Skrevet av Emne: Mage: Hvor ofte?  (Lest 1017 ganger)

Utlogget Ahnuld

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Mage: Hvor ofte?
« : 13. januar 2005, 14:41 »
Som en del av 2-splitt HIT programmet jeg kjører nå, trener jeg mage 1-2 ganger i uka, og da 1 sett med crunches m/vekt i 45 grader skråning, og 1 sett med twisting crunches med vekt i 45 grader skråning. Følte etterhvert at 1-2 ganger i uka var litt lite (er jo vant med 5-6 ganger i uka med det gamle programmet, men det var det situps). Spørsmålet er da, har det noe hensikt å kjøre mage trening av det slaget jeg kjører nå mer enn 2 ganger i uka?

Utlogget Selected

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 517
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 517

SV: Mage: Hvor ofte?
« #1 : 13. januar 2005, 17:33 »
jeg ahr fått inntryk av at alle nesten alle på dette forumet trener like mye mage som andre muskel grupper.
DIE HARD

Utlogget Big T

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 447
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 447

  • Lead with speed, follow with power
SV: Mage: Hvor ofte?
« #2 : 13. januar 2005, 17:37 »
Sitat fra Arnold: "Abs? Everyday!"
Fra arnold til alvor så kan du for eksempel trene magen oftere enn bicepsen(Ja jeg vet at sentralnervesystemet får like mye om ikke mer pes), men selve muskelen innhenter seg fortere. Personlig ligger jeg på 2 ganger i uken, men kan nok øke til tre uten at det gjør noen skade. Men det er jo indivuelt hvor fort man restituerer osv.
Mvh Big T

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Mage: Hvor ofte?
« #3 : 13. januar 2005, 17:42 »
Sitat fra Arnold: "Abs? Everyday!"
Fra arnold til alvor så kan du for eksempel trene magen oftere enn bicepsen(Ja jeg vet at sentralnervesystemet får like mye om ikke mer pes), men selve muskelen innhenter seg fortere. Personlig ligger jeg på 2 ganger i uken, men kan nok øke til tre uten at det gjør noen skade. Men det er jo indivuelt hvor fort man restituerer osv.

Hvorfor skulle den muskelen innhente seg raskere enn andre muskler ? Hva er det som gjør den spesiell ?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Big T

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 447
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 447

  • Lead with speed, follow with power
SV: Mage: Hvor ofte?
« #4 : 13. januar 2005, 17:53 »
Nå er ikke jeg noen anatomi ekspert, men jeg kan gi deg to mer eller mindre useriøse argumenter:
1. Arnold sier det. (Arnold er ikke langt unna Gud)
2. Den restituerer seg fortere i mitt tilfelle.
Mvh Big T

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Mage: Hvor ofte?
« #5 : 13. januar 2005, 17:56 »
Arnold tar feil, beklager det.

Og magemusklene dine restituerer seg ikke fortere enn andre muskler. Det kan sikkert virke slik, men det er nok heller fordi du har stresset nervesystemet i mye større grad for andre muskler. Og om de skulle gjøre det, så er du et meget sjeldent tilfelle og langt unna hva som er normalt.

Dette kan du lese mye om under HST forumet, de ser på dette på et vitenskaplig grunnlag.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Mage: Hvor ofte?
« #6 : 13. januar 2005, 18:22 »
Nå er ikke jeg noen anatomi ekspert, men jeg kan gi deg to mer eller mindre useriøse argumenter:
1. Arnold sier det. (Arnold er ikke langt unna Gud)
2. Den restituerer seg fortere i mitt tilfelle.

Punkt 2 skal jeg ikke legge inn protest på, du kjenner deg selv bedre en jeg kjenner deg.

Jeg protesterer imidlertid høylytt på punkt 1! Arnold var en gudebenådet easygainer av en fantastisk kroppsbygger, men treningsrådene hans er rene helvete når det kommer til å gi folk flest - altså hardgainere som ikke bruker anabole steroider, gode resultater. I "Arnold Schwarzeneggers Encyclopedia of Modern Bodybuilding" beskriver han stort sett hvordan han selv og kompisene trente, uten å gjøre et poeng av at han gikk på steroider og hadde svært gode genetiske forutsetninger. For oss "dødelige" som sliter mye mer med å legge på oss muskelmasse, er de treningstipsene den sikre veien til overtrening, skader, motivasjonssvikt og dårlig framgang. All respekt for Arnolds prestasjoner på scenen og ellers i livet, men herregud - mannen trente i lange perioder to timer om dagen seks dager i uka! Klart han anbefaler å trene magen hver dag!! Mange sett med opptil 100 reps og (for å tighte inn definisjonene og detaljene, eller noe sånt, samma kan det være Tongue )

Om alle som trener for å bli større og sterkere hadde fokusert mer på de få og tunge basisøvelsene som virkelig bygger generell masse (ja, mage også!) istedenfor å fisle rundt med isolasjonsøvelser med xxx reps i desperate forsøk på å få fram "definisjonen" i muskelmassen de ikke er i nærheten av å ha, ja da måtte nok SATS-kjeden (og andre) revurdert det rene og pene og svetteløse maskin-imaget sitt for å beholde de stadig voksende kundegrunnlaget. Og ja, jeg tror Arnold har mye av (del)skylden for at det er blitt som det er blitt, tatt i betraktning den enorme innflyteslen han tross alt har i treningsmiljøer. Angry

(Om jeg er inspirert av Stuart McRobert? Hvordan går det an å være hardgainer/"genetically typical" og ikke være det, hehe  Grin )
Arnold tar feil, beklager det.

Og magemusklene dine restituerer seg ikke fortere enn andre muskler. Det kan sikkert virke slik, men det er nok heller fordi du har stresset nervesystemet i mye større grad for andre muskler. Og om de skulle gjøre det, så er du et meget sjeldent tilfelle og langt unna hva som er normalt.

Dette kan du lese mye om under HST forumet, de ser på dette på et vitenskaplig grunnlag.

Når det gjelder magetrening, er jeg enig i dette her! De fleste trener magen for "lett", derfor kan de trene den oftere. Kjør på med tunge mark og bøy, vektede crunches i negativ skrå, tunge magemaskiner i 15-25 reps-området, 1-2 sett eller så like ofte som (eller sjeldnere enn) du trener andre muskelgrupper, så skal du se...

Som en del av 2-splitt HIT programmet jeg kjører nå, trener jeg mage 1-2 ganger i uka, og da 1 sett med crunches m/vekt i 45 grader skråning, og 1 sett med twisting crunches med vekt i 45 grader skråning. Følte etterhvert at 1-2 ganger i uka var litt lite (er jo vant med 5-6 ganger i uka med det gamle programmet, men det var det situps). Spørsmålet er da, har det noe hensikt å kjøre mage trening av det slaget jeg kjører nå mer enn 2 ganger i uka?

Synes dette ser bra ut jeg.  Smiley


H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Mage: Hvor ofte?
« #7 : 13. januar 2005, 20:21 »
Jeg trener aldri mage!  Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!