Skrevet av Emne: Utholdenhet  (Lest 2659 ganger)

Utlogget milo9000

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 84
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 84

Utholdenhet
« : 28. februar 2006, 21:41 »
Hei! Først og fremst er dette mitt første innlegg her, kanskje greit å si fra! Wink Jeg er en gutt på 17 år, og har trent en god stund, litt mer i noen perioder enn andre kanskje. Tongue Jeg trener kickboxing og vekter, og planen min er å nå begynne med mer utholdenhet.
Jeg har vært veldig god til å løpe lange strekninger før, og tror jeg er ganske utholdende av natur. I det siste har jeg gått opp i vekt (muskelvekst, ikke fett), og droppet løpetrening, pluss at jeg har spist noenlunde usunt (McDonald's osv.). Jeg merker at jeg har fått dårligere kondis, og føler at jeg er nødt til å rette på dette, da jeg driver med kickboxing, og også har et generelt ønske om å være i god form.
Første spørsmål er om jeg bør trene intervalltrening eller langkjøring, eller en mix av begge? Har hørt at intervalltrening er best, men er det ikke slik at de trener hver sin ting? Intervall trener hjertemuskelen, mens langkjøring trener oksygen-opptaket? Kan hende jeg er helt på jordet her, men det finner vi jo ut av... Cheesy
Andre spørsmål er om det er mulig å trene god utholdenhetstrening uten å gå for mye ned i vekt? Jeg trener styrketrening regelmessig, både for styrke og litt for volum, og det er jo helt klart ønskelig at utholdenhetstreningen ikke virker negativt inn på det. Jeg drikker karbohydratrik sportsdrikk underveis, og tar en protein/carbshake etter jeg har løpt, er det nok? Noen andre tips?
Tredje spørsmål dreier seg om anaerob utholdenhet, noe som også er greit å ha. For det første lurer jeg på hva forskjellen mellom anaerob utholdenhet og utholdende muskelstyrke er. For meg glir disse veldig i hverandre, så hadde vært greit med en forklaring. For det andre ønsker jeg greie øvelser for å trene opp den anaerobe utholdenheten.
Det hadde også vært fint om noen hadde tatt seg tid til å (kombinert med å svare på spørsmålene), lage et forslag til treningsprogram! Håper dette ikke ble for langt... Det var egentlig ikke planen. :Smiley Takk!
Kickboxer
Trener vekter
Løper
------
Visit Flingshot

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

SV: Utholdenhet
« #1 : 28. februar 2006, 21:42 »
Smiley

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: Utholdenhet
« #2 : 28. februar 2006, 21:49 »
Etter som du trener kampsport,sparrer du vel en del tenker jeg.Da får du intervaltrening der.Jeg ville lagt mere vekt på langkjøring med jevn puls 2 ganger i uka,trenger ikke mer.
Prøv å holde pulsen over 150-160.
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget milo9000

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 84
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 84

SV: Utholdenhet
« #3 : 28. februar 2006, 22:25 »
Har lest den artikkelen før, bj0rn, en veldig bra artikkel, men jeg er ute etter litt mer spesifikke tips og råd, og evt. et forslag til treningsprogram.
Fast Ford, ja, til en viss grad, men ikke veldig mye, i og med at jeg ikke har holdt på så lenge. Er verdt å nevne at jeg har litt erfaring fra kampsport tidligere. Men altså vil jeg satse på å trene intervalltrening som løping uansett.
Kickboxer
Trener vekter
Løper
------
Visit Flingshot

Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

SV: Utholdenhet
« #4 : 28. februar 2006, 22:41 »
Siden du trener kickboxing er det et must for deg å være eksplosiv. Derfor anbefaler jeg deg å trene intervaller og ikke langkjør.
Jeg er helt enig i det du sier, men han trenger langkjøring også.
Om du har prøvd kickboksing, noe jeg har, bare noen ganger da. Så blir du utrolig sliten i kamper, og på treninger pga utholdenhet. Man trenger både aerob kapasitet og anaerob Smiley

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: Utholdenhet
« #5 : 28. februar 2006, 23:23 »
Har lest den artikkelen før, bj0rn, en veldig bra artikkel, men jeg er ute etter litt mer spesifikke tips og råd, og evt. et forslag til treningsprogram.
Fast Ford, ja, til en viss grad, men ikke veldig mye, i og med at jeg ikke har holdt på så lenge. Er verdt å nevne at jeg har litt erfaring fra kampsport tidligere. Men altså vil jeg satse på å trene intervalltrening som løping uansett.
Hvorfor spør du da når du vet hva du skal gjøre?
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget milo9000

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 84
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 84

SV: Utholdenhet
« #6 : 01. mars 2006, 16:47 »
Hvorfor spør du da når du vet hva du skal gjøre?
Som sagt, kan jeg allerede prinsippene for utholdenhetstrening. Det jeg er ute etter er et spesifikt program som egner seg for mitt ønske om resultat, og spesifikke råd for hvordan man kan trene utholdenhet uten å gå ned i muskelmasse/vekt. Bare dropp det der med "hvorfor spør du", det blir så dumt og slitsomt. Hvis du ikke har noe svar, så la være. Smiley
Til dere andre: Jeg kan jo veksle mellom langkjøring (3000 meter løping kanskje?) og intervalltrening (20x200 meter løping med pauser kanskje?). Men trener jeg anaerob OG aerob utholdenhet ved den beskrevne intervalltreningen? Det jeg også har spurt om er hva som er forskjellen mellom anaerob utholdenhet og utholdende muskelstyrke... Lurer fælt på dette, så fint om noen kan det!
Kickboxer
Trener vekter
Løper
------
Visit Flingshot

Utlogget milo9000

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 84
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 84

SV: Utholdenhet
« #7 : 01. mars 2006, 20:28 »
Siden denne tråden hadde liten suksess med å finne et svar på forskjellen mellom anaerob utholdenhet og utholdende muskelstyrke, lagde jeg heller en ny tråd om det, og prøver å få denne tråden tilbake på rett spor.
Her ligger den nye tråden om anaerob utholdenhet:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=38077.0

Back to business:
Er dette et brukbart opplegg? Ta gjerne å fortell hver minste feil eller forbedringspotensiale.

Økt 1: Hurtig langkjøring; 20 min med relativt høy intensitet, aerobt
Økt 2: Intervalltrening; 20 sek høy intensitet, 15 sek pause - repetert 15 ganger, aerobt
Økt 3: 5 200-metere med 5 minutter pause, anaerobt
Økr 4: Langkjøring 30 min, aerobt

Jeg veksler mellom disse øktene, og tar 1-2 hver uke ettersom hva som passer best, men passer på å få trent litt av alle type økter. Jeg tar gainer-shake etter hver økt, for å dekke energibehovet, i tillegg til å drikke vanlig sportsdrikk underveis. Vil dette programmet føre til økt utholdenhet, samtidig som muskelmasse vil bli bevart?
Kickboxer
Trener vekter
Løper
------
Visit Flingshot

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: Utholdenhet
« #8 : 01. mars 2006, 21:36 »
Siden denne tråden hadde liten suksess med å finne et svar på forskjellen mellom anaerob utholdenhet og utholdende muskelstyrke, lagde jeg heller en ny tråd om det, og prøver å få denne tråden tilbake på rett spor.
Her ligger den nye tråden om anaerob utholdenhet:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=38077.0

Back to business:
Er dette et brukbart opplegg? Ta gjerne å fortell hver minste feil eller forbedringspotensiale.

Økt 1: Hurtig langkjøring; 20 min med relativt høy intensitet, aerobt
Økt 2: Intervalltrening; 20 sek høy intensitet, 15 sek pause - repetert 15 ganger, aerobt
Økt 3: 5 200-metere med 5 minutter pause, anaerobt
Økr 4: Langkjøring 30 min, aerobt

Jeg veksler mellom disse øktene, og tar 1-2 hver uke ettersom hva som passer best, men passer på å få trent litt av alle type økter. Jeg tar gainer-shake etter hver økt, for å dekke energibehovet, i tillegg til å drikke vanlig sportsdrikk underveis. Vil dette programmet føre til økt utholdenhet, samtidig som muskelmasse vil bli bevart?
Jeg lurer litt på hvorfor kjører du "bare"20 min hurtig langkjøring første dag?
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Lillefighter

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 649
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 649

SV: Utholdenhet
« #9 : 02. mars 2006, 14:43 »
Hadde du lagt inn denne under kampsport hadde den vært lettere å se
i forbindelse med kickboxing(og kampsport forøvrig) Wink
Siden du trener kickboxing er det et must for deg å være eksplosiv. Derfor anbefaler jeg deg å trene intervaller og ikke langkjør.
Svært så uenig...langkjøring er veldig viktig No no
Men hold langkjørings økta på 45-60 min,mer trenger du ikke.
På intervall er det greit å kjøre mot rundetider siden du er kickboxer,jeg
løper i 2.30min(1min pause),det fungerer bra.Bra å bruke pulsklokke for å
ligge så høyt opp i mot terskelen din som mulig(80% av makspuls).
Ha noen dager(2-4) mellom løpeøktene.
"I'm so fast that last night I turned off the light switch in my hotel room and was in bed before the room was dark."
Muhammad Ali


Utlogget milo9000

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 84
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 84

SV: Utholdenhet
« #10 : 05. mars 2006, 20:38 »
Siden denne tråden hadde liten suksess med å finne et svar på forskjellen mellom anaerob utholdenhet og utholdende muskelstyrke, lagde jeg heller en ny tråd om det, og prøver å få denne tråden tilbake på rett spor.
Her ligger den nye tråden om anaerob utholdenhet:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=38077.0

Back to business:
Er dette et brukbart opplegg? Ta gjerne å fortell hver minste feil eller forbedringspotensiale.

Økt 1: Hurtig langkjøring; 20 min med relativt høy intensitet, aerobt
Økt 2: Intervalltrening; 20 sek høy intensitet, 15 sek pause - repetert 15 ganger, aerobt
Økt 3: 5 200-metere med 5 minutter pause, anaerobt
Økr 4: Langkjøring 30 min, aerobt

Jeg veksler mellom disse øktene, og tar 1-2 hver uke ettersom hva som passer best, men passer på å få trent litt av alle type økter. Jeg tar gainer-shake etter hver økt, for å dekke energibehovet, i tillegg til å drikke vanlig sportsdrikk underveis. Vil dette programmet føre til økt utholdenhet, samtidig som muskelmasse vil bli bevart?
Hadde du lagt inn denne under kampsport hadde den vært lettere å se
i forbindelse med kickboxing(og kampsport forøvrig) ;)Svært så uenig...langkjøring er veldig viktig No no
Men hold langkjørings økta på 45-60 min,mer trenger du ikke.
På intervall er det greit å kjøre mot rundetider siden du er kickboxer,jeg
løper i 2.30min(1min pause),det fungerer bra.Bra å bruke pulsklokke for å
ligge så høyt opp i mot terskelen din som mulig(80% av makspuls).
Ha noen dager(2-4) mellom løpeøktene.

Takk for bra svar! Jeg kan forlenge langkjøringene mine, og evt. prøve ut den "runde-simuleringen" du fortalte om. Det hørtes ganske nyttig ut. Men hva tror du om styrken ved siden av? Vil en gainer etter løping dekke forbrenningen, og hindre at det går ut over musklene? Jeg har hørt at man kan miste mye muskler hvis man løper mye.
Kickboxer
Trener vekter
Løper
------
Visit Flingshot

Utlogget Lillefighter

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 649
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 649

SV: Utholdenhet
« #11 : 06. mars 2006, 11:36 »
Gainer er jo greit etter løping,har ingen store motforestillinger i
allefall.Viktig med raskt tilskudd(helst innen en halvtime)av proteiner
og karbo etter trening.
Så skal du vel ikke miste muskelmasse av å løpe.. :Smiley hvis ikke...let me know Smiley
Men man får bedre linjer,så muklene blir tydeligere.Du vil kanskje miste noen kilo
etterhvert,men ikke i muskler.
Når det gjelder styrketrening så er ikke jeg akkurat "your man"...trenger nok å
sette meg litt mer inn i det selv Book
Men det kommer jo mye an på hvor mye du satser på kickboxing...hva er suppelement
til hva..?Satser du styrke eller kickboxing what
Satser du kickboxing så er ikke vekt trening så viktig...ikke misforstå..det er bra å
trene styrke for å tåle belastning som du utsetter kroppen for osv.,men det er
ingen fordel å være bredskuldra med store biceps og store lår.
"I'm so fast that last night I turned off the light switch in my hotel room and was in bed before the room was dark."
Muhammad Ali


Utlogget milo9000

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 84
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 84

SV: Utholdenhet
« #12 : 06. mars 2006, 16:55 »
Men man får bedre linjer,så muklene blir tydeligere.Du vil kanskje miste noen kilo
etterhvert,men ikke i muskler.
Det er jo bare bra Smiley
Satser du styrke eller kickboxing what
Satser du kickboxing så er ikke vekt trening så viktig...ikke misforstå..det er bra å
trene styrke for å tåle belastning som du utsetter kroppen for osv.,men det er
ingen fordel å være bredskuldra med store biceps og store lår.
"Satser" ikke styrke, men synes det generelt er en stor fordel å både være sterk og utholden. Kickboxing og kampsport ellers er noe jeg vil drive med. Vet ikke om jeg kommer til å satse fullt ut på konkurranser, men allikevel. Hvorfor mener du at det ikke er noe fordel å være bredskuldret med store biceps og lår?
Kickboxer
Trener vekter
Løper
------
Visit Flingshot

Utlogget Lillefighter

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 649
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 649

SV: Utholdenhet
« #13 : 07. mars 2006, 07:52 »
Hvorfor mener du at det ikke er noe fordel å være bredskuldret med store biceps og lår?
Ganske enkelt...store muskler krever mye oksygen,jo mer muskleløs du er jo mer
kondisjonstrening trenger du.Store muskler er jo også tyngre..
Skal du trene målrettet mot kickboxing burde du trene de muskelene du bruker der
(feks mye triceps,minde biceps).Er du bredskuldret vil du også få bredere guard og
vil være mer åpen.Men som sagt er det bra og være sterk i kroppen,men en kombinasjon
av teknikk og styrke er det beste(.. og det vil ikke si å kun trene vekter og teknikk Smiley..).
"I'm so fast that last night I turned off the light switch in my hotel room and was in bed before the room was dark."
Muhammad Ali


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!