Skrevet av Emne: biff hver dag. sunt??  (Lest 16481 ganger)

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: biff hver dag. sunt??
« #45 : 15. februar 2005, 19:05 »
Men LurePer, hvis vi snur flisa da ?? At man blir for basisk ?? Faren med det er da at .... ??
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: biff hver dag. sunt??
« #46 : 15. februar 2005, 19:19 »
Men LurePer, hvis vi snur flisa da ?? At man blir for basisk ?? Faren med det er da at .... ??

Det er ikke et problem. Menneskerasen har levd med et basisk kosthold i mesteparten av tiden de har eksistert.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: biff hver dag. sunt??
« #47 : 15. februar 2005, 19:29 »
Forresten, når jeg først har deg her: du har ikke Fraleighs "A Course in Abstract Algebra", Jordan & Smiths "Non-linear differential Equations" eller Gramelins "Complex Analysis" slengende rundt fra dine akademiske år? :Smiley
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: biff hver dag. sunt??
« #48 : 15. februar 2005, 19:48 »
Forresten, når jeg først har deg her: du har ikke Fraleighs "A Course in Abstract Algebra", Jordan & Smiths "Non-linear differential Equations" eller Gramelins "Complex Analysis" slengende rundt fra dine akademiske år? :Smiley

Fraleighs har jeg jo. Smiley Mener jeg.... spørs hvilken utgave da.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: biff hver dag. sunt??
« #49 : 15. februar 2005, 19:50 »
Jeg kjøper den gjerne, utgaven er ikke så nøye. Må stikke nå, men sender deg en pm i morgen.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: biff hver dag. sunt??
« #50 : 15. februar 2005, 19:53 »
Det er Fraleighs/Beauregrads "Linear Algebra" jeg har liggende, og det er vel ikke helt den du var ute etter. 3. utgave.

Offtopic
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget xander

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 260
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 260

SV: biff hver dag. sunt??
« #51 : 15. februar 2005, 21:45 »
Det er ikke et problem. Menneskerasen har levd med et basisk kosthold i mesteparten av tiden de har eksistert.
Hvilke matvarer er det det de spiste for å ha et basiskt kosthold?

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: biff hver dag. sunt??
« #52 : 15. februar 2005, 21:51 »

Hvilke matvarer er det det de spiste for å ha et basiskt kosthold?

Noe sier meg at det kanskje kan dreie seg om frukt og grønt.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: biff hver dag. sunt??
« #53 : 15. februar 2005, 22:12 »
Men LurePer, hvis vi snur flisa da ?? At man blir for basisk ?? Faren med det er da at .... ??


Det er ikke et problem. Menneskerasen har levd med et basisk kosthold i mesteparten av tiden de har eksistert.

Altså, et av hovedpoengene med mitt forrige innlegg var at et "surt" kosthold (med overvekt av svake organiske syrer, f. eks. aminosyrer i protein) ikke nødvendigvis gjør blodet surt, dvs. gir acidose. Tilsvarende vil ikke nødvendigvis et "basisk" kosthold (med overvekt av svake organiske baser, f. eks. fra frukt og grønt) gjøre blodet basisk. Buffersystemene er til nettopp for å motvirke slike potensielle pH-forskytninger, og den kraftige bikarbonatbufferen er alene i stand til å kompensere effekten av de nevnte syrer og baser. Faktisk er bikarbonatbufferen alene ofte i stand til å holde blodets pH innen normale rammer også ved inntak av langt sterkere syrer som f. eks. maursyre (ved inntak av metanol/tresprit), men det skjer da en utarming av buffere. Dette er imidlertid ikke det samme som acidose! (Rent akademisk kan man dog snakke om at det foreligger en "respiratorisk kompensert metabolsk acidose".) Har det først gått så langt, vil du som regel bli tung i pusten (for å puste ut mer CO2*), og det blir ialfall ikke jeg av et høyt proteininntak, selv uten mye frukt/grønt (hvilket jeg selvfølgelig likevel anbefaler alle å spise mye av!)

*Hvordan bikarbonatbufferen virker:

Basen bikarbonat (HCO3-) tar opp syre (protoner/H+) slik:

HCO3- + H+ --> H2CO3

Karbonsyre (H2CO3) spaltes til karbonmonoksid (CO2) og vann (H2O) ved hjelp av enzymet karbonsyreanhydrase slik:

H2CO3 --> H2O + CO2

CO2 pustes ut gjennom lungene, og syren er "uskadeliggjort". Er det mye syre (altså acidose, pH i blod mindre en 7,35) må lungene puste raskere og/eller dypere for å få ut nok CO2.  Smiley


H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget xander

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 260
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 260

SV: biff hver dag. sunt??
« #54 : 15. februar 2005, 22:36 »
Noe sier meg at det kanskje kan dreie seg om frukt og grønt.
Så du mener det i hovedsak er frukt og grønt menneske rasen har levd på under meste parten av tiden vi har levd??? OKEY!!

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: biff hver dag. sunt??
« #55 : 15. februar 2005, 22:49 »

Så du mener det i hovedsak er frukt og grønt menneske rasen har levd på under meste parten av tiden vi har levd??? OKEY!!

Nei, det mener jeg ikke. Men i større grad enn nå, ja.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: biff hver dag. sunt??
« #56 : 16. februar 2005, 00:54 »

Så du mener det i hovedsak er frukt og grønt menneske rasen har levd på under meste parten av tiden vi har levd??? OKEY!!



Nei, det mener jeg ikke. Men i større grad enn nå, ja.

Steinaldermennskene spiste store mengder rått eller primitivt bearbeidet kjøtt og fisk (med mageinnhold og det hele), og de spiste mye frukt og grønnsaker (viltvoksende).

Det det skortet på, var kornprodukter og bearbeidete karbohydrater, som først har kommet til kostholdet de siste århundrene. Gitt vår flere hundre tusen år lange utvikling/evolusjon til det moderne mennesket, blir det iallfall feil å si at vi er naturlig tilpasset et høyt inntak av karbohydrater, mens proteininntaket (og fettinntaket) til steinaldermenneskene og deres forfedre var svært høyt.

Tviler på at det fantes mange fete steinaldermennesker, mens du i dag nærmest er et unntak hvis du ikke er fet eller i det minste småfet. Er vi tilpasset å være fete, mon tro..?  :Smiley

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: biff hver dag. sunt??
« #57 : 16. februar 2005, 08:13 »




Steinaldermennskene spiste store mengder rått eller primitivt bearbeidet kjøtt og fisk (med mageinnhold og det hele), og de spiste mye frukt og grønnsaker (viltvoksende).

Det det skortet på, var kornprodukter og bearbeidete karbohydrater, som først har kommet til kostholdet de siste århundrene. Gitt vår flere hundre tusen år lange utvikling/evolusjon til det moderne mennesket, blir det iallfall feil å si at vi er naturlig tilpasset et høyt inntak av karbohydrater, mens proteininntaket (og fettinntaket) til steinaldermenneskene og deres forfedre var svært høyt.

Tviler på at det fantes mange fete steinaldermennesker, mens du i dag nærmest er et unntak hvis du ikke er fet eller i det minste småfet. Er vi tilpasset å være fete, mon tro..? :Smiley

H

Ehemm - bare som et kuriosa så kan det nevnes at mennesket (f.o.m. H. erectus) har benyttet ild til tilberdening av kjøtt med sikkerhet fra mellom 300.000 og 400.000 år siden. Det vil si - det er først fra dette tidsrommet en har gode indikasjoner på at de var i stand til å kontrolere ild effektivt samt at en har funnet rester etter tilberedt "kjøtt" (beinrester som viser at det er kokt/stekt). Det finnes imidlertid rimelig sikre bevis på at ild ble benyttet tilsynelatende kontrollert for mer enn 500.000 år siden, men der har en ikke sikre bevis mht tilberedning av kjøtt.
Det er med andre ord nokså usannsynelig at rått kjøtt var så mye mer ettertraktet den gang enn nå. Men at det med sikkerhet var langt mer vanlig å spise kjøtt med svært mye dårligere kvalitet enn det REMA greier å opprettholde er nok hevet over tvil (vil tro at raking mm av kjøtt med tiden ga seg selv.....)

Når det gjelder steinalderdiett så er det eneste som er sikkert mht den at den var usedvanlig avhengig av hvor disse menneskene bodde. Bodde en ved kysten eller innsjøer med mye tilgjengelige akvatiske organismer så utgjorde disse store mengder av dietten. Det samme gjaldt de som med tiden valgte å bo i klimatisk tøffere regioner (opp mot innlandsisene f.eks...). For H.s. neanderthalensis utgjorde f.eks kjøtt/fett i størrelsesorden 80 % av energiinntaket - seff noe avhengig av sesong. Men de var nå noen kompakte sterke jævler også dah....  Wink
For de som bodde i mer "vennlige" omgivelser så utgjorde rimelig nok vegetabiler en langt større andel, noe en også ser på slitemerkene i tannrestene som det er funnet store mengder av.


Tja - det var dette med å ha hodet smekk fullt av vissvass da......... Og humanevolusjon mer generellt kunne jeg dessverre skrevet MYE mer om....... trist men sant


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: biff hver dag. sunt??
« #58 : 16. februar 2005, 17:24 »




Altså, et av hovedpoengene med mitt forrige innlegg var at et "surt" kosthold (med overvekt av svake organiske syrer, f. eks. aminosyrer i protein) ikke nødvendigvis gjør blodet surt, dvs. gir acidose. Tilsvarende vil ikke nødvendigvis et "basisk" kosthold (med overvekt av svake organiske baser, f. eks. fra frukt og grønt) gjøre blodet basisk. Buffersystemene er til nettopp for å motvirke slike potensielle pH-forskytninger, og den kraftige bikarbonatbufferen er alene i stand til å kompensere effekten av de nevnte syrer og baser. Faktisk er bikarbonatbufferen alene ofte i stand til å holde blodets pH innen normale rammer også ved inntak av langt sterkere syrer som f. eks. maursyre (ved inntak av metanol/tresprit), men det skjer da en utarming av buffere. Dette er imidlertid ikke det samme som acidose! (Rent akademisk kan man dog snakke om at det foreligger en "respiratorisk kompensert metabolsk acidose".) Har det først gått så langt, vil du som regel bli tung i pusten (for å puste ut mer CO2*), og det blir ialfall ikke jeg av et høyt proteininntak, selv uten mye frukt/grønt (hvilket jeg selvfølgelig likevel anbefaler alle å spise mye av!)

*Hvordan bikarbonatbufferen virker:

Basen bikarbonat (HCO3-) tar opp syre (protoner/H+) slik:

HCO3- + H+ --> H2CO3

Karbonsyre (H2CO3) spaltes til karbonmonoksid (CO2) og vann (H2O) ved hjelp av enzymet karbonsyreanhydrase slik:

H2CO3 --> H2O + CO2

CO2 pustes ut gjennom lungene, og syren er "uskadeliggjort". Er det mye syre (altså acidose, pH i blod mindre en 7,35) må lungene puste raskere og/eller dypere for å få ut nok CO2. Smiley


H

Jeg har aldri sagt at blodets pH forandres i nevneverdig grad, kroppen har mekanismer for å forhindre dette. Poenget er at det ikke er gunstig for skjelletmuskulatur eller benbygning at disse mekanismene blir iverksatt.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget jzl

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 303
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 303

SV: biff hver dag. sunt??
« #59 : 16. februar 2005, 17:40 »
Hitman, er fysoterapaut,kiropraktor ellernoe? Forferdlig hvor mye du kan... Nesten litt fascinert Tongue
Audere-est-facere

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!