Skrevet av Emne: Anja Pærsson 180 kilo i knebøy?  (Lest 32826 ganger)

Utlogget Discus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 173
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 173

SV: Anja Pærsson 180 kilo i knebøy?
« #75 : 18. februar 2005, 14:37 »
Det er veldig vanlig blant friidrettsutøvere og sansynneligvis også  blant langrennsløpere å kjøre halve knebøy. Grunnen til dette er at man i løping (bortsett fra start i sprint) og langrenn kun skyver i en relativt kort fase (hvis dere skjønner hva jeg mener).

Jeg har ikke løftet halve bøy på noen år nå, men husker jeg greit tok 5 repper på 250kg i halve bøy mens jeg hadde 1RM pers på 165kg i dype, å siden Bjørgen er langrennsløper med relativt mye type 1 muskelfibre, vil jeg anslå som 99% sikkert at det er halve bøy hun referer til.

Utlogget weightlifter

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 284
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 284

SV: Anja Pærsson 180 kilo i knebøy?
« #76 : 25. februar 2005, 23:56 »
akkurat, hva er knebøy? Noen pakker seg til og med inn i stive drakter og bruker stramme knebind. Akkurat som de blir sterkere av det.


Men, hva er så en knebøy?Huh Det kommer helt ann på hvem man spør, ikke sant?
Særlig skøyteløpere, høydehoppere, skifolk og andre "hobby-løftere" har en tendens til å overdrive sterkt til pressen når de skal oppgi styrke, og når jeg ser utførelsen av den såkalte knebøyen, så er det sånn at jeg får mest lyst å å gå bort å si " å, for en fin kne-knekk"!;)

( for dem som bor i Oslo så er det jo bare å ta seg en tur opp på Toppidrettssenteret, så vil dere få se hvordan enkelte utfører en såkalt "knebøy".....)

Utlogget Sjefskjerring

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 569
  • Honnør: 87
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 569

SV: Anja Pærsson 180 kilo i knebøy?
« #77 : 26. februar 2005, 10:43 »
akkurat, hva er knebøy? Noen pakker seg til og med inn i stive drakter og bruker stramme knebind. Akkurat som de blir sterkere av det.


Liten moroklump du? Virker ikke som du har særlig peiling på treningsopplegget til styrkeløftere?Huh Jeg er ganske sterk i bøy UTEN drakter, tror muligens det er et resultat av knebøytrening UTEN drakter....

og det er dype bøy.....

Men for å være litt seriøs; Nå er det jo sånn at man har forskjellige idretter, og forskjellige treningsopplegg som er hensiktsmessig for den enkelte idrett og utøver.
Jeg har aldri feks. forstått meg på hvorfor en skøyteløper skal skryte på seg så voldsomme løft i knebøy? Det er jo helt irrelevant? Samme med fitness utøvere som også sier at de løfter sånn og sånn i benk og bøy, spiller jo ingen rolle, det er jo hvordan du gjør det innen DIN idrett som betyr noe. Er det så jævla kult å gå rundt å si at du har 180 i bøy når alle som selv kjører skikkelig knebøy ser og vet at det du skryter av bare er kvarte bøy, og benken er med rævva opp og null stopp på brystet??? Jeg bare spør?

Grunnen til at jeg bryr meg er at JEG faktisk har bøy, benk og mark som idrettsgren, og synes det er direkte respektløst av sånne folk å skryte på seg de samme løfta, og så attpåtil prøve å innbille meg at det er "godkjente" løft......

Utlogget Prince Charming

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 219
  • Honnør: 75
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 219

  • If the bar ain't bending you are just pretending.
SV: Anja Pærsson 180 kilo i knebøy?
« #78 : 26. februar 2005, 11:25 »


Liten moroklump du? Virker ikke som du har særlig peiling på treningsopplegget til styrkeløftere?Huh Jeg er ganske sterk i bøy UTEN drakter, tror muligens det er et resultat av knebøytrening UTEN drakter....

og det er dype bøy.....

Men for å være litt seriøs; Nå er det jo sånn at man har forskjellige idretter, og forskjellige treningsopplegg som er hensiktsmessig for den enkelte idrett og utøver.
Jeg har aldri feks. forstått meg på hvorfor en skøyteløper skal skryte på seg så voldsomme løft i knebøy? Det er jo helt irrelevant? Samme med fitness utøvere som også sier at de løfter sånn og sånn i benk og bøy, spiller jo ingen rolle, det er jo hvordan du gjør det innen DIN idrett som betyr noe. Er det så jævla kult å gå rundt å si at du har 180 i bøy når alle som selv kjører skikkelig knebøy ser og vet at det du skryter av bare er kvarte bøy, og benken er med rævva opp og null stopp på brystet??? Jeg bare spør?

Grunnen til at jeg bryr meg er at JEG faktisk har bøy, benk og mark som idrettsgren, og synes det er direkte respektløst av sånne folk å skryte på seg de samme løfta, og så attpåtil prøve å innbille meg at det er "godkjente" løft......
Hjertens enig.
Godt sagt. Honnør overlevert.

 Konkurrerende utøver i Styrkeløft for Alta Atletklubb.
 Knebøy 310kg. Benkpress 195kg. Markløft 300kg. Sammenlagt: 805kg.

Utlogget Tingeling

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 623
  • Honnør: 85
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 623

SV: Anja Pærsson 180 kilo i knebøy?
« #79 : 26. februar 2005, 14:11 »
Veldi godt sagt Heidi Wink


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget Charro

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 956
  • Honnør: 205
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 956

SV: Anja Pærsson 180 kilo i knebøy?
« #80 : 26. februar 2005, 14:41 »
akkurat, hva er knebøy? Noen pakker seg til og med inn i stive drakter og bruker stramme knebind. Akkurat som de blir sterkere av det.


Jeg blir faktisk sterkere av å trene med utstyr - også uten utstyret. Å løfte 50 kg tyngre enn til vanlig tvinger kroppen til å bli sterkere. At utstyret hjelper til, har ikke noe særlig å si i så måte. Tyngre vekter = større styrke - ganske enkelt.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Anja Pærsson 180 kilo i knebøy?
« #81 : 26. februar 2005, 16:25 »
Jeg kjenner en styrkeløfter som har gjort 260 cm i høyde! Nesten uten å ha trent på det!

 
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget weightlifter

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 284
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 284

SV: Anja Pærsson 180 kilo i knebøy?
« #82 : 27. februar 2005, 11:38 »
var litt dumt av meg det da. har ikke så mye peiling på knebøy, men den knebøyen jeg trener er med stanga helt oppe i nakken og ass to the grass, med leggene rett fremover. Har gjort 305 kg. sånn, er det ok?


Liten moroklump du? Virker ikke som du har særlig peiling på treningsopplegget til styrkeløftere?Huh Jeg er ganske sterk i bøy UTEN drakter, tror muligens det er et resultat av knebøytrening UTEN drakter....

og det er dype bøy.....

Men for å være litt seriøs; Nå er det jo sånn at man har forskjellige idretter, og forskjellige treningsopplegg som er hensiktsmessig for den enkelte idrett og utøver.
Jeg har aldri feks. forstått meg på hvorfor en skøyteløper skal skryte på seg så voldsomme løft i knebøy? Det er jo helt irrelevant? Samme med fitness utøvere som også sier at de løfter sånn og sånn i benk og bøy, spiller jo ingen rolle, det er jo hvordan du gjør det innen DIN idrett som betyr noe. Er det så jævla kult å gå rundt å si at du har 180 i bøy når alle som selv kjører skikkelig knebøy ser og vet at det du skryter av bare er kvarte bøy, og benken er med rævva opp og null stopp på brystet??? Jeg bare spør?

Grunnen til at jeg bryr meg er at JEG faktisk har bøy, benk og mark som idrettsgren, og synes det er direkte respektløst av sånne folk å skryte på seg de samme løfta, og så attpåtil prøve å innbille meg at det er "godkjente" løft......

truls

  • Gjest
SV: Anja Pærsson 180 kilo i knebøy?
« #83 : 27. februar 2005, 13:20 »
akkurat, hva er knebøy? Noen pakker seg til og med inn i stive drakter og bruker stramme knebind. Akkurat som de blir sterkere av det.


weightlifter har jo et godt poeng.(samtidig som han er litt morsom, jeg lo ihvertfall Smiley ) Det finnes mange ulike oppfatninger om hva som er knebøy, og selv om denne avdelingen heter "styrkeløft og strongman" behøver ikke det bety at styrkeløftern sin definisjon av knebøy er den eneste riktige.

Samtidig som Heidi1 tilsynelatende blir litt snurt over det som var en åpenbar spøkefull uttalelse (dog med ett lite poeng bak da..) så har hun også et meget godt poeng, det ødelegger mye for henne og andre som konkurererer i grenen Knebøy når andre får på trykk i aviser o.l resultater som tilsynelatende overgår hennes som spesialist. Meget irriterende faktisk, også for meg som er vektløfter. Er ikke gøy å nesten bli slått av en kvinnelig langrenns løper, dere styrkeløfterne har ihvertfall utstyret som gir dere noen kilo ekstra i "margin", vektløfterne har ikke det heller..

 

Utlogget BadBoy

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 058
  • Honnør: 433
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 058

SV: Anja Pærsson 180 kilo i knebøy?
« #84 : 27. februar 2005, 14:00 »
Generelt sett er jo vektløftarar veldig negative til styrkeløftarar. Etter å ha prata med ein vektløftar i 10 sekund har han som regel komt meg noke negativt om at styrkeløft er juks osv. Dette skjedde seinast inatt når eg snakka med ein ute. Kva faen skal du seie? Får jo mest lyst til å skrike! Styrkeløft er ein sport med utstyr!! Vektløfting er ein sport uten utstyr men med fokus på eksplosivitet og teknikk, det er stor forskjell på  dei to sportane.
Har ein god kompis som nok per dags dato er Norges beste vektløftar, han er kanskje den einaste eg har høyrt som ikkje snakkar negativt om styrkeløft, men faktisk kjem med positive utsagn. Dette er tydelegvis ikkje like enkelt for alle.  what

Som eg har sagt før so har eg like stor respekt for alle typar styrkesport. Alle er atletar på sin måte og trenar for å bli god med det dei driver med. Peace out.  Cool

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

SV: Anja Pærsson 180 kilo i knebøy?
« #85 : 27. februar 2005, 16:31 »
var litt dumt av meg det da. har ikke så mye peiling på knebøy, men den knebøyen jeg trener er med stanga helt oppe i nakken og ass to the grass, med leggene rett fremover. Har gjort 305 kg. sånn, er det ok?


Og pappan min deler ut egg hver påske.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget glagainern

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 395
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 395

SV: Anja Pærsson 180 kilo i knebøy?
« #86 : 27. februar 2005, 16:36 »
Og mora mi vant ms.olympia i år
mål: 250 mark i løpet av 2009

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Anja Pærsson 180 kilo i knebøy?
« #87 : 27. februar 2005, 19:59 »


Og pappan min deler ut egg hver påske.

weightlifter har gjort 185 kg i støt og 230 i frontbøy (stemmer ikke det weightlifter?) så jeg tviler på at han "finner på" dette. Allikevel er 305 ganske voldsomt i forhold til frontbøyen din.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Anja Pærsson 180 kilo i knebøy?
« #88 : 27. februar 2005, 19:59 »
Og mora mi vant ms.olympia i år

Off topic, men er det Brian Buchanan du har i avataren din?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Anja Pærsson 180 kilo i knebøy?
« #89 : 27. februar 2005, 20:05 »
Generelt sett er jo vektløftarar veldig negative til styrkeløftarar. Etter å ha prata med ein vektløftar i 10 sekund har han som regel komt meg noke negativt om at styrkeløft er juks osv. Dette skjedde seinast inatt når eg snakka med ein ute. Kva faen skal du seie? Får jo mest lyst til å skrike! Styrkeløft er ein sport med utstyr!! Vektløfting er ein sport uten utstyr men med fokus på eksplosivitet og teknikk, det er stor forskjell på dei to sportane.
Har ein god kompis som nok per dags dato er Norges beste vektløftar, han er kanskje den einaste eg har høyrt som ikkje snakkar negativt om styrkeløft, men faktisk kjem med positive utsagn. Dette er tydelegvis ikkje like enkelt for alle. what

Som eg har sagt før so har eg like stor respekt for alle typar styrkesport. Alle er atletar på sin måte og trenar for å bli god med det dei driver med. Peace out. Cool

Jeg har samme inntrykket fra tiden når jeg konkurrerte i vektløfting. De fleste vektløftere hadde ikke mye til overs for styrkeløftere og kroppsbyggere. Jeg tror nok vektløftere kan føle det litt på samme måte som styrkeløftere føler det for høydehoppere, skøyteløpere, langrennsløpere etc i forhold til knebøy. Det er nok også en del uvitenhet som er årsaken. Det er lett å rakke ned på noe man ikke kan noe særlig om.
Gloria in Excelsis Deo


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!