Skrevet av Emne: Passer RYP for nybegynnere?  (Lest 4861 ganger)

Utlogget ::sb::

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24

SV: Passer RYP for nybegynnere?
« #15 : 04. februar 2005, 13:57 »
Jeg vil ikke påstå at et program er så mye bedre enn ett annet. Som nybegynner vil man med korrekt trening og kost oppå fremgang, uansett.

RYP har styrker og svakheter, som alle andre treningsprogram. Jeg vil kanskje si at det som er positivt med RYP for en nybegynner er:
  • Fullkroppsprogram tre ganger i uken
  • Vektlegging av kosthold
  • Vektlegging av progresjon - eller det at man starter lett for å øke på. Ikke trene rett under maks hver treningsøkt.
  • Vektlegging av gode øvelser. Basisøvelser som må og burde læres inn.

Første uken er det 15 reps, 10 reps, 10 reps og så tre uker med 5 reps. Ulempen med RYP (forsatt min personlige og ydmyke holdning) for en utrenet er vel at
  • 5 reps kommer litt tidlig
  • Progresjonen er kanskje for tøff
Sitat
http://www.dagbladet.no/dinside/2005/02/03/422342.html : Etter to-tre uker med kontinuitet i treningen har du trent opp nervesystemet og kan nok få mer effekt av å trene annerledes enn de vanlige tre ganger 12 eller 15 repetisjoner som alle tar.
- Bare sånn for å si litt i mot min egen mening... Wink

En nybegynner som kjører kontrollerte løft, med basisøvelser, vil nok få fremgang med 3,5,8,12 og 15 reps. Det viktigste her er å passe på at man ikke ødelegger seg selv, om det være seg sener, muskelfester eller motivasjonen. Altså så lenge man løfter korrekt med fornuftige vekter så er kanskje ikke 5 reps i uke 4 så ille?

Sitat
En som begynner helt fra scratch bør komme inn i riktig teknikk før man begynner på RYP!
RYP som alle andre programmer sier at utførelsen er viktig. Når du ikke kan utføre en rep kontrollert så stopper man, og neste gang øker man ikke progresjonen. (Hvis jeg husker RYP korrekt). Uansett er dette en selvfølgelighet, og ikke et godt argument mot RYP.

En tilvenning av å utføre øvelsene korrekt bør tilstrebes uavhening om man utfører ryp, doggcrapp, vanlig 3x12, 5x5, osv... Er vel ingen programmer som oppfordrer til juksing og kjøring av øvelser på en potensielt farlig måte.

Det å begynne med frivekter og basisøvelser er kanskje en god ting. For da har man en mulighet til å lære seg korrekt utførelse, og utvikle støtte muskler mens man trener med relativ lav belasning. Alternativet er kanskje å bli dritsterk i benpress, også prøver man å være helt i knebøy. Eller man må gå ned i belasning for å trene seg opp på denne øvelsen.

Tja, tja - alle har vel en egen mening. De fleste endrer vel på treningsprogram og gjør litt personlige tilpasninger.

Personlig trente jeg 3x12 i 6mnd som nybegynner, og har vært lenge på 3 split. Siste tiden på RYP - og snart har jeg kanskje tenkt å teste doggcrapp. Eller 5x5. Eller tilbake til 3 splitt.


Dette ble såpass langt at ingen gidder å lese det, så her er konklusjonen:
  • Tren et fullkroppsprogram feks 3x12 eller RYP
  • Kosthold!
  • Basisøvelser, men utfør dem korrekt!!!
[/b]
-=rYp=-

Utlogget :)

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 36
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 36

  • Egg og Bacon!
SV: Passer RYP for nybegynnere?
« #16 : 06. februar 2005, 17:17 »
Enig med Nemi. RYP passer ikke for alle nybegynnere, nei. RYP programmet tar ikke hensyn til de overnevnte individuelle forskjeller, og ikke alle klarer øvelsene like fort som RYP programmet legger opp til. Jeg ville gått for et fullkroppsprogram liknende det som ligger ute her, hvor alle basisøvelsene er tatt med. Jeg er nok ikke flink nok til å inkludere disse selv, men dere bør få med så mange som mulig. Tillegsøvelser kan f.eks være Leg extension, lårcurl, franskpress og armcurl, men ta disse eksemplene med en klype salt. Overlater ekspempler på tillegsøvelser til noen andre med mer peiling en meg. Bruk god tid, helt til teknikken sitter så godt som perfekt. Dette er viktig for å unngå skader, og sørger for at muskulaturen belastes slik den skal
Uansett er det viktig og ikke undervurdere nytten av kosthold og søvn, det teller veldig mye i forhold til utviklingen. Pass på å nok proteiner, carbs og sunt fett (enumettet eller flerumettet)
Utvikling tar tid, og det er viktig at du minner kameraten din på dette. Det kommer det kommer!

Men dette er bare min mening, og er slett ikke feilfri vil jeg tro. Kritikk tas imot med takk Smiley
Smiley

Martin S Berzerk

  • Gjest
Sv: Passer RYP for nybegynnere?
« #17 : 20. mars 2012, 13:09 »
ja!

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Passer RYP for nybegynnere?
« #18 : 20. mars 2012, 13:15 »
ja!

Jeg tror spørsmålet er litt utdatert for trådstarters del.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Martin S Berzerk

  • Gjest
Sv: Passer RYP for nybegynnere?
« #19 : 20. mars 2012, 13:32 »
haha ja, så det nå Tongue

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!