Skrevet av Emne: Er dette en grei måte å slanke seg på?  (Lest 2367 ganger)

Utlogget Antisugar

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 55

  • Lev livet mens du kan
Er dette en grei måte å slanke seg på?
« : 01. februar 2005, 21:58 »
Jeg skal ned ca 30 kg i vekt. Trener tre ganger i uka; varierer mellom bodypump, høy puls og yoga/pilates, evt vekttrening+30 min. rask gange på tredemølle. Pga revmatisme har jeg prøvd meg frem og kommet til at det er disse treningsvariantene som passer best for meg. Ettersom jeg er alene med små barn begrenser muligheten for morgenturer seg. Jeg har regnet ut at dagsforbruket mitt er 2950 kcal. Har nå lagt meg på et daglig inntak på ca 1500 kcal, fordelt på ca 20% protein, 10% fett og 70% karbo. Spiser 4 måltider + et lite mellommåltid. Matvarer jeg stort sett bruker er grovbrød, havregryn, egg, kylling, skinke, seibiff, pastaskruer, hurtigris. lettyoghurt, bananer, appelsiner og epler. Steker middagen i stekeovn uten fett. Drikker skummetmelk, vann eller pepsimax. Unner meg av og til en kopp lett kakao til kveldskos; 35 kcal per 100 ml ferdig tilberedt drikke.

Håper på råd, tips og synspunkter på denne livsstilsendringen - for det er det det er!

Antisugar

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Er dette en grei måte å slanke seg på?
« #1 : 01. februar 2005, 22:06 »
*Hurtigrisen got to go....  erstatt med basmati-20 min

*Pepsi max oxo... det gir falsk insulinrespons og du trenger ikke brusen heller.

*Øk litt på kaloriene, 1500 er lavt for et aktivt menneske. Sålenge du inntar litt mindre enn du bruker, så går du ned... ikke stress!

* De kaloriene jeg ba deg øke på, putt dem i en saftig frokost, og maten etter trening!

* På lørdag eter du mer enn det du vil! Fløteis, kakao, tjukke brødskiver med favorittpålegget ditt og akkurat det du ønsker deg til middag og kveldskos, det gir motivasjon og det booste forbrenningen

* det vil ta det nesten ett år å gå ned 30 kilo så sakte som jeg ville gjort det... og på ett år har dine små forandringer blitt en livsstil, og det fører bare godt med seg å ta tiden til hjelp.

Bare spør hvis det er noe mer, sålenge du tar rådene seriøst til vurdering... Smiley
Mvh
Explodiet!  Grin

Utlogget b0rt

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 417
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 417

SV: Er dette en grei måte å slanke seg på?
« #2 : 01. februar 2005, 22:39 »
*Pepsi max oxo... det gir falsk insulinrespons og du trenger ikke brusen heller.

Ehh? dette kan vel ikke stemme, hvordan tror du personer med sukkersyke ville taklet å drikke pepsi max da?


Utlogget Antisugar

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 55

  • Lev livet mens du kan
SV: Er dette en grei måte å slanke seg på?
« #3 : 01. februar 2005, 22:55 »
Tusen takk for masse gode råd - og JA! Jeg tar dem seriøst! Å bruke ett år er helt greit - det vil jo si at jeg er halvveis når jeg skal i bikinien  Smiley

Når det gjelder pepsimax så drikker jeg lite og sjeldent - f.eks på lørdagen eller i selskap.
Hva kommer det av at basmatirisen er bedre enn hurtigrisen? Og hva med jasminris da?

Merker at det "stritter" litt i mot i hodet mitt å skulle "ta helt av " på lørdagen - men hvis det du sier om at det booster forbrenningen - så gjerne for meg  Grin

Har du noen treningstips ut i fra det jeg har skrevet da? Forslag til endringer eller noe?

Merci  Bow

Utlogget Kikki

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 551
  • Honnør: 1046
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6 551

  • Cleverly disguised as an adult!
SV: Er dette en grei måte å slanke seg på?
« #4 : 01. februar 2005, 23:16 »


Ehh? dette kan vel ikke stemme, hvordan tror du personer med sukkersyke ville taklet å drikke pepsi max da?



Vi har ingen tomme pepsi max-flasker i huset, så vi klarer ikke å sjekke om det er aspartam eller asulfat-k (?) i den, men insulinrespons vil ikke skje hos en diabetiker - det er det som er sukkersyke. Hos ett friskt menneske vil kroppen reagere med både blodsukkerøkning og insulinøkning bare man inntar noe som smaker søtt. (lang diskusjon...)

Det er ingen grunn til at mennesker som ikke har diabetes skal drikke lettbrus!

Hva er i veien med vann?

 

Når det gjelder pepsimax så drikker jeg lite og sjeldent - f.eks på lørdagen eller i selskap.
Hva kommer det av at basmatirisen er bedre enn hurtigrisen? Og hva med jasminris da?


Hurtigris er veldig kjappe karbohydrater, og det vil du ikke ha når du skal ned i vekt - annet enn rett etter trening. Jasminris/basmatiris/villris er ett bedre valg i og med det er "tregere" karbohydrater i de typene, og kroppen vil da gjøre seg bedre nytte av dem.
...dessuten så smaker disse tre ristypene mye bedre enn hurtigris...  Wink



Merker at det "stritter" litt i mot i hodet mitt å skulle "ta helt av " på lørdagen - men hvis det du sier om at det booster forbrenningen - så gjerne for meg  Grin


Jeg holder for tiden på å følge "Just another diet"-prinsippet til Expedite, og det er virkelig effektivt! Spisedagen på lørdag er en praktfull dag - en dag jeg er helt nødt til å ha for å takle resten av uka på diett!! Dessuten så hjelper denne spisedagen virkelig til å booste forbrenninga!! Så gå for den dagen... selv om du velger å ikke pøse på med snop og digg, så spis i hvertfall mer enn du gjør de andre seks dagene i uka! Du kan med fordel få i deg mer proteiner enn karbohydrater på "vanlige" dager, mens du på spisedagen får i deg masse karbohydrater.  Og spisedagen starter du fredag etter trening...


Har du noen treningstips ut i fra det jeg har skrevet da? Forslag til endringer eller noe?


Det heter ikke "eventuelt vekttrening" - det heter VEKTTRENING!!   biggrin  Og når jeg sier vekttrening så mener jeg ikke lett lek med rosa pusevekter, jeg mener TUNG vekttrening! Og tung vekttrening er det samme som så tunge vekter som du klarer uten å svime av, eller skade deg.  Det har seg nemlig slik at det er bevist at vi jenter virkelig forbrenner fett ved tung vekttrening. Ikke vær redd for å rote deg inn på "pumperommet" der du trener; de store gutta som stønner og løfter tunge ting der er snille som lam...  Wink Og de kommer garantert til å ta godt i mot deg! Dessuten så bør du avslutte hver styrkeøkt med en halvtime kardio - Expedite jager meg på tredemølla etter hver økt han... uansett hvor gåen jeg er... Smiley

Ett siste lite råd; Udo's Choise! Fett forbrenner fett, så kjøp deg ei flaske av denne eminente olja, og få i deg åtte spiseskjeer i løpet av dagen. Miks det med tropisk nektar, så smaker det ikke så stygt. Og CLA... jeg har klokketro på CLA i kombinasjon med fysisk aktivitet!

Lykke til med livsstilendringen! Det er faktisk ikke så vrient... Smiley
Medlem av foreningen for Kvinner som vil at Menn skal se ut som Menn

Jeg er ikke den fineste jenta i verden. Og muligens ikke den smarteste. Jeg er sannsynligvis ikke den søteste heller. Den morsomste kan jeg ikke være. Er sikkert ikke den beste vennen/kjæresten en kan ha. Jeg er langt fra perfekt, MEN JEG ER JAGGU MEG SJELDEN!

Utlogget Antisugar

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 55

  • Lev livet mens du kan
SV: Er dette en grei måte å slanke seg på?
« #5 : 01. februar 2005, 23:35 »
TUNG vekttrening altså  Grin Ja, jeg liker å løfte tungt jeg, helt greit det! Men jeg synes at det står så mye her på forum om å først redusere vekta/fettprosenten via diett og økt kardio/bevegelse før man begynner med tung vekttrening og muskeløkning... ? Kan hende det er jeg som er rimelig forvirra da...  Huh

Som du ser av innlegget mitt, så er det 30 kg jeg SKAL ha bort - og etter det har jeg lyst til å bygge muskler.. vet jeg har genene til det av tidligere erfaring, men det er klart at jeg nå er ca 10 år eldre enn mine gamle "glansdager". Får spesielt god effekt i lår, skuldre, bryst og armer.

 :offtopic:Men du- hvordan bør jeg trene da? Fullkropprogram eller dele det opp? Og hvor mange repetisjoner? Til jeg ser mannen  med ljåen?  Weightlifter2

Tusen takk for svar forresten - merker at jo mer svar jeg får, desto flere spørsmål har jeg... hehehehe...

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Er dette en grei måte å slanke seg på?
« #6 : 01. februar 2005, 23:42 »
Det er lett å svare, når den som spør har tenkt gjennom ting, og det har tydeligvis du gjort!  Bow

Jeg syns du kan legge opp treningen med vekter slik det passer deg.... Hovedsaken er at Kardio utføres på sykkel, tredemølle eller skogssti og IKKE med vekter. Når du løfter vekter, så bruk de tyngste du greier... ingenting å vente med, spør du meg. Du vil gå nednoen kilo, og stramme opp litt kropp, ingenting gjør det bedre enn store tunge compoundøvelser - basisøvelser... Knebøy (ev. benpress TUNG) Markløft, Benkpress (m/stang og av og til hantler) Nedtrekk/chins (med tid og stunder Smiley ) Stang-curler, hacksquats, utfall, Ro-øvelser... Lær av de største og sterkeste på gymet!
Gå bort til en som gjør noe du syns ser hardt og vondt ut, og spør om han vil lære deg...
Finn den største gorillaen og be ham vise deg hvordan du tar så tung mark som mulig uten å skade ryggen...
Jo mer du liker måten du bestemmer deg for å trene på, jo bedre får du det... det er tøft på diett.... Bow

fullkropp eller splitt??  Begynn gjerne med fullkropp, og gå over til splitt når du begynner å bli sliten fordi du kjører så tunge vekter! Smiley Smiley

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Er dette en grei måte å slanke seg på?
« #7 : 02. februar 2005, 06:23 »
Noen må ha misforstått litt her, for PepsiMax gir ikke insulinrespons. Da ville det å så fall ha vært livsfarlig å drikke, siden den er næringsløs. Kun insulin utsondring men ingen næring - de fleste kan vel tenke seg hvordan det går. Hadde man f.eks. dukket 1,5 liter på morgen på tom mage og ingenting annet, hadde man havnet i koma dersom det hadde gitt insulinrespons. Så akkurat det stemmer ikke. Mener dette har vært diskutert noen ganger her tidligere, men virker som dette er en myte som sitter litt hardt. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
SV: Er dette en grei måte å slanke seg på?
« #8 : 02. februar 2005, 08:31 »
Søtstoffene aspartam, acesulfam K, xylitol, sorbitol med flere gir utslag på en GI test. Men det er med så lave verdier at det nesten kan ses på som en typisk feilkilde i testen. Fra -1 til ca 10 er vel det vanlig med slike søtstoffer og sukkeralkoholer. Men dette er ganske off topic da.

Litt mer on topic:
Jeg drikker selv rimelig store mengder lett brus og tygger heftig på "sukkerfrie" pastiller og fortsetter å gå ned i vekt som planlagt. Så noen negativ virkning på fettreduksjon har ikke slike søtningsmidler.

Soje

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Er dette en grei måte å slanke seg på?
« #9 : 02. februar 2005, 08:41 »
For å sitere eminente Vaskeball, så hadde han denne posten i en tidligere tråd. Og den setter vel en effektiv spiker i kista for myten om at aspertam gir insulinutslag. Smiley




La oss sjekke med PubMed:

Comparing the effects of aspartame and sucrose on motivational ratings, taste preferences, and energy intakes in humans.

Am J Clin Nutr. 1994 Feb;59(2):338-45. Drewnowski A, Massien C, Louis-Sylvestre J, Fricker J, Chapelot D, Apfelbaum M.

Program in Human Nutrition, University of Michigan School of Public Health, Ann Arbor 48109-2029.

This study compared the effects of four breakfast preloads on motivational ratings, taste preferences, and energy intakes of 24 normal-weight nondieting young men and women. The preloads, composed of creamy white cheese (fromage blanc), were either plain or sweetened with aspartame or sucrose. Their energy value was either 1255 or 2929 kJ (300 or 700 kcal). Taste preferences were measured before and 150 min after breakfast. Motivational ratings were obtained at 30-min intervals. The subjects ate lunch, snack, and dinner meals in the laboratory. The consumption of low-energy as opposed to high-energy breakfasts, regardless of sweetness, led to elevated motivational ratings and increased energy intakes at lunch. However, intakes at subsequent meals were the same for all preloads, and no overall compensation in energy was observed. Aspartame did not promote hunger or lead to increased energy intakes in normal-weight subjects.



The effects of aspartame versus sucrose on motivational ratings, taste preferences, and energy intakes in obese and lean women.

Int J Obes Relat Metab Disord. 1994 Aug;18(8 ):570-8. Drewnowski A, Massien C, Louis-Sylvestre J, Fricker J, Chapelot D, Apfelbaum M.

Program in Human Nutrition, School of Public Health, University of Michigan, Ann Arbor 48109.

The study provided no evidence that aspartame promotes hunger or results in increased energy intakes in obese or in lean women




Aspartame--the sweet-tasting dipeptide--does not affect the pancreatic insulin-secreting function

Sadovnikova NV, Fedotov VP, Aleshina LV, Shvachkin IuP, Girin SK.

The action of a synthetic dipeptide aspartam (150 to 180 times as sweet as glucose) on pancreatic insulin-secretory function of rats was studied in vivo and in vitro. The drug was given orally while drinking (300 mg/kg body weight) or was added to the incubation medium of cultivated pancreatic cells (20 mM). It was shown that insulin content in the rat blood serum remained unchanged 10 and 35 minutes after aspartam administration. The drug did not exert any stimulating effect upon insulin secretion following the addition to the pancreatic cell culture medium. It is concluded that aspartam exhibits no direct or mediated action on pancreatic insulin-secretory function.


Dermed skulle det vel være hevet over enhver tvil at aspartam ikke gir insulinpåslag og ikke øker sulten.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Vaskeball

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 243
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 243

  • Klen, men ren (på evig bulk)
SV: Er dette en grei måte å slanke seg på?
« #10 : 02. februar 2005, 08:46 »
Nei, nei, nei. Aspartam gir ikke insulinutslag! Jeg tar meg den ydmyke friheten til å linke til et eget innlegg vedrørende saken:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=15230.msg193512#msg193512


Edit: Haha, der kom UaC meg i forkjøpet.

Av andre råd kan jeg kopiere en tekst jeg la ut på et annet forum:

Sitat
Å gå ned i vekt gjøres på en måte. Antall kalorier som dyttes inn i munnen må være mindre enn antall kalorier som forbrukes. En fornuftig progresjon oppnås ved å ligge omtrentlig 500 kalorier under behovet, dette vil resultere i en vektnedgang på rundt 0.5kg i uken siden en kilo kroppsfett består av 7000 - 7500 kcal.

For å gjøre dette er det tre metoder:
1. Reduser antall kalorier som dyttes inn i munnen.
2. Øk antall kalorier som forbrukes ved mosjon eller andre aktiviteter.
3. Kombiner 1 og 2.

Styrketrening er absolutt å anbefale siden dette vil holde forbrenningen av kalorier opp selv om kaloriene som dyttes inn reduseres. Styrketreningen stimulerer også også kroppen til å beholde muskelmassen på en måte ingen andre mosjonsformer gjør. Etterforbrenningen etter en styrkeøkt gjør at en times intensiv styrketrening forbruker like mye energi under 24-timersperiode som en 50 minutters kardioøkt på 70% av makspuls ville ha gjort.

Et annet tips er å kutte ut langvarig kondisjonstrening og heller satse på høyintensiv intervalltrening. Dette vil forbedre kondisjonen og dermed sørge for at insulinfølsomheten øker og at nivåene av energitransporterende hormoner i kroppen stiger. Dette vil igjen føre til at kroppen utnytter næringsstoffene bedre døgnet rundt. Dette er dog ikke en oppfordring til å være inaktiv i døgnets øvrige timer. Alle aktiviteter vil forbrenne kalorier og vil dermed være en bonus.

Når det gjelder kosthold gjelder det å spise relativt ofte for å sørge for en stabil blodsukkerkurve. 3 til 4 timer mellom måltidene er en god tommelfingerregel. Alle måltider bør bestå av alle de tre næringsstoffene (Karbohydrater, proteiner og fett)

Karbohydratene bør være langsomme, dvs at de bruker lengre tid på å brytes ned i kroppen og gir et lavt insulin- og blodsukkersvar. Karbohydratkilder kan være frukt, havregrynsgrøt, kokt potet, pasta, parboiled ris, bulgur, couscos, grovt brød, bønner eller linser.

Proteinet er forskjellig fra karbohydrater og fett i det henseende at det ikke kan lagres for senere bruk, derfor er det ekstra viktig at protein inkluderes i alle måltider. Proteinet er jo som kjent muskelnes byggesteiner. Gode kilder til protein kan være rent, magert kjøtt, skinke, mager mjukost, magre melkeprodukter, egg, sjømat, alle fisker, kylling, kalkun eller høne.

Fettet må ikke undervurderes! For lite fett resulterer i lav forbrenning og redusert vitaminopptak. Sørg for at fettet består av de umettede fettsyrene istedet for det mettede fettet. Eksempler på gode fettkilder er Oliven-, linfrø- eller rapsolje, feit fisk (makrell, sild eller laks), nøtter, egg eller avokado.

Eneste unntaket fra disse reglene er næringen rett etter trening. Da skal man spise så raske karbohydrater som mulig. Dette for å bedre restitusjonen og å sørge for at musklene lagrer ny glykogen så raskt som mulig. Man er også tjent med å snarlig innta en proteindrikk for å sikre at kroppen har aminosyrer tilgjengelig etter økten. Etter endt økt kan man for eksempel spise 100g godteri (av skum- eller geletypen, IKKE lakris, sjokolade eller andre fettholdige godterisorter) og ta en proteindrikk.

Finn ut omtrentlig kaloriforbruk:
http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html

Aktivitetskalkulator:
http://www.caloriesperhour.com/index_burn_create.html
Wannabe raw styrkeløfter, 180-125-215

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Er dette en grei måte å slanke seg på?
« #11 : 02. februar 2005, 09:20 »
Jeg er skyld i light-brus hatet i dette huset...... mener å ha lest om den morsomme effekten at sålenge smaken er søt, så reagerer kroppen til et friskt menneske som om det faktisk skulle vært sukker i det man inntok...
Det skjer jo blodsukker og insulinrespons bare vi får noe søtt i munnen, selv om sukkeret ikke har rukket å nå fordøyelse - enda mindre blodomløp...
 Huh
Meeeeen, nå virker det godt dokumentert det motsatte syn her, så pepsi max er kanskje ikke fienden.  Smiley

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Er dette en grei måte å slanke seg på?
« #12 : 02. februar 2005, 09:25 »
Det er nok heller tenna dine som er problemet når det gjelder Pepsi Max ja..... Wink

Det er jo pokker så godt da. Jo da, jeg drikker altfor mye av det selv også..... Sad
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Kikki

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 551
  • Honnør: 1046
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6 551

  • Cleverly disguised as an adult!
SV: Er dette en grei måte å slanke seg på?
« #13 : 02. februar 2005, 11:41 »
Uffa... Pepsi Max er ikke godt!! Men ... jeg får sånne rare reaksjoner på slike søtningsstoffer som det der jeg... vondt i magen og slikt, så jeg unngår glatt lightbrus! 

Medlem av foreningen for Kvinner som vil at Menn skal se ut som Menn

Jeg er ikke den fineste jenta i verden. Og muligens ikke den smarteste. Jeg er sannsynligvis ikke den søteste heller. Den morsomste kan jeg ikke være. Er sikkert ikke den beste vennen/kjæresten en kan ha. Jeg er langt fra perfekt, MEN JEG ER JAGGU MEG SJELDEN!

Utlogget TornBlackRaven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 489
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 489

  • Burning Angel
SV: Er dette en grei måte å slanke seg på?
« #14 : 05. februar 2005, 16:41 »
Jo mindre bearbeidet risen er, jo mer av de ytre laget har den fremdeles. Dette tilsvarer mer næingsstoffer da fiber og næringstoffer sitter i det ytterste skallet.
Mer fiber= laver GI
Har man mål, oppnår man dem, alt annet er sløsing

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!