Skrevet av Emne: Brystsmerter ved dips  (Lest 3061 ganger)

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Brystsmerter ved dips
« : 24. mars 2005, 21:05 »
Trente dips for første gang i går, fikk en smerte i brystbenet ved utføring og etterpå. Kjenner at det er bittelitt vondt om jeg prøver å ta dips med hendene på en stol eller lignende. Er dette ingenting å bry seg om, kanskje det bare er noe treningsverk pga at det er første gang jeg har trent dips?

Og ja, jeg har søkt Smiley Men det var bare spørsmål om smerter i brystmuskelen.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Jølsrud

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 397
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 397

SV: Brystsmerter ved dips
« #1 : 24. mars 2005, 21:09 »
Jeg får skikkelig vondt midt åp brystet ved dips, akkurat som om der brystbeinet møtes på midten skal knekke. Veit ikke vha det kommer av, men er det noe av det du kjenner?
Konebanker og totalonanist

2strong

  • Gjest
SV: Brystsmerter ved dips
« #2 : 24. mars 2005, 21:15 »
Jeg har opplevd det samme og smerten varte i flere dager før den gikk bort.
Har en mistanke om at det er noen muskler som blir strekt og det er dette som gjør at man får vondt.

Du får prøve å variere vinkelen litt, slik at belastningen på brystbenet ikke blir så stor.

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

SV: Brystsmerter ved dips
« #3 : 24. mars 2005, 21:36 »
Du kan og prøve å tøye brystet litt inn i mellom. Det vil kanskje hjelpe.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Utlogget Jølsrud

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 397
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 397

SV: Brystsmerter ved dips
« #4 : 24. mars 2005, 21:38 »
Smerten sitter mellom musklene for min del, umulig å strekke på midten der føler jeg...:S
Konebanker og totalonanist

Utlogget Diablo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 193
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 193

SV: Brystsmerter ved dips
« #5 : 24. mars 2005, 21:42 »
Har også opplevd det samme, føles ut som om det er brusket mellom ribbeina som verker. Fikk en knakelyd derfra da jeg strammet magemusklene før, men det er gått over nå.
Mål: OL i 2014

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

SV: Brystsmerter ved dips
« #6 : 24. mars 2005, 23:32 »
Smerten sitter mellom musklene for min del, umulig å strekke på midten der føler jeg...:S

Akkurat samme føler jeg, det er beinet som gjør vondt ikke musklene. Rart. Får vente noen uker å se om det går over!






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Brystsmerter ved dips
« #7 : 25. mars 2005, 09:06 »
Slet med det samme selv. Er som om det beinet over brystmuskelen spenner seg så hardt at det nesten knekker. Jeg tok pause fra øvelsen i noen måneder og trente noe annet i mens.
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Brystsmerter ved dips
« #8 : 25. mars 2005, 12:50 »
Høres ut som smertene kommer fra overstrekte fibre i overgangen muskel-sene-bein. Pectoralis major (den store brystmuskelen) har så kort sene innerst ved brystbeinet at det ofte kjennes ut som om smertene kommer fra selve beinet, selv om de egentlig kommer fra overstrekte fibre. Ville absolutt redusert belastningen og økt reps en periode, evt. kuttet ut dips helt i noen uker og kjørt alternative øvelser. Ingen vits i å friste skjebnen heller.  Wink

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

SV: Brystsmerter ved dips
« #9 : 25. mars 2005, 12:52 »
Høres ut som smertene kommer fra overstrekte fibre i overgangen muskel-sene-bein. Pectoralis major (den store brystmuskelen) har så kort sene innerst ved brystbeinet at det ofte kjennes ut som om smertene kommer fra selve beinet, selv om de egentlig kommer fra overstrekte fibre. Ville absolutt redusert belastningen og økt reps en periode, evt. kuttet ut dips helt i noen uker og kjørt alternative øvelser. Ingen vits i å friste skjebnen heller. Wink

H

Hehe nå kjører jeg med kroppsvekt og knuser på med så mange reps som jeg klarer (som er under 10 Tongue). Pause allerede? Før jeg har begynt?






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget HeY oH

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 468
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 468

SV: Brystsmerter ved dips
« #10 : 25. mars 2005, 13:01 »
Hmm eg kjører 10x10 på dips.. Kjenner det i beinet helt oppe eg også..men etter 4-5 sett så går det over Tongue Du kan jo bytte ut dips med tricepspress mot benk om det gjør for vondt.
If you even dream of beating me you'd better wake up and apologize...

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Brystsmerter ved dips
« #11 : 25. mars 2005, 13:09 »
Høres ut som smertene kommer fra overstrekte fibre i overgangen muskel-sene-bein. Pectoralis major (den store brystmuskelen) har så kort sene innerst ved brystbeinet at det ofte kjennes ut som om smertene kommer fra selve beinet, selv om de egentlig kommer fra overstrekte fibre. Ville absolutt redusert belastningen og økt reps en periode, evt. kuttet ut dips helt i noen uker og kjørt alternative øvelser. Ingen vits i å friste skjebnen heller. Wink

H

Ja, jeg er helt enig. Uten at jeg har noen som helst dokumentasjon på det, er mitt inntrykk at dips, som ellers er en utmerket øvelse, lett fører til skader. Har sett utallige eksempler på dette opp gjennom årene, så jeg tror det beste ved slike smerter er å bytte ut øvelsen. Har man tilgang til dipsmaskin, kan den være grei for å trene med mindre belastning og for å trene triceps. Fornuftig progresjon, god oppvarming, og å kjøre det første settet som partial reps kan være greit her som ellers.

Utlogget WiseGuy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 53

SV: Brystsmerter ved dips
« #12 : 04. april 2005, 17:39 »
Høres ut som smertene kommer fra overstrekte fibre i overgangen muskel-sene-bein. Pectoralis major (den store brystmuskelen) har så kort sene innerst ved brystbeinet at det ofte kjennes ut som om smertene kommer fra selve beinet, selv om de egentlig kommer fra overstrekte fibre. Ville absolutt redusert belastningen og økt reps en periode, evt. kuttet ut dips helt i noen uker og kjørt alternative øvelser. Ingen vits i å friste skjebnen heller. Wink

H

Hva vil du anbefale av trening da? 10x15-18 reps på bryst? Sliter kanskje noenlunde med det samme, selv om det er av svak, svak betydning.

Utlogget RockOn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 40

SV: Brystsmerter ved dips
« #13 : 07. mai 2005, 21:09 »
Hörte om en danser med samme problem, de strekker armene noe sykt bak ryggen.. på henne hadde brusken i brystbeinet (sternum) begynte å revne!! Ta en pause fra de övelsene som gjör vondt en stund er mitt forslag Smiley Oppsök lege om det ikke blir bedre! Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!