Skrevet av Emne: Fettforbrenning og kondisjon  (Lest 2526 ganger)

Utlogget hansi87

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Fettforbrenning og kondisjon
« : 03. januar 2005, 02:22 »
jeg er en gutt på 17 år som er rundt 1.80 og veier ca 85 kilo.
Har ett problem når det gjelder jogging.
Jeg røyker(Tenker på å slutte, men ikke refs meg for det nå;-)  )
Trener i perioder, en måned mye, og en lite.
Når jeg jogger eller går på ski, så går det veldig greit rett frem, men nesten med en gang det blir oppoverbakke, får jeg melkesyre og hold. Er det intervalltrening som er greia da?
Vil gjerne trene bort rundt 10 kilo fett, og bygge muskler, Trener også i perioder med styrketrening. Trenger hovedsaklig tips for fettforbrenning og kondisjon.
På forhånd takk for svar.

Utlogget Thomas86

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 60

SV: Fettforbrenning og kondisjon
« #1 : 03. januar 2005, 10:11 »
Tren fettforbrenning før frokost. Da renner fettet praktisk talt av deg.

Utlogget Spoff

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 112

SV: Fettforbrenning og kondisjon
« #2 : 03. januar 2005, 17:15 »
Tren fettforbrenning før frokost. Da renner fettet praktisk talt av deg.

Følg det rådet + at prøver å få i deg masse proteinrik mat! Drikk masse! Når det gjelder treninga bør du ta det rolig i starten. Det vere lurt å veksle mellom å gå og jogge rolig, og du burde ta deg en gåtur, rundt en time, før frokost. Ha tålmodighet!!!  biggrin
Har nettopp begynt med detta her! Wink

Perser:
Knebøy: 75 kg.
Benkpress: 55 kg.
Markløft: 130 kg.

Utlogget Epic

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 339
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 339

SV: Fettforbrenning og kondisjon
« #3 : 03. januar 2005, 21:23 »
Jeg ville gått og ikke jogga før frokost. Jogger man på tom mage etter søvn spiser det opp muskler, tømmer glykogenlagrene for det lille de har, og kandisjonen går veldig sakte oppover i forhold til hvis du heller hadde trent på ettermiddagen.

For å forbrenne fett må du spise mindre enn du bruker, så hva i alle dager er vitsen med å tømme seg før frokost? Jo fordi da bruker man opp det lille glykogenet man har i musklene og deretter må kroppen forbrenne fett, joa...men:  Går man en tur på ettermiddagen forbrenner ikke kroppen særlig med glykogen uansett, for da klarer korppen å omsette fettet alikevel!



Mitt råd:
- Vil du gå om morningen, ta en brødskive, shake og en banan feks, og gå en tur.
- Noen som brenner mye mer fett er å ta en skitur på feks to timer rolig og ikke spise mer enn vanlig.
- Det er vanskelig å bygge muskler og dra vekk fett smatidig, så gjør en ting av gangen.
- Råd for kondisjon, fettforbrenning og muskelbygging er det masse av på forumet, så søk...! Wink
 

Utlogget Spoff

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 112

SV: Fettforbrenning og kondisjon
« #4 : 04. januar 2005, 17:13 »
Jeg ville gått og ikke jogga før frokost. Jogger man på tom mage etter søvn spiser det opp muskler, tømmer glykogenlagrene for det lille de har, og kandisjonen går veldig sakte oppover i forhold til hvis du heller hadde trent på ettermiddagen.
 

Hvis det var mitt svar du siktet til der, så mente jeg at han skulle ta løpinga og intervallene etter mat altså.... Uansett fint at du fremhevet det..... Det eneste man bør ha i seg før gåtur om morgenen er litt kaffe, vann  og litt olje evt. te.
Har nettopp begynt med detta her! Wink

Perser:
Knebøy: 75 kg.
Benkpress: 55 kg.
Markløft: 130 kg.

Utlogget Epic

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 339
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 339

SV: Fettforbrenning og kondisjon
« #5 : 04. januar 2005, 20:23 »
Ja, ganske enig, men ser fortsatt ikke noe poeng i å gå før frokost istede for ettermiddagen. Man forbrenner værken mer kalorier eller fett om morningen, man gjør bare kroppen unødvendig sliten for man tømmer glykogenlagrene.

Kutter du litt ned på det vanlige kaloriinntaket ditt, spiser sundt, mye prottiser og trener, vil du miste fett.  Wink

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Fettforbrenning og kondisjon
« #6 : 04. januar 2005, 21:30 »
Ja, ganske enig, men ser fortsatt ikke noe poeng i å gå før frokost istede for ettermiddagen. Man forbrenner værken mer kalorier eller fett om morningen, man gjør bare kroppen unødvendig sliten for man tømmer glykogenlagrene.

Kutter du litt ned på det vanlige kaloriinntaket ditt, spiser sundt, mye prottiser og trener, vil du miste fett. Wink

Du tømmer ikke på langt nær glykogenlagrene over natten, heller ikke på en gå/joggetur. Men om man tar gåturen før frokost (ok, litt protein før turen) kan man brenne mer fett, enn om man tar den etter å ha spist. Om man tar turen etter frokosten svir kroppen av mye av maten du spiste, istedet for fett (vi vil jo brenne fett, ikke næringen).

Sikkert noen som vil kalle det flisespikkeri, men...

Utlogget Epic

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 339
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 339

SV: Fettforbrenning og kondisjon
« #7 : 04. januar 2005, 21:42 »
Men spiser man ikke mer kalorier i løpet av dagen er det samme når man tar turen. Man forbrenner ikke mer på morgnen.

Men samma f... digg å gå/jogge om morran også! 2thumbsup

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Fettforbrenning og kondisjon
« #8 : 04. januar 2005, 22:52 »
Men spiser man ikke mer kalorier i løpet av dagen er det samme når man tar turen. Man forbrenner ikke mer på morgnen.

Det er sant, men om man har for eksempel 30g karbs til rådighet og man kan velge å ta disse før eller etter trening, ville jeg helt klart valgt etter. Vil du vite hvorfor?

Men samma f... digg å gå/jogge om morran også! 2thumbsup

Vel, det var ikke mine ord. Smiley

Utlogget Spoff

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 112

SV: Fettforbrenning og kondisjon
« #9 : 05. januar 2005, 17:15 »
Jeg synes fortsatt at jeg får mest ut av å ta meg en liten morgentur.... Jeg føler at det går bedre enn om jeg tar den senere... Kanskje er det smak og behag det... Min mening er iallefall at morgenturer ikke er usunt!  Smile
Har nettopp begynt med detta her! Wink

Perser:
Knebøy: 75 kg.
Benkpress: 55 kg.
Markløft: 130 kg.

Utlogget Teknikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 203
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 203

SV: Fettforbrenning og kondisjon
« #10 : 05. januar 2005, 21:52 »
I et kaloriregnskap spiller det jo ingen rolle når på dagen man tar spaserturen. Man forbrenner nøyaktig like mange kalorier.

Forskjellen ligger i hvor kroppen henter kaloriene (energien) fra. Poenget er å få kroppen til primært å hente energi fra opplagret fett.  Mange hevder at det da er hensiktsmessig å ta en spasertur før frokost. Det finnes vitenskaplig argumentasjon for dette, men jeg kan dessverre ikke huske hvor jeg har lest dette hen.

Mange mener også (av samme grunn) at det er hensiktsmessig å trene lett cardio etter styrketrening.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!