Skrevet av Emne: Blindtarm betennelse?  (Lest 20094 ganger)

Utlogget Ostreicher

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

Blindtarm betennelse?
« : 08. januar 2005, 13:26 »
Er ikke så sikker på om dette er den beste plassen å poste dette på, men kom ikke på noe bedre så jeg fyrer løs:

Siden i går natt da jeg skulle hoppe til sengs (ca 02 tiden), begynte jeg sakte men sikkert å kjenne smerter som kom i magen i magen, og jeg ble kraftig vindfull blush. Jeg hadde spist veldig lite denne dagen, og det som ble spist var ikke av det beste slaget. Skulle på en måte ha en liten spisedag i min foreløpig halvhjerta deff, så matinntaket denne dagen besto stort sett av godiser og ikke så veldig sunn mat. Så før jeg la meg så stappa jeg ned ei brødskive, ett glass melk og en ibux, i tillegg til at jeg satte et vannglass på ved senga, for jeg tenkte først at mageknipen kanskje hadde noen sammenheng med den dårlige kosten min denne dagen.
Etter å ha ligget i sengen i 10 minutter å vridd meg i konstant mageknipe fikk jeg omsider sovna og jeg våknet til i 10 tiden i dag i en hellvetes mageknip. Kasta i meg en ibux igjen, ett glass vann og prøve å få meg et par timer på øyet igjen, og det gikk.
I 13 våkna jeg til igjen, og sto opp og da kom mageknipa tilbake. Jeg tok en prat med mor (som forøvrig har litt peiling på området), og hun foreslo med en gang blindtarm betennelse, men det kan jo være så mangt la hun til. Tok litt senere en liten prat med en god kompis også om dette, han foreslo det også, så jeg har lest litt på internett etter litt informasjon om netopp dette, og vet ikke helt om mine symptomer passer helt med blindtarmen's. 
Jeg har smerter i "hele magen" altså ikke kun på høyresida der blindtarmen markerer seg, men jeg har til tider vært småkvalm, men velger å tro at det er pga. at jeg ikke har spist siden jeg tvang i meg ei blingse i går.

Jeg er veldig takknemlig for svar på dette, og helst så fort som mulig. Jeg har vurdert å kontakte lege, men drøyer litt enda.

Hilsen en oppgitt Ostreicher.  what

Edit: Et par sørgelige ord jeg kom over: Ja, når vi opererer, fjerner vi hele blindtarmen, og det ser ikke ut til å gi noen problemer. Vanligvis er du ute av sykehuset etter 2-3 dager, og i full aktivitet etter 3-4 uker. (intervju med pasient)

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Blindtarm betennelse?
« #1 : 08. januar 2005, 13:32 »
Kan ikke utelukke begynnende blindtarmbetennelse hos deg ut ifra det du forteller, selv om det ikke høres helt typisk ut. Ibux kan forresten forsterke magesmerter, så ikke bruk dette, bruk heller Paracet. Ville gått til legen og fått en skikkelig undersøkelse, og han vil sikkert også ta en CRP (infeksjonsblodprøve) av deg, og er denne normal, er blindtarmbetennelse veldig lite sannsynlig.

Mvh H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Ostreicher

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: Blindtarm betennelse?
« #2 : 08. januar 2005, 13:39 »
Ok, tusen takk for svaret og ikke minst advarselen mot Ibux. Sitter her med 2 innabords nå og smertene har dempa seg betraktelig, men skal huske det du sa.
Skal stikke til legen om smertene ikke gir seg i løpet av ettermiddagen.
Sjefen i huset nevnte også noe mat jeg ikke burde ha i meg. Noen andre som noen mening om dette?

Edit: Legger til at jeg har faktisk fått tilbake matlysta så det holder..  biggrin

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Blindtarm betennelse?
« #3 : 08. januar 2005, 13:43 »
Skal stikke til legen om smertene ikke gir seg i løpet av ettermiddagen.

Høres fornuftig ut.  Smiley God bedring!

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Ostreicher

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: Blindtarm betennelse?
« #4 : 08. januar 2005, 13:44 »
Høres fornuftig ut.  Smiley God bedring!

H

Takker for det  Smiley

Utlogget Ostreicher

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: Blindtarm betennelse?
« #5 : 08. januar 2005, 15:25 »
2-3 timer etter at jeg tok tablettene føler jeg meg i storform, kjennes kun ut som at jeg har "strukket" magen på den ene siden. Kommer smertene sterkt tilbake før kvelden, så blir det sykehusbesøk. Men om smertene IKKE skukke komme tilbake, hva er det egentlig som har skjedd da?

Utlogget Etta

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 253
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 253

SV: Blindtarm betennelse?
« #6 : 09. januar 2005, 07:40 »
Mageknip. Det skjer. Jeg har ofte mageknip, men de stemmer bedre overens med blindtarm betennelse... "Heldigvis" fikk jeg det en gang på oppvåkningen etter operasjon, og de sjekket det. Var ikke blindtarm betennelse Smiley
Hold deg unna ibux, og ikke spis kun godteri på spisedag, sannsynligvis protesterte kroppen din på det.


Konkurrerende utøver i Kampsport.



*Bukker respektfullt*

Utlogget Ostreicher

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: Blindtarm betennelse?
« #7 : 09. januar 2005, 15:24 »
ikke spis kun godteri på spisedag

Men det gjorde jeg da vel heller ikke  Wink

Utlogget Jo1

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 458
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 458

SV: Blindtarm betennelse?
« #8 : 09. januar 2005, 15:35 »
Har du vært hos legen?


Jeg hadde blindtarmbettenelse i fjor. Blindtarmen min sprakk før jeg fikk operert, og det var ikke akkuratt behagelig.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Blindtarm betennelse?
« #9 : 09. januar 2005, 15:42 »
Det er i det hele tatt svært vanskelig, som oftest umulig, å "gjette riktig" på hva slik "mageknip" (som ikke er noen presis diagnose) kommer av - det kan komme av så mangt: relativt passasjehinder i tarm, overaktivering av det såkalte parasympatiske nervesystemet som går til tarmen, feilregulering i det såkalte enteriske nerveflettverket i selve tarmveggen, forstoppelse, "luftsmerter", ulike allergier eller intoleranser, inntak av stoffer i mat som reduserer eller øker tarmtransporten, forbigående matforgiftninger, forbigående virus-magekatarrer, forbigående betennelser (lymfadenitter) i lymfeknuter rundt tarmen, forbigående irritasjon av blindtarmen, magesår og andre tilstander pga. relativ overproduksjon av syre i magesekken, kortvarig gallesteinsanfall osv. osv.

Selv om man har spist et relativt "suspekt" måltid mat i forkant av plagene, er det langt fra sikkert at dette er årsaken til plagene. Ut ifra det du beskriver, synes jeg derfor det blir feil å skulle "gjette" på hva årsaken til mageknipen din er. Det mest sannsynlige vil jo uansett være at jeg gjetter feil.  Wink

Det viktigste er jo uansett at smertene har gått over, og da vet man at det ikke er noe alvorlig. Skulle de komme tilbake flere ganger og/eller forverres, ville jeg gått til legen for videre undersøkelser, som uansett er nødvendig for å stille en sikker diagnose.

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Jo1

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 458
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 458

SV: Blindtarm betennelse?
« #10 : 09. januar 2005, 15:49 »
Det viktigste er jo uansett at smertene har gått over, og da vet man at det ikke er noe alvorlig. Skulle de komme tilbake flere ganger og/eller forverres, ville jeg gått til legen for videre undersøkelser, som uansett er nødvendig for å stille en sikker diagnose.

Han burde alikevel ta en tur til legen for sikkerhets skyld syns jeg. Den antibiotika kuren jeg måtte mellom pga sprukkenblindtarm var jævlig

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Blindtarm betennelse?
« #11 : 09. januar 2005, 15:55 »


Han burde alikevel ta en tur til legen for sikkerhets skyld syns jeg. Den antibiotika kuren jeg måtte mellom pga sprukkenblindtarm var jævlig

Det er begrenset hva legen kan finne ut hvis han i øyeblikket ikke har magesmerter eller føler seg syk. Han vil derfor bare få beskjed om å komme tilbake hvis han får smerter på ny, det er først da man får noe ut av undersøkelsen. Kan derfor trygt vente, synes jeg.  Smiley

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Jaa9

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

SV: Blindtarm betennelse?
« #12 : 09. januar 2005, 15:57 »
Man kan prøve å trykke ned området på høyresiden av magen med en eller 2 fingre for så å slippe fort igjen. Hvis du kjenner enda sterkere smerte da, kan det være blindtarmen.. men hvis smertene er borte nå så var det vel ingen ting..

Utlogget Jo1

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 458
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 458

SV: Blindtarm betennelse?
« #13 : 09. januar 2005, 16:07 »


Det er begrenset hva legen kan finne ut hvis han i øyeblikket ikke har magesmerter eller føler seg syk. Han vil derfor bare få beskjed om å komme tilbake hvis han får smerter på ny, det er først da man får noe ut av undersøkelsen. Kan derfor trygt vente, synes jeg. Smiley

H

Kan jo ta blodprøve...
Men er vel vansklig å finne ut ja, legen fant det ikke ut på meg med en gang, pga at blodprøven var ok

Utlogget Ostreicher

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: Blindtarm betennelse?
« #14 : 09. januar 2005, 16:11 »
Det viktigste er jo uansett at smertene har gått over, og da vet man at det ikke er noe alvorlig. Skulle de komme tilbake flere ganger og/eller forverres, ville jeg gått til legen for videre undersøkelser, som uansett er nødvendig for å stille en sikker diagnose.

H

Smertene er over nå, men skulle de komme tilbake så stikker jeg til legen. Jeg kommer ikke til å stikke noe før det iallefall.

Man kan prøve å trykke ned området på høyresiden av magen med en eller 2 fingre for så å slippe fort igjen. Hvis du kjenner enda sterkere smerte da, kan det være blindtarmen.. men hvis smertene er borte nå så var det vel ingen ting..

Jepp, jeg prøvde det, og det kjentes helt bra ut når jeg prøvde netopp dette. Så jeg tror jeg er frisk og rask nå.  Smiley Men kommer nok til og ta det litt roligere de 2 nermeste dagene. Takker for alle svarene Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!