Skrevet av Emne: markløfttrøbbel.....  (Lest 2748 ganger)

Utlogget Lars H

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 944
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 944

  • TEAM STRONGMAN ROY HOLTE!!! VIKINGS 4 EVER!
markløfttrøbbel.....
« : 13. april 2003, 11:36 »
Heisann.

Nå skal dere høre: Jeg prøde å dra pers i markløft uten drakt, hev på 275kg, løftet og PANG sa det...

Jeg har vondt...

Jeg har nå latt det gå 2 uker uten mark, men når jeg nå tester max klarer jeg ikke mere enn ca 230.

Får vondt under belastede hyperextensions (vekta i nevene).

Forslag?? Tror dere dette kan være en seriøs skade, ettersom jeg  har mistet 30-40kg på maxen??

Thanx.

Lars Helge Kristensen

Konkurrerende utøver innen Strongman

Beste løft: 245kg i knebøy, 190kg benkpress og 280kg i markløft. Nå 23 år gammel
Sponset av:
Team Stronman Roy Holte
Viking Supplements System

2003; NM-105kg Husker ikke Plass
2004; NM-21år  3 plass
2007; BOV "Fersk" 4 plass
2007; 8 plass P.N Strongman SHow Larvik, Storklassedebut

Utlogget Big1

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 279
  • Honnør: 168
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 279

Re:markløfttrøbbel.....
« #1 : 13. april 2003, 12:00 »
Høres ut som en strekk,fraråder deg til å løfte tungt på en stund,sånne skader har en tendens til å sitte i ei stund og de har lett for å komme tilbake.Ta det rolig Wink

SteamHammer

  • Gjest
Re:markløfttrøbbel.....
« #2 : 13. april 2003, 12:08 »
Neste stopp : LEGEN !
Ingen vits i å anbefale noe annet....

Utlogget Skipper`n

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 463

Re:markløfttrøbbel.....
« #3 : 13. april 2003, 17:18 »
Jepp enig med steamHammer gå til legen slik at du får vite hva det er og ikkje tren markløft før du reise til legen sånn at du ikkje forverre skaden !! Smiley
POWERLIFTING................
BLOOD, GUTS, SWEAT AND CHALK

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
Re:markløfttrøbbel.....
« #4 : 13. april 2003, 17:32 »
Ka faen skal du til legen for???

Ein lege veit knapt nok fram og bak på ein rygg. Kan allerede no fortelle ka han seier:
Du må ikkje trene så tungt, ta fri i 3 uker å ta disse pillene (mest sansynlig Brexidol) Firmaet som forhandler Brexidol har sansynlig vis nettopp spandert ferie på legejævelen og famelien hans.

Om du er i stand til i dra 230 i mark så er det nok ikkje så jævli alvorlig, sansynlig vis berre ein strekk. Tren lett og litt restitusjonstrening ein stund så kjem det nok seg raskt.
Skulle du gå til lege så få for all med deg henvisning til fysio eller kiropraktor, disse har iallefall greie på tinga
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget 1000

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 305
  • Honnør: 350
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 305

Re:markløfttrøbbel.....
« #5 : 13. april 2003, 19:16 »
Ka faen skal du til legen for???

Ein lege veit knapt nok fram og bak på ein rygg. Kan allerede no fortelle ka han seier:
Du må ikkje trene så tungt, ta fri i 3 uker å ta disse pillene (mest sansynlig Brexidol) Firmaet som forhandler Brexidol har sansynlig vis nettopp spandert ferie på legejævelen og famelien hans.

Om du er i stand til i dra 230 i mark så er det nok ikkje så jævli alvorlig, sansynlig vis berre ein strekk. Tren lett og litt restitusjonstrening ein stund så kjem det nok seg raskt.
Skulle du gå til lege så få for all med deg henvisning til fysio eller kiropraktor, disse har iallefall greie på tinga

Du er JÆVLIG enspora og korttenkt hvis du tror at leger ikke har greie på rygg. De MÅ ha greie på kroppen, for de er leger, det er jobben deres. Men det kan godt hende at ikke alle legene har så jævlig bra greie på idrettsskader, det kan passe bedre for en fysioterapeut.
380 - 250 - 325 = 955 @ 115 kg (554 wilks)

www.laserklinikken.no

Bold

  • Gjest
Re:markløfttrøbbel.....
« #6 : 13. april 2003, 21:25 »
Kan nevne at da Jørn var hos bedriftslegen, spurte han hva den kulen han hadde på oversiden av kneet hvar for noe? (Han hadde aldri sett en utviklet lårmuskel før).

Tor Herman fikk beskjed om å passe kostholdet fordi han veide for mye i forhold til standarden. For dere som ikke kjenner ham, kan jeg opplyse at han er den styrkeløfter i Norge som er mest nøye med kost og tilskudd, pga. hans arbeid i ekstrem varme (smelteverk).

Benytt derfor helsepersonell som har peiling på trening. Leger eller  fysioterapeuter  som ikke har erfaring med idrettsfolk er ofte verdiløse ved idrettsskader.

SteamHammer

  • Gjest
Re:markløfttrøbbel.....
« #7 : 14. april 2003, 08:33 »
He, he!
Det var da svært så snodige leger dere er i befatning med da... Kanskje på tide å bytte fastlege Cheesy
Kan ikke si at jeg har DET problemet. Kanskje fordi jeg gadd å sjekke om den fastlegen jeg valgte hadde peiling på det som hadde betydning for MEG?
Uansett så vil nok en normalt oppgående lege henvise til spesialist(er) o.l. hvis han / Hun er i stand til å ta seg selv alvorlig.... Grin

Bold

  • Gjest
Re:markløfttrøbbel.....
« #8 : 14. april 2003, 09:52 »
Både min lege og fysioterapeut har trent styrkeløft selv. Begge trener fortsatt med vekter. Men det er mange som ikke er like heldige - noe mine eksempler over viser.

Utlogget Joakim

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 141
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 141

Re:markløfttrøbbel.....
« #9 : 16. april 2003, 20:49 »
bruker man ordet "lege" på denne generelle måten kan det ofte bety mye rart og være ganske ymse
anbefaler man derimot at han oppsøker en FYSIOTERAPAUT (skrives det slik ? Cheesy) som i og for seg er en lege, får han nok vite hva som er galt

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
Re:markløfttrøbbel.....
« #10 : 16. april 2003, 23:47 »
Her er noen fakta om legeutdannelsen i Norge, til orientering:

* Leger lærer nesten ingenting om grunnprinsipper for trening generelt.
* Og absolutt ingenting om styrketrening spesielt, selv om denne treningsformen forebygger en rekke sykdommer.
* Legestudiet er svært medikamentsentrert.
* Lærebøkene våre - også i ortopedi -  er også svært medikamentsentrerte - og fint lite treningssentrerte.
* "Unngå tunge løft" er en standardfrase blant leger når det gjelder de fleste lidelser i muskel- og skjelettsystemet, selv om tunge løft (les: styrketrening) i følge vitenskapelige publikasjoner er den beste behandlingen for flere av disse.

Konklusjonen er så sørgelig som den er (selv om det finnes unntak!!): På tross av at leger kan en god del om medisiner og om hvordan kroppen er bygd opp og fungerer, kan de fint lite om hva trening - rent konkret - gjør med kroppen, og markløft og knebøy aner de ikke hva er engang!
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Lille trille 86

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 952
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 952

Re:markløfttrøbbel.....
« #11 : 17. april 2003, 12:01 »
Kommer litt sent her men. Etter å ha lest meg igjennom postene her får jeg ikke alt til å stemme. Selv har jeg en bror som er lege, noe som er veldig greit vis jeg f.eks tror det feiler meg noe (han kan alt). Så jeg lurer på hvilke leger dere går til som ikke kan en drit?
Greit nok at broren min utadanna seg på et universitet i Krakow, noe som kan ha gitt han litt andre innput en det de norsk utadannede legene har fått. Alikevel mener jeg og tør å påstå at så godt som alle leger kan de latinske navnene for alle bein og muskler i ryggen osv... Så jeg personlig ville tatt en tur innom en idrettslege isåfall for å være på den sikre siden, for det er bedre å gå en gang for mye til lege en en gang for lite......

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Re:markløfttrøbbel.....
« #12 : 17. april 2003, 13:01 »
 Aktiv tilnærming til lidelser i muskel- og skjelettsystemet er vel ennå forholdsvis nytt i Norge og det vil ta mange år enda før allmennutdannenlsen fanger opp denne tilstrekkelig. Det viktigste en allmennlege kan bidra med er  å kjenne sine grenser og tilrå ekspertise.
Det finnes  en del kompetanse samlet på NORSK IDRETTSMEDISINSK INSTITUTT (NIMI) og noen klinikker rundt omkring hvor tverrfaglig samarbeid er satt i system og idretten selv deltar aktivt.

Det viktigste er å justere opp sitt eget kunnskapsnivå på alle måter slik at en kan bli sin egen "doktor" (med noen begrensninger) Smiley
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!