Skrevet av Emne: Glutamin Peptider  (Lest 3478 ganger)

Utlogget jan87

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 113
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 113

Glutamin Peptider
« : 10. januar 2005, 00:45 »
Hvordan er detta med Glutamin Peptider? når burde det tas? Og må jeg ta det RETT etter trening? Drikke

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Glutamin Peptider
« #1 : 10. januar 2005, 08:29 »
Har du kjøpt det? Jeg ville nok heller satt mer penger på proteinpulver (som også inneholder glutamin).

Utlogget jan87

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 113
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 113

SV: Glutamin Peptider
« #2 : 10. januar 2005, 11:46 »
jeg har protein pulver også, som jeg tar frokost osv, Men har hørt at glutamin peptider er veldig bra, er det noen som har erfaring med det?  Afro

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
SV: Glutamin Peptider
« #3 : 10. januar 2005, 11:50 »
For maksimal effet av glutamin peptidet tar du 2-3g 15 min før trening, 2-3g rett etter trening og/evt 2-3g rett før leggetid..

Om du er i kcal balangse eller i kcal positiv og har et bra sammensatt kosthold trenger du ikke glutaminpetit siden du får nok fra maten.
Om kostholdet ikke er så bra som det burde være kan glutaminpetid hjelpe deg...

Om du er i kcal negativ (deff) hjelper glutamin petid deg å beholde muskelmassen når du går ned i vekt...

Smiley


Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget RONNY S7

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 482
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 482

SV: Glutamin Peptider
« #4 : 10. januar 2005, 12:56 »
Jeg har bestandig brukt glutamin peptider og L-glutamin 20 min før frokost og etter styrketrening,bruker da å kjøre mage eller litt kardio før protein shake og raske karb.
1.70 og 84-86kg. Armer=44cm

Utlogget Big T

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 447
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 447

  • Lead with speed, follow with power
SV: Glutamin Peptider
« #5 : 10. januar 2005, 17:40 »
Hmm, har hørt navnet før, men er helt blank på hva det er og hva det gjør. Noen som gidder å si litt om det?
Mvh Big T

Utlogget Discus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 173
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 173

SV: Glutamin Peptider
« #6 : 11. januar 2005, 00:04 »
Jeg har bestandig brukt glutamin peptider og L-glutamin 20 min før frokost og etter styrketrening,bruker da å kjøre mage eller litt kardio før protein shake og raske karb.
Okey. Hva er vitsen med å ta to forskjellig glutamin tilskudd?? Kan du forklare meg forskjellen på "glutamin peptider" og "L-glutamin", for den ser desverre ikke jeg.

Utlogget RONNY S7

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 482
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 482

SV: Glutamin Peptider
« #7 : 11. januar 2005, 07:40 »
Kom kansje litt feil ut! Har aldri brukt begge samtidig men tatt di på samme tidspunkt.

L-glutamin er ferdig spaltet og innneholder 100% glutamin mens peptid er peptid form og er bundet opp av et 3-4andre aminosysrer ofte bcaa(innhold av glutamin er vanligvis ikke over 31% )
 :Smiley
1.70 og 84-86kg. Armer=44cm

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Glutamin Peptider
« #8 : 11. januar 2005, 10:53 »
Kan vel legge til at det er kun 10% av L-glutaminen som passerer magesekken.

Utlogget Discus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 173
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 173

SV: Glutamin Peptider
« #9 : 11. januar 2005, 16:18 »
Kan vel legge til at det er kun 10% av L-glutaminen som passerer magesekken.
Ok, hvorfor ikke.  Huh Peptid bindingene i Peptidet blir brutt ned i magesekken av pepsin, så blir aminosyrene tatt opp i tynntarmen. Men så vidt jeg har forstått så kan ikke pepsin eller noe annet enzym bryte fra hverandre de intramolekylære bindingene i en aminosyre. Så dermed skulle jeg tro at det blir tatt opp like mye glutamin fra produktet "L-glutamin" som fra produktet "glutaminpeptid".  Huh

(Alle aminosyrer i peptider og proteiner er forøverig i "L" form) biggrin

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Glutamin Peptider
« #10 : 11. januar 2005, 16:36 »

Ok, hvorfor ikke. Huh Peptid bindingene i Peptidet blir brutt ned i magesekken av pepsin, så blir aminosyrene tatt opp i tynntarmen. Men så vidt jeg har forstått så kan ikke pepsin eller noe annet enzym bryte fra hverandre de intramolekylære bindingene i en aminosyre. Så dermed skulle jeg tro at det blir tatt opp like mye glutamin fra produktet "L-glutamin" som fra produktet "glutaminpeptid". Huh

(Alle aminosyrer i peptider og proteiner er forøverig i "L" form) biggrin

Hmm, kanskje jeg surrer. Jeg kan prøve å finne noe stoff om det, men har ikke tid til det nå.

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
SV: Glutamin Peptider
« #11 : 11. januar 2005, 16:46 »

Ok, hvorfor ikke. Huh Peptid bindingene i Peptidet blir brutt ned i magesekken av pepsin, så blir aminosyrene tatt opp i tynntarmen. Men så vidt jeg har forstått så kan ikke pepsin eller noe annet enzym bryte fra hverandre de intramolekylære bindingene i en aminosyre. Så dermed skulle jeg tro at det blir tatt opp like mye glutamin fra produktet "L-glutamin" som fra produktet "glutaminpeptid". Huh

(Alle aminosyrer i peptider og proteiner er forøverig i "L" form) biggrin

I menneskekroppen er alle aminosyrer og peptider i L- form.
D- aminosyrer er ikke naturlig tilstede i menneskekroppen men dannes som et bi produkt når man syntiserer L-aminosyrer
En blanding av D og L aminosyrer D/L er billigere en ren L aminosyrer og det er ikke bestandig at det skrives på etiketten at det er ren L-form
D formen av aminosyrene fører til hemming av L formens egenskaper og effekter..

Problemet med opptaket av glutamin er epitelcellene i tynntarmen som byttes ut hele tiden med høy hastighet og de har et stort behov for energi. Glutamin er et av deres favoritt næringsemner.
Om du tar glutamin i peptidform feks alanylglutamin så vil ikke tynntarmens celler bruke de som næring siden tynntarmcellene ikke bruker peptider til næring og du får istedenfor beholde de til muskelmasse. I tilleg er glutamin peptid mer stabil en glutamin i fri form.
I tilstander ved lavt kcal inntak tar tynntarmcellene glutamin fra blodet istedenfor fra maten og glutaminet i blodet kommer fra dine muskler og det er bla en av årsakene til hvorfor en mister muskelmasse om du spiser lite protein på diet

Derfor er det at du får mer glutamin i deg ved tilskudd av peptid vs glutamin i fri form....

Smiley


Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget Discus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 173
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 173

SV: Glutamin Peptider
« #12 : 11. januar 2005, 16:58 »


I menneskekroppen er alle aminosyrer og peptider i L- form.
D- aminosyrer er ikke naturlig tilstede i menneskekroppen men dannes som et bi produkt når man syntiserer L-aminosyrer
En blanding av D og L aminosyrer D/L er billigere en ren L aminosyrer og det er ikke bestandig at det skrives på etiketten at det er ren L-form
D formen av aminosyrene fører til hemming av L formens egenskaper og effekter..

Problemet med opptaket av glutamin er epitelcellene i tynntarmen som byttes ut hele tiden med høy hastighet og de har et stort behov for energi. Glutamin er et av deres favoritt næringsemner.
Om du tar glutamin i peptidform feks alanylglutamin så vil ikke tynntarmens celler bruke de som næring siden tynntarmcellene ikke bruker peptider til næring og du får istedenfor beholde de til muskelmasse. I tilleg er glutamin peptid mer stabil en glutamin i fri form.
I tilstander ved lavt kcal inntak tar tynntarmcellene glutamin fra blodet istedenfor fra maten og glutaminet i blodet kommer fra dine muskler og det er bla en av årsakene til hvorfor en mister muskelmasse om du spiser lite protein på diet

Derfor er det at du får mer glutamin i deg ved tilskudd av peptid vs glutamin i fri form....

Smiley

Interessant dette med glutamin interessen til epitelceller (honnør), men siden da feks. alanylglutamin peptid lettere passerer epitellaget enn aminosyre alene, å dermed gir større opptak av glutamin til muskler. Så burde det ikke være noen som helst grunn til å bruke dette produktet som heter "L-glutamin"!?

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
SV: Glutamin Peptider
« #13 : 11. januar 2005, 17:07 »

Interessant dette med glutamin interessen til epitelceller (honnør), men siden da feks. alanylglutamin peptid lettere passerer epitellaget enn aminosyre alene, å dermed gir større opptak av glutamin til muskler. Så burde det ikke være noen som helst grunn til å bruke dette produktet som heter "L-glutamin"!?

Helt korekt! med mindre du er i kcal underskudd og ønsker å beholde muskelmassen (doser på rundt 20g dagen er nødvendig siden undersøkelser viser at det er det epitelcellene forbruker pr dag), men selv da er glutamin peptid bedre!


Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget Nudz

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 44
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 44

SV: Glutamin Peptider
« #14 : 06. juni 2005, 15:54 »
Okey jeg har 90+ protein fra ej shop, som inneholder 17g per 100g glutamin... og har tenkt til og begynne med dc trening til sommer.. Burde jeg da kjøpe ekstra glutamin? Eller er det nok..
Får i meg 4-5shakes hver dag..

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!