Skrevet av Emne: Dropp fotball treningene om vinteren  (Lest 1292 ganger)

Utlogget Arilhr

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 968
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 968

  • .
Dropp fotball treningene om vinteren
« : 13. februar 2005, 16:42 »
Noe så teit!


Dropp fotballtreningene om vinteren
Roald Bahr fnyser av begrepsparet barn og toppidrett. Han mener ungene blir mer aktive dersom de driver flere grener. Professoren vil ha slutt på helårsidrettene.

JANNE FREDRIKSEN
Reagerer. Bahr er leder avFagrådet for fysisk aktivitet og professor i idrettsmedisinved Norges idrettshøgskole. Han reagerer på utspillene fraledere om toppidrettssatsing ned i 12-års-alderen.

-Vi er i ferd med å tre tankene og kulturen forvoksenidretten lengre og lengre ned på aldersstigen.

Bahr mener det er verdt å diskutere om begrensninger påsesongen er et egnet virkemiddel for å flere i aktivitet ogholde lenger på utøverne.

-I USA er sesongen delti tre frem til utøverne er ferdig på High School. Ikkeengang Michael Jordan drev med bare én idrett før han var18 år. Jeg tror ikke man tar skade av å holde på med fleregrener. Kravene til å forplikte seg til deltagelse gjør atdet blir vanskeligere for barn å finne en uforpliktende måteå delta i idrett på, sier professoren.


Sentralepersoner fra både fotball, hopp, skiskyting, ishockey ogalpint har kommet med utspill om at de ønsker en tidligerespesialisering av unge talenter.

-Jeg er hjertensenig med Bjørge Stensbøl som sier at unge gjerne må delta i20-25 timer med lek, idrett og allsidig fysisk aktivitet iuken. Faktisk skulle jeg gjerne sett at alle barn gjordedet. Problemet er at jeg opplever at det er en del somlister seg inn bak Bjørge med forslag om toppidrettssatsingfor barn.

Professoren mener vi risikerer at frafalletfra idretten vil starte ennå tidligere dersom barna skaldrive etter toppidrettsprinsipper.

-Jeg er usikkerpå om idretten makter å ivareta begge deler. Det vil fortbli kryssende hensyn mellom elitesatsing og breddeidrett iden enkelte klubb. Dessuten er dette snakk om ressurser;halltid, økonomi, trenerkompetanse. Jeg er redd effekten vilbli en avskalling av dem som er dårligst, og at det vil skjeenda tidligere enn det gjør i dag.

Vil henge med
-Frykter du ikke at vi vil sakke akteruti idrettene vi er gode i dersom andre land spesialiserertidligere enn oss?

-Nei, det er jeg veldigavslappet i forhold til. Hvis vi kan klare å flerdobleantall aktive barn med en allsidig treningsbakgrunn, vil viogså øke sjansen for å hevde oss.

Roald Bahr ønsker segogså en debatt om organisert idrett for dem under 10år.

-Jeg er tvilende til om idrettslagene børorganisere idrettsspesifik aktivitet for så små barn. Virisikerer at det blir langt færre aktive timer i uken fordidet ikke er noen igjen å leke med i gata. Alle er opptattmed organiserte treninger. Kanskje vi heller burde overlatetil ungene selv å organisere aktiviteten, og heller leggemer ressurser i å legge ting til rette for dem når de blirlitt eldre.
PS! I formiddag skal det være enpaneldebatt om barn og idrett på Norges idrettshøgskole. Ipanelet sitter Finn Aamodt, Eystein Enoksen (NIH) og PerTøien (NorgesIdrettsforbund).

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!