Skrevet av Emne: Til sprintere/ 400m løpere på forumet  (Lest 9574 ganger)

Utlogget Discus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 173
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 173

SV: Til sprintere/ 400m løpere på forumet
« #30 : 17. mars 2005, 23:39 »
Blant landets beste 100-200m løpere så er det vel bred enighet om at beinstyrken er essensiell. Geir Moen, Martin Rypdal og Aham Okeke fokuserte/fokuserer veldig på beinstyrke og hadde/har veldig bra resultater i feks. knebøy (Okeke var vel forresten med i NM fitness et år med bra resultat).
Når jeg bodde i Trondheim trente jeg forøverig sammen med en sprinter som hadde ett ganske enkelt og etter min mening kritikkverdig treningsopplegg. Han trente kun 4 dager i uka: Økt 1: kortsprint 6-10x60m (95-100% intensitet) økt 2: styrke: knebøy + strak mark, samt 3-4 overkroppsøvelser Økt 3: 6-8x150m tempotrening (max) Økt 4: samme som økt 2. Dette opplegget trente han hele året uten variasjon, men han løp ned mot 10.70 på 100m og 21.40 på 200m.

Men når vi snakker 400m-800m så er arbeidskravene en god del anderledes. Da handler det ikke bare om å ha en vanvittig bra aksrelasjon og toppfart, men også om å ha en topp anaerob kondisjon samt en muskulatur som er best mulig skikket til å jobbe under anaerobe forhold.
400m-800m løpere trener seff. beinstyrke, men mindre enn kortsprintere. Styrke gjennom øvelser som bakkeløp, trappeløp, stegspenst er for dem mer relevant.

Dessuten vil jeg påpeke at for en 15-16åring, uansett om det er kortsprint eller langsprint han/hun driver med, så er tung styrketrening mindre viktig. Teknikk, spenst og løpstrening bør prioriteres. Styrketrening bør vektlegges mer etter hvert.

Hitman, jeg var veldig klar over at det ikke var et råd, men det kan allikevell oppfattes slik av mange forumbrukere.

Utlogget Upbeat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 186
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 186

SV: Til sprintere/ 400m løpere på forumet
« #31 : 13. september 2005, 16:53 »
Har ikke satsa noe særlig på 400 m etter jeg skrev det første innlegget, men er klar for å satse nå og melder meg inn i løpegruppa her i Ås. Går kanskje over til Ski etterhvert, de har tydeligvis meget bra løpergruppe når jeg ser på årets sprintresultater.

Det jeg lurer på nå er:

*Kan man i begynnelsen holde seg til 2 aerobe styrkeøkter i uka? Tenker da på styrketrening med egen kroppsvekt. Må man trene vekter for å bli rask?

*Bør jeg kjøpe sprintsko, allroundsko eller mellomdistanse sko? Jeg har litt lyst til å løpe 800 m også så vel som delta på 200 metere også.
Mellomdistanse sko er kanskje snillere mot beina?

MVH Andreas

Utlogget Discus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 173
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 173

SV: Til sprintere/ 400m løpere på forumet
« #32 : 13. september 2005, 21:16 »
Har ikke satsa noe særlig på 400 m etter jeg skrev det første innlegget, men er klar for å satse nå og melder meg inn i løpegruppa her i Ås. Går kanskje over til Ski etterhvert, de har tydeligvis meget bra løpergruppe når jeg ser på årets sprintresultater.

Det jeg lurer på nå er:

*Kan man i begynnelsen holde seg til 2 aerobe styrkeøkter i uka? Tenker da på styrketrening med egen kroppsvekt. Må man trene vekter for å bli rask?

*Bør jeg kjøpe sprintsko, allroundsko eller mellomdistanse sko? Jeg har litt lyst til å løpe 800 m også så vel som delta på 200 metere også.
Mellomdistanse sko er kanskje snillere mot beina?

MVH Andreas

Aerobe styrkesirkler er topp nå i begynnelsen av grunntreningsperioden. Vebjørn Rodal kjørte feks. aerob styrkesirkel 1 gang i uken hele året bortsett fra under sesongen.
I tillegg til to aerobe økter bør du ha en anaerob og en sprintøkt. Styrke med vekter er uviktig for deg som er nybegynner, du kan godt vente med vekter til over jul.

Hvis du skal løpe litt av alt så anbefaler jeg mellomdistansesko, de går greit til både sprint, mellom og lang. Rene sprintsko derimot, mangler totalt hæler så de er umulige til mellom og langdistanse bruk.

Uansett så bør du ikke begynne med piggskoøkter før på nyåret. (Mange av de beste norske sprinterne holder seg unna bruk av piggsko intill desember, reduserer skaderisiko)

Utlogget weakman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 389
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 389

SV: Til sprintere/ 400m løpere på forumet
« #33 : 18. september 2005, 17:31 »
Hei!

Leste igjennom stoffen som er skrevet, fin lesing!

Tenkte å begynne å trene litt sprint/60/100/200/400meter no etter fotball sesongen for å bli raskere til neste sesong.

Vi trener vel 2-3 ganger no på høsten, og øker vel dette til 3-5 økter på nyåret. Men jeg tenkte jeg skulle begynne forsiktig med 1 gang i uka framover for å så øke til 2 økter? Tenkte dette var lurt med tanke på skader, akkilles og beinhinne.... Eller er det altfor lite med en gang i uka.?

Hvis jeg da skulle bare trene 1-2 ganger i uka... hva var mest effektivt å trene for meg? Føler jeg må bygge meg litt opp til å tåle de store sprintdosene.... selv om jeg er vant til å løpe mye og fort på fotballbanen, så blir vel dette noe annet?

Noen forslag alla det dere allerede har gitt...? Kan vel også nevne jeg trener Ditmar styrkeprog ca 3.økter i uka fra før så...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!