Skrevet av Emne: Hvor mange sett er ideelt?  (Lest 1176 ganger)

Utlogget ekassi

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 316
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 316

Hvor mange sett er ideelt?
« : 03. februar 2005, 17:14 »
Jeg trener biceps/rygg 2 ganger i uka.. hvor mange sett/reps kan jeg max kjøre for å holde meg unna overtrening? kjører ofte 4x10 nedtrekk, og 3x10 bicepscurl.. blir dette for mye?

Utlogget ekassi

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 316
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 316

SV: Hvor mange sett er ideelt?
« #1 : 03. februar 2005, 17:15 »
og jeg kjører som oftest til failure  Markløft

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Hvor mange sett er ideelt?
« #2 : 03. februar 2005, 17:30 »
Finnes ingen fasit på dette. Jeg kjører 1 sett jeg... Smiley Holder mye det, om du er i stand til å ta deg helt ut på akkurat det settet. Men det er ikke å anbefale i startet akkurat.

Hvorfor går du alltid til failure ?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget ekassi

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 316
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 316

SV: Hvor mange sett er ideelt?
« #3 : 03. februar 2005, 18:05 »
fordi jeg som regel alltid er pumpa etter settene, så det blir enten så vidt jeg klarer, eller til failure.. prøver å ha litt progresjon, så da blir det ofte slik for meg blush

Utlogget Woody

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 036
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 036

SV: Hvor mange sett er ideelt?
« #4 : 03. februar 2005, 18:37 »
Hva menes med failure?

Utlogget ekassi

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 316
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 316

SV: Hvor mange sett er ideelt?
« #5 : 03. februar 2005, 18:49 »
hvis du løfter en rep som blir for tung..så du ikke klarer å fullføre..  and u have to let it go..  Cry (så vidt jeg veit)

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Hvor mange sett er ideelt?
« #6 : 03. februar 2005, 18:49 »
Jeg trener biceps/rygg 2 ganger i uka.. hvor mange sett/reps kan jeg max kjøre for å holde meg unna overtrening? kjører ofte 4x10 nedtrekk, og 3x10 bicepscurl.. blir dette for mye?

Hvor mange sett du kan kjøre for å unngå overtrening, er ikke nødvendigvis identisk med det antallet sett som er mest produktivt. Dette siste avhenger av flere faktorer, inkl. dine individuelle forutsetninger, intensitet på treningsprogrammet ditt og kostholdet ditt.

Det ser ikke galt ut det oppsettet ditt der egentlig, og så lenge du har bra framgang  på det så fortsetter du med det!

Kjører selv kun 1 arbeidssett per øvelse, men så kjører jeg jo DC også da...  Wink

Hva menes med failure?

Ang. failure-begrepet, så kan man snakke om ulike former for failure:

*Positiv/konsentrisk failure. På siste reppen i f. eks. benkpress klarer du å senke stanga kontrollert ned, men du klarer ikke å presse stanga opp igjen.

*Statisk failure. Tenk deg samme reppen som over. Du presser og presser, men stanga holder seg så å si i ro midtveis i bevegelsesbanen, og etter noen sekunder kreves masse krefter bare for å holde den i ro. I det øyeblikk du IKKE klarer å holde stanga i ro lenger, men den synker uvegerlig (men kontrollert) mot brystet ditt, har du nådd statisk failure.

*Negativ/eksentrisk failure. Dette forutsetter at du kjører negativer, dvs. får hjelp til å få stanga opp, og prøver å holde igjen på vei nedover. La oss si at du sikter mot 4 sekunders varighet av negativene. I det øyeblikk du er så utmattet at du IKKE klarer å holde igjen i 4 sekunder, men f. eks. kun 2 sekunder, har du nådd negativ failure. 4 sekunder var bare et eksempel - du har nådd negativ failure i det øyeblikk du ikke klarer å holde igjen i det antall sekunder du har satt deg som mål.  


H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Stoned

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 177
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 177

  • Just another star
SV: Hvor mange sett er ideelt?
« #7 : 03. februar 2005, 20:24 »


Hvor mange sett du kan kjøre for å unngå overtrening, er ikke nødvendigvis identisk med det antallet sett som er mest produktivt. Dette siste avhenger av flere faktorer, inkl. dine individuelle forutsetninger, intensitet på treningsprogrammet ditt og kostholdet ditt.

Det ser ikke galt ut det oppsettet ditt der egentlig, og så lenge du har bra framgang på det så fortsetter du med det!

Kjører selv kun 1 arbeidssett per øvelse, men så kjører jeg jo DC også da... Wink



Ang. failure-begrepet, så kan man snakke om ulike former for failure:

*Positiv/konsentrisk failure. På siste reppen i f. eks. benkpress klarer du å senke stanga kontrollert ned, men du klarer ikke å presse stanga opp igjen.

*Statisk failure. Tenk deg samme reppen som over. Du presser og presser, men stanga holder seg så å si i ro midtveis i bevegelsesbanen, og etter noen sekunder kreves masse krefter bare for å holde den i ro. I det øyeblikk du IKKE klarer å holde stanga i ro lenger, men den synker uvegerlig (men kontrollert) mot brystet ditt, har du nådd statisk failure.

*Negativ/eksentrisk failure. Dette forutsetter at du kjører negativer, dvs. får hjelp til å få stanga opp, og prøver å holde igjen på vei nedover. La oss si at du sikter mot 4 sekunders varighet av negativene. I det øyeblikk du er så utmattet at du IKKE klarer å holde igjen i 4 sekunder, men f. eks. kun 2 sekunder, har du nådd negativ failure. 4 sekunder var bare et eksempel - du har nådd negativ failure i det øyeblikk du ikke klarer å holde igjen i det antall sekunder du har satt deg som mål.


H

HITman du svarer alltid med kloke ord og med slik glans at alle forstår det, selv jeg! Honnør Smiley
20år
høyde: 182cm
vekt : 94 kg

150x6 Benkpress og 170kg x 1(mer inne) Smiley
155 kg i Smalbenk
100 kg i Militærpress(vending fra bakken)
170x7 i Markløft
170 kg i knebøy(ca)

Utlogget Dalle_

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

SV: Hvor mange sett er ideelt?
« #8 : 03. februar 2005, 22:49 »
Trener ofte 5-6-7 øvelser på ryggen. Tar ca 3 sett på hver...
Er dette alt for mye? Virker litt sånn på andre innlegg. Føler
ikke jeg får tyna ryggen helt ved bare 2-3 øvelser. Trener
ofte til failure (får hjelp på siste 1-2 rep)

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Hvor mange sett er ideelt?
« #9 : 03. februar 2005, 23:03 »
Trener ofte 5-6-7 øvelser på ryggen. Tar ca 3 sett på hver...
Er dette alt for mye? Virker litt sånn på andre innlegg. Føler
ikke jeg får tyna ryggen helt ved bare 2-3 øvelser. Trener
ofte til failure (får hjelp på siste 1-2 rep)

Husk at det ikke er hva du føler som er viktigst, men at du faktisk blir sterkere trening for trening og at ryggen faktisk blir tykkere og bredere, med andre ord at du gir kroppen/musklene et best mulig stimulus til muskelvekst uten å uttrøtte nervesystemet for mye.

Jeg "føler" også at ryggen blir mer "øpdelagt" på 4-5 øvelser og 15 sett, men den vokser bedre på 2 øvelser á 1 sett...

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Dalle_

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

SV: Hvor mange sett er ideelt?
« #10 : 04. februar 2005, 13:52 »
Ok... kunne noen komme med et tips til rygg/biceps dagen min. Er det ikke overdrevent lite å dra til studio for å trene 4-5 sett?

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Hvor mange sett er ideelt?
« #11 : 04. februar 2005, 15:12 »
3 sett markløft
2sett chins
2sett bicepscurls

Bare et eksempel, men det bør holde til 2 ganger i uka. Slikt må du faktisk finne ut selv.
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget yates

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 248
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 248

  • N P N G
SV: Hvor mange sett er ideelt?
« #12 : 04. februar 2005, 15:48 »
Trener ofte 5-6-7 øvelser på ryggen. Tar ca 3 sett på hver...
Er dette alt for mye? Virker litt sånn på andre innlegg. Føler
ikke jeg får tyna ryggen helt ved bare 2-3 øvelser. Trener
ofte til failure (får hjelp på siste 1-2 rep)

med to-tre øvelser a tre sett så syns du ikke du får tyna ryggen skikkelig? da kjører du enkelt og greit ikke tungt og intensivt nok.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!