Skrevet av Emne: Kondisjonstrening - hvordan?  (Lest 3837 ganger)

Utlogget Arnljot

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Kondisjonstrening - hvordan?
« : 26. mars 2003, 09:04 »
Jeg har nettopp begynt på et oppgjør med kondisen min og lurer på hvordan dette best bør gjøres. De gangene jeg har vært ute til nå har jeg jogget ca. 3 km med lav intesitet. Problemet er at jeg må gå de siste par hundre meterne til tross for at jeg ikke er spesielt sliten eller så andpusten som jeg kanskje burde blitt. Jeg får rett og slett så vondt i brystet at det er forferdelig å trekke pusten. Det føles som om jeg har drukket syre og luftveiene er fri for slimhinner. Jeg har jogget før (lenge siden) men har aldri opplevd å måtte bryte p.g.a. dette.

1. Kommer det til å forandre seg når jeg begynner å bli vant til å jogge eller bør jeg prøve å jogge kortere distanser med høyere intensitet til å begynne med?

2. Jeg jogger om morgenen. Hvordan bør jeg planlegge frokost(ene)?

NB: Målet mitt er å kunne jogge langt, ikke nødøvendigvis så fort. Jeg jogger tre dager i uken og driver med vekttrening de øvrige dagene, utenom søndag. Jeg har begynt å trene fordi jeg muligens skal søke opptak til befalsskolen neste år (det kommer an på hvilken form jeg er i da).

Mvh,
Arnljot

Utlogget Halvorsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 349
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 349

  • Tren smart, og husk - trening skal være gøy!
Re:Kondisjonstrening - hvordan?
« #1 : 27. mars 2003, 11:55 »
1. Ikke godt å si om d vil forandre seg, men du bør trene både lange og rolige turer, turer med høy intensitet, og intervalltrening. Gjerne sykle litt i tillegg for variasjonen sin skyld.

2. Hvis du har dårlig tid på morgenen bør du ta deg en liten frokost før du går ut å løper, sånn at du har noe å løpe på. Hvis du har god tid vil jeg anbefale at du drøyer det 1- 1 1/2 time etter frokost før du legger ut.

Utlogget -=Gainer=-

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 209
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 209

Re:Kondisjonstrening - hvordan?
« #2 : 27. mars 2003, 17:45 »
Rådførte meg med en som drev med løping ang. dette. Han sa at beste trening for kondisjon var intervall trening. Fyren det er snakk om her har nasjonale meritter og vise til så jeg valgte å prøve ut dette, med bra resultat. Nå er jeg ikke noen typisk løper, men det som gir effekt på meg innenfor kondisjon bare MÅ virke på alle Grin

Utlogget isfugl

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 395
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 395

Re:Kondisjonstrening - hvordan?
« #3 : 27. mars 2003, 19:55 »
Intervaltrening er meget bra for kondisen. Hvis målet er å jogge/løpet langt, bør du gjør det Halvorsen har foreslått .

Utlogget Don Juan

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 309
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 309

Re:Kondisjonstrening - hvordan?
« #4 : 27. mars 2003, 23:57 »
hrmf, her liker folk å kommentere for å kommentere:)

Altså. Dette er snakk om utholdenhet. Og som vi alle lærte da vi var yngre er det 2 typer utholdenhet. Nemlig aerob og anaerob.

Disse 2 er:

Aerob(kondisjonstrening) foregår med tilstrekkelig tilgang på oksygen (aerobt) og drives som intervalltrening eller distansetrening. Intervalltrening er periodisk veksling mellom belastning og hvile, eller mellom høyere og lavere belastning. Distansetrening foregår med en kontinuerlig og jevn, men forholdsvis lav belastning.

Anaerob
(tempotrening) er trening hvor den aerobe arbeidskapasiteten overskrides og anaerob energifrigjøring fører til dannelse av melkesyre i musklene (man blir stiv eller «sur»). Slik trening drives oftest etter intervallprinsippet med maksimal belastning og tar sikte på å trene utøveren opp til å holde høy intensitet også etter at trettheten har frembrakt ubehagsfølelser.


Hvilken type man skal bruke, eller man skal velge en blanding kommer ann på målet.

Fotballspillere trenger godt med både anaerob og aerob utholdenhet, mens de som løper 5000 trener hovedsaklig aerob.

Skal du ikke trene til løp hvor du konkurerer med andre
(ikke konkurranse) vil bare ha bruk for aerob utholdenhet. Man bør ha så god kondisjon at det ikke bør være nødvendig å STREKKE seg etter sånn krav de har på f.eks befalskolen, som er rimelig easy hvis man går inn for dem.

Så; hvordan skal man trene dette?

Joda. Du gjør som Erik Hoftun gjorde for 10 år siden, og gjør den dag idag. Eller som en halvnaken genial kenyaner gjør daglig. Du knyter på deg skoene, finner deg ei løype som du liker. Jogger den. Gjerne ta tid. Her er det viktig at man ikke presser seg slik at man blir stiv.
Kanskje noen her er uenig, men det er absolut ikke noe MUST, da man får best kondisjon ved å trene denne ofte. Skippertak funker ikke  

Vil du utvikle kondisjonen(utholdenheten) bør du istedet for å presse deg mere enn det du klarer, jogge oftere. 1time er passelig, 3-4ganger i uka. Øk tempoet bare bittelitt, slik at kroppen hele tida må strekke seg etter ett nytt mål.

Håper du fatter litt mere nå;)

-Don Juan-

Utlogget jkjsafjgk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 126
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 126

Re:Kondisjonstrening - hvordan?
« #5 : 14. april 2003, 14:34 »
hmmm, 3km er kanskje litt kort. Hvor lang tid bruker du på det? 20 min - lavt resultat av kondisjonstreningen 40 - større resultat av kondisjonstrening.

Du burde alltid ta tiden når du løper. Neste gang du løper prøver du å bruke kortere tid og sånn gjør du hver gang.

Utlogget jkjsafjgk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 126
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 126

Re:Kondisjonstrening - hvordan?
« #6 : 14. april 2003, 14:35 »
så ikke at don juan hadde forklart det ganske bra  Embarrassed

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!