Skrevet av Emne: Strekking!  (Lest 4030 ganger)

Utlogget kim--

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 084
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 084

Strekking!
« : 27. desember 2004, 15:39 »
Diskturer strekking i sammenheng med styrketrening med en lærer på skolen nå. Han har styrketreningsutdannelse fra Bengt Holmqvist, og har eid å drevet et gym i mange år.

Han var interessert i å se hvordan jeg trener..så jeg sendte han en gymoppgave om egentrening jeg leverte inn tidligere i år der jeg forklarte programmet.  Jeg legger stor vekt på strekking i treningsprogrammet for holdning, skadeforebyggelse, strekking av bindevev osv. Han er old-school og mener dette bare er svada..

Etter jeg sendte treningsprogrammet der jeg skriver jeg legger stor vekt på strekking pga ting nevnt overfor fikk jeg dette til svar:

Første mail:
"Og det med stretcing, så må jeg bare si at nesten ingen toppidrettsutøvere gjør det lengre. Og for muskelbygging kan det være destruktivt. Men det er bra for bevegelighetstrening. "

andre mail:
"Snakket nettopp med fysisk trener i Viking (A-laget). Spurte han om stretching. Han skal nå holde kurs i dette for gymn. lærere i vid. skoler. Hans påstand er at stretching kun er bra som bevegelighetstrening. Stretching er et mytefbefengt begrep. Det forlenger ømhet og skader i muskelen, det kan faktisk føre til skader, og som ledd i styrketrening er det skadelig. Det kan brukes som en treningsøkt i seg selv, men da må rekonvalesenstiden bli som ved et vanlig treningspass. Altså, bruker du stretcing etter en hard trening, må du vente i enda lengre tid før neste treningspass."

Jeg bruker strekking slik som i dc programmet, og dette er jo ganske motstridende!

Stemmer det at strekking er "destruktivt" og bare forlenger rekonvalesenstiden?

Trodde strekking gjor at musklene hentet seg fortere inn igjen jeg.

Trenger noen gode argument mot han nå!

Den viktigste grunnen for at jeg strekker nå er holdning. Har fremoverbøyde skuldre, så isammen med fokus på rygg, bakside skulder og rotator cuff trening håper jeg å fikse litt på dette.

Har aldri satt meg inn i hvordan strekking virker skadeforebyggende. Noen som kunne gitt meg en kjapp innføring?Smiley

Er tankene om at hard strekking mens muskelen er pumpet slik at bindevevet rundt muskelen kan strekke seg slik at musklelen får bedre vekstforhold bare en teori?

Andre viktige punkt jeg har glemt? Hadde vert kanon viss noen kunne bekreftet samtlige gjerne med refs!
Eat Lift Sleep

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Strekking!
« #1 : 27. desember 2004, 15:55 »
Jeg leste noe om det der i Aftenposten i sommer. Færre og færre toppidrettsutøvere tøyer ut (med mindre det er for bevegelighet), da det viser seg at det har null innvirkning på melkesyrenivåer. Dyp muskelmassasje, derimot, ser ut til å hjelpe litt på stølhet. Flere afrikanske land som har avlet noen av verdens beste løpere har aldri benyttet seg av uttøyning.

Så klart, jeg vet ikke hvor relevant dette er ovenfor kroppsbygging/vektløfting, eller hvorvidt andre prinsipper gjelder for bygging av muskler eller ei.

Utlogget kim--

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 084
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 084

SV: Strekking!
« #2 : 27. desember 2004, 16:02 »
Men det er akkurat som du sier ganske urelevant iforhold til målene mine ved uttøying.
Eat Lift Sleep

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Strekking!
« #3 : 27. desember 2004, 16:07 »
Om du utfører øvelsen hele veien, vil det ikke være nødvendig med vanlig tøying. Vanlig tøying er ikke skadeforebyggende (jf. en relativt ny studie, som jeg ikke fant), det reduserer faktisk styrken om du gjør det før øvelsen. Men det kan være fordeler med det etter trening, da det forbedrer blodsirkulasjon og fjerner avfallsstoffer fra muskulaturen, men det vil kunne øke restitusjonstiden noe (her burde jeg vel også ha hatt en ref.). Aktiv tøying derimot, dvs spenner mens du tøyer, vil du kunne øke leddutslaget, og det igjen, vil mest sannsynlig kunne virke skadeforebyggende. Så aktiv tøying er nok ikke så dumt, om man har dårlig beveglighet.


Utlogget kim--

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 084
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 084

SV: Strekking!
« #4 : 27. desember 2004, 16:21 »
Vil ikke tøying i dc-form øke leddutslagget og? Hva mener du om rekonvalesenstiden med ekstra tøying?
Eat Lift Sleep

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Strekking!
« #5 : 27. desember 2004, 16:24 »
Vil ikke tøying i dc-form øke leddutslagget og? Hva mener du om rekonvalesenstiden med ekstra tøying?

Restitusjonstiden vil øke tror jeg. Jeg skal se om jeg finner noen studier på dette senere. DC-style er aktiv tøying, og vil øke leddutslaget. Men ikke ta innlegget mitt for god fisk før du får noen referanser av meg. Smiley

hildrum

  • Gjest
SV: Strekking!
« #6 : 27. desember 2004, 17:00 »
Er det samme jeg er blitt lært opp til også.. og Strekking skal ikke skje i forbindelse med styrke trening har jeg lært... Egne økter om du har behov for å øke bevegligheten...

Utlogget kim--

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 084
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 084

SV: Strekking!
« #7 : 27. desember 2004, 17:17 »


Restitusjonstiden vil øke tror jeg. Jeg skal se om jeg finner noen studier på dette senere. DC-style er aktiv tøying, og vil øke leddutslaget. Men ikke ta innlegget mitt for god fisk før du får noen referanser av meg. Smiley

Dante hevder jo det motsatte. Noen dc-fanater som kunne kommt med en kommentar på denne?
Eat Lift Sleep

Utlogget Smilejærvo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 971
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 971

  • Tidligere Steinkjer SK
SV: Strekking!
« #8 : 27. desember 2004, 17:27 »
Noen linjer jeg fant på:  http://it-student.hivolda.no/prosjekt/v01_lokal/909-Styrketrening_&_Kosthold/retningslj.htm :

"Tøyninger etter styrketrening.


Styrketrening har en tendens til å gjøre muskulaturen kortere. Hver trening bør derfor etterfølges av uttøyning. En muskel kan ikke utnytte sin fulle styrke dersom bevegelsesutslaget blir mindre på grunn av kortere muskler."

Vet ikke om dette er noe til hjelp  what
Tidligere perser styrkeløft:
Juniorløfter, klasse 72, trent i 8 måneder.

Knebøy: 125 kg
Benk: 75 kg
Mark: 155 kg
Sammenlagt: 355 kg

Med utstyr!



Konkurrerende utøver i Styrkeløft

Utlogget Vidis

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 151
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 151

  • Team Phil Heat
SV: Strekking!
« #9 : 27. desember 2004, 18:20 »
Selv trener jeg DC og tøyer slik som en skal i programmet! Har aldri før hørt at en ikke skal tøye ettet styrketrening. Skal en derimot ha egne tøyningøkter bør en jo uansett være varm i musklaturen, ellers vil det (på meg hvertfall) ikke ha noe stor effekt!

Ble veldig tvilsom nå jeg, når jeg leste at tøying etter en styrkeøkt øker restitusjonstiden...  Undecided Tenkte liksom det var motsatt, med god blodgjennomstrømning i muskelen og midre stølhet.
Kortsiktige mål er veien til ett langsiktig mål. Smiley

Utlogget kim--

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 084
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 084

SV: Strekking!
« #10 : 27. desember 2004, 19:26 »
Jeg mener å huske å ha lest i en post av Stripie tidligere angående skulderskade, at fysioterapauten sa at omtrent alle slike skader kunne vert ungått med tilstrekkelig strekking. Fint hvis du kunne bekreftet eller avbekreftet dette: )
Eat Lift Sleep

Utlogget Ahnuld

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

SV: Strekking!
« #11 : 27. desember 2004, 20:07 »
Leste for en stund siden i ett blad at nyere forskning visste at hvis man tøyde ut muskelen man brukte i en øvelse, i en kort stund, mellom settene, så økte muskelveksten med opptil 20%. Mulig det var svada da, men er sikkert noen klokere hoder her som kan avkrefte/bekrefte det.

Utlogget Oracle

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 550
  • Honnør: 46
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 550

SV: Strekking!
« #12 : 27. desember 2004, 22:01 »
Insanely extreme stretching! Her er en artikkel på engelsk som omhandler fordelene med skikkelig stretching i forbindelse med vekttrening. Den kan du jo vise til gymlæreren din!  :Smiley


http://www.abcbodybuilding.com/magazine/fascialstretching.htm
Treningsloggen min finner du her

Utlogget kim--

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 084
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 084

SV: Strekking!
« #13 : 27. desember 2004, 22:42 »
Takker! Fant faktisk nettop den artikkelen selv gjennom intensemuscle. Du som kaller deg King of the load og tilfeldigvis Smiley?

Men jeg syns det var lite refs. å backe det opp med. Fant ikke så mye tilsvarende stoff heller med en google. Har du noen studier som bekrefter dette?

Han er forresten spansklærer Smile
Eat Lift Sleep

Utlogget Oracle

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 550
  • Honnør: 46
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 550

SV: Strekking!
« #14 : 27. desember 2004, 23:22 »
Takker! Fant faktisk nettop den artikkelen selv gjennom intensemuscle. Du som kaller deg King of the load og tilfeldigvis Smiley?

Smiley
Treningsloggen min finner du her

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!