot woot

Militæret?? Det er vel det siste stedet jeg har lyst til å dra, men det var jo forsåvidt en god idè da.  Smile

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

SV: Konsentrisk vs. eksentrisk muskelarbeid
« #11 : 19. november 2004, 23:54 »
konsentrisk arbeid er når kontraksjonskraften i musklen er høyere enn kraften som virker mot, musklen forkorter seg dermed.

Ved eksentrisk arbeid er den ytre kraften høyere enn muskelens kontraksjonskraft, musklen blir derfor strekt ut.

ikke værre enn det Smiley

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Konsentrisk vs. eksentrisk muskelarbeid
« #12 : 19. november 2004, 23:58 »
woot woot woot

Militæret?? Det er vel det siste stedet jeg har lyst til å dra, men det var jo forsåvidt en god idè da. Smile

Hehe, da blir det vel en litt annen sak ja!

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Konsentrisk vs. eksentrisk muskelarbeid
« #13 : 20. november 2004, 02:43 »
Ossie : takk for svar ! hehe det høres jo veldig enkelt ut...skal legge meg det på minnet...men det er vel fremdeles ikke svar på om konsentrisk = alltid mot tyngdekraften og eksentriks = alltid med tyngdekraften?

Baah: både 2mx og 3mx kan taes på halvtårskurs enten hos friundervisningen eller privatgymnas...koster jo endel da, men samtidig sparer man tid på det. Skjønnt jeg syns iallefall at å ta noe som helst mattekusr på et halvt år var alt for tøfft, hjernen slo krøll. Krever mye arbeid iaf....men det er da en mulighet Smiley

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
SV: Konsentrisk vs. eksentrisk muskelarbeid
« #14 : 20. november 2004, 06:58 »
hvis du står på hodet og tar bicepscurl.. da vil jo konsentrisk fase jobbe mot tyngdekraften..


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!