Skrevet av Emne: slå hardt.  (Lest 22844 ganger)

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:slå hardt.
« #45 : 26. juli 2003, 10:23 »
Aller først, klart jeg veit at Tyson har trent vekter, og han gjør det fortsatt, har aldri påstått noe annet, men poenget mitt var at trener du mye vekter, og får så store muskler som si Tyson, så holder du ikke rundene i det lange løp så veldig godt...

Klart jeg også veit at man må trene Både eksplotivitets trening OG teknikk trening, tror du ikke at boksere rundt om kring trener det også??? Det er det faktisk veldig mye av....
Og til høyere opp i vektklasse du er, jo mer vekter trener du, somregel....

Når du trener boksing, så må du ha hurtighet i armene, litt beina også, men ikke så mye, så 100m løpere??? Sett dem i en ring med en seriøs bokser i sin vektklasse så får vi se?Huh


Poenget er også at med mye muskler kommer melkesyra fort, noe du så absolutt ikke vil oppleve....

Her blei det nok mye rot, så bare sleng tilbake, men jeg ville bare ha fram at alle boksere trener både eksplotivitets trening og teknikk, men trener du MYE vekter så går du vel opp i vekt eller???


Mitt poeng med 100m løpere var at vekttrening ikke gjør deg treg...

Ikke så mye i beina? Har en gammel russisk studie på dette som viser at 16-38% (avhengig av nivå på bokserne, de dårligste 16, de beste 38) av kraften i en rett høyre kommer fra skyvet i bakbeinet.

Det du sier om melkesyre er delvis riktig, men avhengig av hvilken type hypertrofi du har (men husk at type hypertrofi ikke er enten-eller). Typisk kroppsbygging kan ha den effekten at muskelen blir mindre effektiv til å kvitte seg med avfallsstoffer, men så har det aldri vært meningen at boksere skal drive med bygging.

Dersom en bokser trener riktig med vekter, vil han ikke få melkesyre tidligere.

Din illusjon om at trening er noe boksere generelt har peiling på, er for å si det mildt, helt feil.

question everything

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:slå hardt.
« #46 : 26. juli 2003, 12:41 »
Har du gått kamper i Norge? Mere info?

Har trent boksing littegranne, men fikk hodeverk av det. Noe sa meg da at hjernen min ikke hadde godt av det i lengden.
question everything

Utlogget Glenn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Re:slå hardt.
« #47 : 28. juli 2003, 00:23 »
Det er mye feil om hvordan man skal slå hardt.

Skal du lære å slå hardt så må du lære deg å slappe av og huske på å stå med bøyde bein siden du henter kraften fra låret via et press mot bakken. Jeg samenligner det med kulestøt.

Det som gjør at man knocker folk er som regel farten på slaget. Desto større hastighet desto hardere blir slaget. Og det er vanskligere å oppdage et slag som er raskt.
Tror det var noe slik som newtons andre lov. Slagkraft=Masse * Hastighet i annen potens.
Men det krever masse teknikk trening.

Først still deg med beina samlet og ta et skritt til siden så du får ca skulder breddes avstand mellom beina. Og hvis du ikke er skeivhendt så tar du et skritt bakover med høyrebeinet og skråstiller kroppen mot høyre. Det gjør vi for at motstanderen skal få minst mulig treffsone. Venstre beinet eller tærne på venstrebeinet skal peke mot ca klokka 13-14, det kommer helt an på deg. Høyre beinet kan peke mot kl 15. Høyre arm holder du intil høyre øre og albuen skal ligge intill kroppen.
Venstre arm holder du foran anskiktet med tomelsiden mot deg. Pass på at den ligger slik at du akkurat kan se over den. Ikke hold den for langt unna ansiktet men her er det mange variasjoner som er ute å går så det kommer helt an på hva du liker.

Nå kommer noe av det viktigste, og det er at du skal ha lik vekt på begge bein og at beina skal være bøyd så du har et laft balangsepunkt og at låre står klart til å ekslodere i et fraskyv når du skal slå. Hvis du skal trene for gata (noe jeg ikke anbefaler da det er super teit) så gjør stort sett de jeg har sett den feilen at de lener seg forover når de slår. Klart at det blir hardt men man stikker samtidig ansiktet inn i slagsonen til motstanderen, så hvis du møter en som kan bokse så hehe har du gjort det store. Det som lønner seg er å øve forsiktig foran et speil men det vil bli vanskelig siden du ikke har noen til å rettlede deg. Derfor er det beste en bokseklubb og det finnes jo mange bra klubber.

Grunnen til at du ikke skal lene deg forover er at da blir det vanskligere å følge opp med flere slag i og med at du har tyngdepunktet på fremste beinet. Men hvis du har tyngdepunket fordelt likt på begge beina så roterer du rundt din egen akse og det vil være lett og slå så og si de fleste slagene derifra. Så jeg leste at en av de andre sa at du skulle ha vekten på foreste beinet når du slår venstrehuk men det anbefaler jeg ikke men det er noe du finner ut av selv. Man lærer fort av sine feil i boksing...hehe.

Husk at når du står klar til å slå i den stillingen som jeg har beskrevet så skal det starte med et fraskyv fra baken med låret og du starter rotasjonen med hoften samtidig som det skjer og armen skal også begynne å bevege seg utover og du må passe på og ha vekten likt på begge beina og du "kan" gå opp på tærne på bakerste beinet samtidig som du roterer med pass på at tærne skal da peke rett fram mot motstanderen eller den veien du slår. På slutten av slaget så knytter du hånden og vrir på hånleddet så tomelen peker litt på skrå nedover. Dette er for at du skal få med deg skulderen i slaget. Husk at vridningen skal være slik at når du holder haken din ned så skal skulderen automatisk komme intill haken og dekke den for eventuelle slag eller spark...dette er noe du også lærer for nok etter hvert..hehe Husk at du skal ha den samme bevegelsen tilbake og i samme hastighet. Men i begynnelsen så gjør du det sakte og lar armen være der ute og kjenner etter om du har lik vekt på begge beina, og om armen kommer rett ut slik den skal uten at du dytter albuen ut.

Det er en feil mange som løfter vekter gjør at de løfter albuen ut til siden og da vil motsatanderen se en stor flate altså hele underarmen i steden for knyttneven som han ellers hadde sett. Så pass på å ikke signaliser at slaget kommer ved å dytte albuen ut til siden. En måte og forhindre dette på er å trene helt intill en vegg, helst murvegg som gir deg litt skrubbsår på albuen, da blir du fort kvitt den utingen...hehe

Jepp da tror jeg har fått med meg litt.....men det kreves mere trening en bare stå og kline til på en sekk.

Mvh

Glenn

Utlogget tlysaa

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 78
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 78

Re:slå hardt.
« #48 : 01. august 2003, 03:50 »
Kan hende det var meg du refererte til angående vekta på venstre fot ved venstre hook....dette er fordi jeg snakka om et knock-out punch. Altså: meningen er å sende motstanderen i kanvassen. Man satser 200% på ett slag. ref. Tyson. Idet man senker kroppen, høyre skulder vris fremmover, hovedtyngden ligger da på venstre lår, og man "skyter" fremmover mot målet. Dette er for maksimal ytelse av kroppens rotasjon. Men er det snakk om slag med høyre arm for en som står i vanlig utgansstilling så har man jo selvfølgelig ikke all vekten på venstre fot Grin Grin Grin

Utlogget Glenn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Re:slå hardt.
« #49 : 01. august 2003, 08:03 »
Det blir feil det også, og stå med vekten på venstre fot når man slår venstre hook. Det er på grunn av at da blir det vanskligere å rotere rundt sin egen akse slik man gjerne skal gjøre når man skal slå hardt. Har du ikke med deg kroppsrotasjon i slaget så er det bare armen som slår og det blir ikke noe særlig hardt. Og det er det som skjer hvis du har for mye vekt på foreste beinet ved å slå hook, du stopper rotasjonen.

Men hvis du dermed skal slå slik som "tyson" så vil du se at han legger vekten på fremste beinet og "hopper" inn slaget, dermed så hopper han inn rotasjonen, men dette er noe som kan være skummelt hvis man ikke har trent nok og har timing til å gjøre det. For da kommer han med stor fart fremover og har ikke kontakt med baken så hvis motstanderen slår samtidig så blir det kraft mot kraft og nesten altid knocout.

Men et annet slag hvor du skal stå med vekten på fremste ben er når du slår kroppslag f.eks i innfight. Men da bytter man vektfordelingen etter hvliken arm man skal slå med, men det er fordi at man skal slå oppover og da er det enklere å å bøye seg over det beinet man skal slå med og trykke fra med det samtidig som man går bittelitte grann opp, men ikke mye samtidig mens man slår. Det blir igjen som kulestøt.


Det er ikke så lett for meg å skrive dette men hadde vært mye enklere å vist det. Og jeg mener at hvis du trener et sted og treneren sier at du skal slå på den og den  måten og du spør hvorfor og han gir det et svar som at "slik gjør tyson det" så er ikke det bra nok. Da vet han tydelig vis ikke hvorfor du skal gjøre det. Har du en bra trener så skal han kunne forklare deg hvorfor du skal benytte deg av den og den vinkelen når du slår, og kunne forklare deg det.

Mvh

Glenn

Utlogget tlysaa

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 78
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 78

Re:slå hardt.
« #50 : 02. august 2003, 02:08 »
Blir bare rot dette.... Undecided  Mener jo selvfølgelig ikke at mann står med 1oo% av vekta på fremste fot!!! hovedtyngden. Skrev ovenfor at man skyter kroppen fremmover..... men men.... er jo selvfølgelig umulig at alle er enig. Til syvende å sist så er det jo selvfølgelig opp til personen selv å hva som passer best.... Viss folk velger å ikke godta mine argumenter så er det opp til hver enkelt.
Ha en fortreffelig super helg alle sammen!!!
Tor Inge :Skål:

Utlogget Glenn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Re:slå hardt.
« #51 : 04. august 2003, 23:54 »

Ellers stemmer det nok at de aller fleste boksere er ganske uvitende/lite oppdaterte når det gjelder styrketrening. Blant annet har vi jo den seiglivede myten om at "tunge vekter gjør deg tung og treg". Denne resulterer i at mange boksere nekter å kjøre under 20 reps, dersom de da overhodet trener vekter. I beste fall er dette ineffektivt, i verste fall er det direkte prestasjonsnedsettende.




Må bare få si at jeg er uenig her.....
Mye av grunnen til at boksere ikke trener vekter er at i amatørkamper så må du sanke poeng og ha kondisjon,slagstyrken er ikke såååååå viktig (selvfølgelig skader det ikke å ha den,men den teller ikke mest)...
Og dessuten hvis man trener, si mye armer da, så du har store biceps, skal du da gå en proff kamp over 10-12 runder så kommer melkesyra veldig fort....Og jo, du blir nok en smule tregere med store muskler,og det har mye å si....
Men hovedfaktoren er at du har 17vektklasser(nå er det snakk om proffboksing) og er du da i, si mellomvekt, og begynner å trene mye vekter, så legger du fort på deg muskler og går opp i vekt, ergo møter du folk som er tyngre og vant til å bokse i den klassen, så da får du et problem der....
Se bare på Ole Klemetsen, da han trente sammen med Evander Holyfield i USA, var han med ham etter boksetreninga for å trene vekter, noe han kjapt måtte slutte med siden han gikk opp i vekt.....
Men se på Mike Tyson, en som jeg selv er veldig fan av, ingen kan si at han er liten,hvis du ser bort ifra høyden, og han slår hardt, men til gjengjeld så er det ikke like mye fart i en tungvektskamp som en lettvektskamp, det blir mye klenging....

Nå hadde ikke dette så mye å si for hvordan du skal slå hardt, men jeg måtte bare komme med et innslag her....

Dette er myter og pure crap.

Alt avhenger av hvordan man gjør ting, flesteparten av de bokserne som trener vekter har ikke filla peiling på hva de gjør. At du blir treig av vekter er bare tull, med riktige treningsmetoder blir du raskere. Har du sett 100m løpere? Tror du de trener litte-bitte granne med vekter?

Hvis du vet hva du driver med kan du fint trene vekter uten å øke kroppsvekt.

Det er så artig med sånne "slå hardt" diskusjoner, alltid de samme "teknikk!!!" folka som ikke kan ha to ting i hodet på samme tid, nemlig BÅDE eksplosivitets trening OG teknikk trening.

Hva mente du med Tyson? At han ikke trener vekter? For det kan jeg love deg at han gjør (eller iallefall gjorde når han var nogenlunde seriøs).

Det er mange av proffbokserne som trener rykk og andre styrkeløft øvelser som gjør at de blir eksplosive. En av dem er russeren Kosta Tzue. Han er utrolig eksplosiv og har kraft i slagene så det holder. Samtidig så har han en helt rå avstandsbedømmelse, og han er en fryd å se på når han bokser. Men har ikke hørt noe særlig om ham i det siste. Han bokser fra Australia.

Mvh

Glenn

Utlogget Shadow85

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 49
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 49

Re:slå hardt.
« #52 : 20. september 2003, 00:00 »
Her er det jeg vet om å slå hardt, selv om jeg ikke slår så veldig hardt selv.

Den muskelen som er viktigst er jo da selvfølgelig tricepsen som f.eks kan trenes ved hjelp av fransk press eller albuestrekk. Hvis du trener dette og samtidig denger løs på en boksesekk så tror jeg du vil oppnå stor kraft.

For å få mest ut av slaget så hjelper det ikke å bare slå med armen. Hvis jeg husker rett så får du 30% mer kraft hvis du bruker hoften skikkelig. Dette er jo en av de tingene Bruce Lee var opptatt av.

Shadow85
For å bli en mester, må du først kjenne dine svakheter...

Utlogget listefyll

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 419
  • Honnør: 245
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 419

  • a.k.a. Mickey Goldmill and Jabba The Hut
Re:slå hardt.
« #53 : 23. september 2003, 20:46 »
Vet det, men de trener ikke så forferdelig mye..... Har sett mange kamper av Tzue og ja, han er en fryd å se på, den gutten har talent....
Han skal ha en kamp i Moskva i desember eller noe, eller så var det i begynnelsen av neste år, skulle først være i oktober, men så skadet han seg....


Gutt og gutt - Tzue er no vel 35? Men fantastisk - det var han.

bøy frå listefyll Wink
listefyll returns

Utlogget -Christer-

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 174
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 174

  • .....Strenght is PoWeR.....
Re:slå hardt.
« #54 : 23. september 2003, 22:34 »
tren opp tricepsen din..da slår du fortere å hardere.....
Tren hardt, kjemp lett

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
Re:slå hardt.
« #55 : 29. september 2003, 02:21 »
hmm, hva slags idiot tror at triceps-trening er tingen for slag da?Smiley hofta, rotasjonsmuskulaturen i mageregionen, skuldre og et eksplosivt fraspark.. langt viktigere enn triceps.. ! jeg ville heller trent knebøy enn triceps-øvelser for å si det slik..


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget Jubalong Hoppstokk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 443
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 443

Re:slå hardt.
« #56 : 29. september 2003, 13:14 »
hmm, hva slags idiot tror at triceps-trening er tingen for slag da?Smiley hofta, rotasjonsmuskulaturen i mageregionen, skuldre og et eksplosivt fraspark.. langt viktigere enn triceps.. ! jeg ville heller trent knebøy enn triceps-øvelser for å si det slik..
ville nok heller trent eksplosive benkpress og armhevinger enn knebøy.
sjokk og vantro

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
Re:slå hardt.
« #57 : 29. september 2003, 13:59 »
... jeg skjønner hva han mente han som viste meg dette forumet og sa at intelligensnivået ikke var helt så høyt som testosteronnivået...

jeg sammenlignet bare hans råd om tricepstrening med alle de ironiske morsomhetene om "haha, du kan trene knebøy".. for føttene _er_ faktisk veldig viktig for å få slagstyrke.. og jeg ville heller trent rotasjonsmuskulatur  i hofte/mage /skulderpartiet enn noe annet..


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget eia_

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 71
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 71

Re:slå hardt.
« #58 : 29. september 2003, 15:03 »
Etter å ha lest nesten alle innleggene så er altså konklusjonen at nesten alle musklene er viktige får å slå hardt.

Utlogget Jubalong Hoppstokk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 443
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 443

Re:slå hardt.
« #59 : 29. september 2003, 23:58 »
... jeg skjønner hva han mente han som viste meg dette forumet og sa at intelligensnivået ikke var helt så høyt som testosteronnivået...

jeg sammenlignet bare hans råd om tricepstrening med alle de ironiske morsomhetene om "haha, du kan trene knebøy".. for føttene _er_ faktisk veldig viktig for å få slagstyrke.. og jeg ville heller trent rotasjonsmuskulatur  i hofte/mage /skulderpartiet enn noe annet..
hva er det du trener da? selv trener jeg kickboxing og boksing, og boksetreneren min sa at eksplosiv benkpress er bra for slaget. Hva slags slag slår du når du bruker et ekslosivt frasspark? rotasjon i hoftene osv. er viktig, men jeg bruker aldri noe voldsomt fraspark i slagene mine. Er det karate du trener? Der sparker de fra mens de går fram i stiv stil og slår. Husk: her snakker vi om skikkelige slag, ikke fancy-jalla-ubrukelige-ballètaktige karateslag.
sjokk og vantro

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!