Skrevet av Emne: To rare skuldre  (Lest 1850 ganger)

Utlogget Etta

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 253
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 253

To rare skuldre
« : 12. desember 2004, 14:45 »
Jeg varmet opp til stevne tidligere i år, og trakk bare høyre albue til siden. Føltes som om hele skulder ledde fulgte med, og fikk sterke smerter i leddet. Siste stevne før jeg stakk til Japan, så jeg nektet å trekke meg, og holdt det varmt til konkurransen, og klarte meg sånn nogen lunde, uten å kunne strekke ut armen skikkelig. Den natten var det så vondt at jeg ikke klarte å puste. Dro raskt til fysio terapeut, som sa at membranen inni leddet var løsnet. Etter avlastning av høyre skulder begynte venstre å gjøre vondt.

For et par månder siden var det så ille at jeg ikke kunne løfte armene høyere opp enn skulder høyde. Fikk beskjed av min norske fysioterapeut å spandere på meg en time hos en her. Ettersom jeg jobber som tolk for flere landslag var det ikke noe problem å få tak i noen gode fysio terapeuter. Han første jeg gikk til gjorde at det ikke var vondt lenger, for en periode. Han andre var litt mer ala norske, og fant ut, etter litt tester, at jeg har røket festet til bicepsen på høyre skulder, og at benskålen rundt skulder leddet på venstre skulder er så slitt, at jeg må trene opp muskler til å erstatte bein.

Det er en smule forskjell på løsnet membran og røket biceps feste. Vet ikke hva jeg skal tro på. Det gjør vont å puste til tider, det stikker, strekker og brenner i høyre skulder feste område (fremre del, ikke oppe). På trening på fredag fikk jeg atpåtil et hardt spark i skulderen, som gjorde at den minste bevegelse gav smerter som grenset til det uutholdelige... Tenkte å ta kontakt med fysioterapeut her i Japan igjen på tirsdag, for å se om jeg kan få ny time.

Noen som vet noen øvelser jeg kan gjøre? Noen ide om hva slags skade det dreier seg om?
Setter pris på raske svar. Tusen takk!


Konkurrerende utøver i Kampsport.



*Bukker respektfullt*

Utlogget Etta

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 253
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 253

SV: To rare skuldre
« #1 : 13. desember 2004, 17:00 »
Ingen som kan hjelpe?  Help


Konkurrerende utøver i Kampsport.



*Bukker respektfullt*

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: To rare skuldre
« #2 : 13. desember 2004, 18:05 »
helt ærlig så har jeg ikke peiling, men uansett hva du tror på,  løsnet membran eller røket bicepsfeste, er det nok å anbefale å ta en pause fra treninga. frister vel ganske lite, kan jeg tenke meg, men det er absolutt å anbefale. har hatt så mye skader selv og funnet ut at det er bedre å ta en pause og bli helt frisk enn å være halvveis skadet på trening. (i løpet av de siste 4 åra har jeg vært ute ca 1.5 år med skader. surt.)
en tur til doktor hadde vel kanskje ikke vært dumt.. leste at du hadde vært til fysioterapeut men har du prøvd en vanlig doktor da..? kanskje han finner ut no mer...
dette svaret hjalp vel sikkert ikke så VELDIG mye, men vil bare anbefale å ta det HELT rolig på trening, kanskje kutte helt ut en periode..
hva slags kampsport er det du driver med da? tae kwon do..?
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Etta

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 253
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 253

SV: To rare skuldre
« #3 : 14. desember 2004, 03:40 »
Tja, lege hadde kanskje vært en ide... Skal hjem igjen til januar, så jeg får ta meg en tur da... Har mistet litt tillit til leger etter at fastlegen min ikke ville henvise meg til spesialist, fordi det var "helt normalt" å ha så vondt i foten og ha så knall blå vrist. Stakk til spesialist likevel. Helt normalt å ha ødelagt masse bløtvev, helt klart...  Huh
Jepp, trener tae kwon do. Har trent det siden '94... Mye push-ups, men det må jeg nok stå over en periode (tungt å begynne igjen Embarrassed)


Konkurrerende utøver i Kampsport.



*Bukker respektfullt*

Utlogget Rørosingen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 143
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 143

SV: To rare skuldre
« #4 : 14. desember 2004, 13:32 »
Jeg tror det kan høres ut som du har en SLAP-lesjon (superior labral anterior to posterior). Det er ikke så stor forskjell på løsnet membran og rørket biceps feste som man skulle tro skjønner du. Denne typen skade henger ofte sammen. En SLAP-lesjon vil si en avrivning av labrum (membran er vel ordet fysioen brukte til deg. denne membranen er skulderens menisk) og det øvre bicepssenefestet.

Hvis dette er tilfelle bør du henvises til artroskopi, altså et operativt inngrep for å fjerne løse fragmenter av en evt. løs labrum.

Fysiobehandlingen følger et vanlig behandlingsregime der man fokuserer på stabiliserende øvelser for å styrke rotator-cuffen. Man bør også være restriktiv ved altfor tung eksentrisk trening de første par månedene.
Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

Utlogget Rørosingen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 143
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 143

SV: To rare skuldre
« #5 : 14. desember 2004, 13:44 »
Altså SLAP-lesjon på høyre skulder. På venstre skulder kan det jo både være bruskdannelse og artrose (slitasje). Det vil en MR i såfall avsløre.
Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

Utlogget Etta

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 253
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 253

SV: To rare skuldre
« #6 : 15. desember 2004, 06:50 »
Tusen takk for godt svar. Høres ut som om du kan litt om dette. Hadde håpet å slippe operasjon, ettersom de to siste artroskopiene i ankelen gikk så som så.... Men, hvis det er den eneste måten å få det bra på, så er det jo verdt det...



Konkurrerende utøver i Kampsport.



*Bukker respektfullt*

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!