Skrevet av Emne: Til sprintere/ 400m løpere på forumet  (Lest 9575 ganger)

Utlogget Upbeat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 186
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 186

Til sprintere/ 400m løpere på forumet
« : 27. januar 2005, 15:59 »
Hei!
Jeg er en gutt på 16 år som har tenkt til å begynne med 400m/sprint.
Jeg har vært innom mange idretter før:

*Fotball i 7 år
*Langrenn i 4 år
*Løping siden jeg var 12( har 10,50 på 3000m )
*Karate i 1/2 år.
*Mye styrketrening med egen kroppsvekt.

Grunnen til at jeg har lyst til å prøve sprint, er at jeg ønsker å bli ekplosiv, samt at jeg vil ha en sport det er bra å kombinere vekttrening med.

I utgangspunktet tror jeg det er 400m jeg vil prøve meg med / satse litt på.
Jeg er nemlig 1,90 og passer da ikke helt til kortsprint, men grunnet lange legger/ben har jeg et langt steg, noe som er bra for denne distansen som er mer aerob enn 100/200 m.

Har noen et fornuftig opplegg som kan være bra å starte med?
Jeg bedriver vekttrening 3 ganger i uka, og tenker kanskje å variere annen hver uke med 3 og 2 treninger i styrkerommet. Trenger nok lit aerob basis først, rengner jeg med. Kondisen er ikke så bra nå, men den kommer seg vanligvis fort.

Jeg kjører et standard byggeprog. fordi jeg nettopp har starta vekttrening og vil bygge med opp til etterhvert å kunne tåle eksplosiv/ maksimal vektrening.


Jeg har også funnet ut følgende:

*At knebøy er en sjefsøvelse når det gjelder eksplosiv løping.
*Man trenger endel aerob trening i bånn, selv på sprint.
*Mage og rygg er viktig for å holde en stabil holdning under hele løpet.
*Fosfat trening er visst bra. f,eks 5*200m maks, m/ 10 min pause.

Har noen synspunkter, eller tips?
Hadde vært veldig takknemlig
 Help

Utlogget Discus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 173
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 173

SV: Til sprintere/ 400m løpere på forumet
« #1 : 27. januar 2005, 22:58 »
Er litt uenig i at knebøy er en "sjefsøvelse" når det gjelder 400m. Viktig øvelse uten tvil, men løpstreningen er alltid viktigst.
Når det gjelder knebøy er det greit å kjøre mye halve bøy, trøkket ut fra blokka er ikke så viktig på 400m. Har en del kompiser som er i norgestoppen på 400m, og de trener ikke ren styrke trening mer enn 2-3 ganger i uka.  Vil vel heller anbefale deg 1-2 styrkeøkter pr. uke, dessuten bør en god del av styrketreningen gjøres som aerobe styrkesirkler.

Løpstreningen er veldig viktig, riktig at det trenes en del aerobt, da spesielt etter sesongen på høsten.
Det meste av den aerobe treningen bør foregå med pulsklokke, sånn at man hele tiden greier å ligge under anarob terskel. Overstiges den vil det gå ut over restutisjonstiden din etter økta og derfor gå utover de andre "mer viktige" øktene.
Eksempler på brukte økter er:
5x4min løp. med puls på ca 170-180. 4min pauser med puls >140.
10x300m pause gå 100m
Ellers vanlig å kjøre løpeturer i "god" fart på ca 30min som oppvarming 2-3 ganger i uken.

Fosfat treningen er viktig, men du tåler ikke mer en ei slik økt i uka. 5x200 max er vel og bra av og til, men som regel bør du ha noen flere løp og holde tempo litt under max.
eksempel på opplegg:
uke 1: 3x5x150m
uke 2: 3x4x200m
uke 3: 3x3x250m
uke 4: 2x3x300m
uke 5: 150m - 200m - 300m - 200m - 150m
så samme syklus igjen.
pauser bør ligge på ca 5-7min med seriepauser på 15-20 min.

Bør ellers ha en trening i uka med bakkeintervall, bør da kjøre i en bakke på 120-150m av og til lengre. Løpe 10-15ganger, pause gå rolig ned.

Bør ha 1-2 sprintøkter i uka, litt avhengig i hvilken periode du er i.
Eksempler på økter:
3x6x60m
2x5x100m
pauser ca 3 min, seriepause ca 15min.

Men for all del dette opplegget blir alt for hardt for deg hvis tidligere ikke har drevet med denne typen trening. Dessuten vil du aldri i livet bli god på 400m hvis du har tenkt å trene alene. Alfa omega å komme seg inn i en friidrettsklubb med en oppegående løpsgruppe. Disse tempointervall øktene er såpass ekstreme, at de færreste greier å yte det som er nødvendig alene.

Utlogget Upbeat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 186
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 186

SV: Til sprintere/ 400m løpere på forumet
« #2 : 28. januar 2005, 15:09 »
Takk for svar, honnør!

Men hvordan kunne et opplegg sett ut for meg, sånn helt i startfasen?
Med ca. 2-3 styrkeøkter i uka, og 3-4 løpsøkter.

Noen ideer?
Hadde vært vedig hyggelig! Smiley

Utlogget Discus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 173
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 173

SV: Til sprintere/ 400m løpere på forumet
« #3 : 28. januar 2005, 20:20 »
Eksempel på en treningsuke

Dag1: 2x6x60m sprint 90-95% p=3min sp=15min
dag2: 10x150m bakkeløp p=gå ned + aerob styrkesirkel
dag3: fri
dag4: 2x4x200m p=5min sp=15m
dag5: fri
dag6: 10x300m p=gå (lett aerob økt) + styrke
dag7: fri


Utlogget Upbeat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 186
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 186

SV: Til sprintere/ 400m løpere på forumet
« #4 : 28. januar 2005, 21:11 »
Hvis man ikke har løpebane til rådighet, kan man da erstatte dette med sekund-intervaller?

Men hva med langintervaller, langtur og spenst.
Klubben min driver ikke med sprint, hva gjør jeg da? Faren min har drevet mye med mellomdistanse dog.

Dette virket jo mer som et 200m program synes jeg.  Huh

Utlogget Upbeat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 186
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 186

SV: Til sprintere/ 400m løpere på forumet
« #5 : 30. januar 2005, 21:32 »
Hva slags øvelser bruker vennene dine, som er i norgestoppen, når det gjelder vekttrening.

Hvor langt tid bør jeg ha før jeg lkan begynne med maks styrke/ekplosiv styrke?

Hadde vært fint med svar!

Utlogget Discus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 173
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 173

SV: Til sprintere/ 400m løpere på forumet
« #6 : 01. februar 2005, 17:03 »
Hvis man ikke har løpebane til rådighet, kan man da erstatte dette med sekund-intervaller?

Hvilke løpsmuligheter har du? Idrettshall på 45-50 kan til nød brukes på sprintøktene, bare å øke antall serier/løp. Ellers er jo oppvarmede kunstgressbaner bedre enn noe annet. Resten gjør du ute (bør jo helst være snøfritt, hvis det er glatt så ned på farten og pausene og eventuellt opp på distansen.

Sitat
Men hva med langintervaller, langtur og spenst.

Satte jo bare opp ett eksempel på en uke, som jeg skrev først så kan enkelte aerobe økter kjøres som 4 minutters intervaller, vel å merke under anaerob terskel.
Langturer kan være fint av og til, men etter min mening bare unntaksvis. Synes oppvarmingsløp på ca halvtime før trening samt aerobe intervall bør stå for tyngden av aerob utholdenhetstrening.
Jeg har personlig stor tro på spensttrening, trente mye av det selv. Bør inngå sammen med styrketreningen, men du bør ikke kjøre spesielt mye. Eneste form for spensttrening du bør bedrive er horisontal spenst (steghopp, hink), vertikal spenst får du mye av gjennom knebøy. Grunnen til at du ikke bør kjøre så mye spenst er at du må prioritere løpstreningen. Mye spenst og styrke vil gå utover hvor mye løpstrening du kan gjøre uten å pådra deg belastningsskader.
På grunn av faren for belastningsskader bør du også prioritere å få trent mest mulig på mykt underlag. Kunstgressbaner er ypperlig for å kjøre mesteparten av løping på.

Sitat

Klubben min driver ikke med sprint, hva gjør jeg da? Faren min har drevet mye med mellomdistanse dog.

Veldig viktig å jobbe med løpsteknikk, du bør derfor ha noen med kompetanse på løpsteknikk til å følge deg opp. Det er jo også en stor fordel med matching på løpeøktene, men er det ikke noe miljø så er det lite å gjøre med det. Kan eventuellt få med deg fotballspillende kompiser på noen løpeøkter (dem finnes det jo alltid mange av).

Sitat
Dette virket jo mer som et 200m program synes jeg. Huh

For å løpe fort på 400m kreves hovedsaklig hurtighet og god anaerob utholdenhet, derfor vil et 200m program passe deg ypperlig. Jeg var tidligere mangekjemper, jeg løp da på 50.60 på 400m som 19åring, med ett løpsprogram som lignet mye på det som jeg satte opp her.

Sitat
Hva slags øvelser bruker vennene dine, som er i norgestoppen, når det gjelder vekttrening.
Hvor langt tid bør jeg ha før jeg lkan begynne med maks styrke/ekplosiv styrke?

Halv knebøy av og til dyp (du bør bare kjøre halv), frivending, rykk, utfall, oppstigning på kasse. Samt litt variert på overkropp, mage og rygg viktig.
Dessuten kjører de intensive styrketrening, med tendenser til HIT trening på knebøy og frivending og benk (med tendenser mener jeg at de kjører 2-3 middelstunge serier før de tar all-out på siste serie).
Etter min mening bør du ligge rundt 10-12reps på de fleste styrkeøvelser i den første perioden (frem til mars). Deretter ned på 5-8reps frem til mai. Så litt opp mot maks frem til ca 2 uker før sesongstart. Kjører deretter lett styrke, prioriterer heller spenst

Hvor i Norges land bor du forresten?

Utlogget Upbeat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 186
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 186

SV: Til sprintere/ 400m løpere på forumet
« #7 : 01. februar 2005, 17:56 »
Jeg har en fin hall hvor jeg trener styrke, som er fin til å løpe hurtighetsdra i. Bør jeg da ta disse før eller etter styrken?

Er en bane rett ved skolen som jeg nok kan kjøre noen økter på. Det blir nok fredager evt.

Har lyst til å bli god på 800m også. 800m løperene er jo råe på 400m. Ligger på 44-45! Trenger dessuten kondis til gymen, hvor det er en 3000m test 1 gang I halvåret.

Jeg er interresert I å øke styrken min, siden det er ganske fengende å drive med slikt Smiley
Jeg vil kjøre annenhver uke med 2 og tre styrkeøkter 1 trening I uka skal være fokusert på bein med øvelser som styrker kneet, da jeg har litt knetrøbbel Sad

Øvelse: utfall, leg-extension I tillegg til knebøy( kort den dagen ) og strake mark, leggpress.

Du sier jeg kun bør kjøre halve bøy? Hvorfor det? Isåfall, er det 90 graders?

Skal kjøre ferdig et program nå( 3 uker til ) og deretter starte et egenkomponert prog. hvor hele kroppen dekkes hver gang, men hver muskelgruppe har kun en øvelse.


Hadde tenkt å kanskje kjøre 2 ukers sykluser på 15/10/5 rep for å variere treninga. Vil ikke pådra meg sene-skader. Bør jeg kanskje ligge høyt hele startfasen? ( har nettopp startet styrketrening Smiley )

Jeg trenger da en god del aerob kapasitet, men vil ikke ligge på mer enn 45 min på langturene. Desssuten varmer jeg jo godt opp til styrkeøktene ( 15 min ) Her er et forslag på program, kommentarer?

Ukene jeg kjører 3 styrkøkter.

Man: Styrke. Oppvarming: 15 min tredemølle. Spenst ( sprunglauf ) og Drag tilslutt.

Tir: Gym på skolen-håper på å kunne kjøre hurtighetsdrag I hallen. Evt senere på dagen.

Ons: Langtur 45 min, rolig.

Tor: Styrke, 15 min mølle + drag I hallen.

Fre: 8-10*400 m

Lør: Aerob styrkesirkel

Søn: Langtur 30 min, + kortsprint, høyt tempo.

Utlogget Upbeat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 186
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 186

SV: Til sprintere/ 400m løpere på forumet
« #8 : 01. februar 2005, 18:02 »
Uker med 2 styrkeøkter:

Man: samme
Tir: samme
Ons: 45/15 intervall. 45 sek løp, 15 sek pause.
Tor: samme
Fre: Intervall på bane 3-4*1000m, e.l 10*500 m
Lør: Langtur, restitusjon.
Søn: Fri

Kommentarer?

Dette er et program jeg vil kjøre FØR jeg blir med i friidrettsgruppa.


Utlogget Discus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 173
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 173

SV: Til sprintere/ 400m løpere på forumet
« #9 : 01. februar 2005, 22:59 »
Helt ok programmer det. Bør vel etter min mening kjøre litt kortere distanse med høyere intensitet og lange pauser på fredags øktene, i alle fall etterhvert.
Bør også få inn ei økt med bakkeløp, i alle fall 1 gang annenhver uke.
Tror du vil få en mye mer aerob effekt på styrketreningen ved å kjøre fullkropp i sirkel, feks.6-7 øvelser x 4runder (uten pauser), jeg tror det er vanskelig å få en aerob effekt av å kjøre superset på enkeltøvelser.

Er du virkelig gira på å satse på friidrett, så vet jeg at Ski har en friidrettsklubb med bra miljø. De har fostret flere virkelig bra utøvere de siste åra.

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
SV: Til sprintere/ 400m løpere på forumet
« #10 : 02. februar 2005, 01:03 »
Du bør vel ha noen fakta om styrke/svakheter og hva som kreves, før du legger opp treninga i detalj ?
Dvs at kapasitetsanalyse og arbeidskravsanalyse er to viktige redskaper Smiley Disse trenger ikke bli så kompliserte.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Discus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 173
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 173

SV: Til sprintere/ 400m løpere på forumet
« #11 : 02. februar 2005, 12:25 »
Du bør vel ha noen fakta om styrke/svakheter og hva som kreves, før du legger opp treninga i detalj ?
Dvs at kapasitetsanalyse og arbeidskravsanalyse er to viktige redskaper Smiley Disse trenger ikke bli så kompliserte.
Det blir jo litt håpløst å sette opp annet en et generelt program på et slikt forum. Treningen som må gjøres for å bli god på 400meter er veldig individuell, avhenger jo veldig av nivå utøveren er og styrker/svakheter. Jeg tror som sagt det er bortimot umulig å trene seg opp på et høyt nivå på 400m uten oppfølging av trener.

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
SV: Til sprintere/ 400m løpere på forumet
« #12 : 02. februar 2005, 17:40 »

Det blir jo litt håpløst å sette opp annet en et generelt program på et slikt forum. Treningen som må gjøres for å bli god på 400meter er veldig individuell, avhenger jo veldig av nivå utøveren er og styrker/svakheter. Jeg tror som sagt det er bortimot umulig å trene seg opp på et høyt nivå på 400m uten oppfølging av trener.

Enig. Finnes vel knapt noen 16 åringer som har kunnskap eller guts nok til å gjøre dette alene. Så mener du alvor, må du komme deg inn i et miljø.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Upbeat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 186
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 186

SV: Til sprintere/ 400m løpere på forumet
« #13 : 10. februar 2005, 20:35 »
Forresten, hva er idealvekten for en 400/800 m løper?

Utlogget oya

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 70

SV: Til sprintere/ 400m løpere på forumet
« #14 : 17. februar 2005, 10:44 »
Forresten, hva er idealvekten for en 400/800 m løper?
for din høyde... 80 kg kanskje..

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!