Skrevet av Emne: Hvordan få skikkelig kondisjon?  (Lest 7664 ganger)

Utlogget Melissa

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 183
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 183

SV: Hvordan få skikkelig kondisjon?
« #15 : 04. desember 2004, 17:39 »
Okay  Grin Takker høflig  Wink  2thumbsup
Man er ikke en taper før man slutter å prøve seg!

Utlogget Epic

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 339
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 339

SV: Hvordan få skikkelig kondisjon?
« #16 : 05. desember 2004, 18:35 »
Jeg trener også intervalltrening to ganger i uka.. Jeg begynte ganske rolig, men økte farten etter hvert! Noen som kan si hvor mye jeg skal øke med hver uke? Bruker tredemølle..

Hei!
Det som jeg har lært skal være bra er først å bygge opp mengeden, feks tre fem timer løping i uka. Deretter starter du feks med 1 minutts-intervaller rett under terskel. Dvs rett før musklene blir stive av melkesyre.
Øk så intervallengden men feks 30 sek i uka. Da bygger du deg ganske fort oppover.

Men husk at er du sliten en dag så løp rooolig eller dropp turen!!

Utlogget Epic

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 339
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 339

SV: Hvordan få skikkelig kondisjon?
« #17 : 05. desember 2004, 18:39 »
Jeg lurer på om Epic kan sette opp et kondisjons program til meg, siden du kunne mye om dette. Eller om noen andre kan gjøre det Bow
Mandag, Onsdag, Søndag Wink

Jeg kan godt sette opp et variert prog til deg. Variasjon = framgang vettu Gull

Utlogget Melissa

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 183
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 183

SV: Hvordan få skikkelig kondisjon?
« #18 : 08. desember 2004, 17:55 »
Kunne du kanskje satt opp et program til meg også?
Man er ikke en taper før man slutter å prøve seg!

Utlogget Specialized

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 30
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 30

SV: Hvordan få skikkelig kondisjon?
« #19 : 11. desember 2004, 17:40 »
Når det gjelder intervalltrening, så viser forskning at 4 minutersintervaller er perfekt.
Dersom målet ditt er å øke hjertets evne til å pumpe blod da.

Her er mange gode tips på lenken din. Men spesielt to av dem synes jeg en ung mann som deg bør merke seg med en gang. Og det er at du må først få et solid grunnlag. Det får du alså med først å trene en del langturer. Dette er svært viktig, og av flere årsaker. Blant annet kan nevnes for å unngå skade samt få bedre uttelling av intervalltreningen din.

Et annet tips som er alfa omega er som Epic sier. Variasjon = fremgang.
Tren variert du som er ung, det er det beste rådet du kan få.

Boxing er helt rått. Du trenger ikke være redd for boxing. Bruk feks sekkhansker og sekk hvis du ikke ønsker å spare med noen. Prøv også langren. Det er også jævlig bra for kondisen. Offroader i terreng er bra på sommeren.
 

Utlogget Epic

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 339
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 339

SV: Hvordan få skikkelig kondisjon?
« #20 : 11. desember 2004, 19:21 »
Når det gjelder intervalltrening, så viser forskning at 4 minutersintervaller er perfekt.
Dersom målet ditt er å øke hjertets evne til å pumpe blod da.

Her er mange gode tips på lenken din. Men spesielt to av dem synes jeg en ung mann som deg bør merke seg med en gang. Og det er at du må først få et solid grunnlag. Det får du alså med først å trene en del langturer. Dette er svært viktig, og av flere årsaker. Blant annet kan nevnes for å unngå skade samt få bedre uttelling av intervalltreningen din.

Et annet tips som er alfa omega er som Epic sier. Variasjon = fremgang.
Tren variert du som er ung, det er det beste rådet du kan få.

Boxing er helt rått. Du trenger ikke være redd for boxing. Bruk feks sekkhansker og sekk hvis du ikke ønsker å spare med noen. Prøv også langren. Det er også jævlig bra for kondisen. Offroader i terreng er bra på sommeren.
 


Men når man har dannet dette grunnlaget fra langturer er det viktig at man ikke slutter å trene langturer.
En annen nøkkel til godt kondis, som VELDIG mange gjør feil, er at de ikke skiller mellom rolig og hard trening. Detter er alfa omega! Skal man ta en rolig tur, så skal den være rolig, ikke halvhard!


Sykler du på Specialized el?

Utlogget Specialized

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 30
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 30

SV: Hvordan få skikkelig kondisjon?
« #21 : 11. desember 2004, 23:37 »
Jepp.
Jeg driver med sykling, men kun på mosjonsnivå.
Men til neste år tenkte jeg å ta det et lite hakk videre. Aktiv mosjonist, eller hva jeg skal kalle det. Men da må jeg ned i vekt, samtidig som jeg må ha litt styrke i beina.

Det er i grunn derfor jeg er her på forumet. Jeg leter etter gode råd om kost og styrketrening. Det er mye bra info her må jeg si. Folk veit mye her, og deler med andre av sin kunnskap og erfaring. Veldig bra!

Men jeg finner ikke helt spesefikk det jeg er ute etter. Jeg vurderer snart å legge ut en lenke med spørsmål om hjelp snart.   

Utlogget Epic

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 339
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 339

SV: Hvordan få skikkelig kondisjon?
« #22 : 12. desember 2004, 15:20 »
Jepp.
Jeg driver med sykling, men kun på mosjonsnivå.
Men til neste år tenkte jeg å ta det et lite hakk videre. Aktiv mosjonist, eller hva jeg skal kalle det. Men da må jeg ned i vekt, samtidig som jeg må ha litt styrke i beina.

Det er i grunn derfor jeg er her på forumet. Jeg leter etter gode råd om kost og styrketrening. Det er mye bra info her må jeg si. Folk veit mye her, og deler med andre av sin kunnskap og erfaring. Veldig bra!

Men jeg finner ikke helt spesefikk det jeg er ute etter. Jeg vurderer snart å legge ut en lenke med spørsmål om hjelp snart.

ok, driver en del med sykling jeg også, har en specialized epic som du kanskje har skjønt.
DU får bare legge ut spm om trening og sykling!!
 Wink

Utlogget Banned4Life

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 219
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 219

  • Sweet Dreams
SV: Hvordan få skikkelig kondisjon?
« #23 : 12. desember 2004, 15:27 »
 Kardio

Sykling er tingen!!! Hjemmebygd her, med velo titanramme, komplett xt(r) utstyr. Forresten, så tenker folk at sykling er bra for kondisjon og slikt. Men vist en gjør litt hucking og freeriding, muligens litt trial. Så får du noen svææære legger.  Også får du veldig god kroppskontrol.
Member of Treningsforum!
I don't care if i die, as long as they bury me in a fucking big box

Utlogget Specialized

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 30
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 30

SV: Hvordan få skikkelig kondisjon?
« #24 : 14. desember 2004, 13:44 »
Epic;
Jeg har en S-Works E5 racer med Dura- Ace, og en Canondale offroad med litt XTR og XT blandings.
Jeg har noen spørsmål og styrktrening og om å gå den i vekt. Men jeg skal poste de på en egen lenke. Der kan du kanskje gi meg noen tips.
 Help

 Offtopic
rooney;
En intervall økt jeg liker å kjøre av og til er denne;

Oppvarming              30 min      30 min
Intervall (ca. 185)      04 min      34 min   
Rolig                         03 min      37 min
Intervall (ca. 185)     04 min      41 min   
Rolig                        03 min      44 min
Intervall (ca. 185)     04 min      48 min   
Rolig                        03 min      51 min
Intervall (ca. 185)     04 min      55 min   
Nedkjøring               30 min       90 min

Ikke slurv med oppvarming og nedkjøring. Husk også at etter en kvalitesøkt, så må du ha minst 1 rolig dag. Alså enten helt hvile, eller en restirusjonsøkt.
Dette programet liker jeg å kjøre på spinningsykkel eller racer på ruller

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Hvordan få skikkelig kondisjon?
« #25 : 15. desember 2004, 13:14 »
Specialized: Har du planlagt noen slag for progresjon over tid med det opplegget der (da tenker jeg over flere uker)?

Utlogget Specialized

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 30
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 30

SV: Hvordan få skikkelig kondisjon?
« #26 : 15. desember 2004, 18:54 »
Baahh
Denne typen intervall er en grei og enkel måte å øke hjertets evne til å transportere mye blod på.  Jeg bruker den mest om vinteren på spinningsykkel. Det er mest bare som "vedlikehold" av kondisen, fordi det blir knapt 1 gang i uka. Fokuserer mest på styrke og mengde nå.

Men trener du intervall 3 ganger i uka, så vil kondisen komme. Men husk at det er viktig med restitusjonsøkter også da.   

Utlogget Kriflepeist

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 116
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 116

  • No pain!
SV: Hvordan få skikkelig kondisjon?
« #27 : 20. desember 2004, 00:03 »
Heisann

Jeg har drevet mye med kondisjonstrening. Jeg trent kondisjon på mange forskjellige måter, men har funnet ut at den mest effektive måten å få bedre kondisjon er å trene etter puls.. Å løpe til krampa tar deg kan mange ganger bare bryte deg ned, hvis du har bra kondis fra før..

Mitt forslag vil derfor være å finne ut hva makspulsen din er. Du har sannsynligvis ikke pulsklokke, da finner du den ut den andre måten. Varm godt opp og finn deg en bakke, som går sånn passe oppover. (må ta ca 30-60sek å løpe den). Løp alt du kan opp denne bakken, når du er på toppen snur du deg å jogger ned igjen før du løper alt du kan opp igjen en gang til. Når du er på toppen finner du pulsen å teller hvor mange pulsslag du har på 15 klokkesekunder. Svaret du får der ganger du med fire før du plusser på 5.

Altså er pulsen 50 blir det: 50x4=200+5=205. 205 er da makspuls.

Når du nå skal trene, trener du slik du løper 80% av makspuls. Dette kan du gjøre ved å løpe drag. Løp drag på 4min, eks rundt en fotballbane eller lignende med puls på 80-85%. Gjør du dette 2- maks 3 ganger i uka garanterer jeg deg maksimal kondisjonsøkning...

Lykke til!
Musklene er noen små ballonger som er fylt med spinat.....

Utlogget Epic

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 339
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 339

SV: Hvordan få skikkelig kondisjon?
« #28 : 20. desember 2004, 00:29 »
Heisann

Jeg har drevet mye med kondisjonstrening. Jeg trent kondisjon på mange forskjellige måter, men har funnet ut at den mest effektive måten å få bedre kondisjon er å trene etter puls.. Å løpe til krampa tar deg kan mange ganger bare bryte deg ned, hvis du har bra kondis fra før..

Mitt forslag vil derfor være å finne ut hva makspulsen din er. Du har sannsynligvis ikke pulsklokke, da finner du den ut den andre måten. Varm godt opp og finn deg en bakke, som går sånn passe oppover. (må ta ca 30-60sek å løpe den). Løp alt du kan opp denne bakken, når du er på toppen snur du deg å jogger ned igjen før du løper alt du kan opp igjen en gang til. Når du er på toppen finner du pulsen å teller hvor mange pulsslag du har på 15 klokkesekunder. Svaret du får der ganger du med fire før du plusser på 5.

Altså er pulsen 50 blir det: 50x4=200+5=205. 205 er da makspuls.

Når du nå skal trene, trener du slik du løper 80% av makspuls. Dette kan du gjøre ved å løpe drag. Løp drag på 4min, eks rundt en fotballbane eller lignende med puls på 80-85%. Gjør du dette 2-3 ganger i uka garanterer jeg deg maksimal kondisjonsøkning...

Lykke til!

Veldig enig i deg når det gjelder pulsklokka og intervaller, men ikke bare intervaller. Og tre intervalløkter i uka er for mye!
Skal man ha maks konsisjonsøkning er det viktig med rolig trening i tilegg til intervaller.
Innkjøp av en pulsklokke vil gi deg store fordeler og gjøre treningen mye lettere å kontrollere! Ambefales!

Løper man bare intervaller vil man få et høyt o2 opptak, men kroppen får ikke vendt seg til å forbrenne fett, noe som er veldig viktig om man skal hode ut lenge. Tren derfor minst en langtur i uka på 2t++ rolig ikke litt hardt.

Utlogget Kriflepeist

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 116
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 116

  • No pain!
SV: Hvordan få skikkelig kondisjon?
« #29 : 20. desember 2004, 08:11 »
Sitat
Og tre intervalløkter i uka er for mye!

Ikke nødvendigvis. Restutisjonen avgjør hvor mye man tåler. personlig vil jeg annbefale en utrent å først kjøre 1 intervall for så å øke til 3 når han blir bedre trent...

1-2 times løpetur kan være godt i ny og ne, men vil fraråde dette ved intensiv intervalltrening (hvis du da ikke har overskudd og lyst selvfølgelig) Cheesy

Ingenting er som løping i frisk natur Cheesy
Musklene er noen små ballonger som er fylt med spinat.....

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!