Skrevet av Emne: jogging/løping. Hvor hardt?  (Lest 4191 ganger)

Utlogget hah85

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 82
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 82

  • Hva mener du? sliten?
jogging/løping. Hvor hardt?
« : 24. april 2003, 10:03 »
hei hei

bare lurte på et par ting i forbindelse med slutten på sofagris livsstilen jeg.
har begynt og jogge/løpe, og lurer på om man kan pushe seg for hardt med tanke på kondis, ikke beinmuskulatur.
begynte med og "løpe" 3km (med innlagte NØDVENDIGE pustepauser  Angry ) en gang første uka, 2,5 km andre uka, 2x2,5 3 uka, og nå skal jeg løpe mandag,onsdag og fredag fremover. kan man ta i for mye her? altså, beinmuskler er no.prob, så det er sagt.
slik som det er idag, bruker jeg kanskje 15 min på de 2,5 km, siden jeg må stoppe pga hold, eller lignende, har hatt bra fremgang hittil, siden jeg også har mer eller mindre stumpet røyken (jobber hardt med saken) i begynnelsen måtte jeg stoppe og hoste opp slim, det gjør jeg ikke lenger, nå må jeg bare puste Wink
noen som kan gi meg tips/råd på dette? er takknemlig for alle innspill..

-henrik
Det var annerledes i gamle dager, da båter var lagd av tre, og menn var lagd av stål.

Utlogget jkjsafjgk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 126
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 126

Re:jogging/løping. Hvor hardt?
« #1 : 24. april 2003, 10:56 »
hvis man jogger mye å trener mye med vekter så vil det tære på muskelmassen

Utlogget MrSymmetry

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 268
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 268

Re:jogging/løping. Hvor hardt?
« #2 : 24. april 2003, 13:54 »
Viss formålet ditt er å gå ned i vekt og samtidig få bort fett, er det etter mitt syn en god start å jogge tre ganger i uka... Smiley Men hva er målet ditt? Viss du trener vekter flere ganger i uka, kan det nok bli litt mye med tre ganger jogging i uka....
My body is my temple

Utlogget Don Juan

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 309
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 309

Re:jogging/løping. Hvor hardt?
« #3 : 24. april 2003, 14:01 »
For å effektivisere hver enkelt økt bør du trene så tidlig på dagen som mulig, da forbrenningen er størst. Helst før frokost.

1)Vokne opp.
2)Drikk 2-3dl vann, kanskje en kopp kaffe(?)
3)Jogg
4)Etter du kommer inn igjen, spiser du vanlig frokost.

Og en ting helt på tampen; sørg for å ha gode (løpe)sko, det forminsker belastningskadene.

Utlogget MrSymmetry

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 268
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 268

Re:jogging/løping. Hvor hardt?
« #4 : 24. april 2003, 14:09 »

Og en ting helt på tampen; sørg for å ha gode (løpe)sko, det forminsker belastningskadene.

Har du noen sko du kan anbefale? Siden du nevner det med sko, hvor kan en få tak i rimlige løpesko?
Takker for tips Smiley
My body is my temple

Utlogget hah85

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 82
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 82

  • Hva mener du? sliten?
Re:jogging/løping. Hvor hardt?
« #5 : 24. april 2003, 16:59 »
har ikkeno ønske om å gå ned i vekt eller lign. men jeg vil ha kondis Wink lurer derfor på hvor hardt man kan dra på uten å få belastningsskader. ikke i beina, for jeg har drevet med en del arbeid som styrker/ødelegger beina før, så det burde være ok. ang, gode sko, kjøpe meg asics løpesko på gsport til 500 kr eller noe rundt der.. det for holde, siden jeg løper i skogen.

-henrik
Det var annerledes i gamle dager, da båter var lagd av tre, og menn var lagd av stål.

Utlogget isfugl

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 395
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 395

Re:jogging/løping. Hvor hardt?
« #6 : 24. april 2003, 19:35 »
"Har du noen sko du kan anbefale?"

Det kommer an på deg, dvs. føttene dine. Ikke alle er like.  Enkelte trenger mer støtte (og forskjellige typer støtte) enn andre.

Liker ikke å sende reklame, men dersom du bor i Oslo, kan du gjerne besøke Løplabet (ved Tinghuset). De ser på føtene dine og hvordan vekta blir distribuert, og så får du teste forskjellige sko på tredmølla. De tar video-opptak og du ser på hvodan føtene dine reagerer til skoene og sånt. Du er ikke forpliktig til å kjøpe noen ting.

Utlogget spec

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

Re:jogging/løping. Hvor hardt?
« #7 : 24. april 2003, 22:46 »
har ikkeno ønske om å gå ned i vekt eller lign. men jeg vil ha kondis Wink lurer derfor på hvor hardt man kan dra på uten å få belastningsskader. ikke i beina, for jeg har drevet med en del arbeid som styrker/ødelegger beina før, så det burde være ok. ang, gode sko, kjøpe meg asics løpesko på gsport til 500 kr eller noe rundt der.. det for holde, siden jeg løper i skogen.

-henrik

Siden du ønsker å løpe 3 ganger i uka så er det lurt å legge inn en form for intervall en gang i uka, og siden det er kondis du er på jakt etter på bør hvert intervall være middels langt, 400 meter kan være passende.
Bruk passende intensitet, porsjoner kreftene slik at du akkurat klarer fullføre hvert intervall.
Kjør kanskje 4-5 intervaller.
Ta ca. 1-3 min pause mellom intervallene.
PS. Pass på at pausene er maks halvparten av tiden du brukte på intervallet!

Ellers så er ikke poenget med kondistrening å kjøre høy intensitet, dersom det var det du lurte på med hvor mye du kan "kjøre deg selv", for å få bedre kondis så er det den aerobiske utholdenheten som må forbedres, altså muskelens evne til å jobbe med nok okysgen tilført.
Ved høy intensitet vil du ikke tilføre muskelen nok oksygen.

Håper du fikk noe ut av det, ikke vet jeg.. Smiley

Utlogget Don Juan

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 309
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 309

Re:jogging/løping. Hvor hardt?
« #8 : 25. april 2003, 18:21 »
Helt riktig som spec påpeker her, men det å trene kondisjonen har og med anaerob trening å gjøre(muskelens evne til å jobbe uten oksygen). For hva trener man på ved anaerob trening? jo - det å jobbe med melkesyra i beina(i dette tilfellet).

Men du bør legge opp en plan der du 80% av alle økter trener aerob - 20% anaerob, så skal nok dette gi bra resultater!

Utlogget MrSymmetry

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 268
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 268

Re:jogging/løping. Hvor hardt?
« #9 : 28. april 2003, 11:46 »
"Har du noen sko du kan anbefale?"

Det kommer an på deg, dvs. føttene dine. Ikke alle er like.  Enkelte trenger mer støtte (og forskjellige typer støtte) enn andre.

Liker ikke å sende reklame, men dersom du bor i Oslo, kan du gjerne besøke Løplabet (ved Tinghuset). De ser på føtene dine og hvordan vekta blir distribuert, og så får du teste forskjellige sko på tredmølla. De tar video-opptak og du ser på hvodan føtene dine reagerer til skoene og sånt. Du er ikke forpliktig til å kjøpe noen ting.
Bor desverre ikke i det området Sad
Haugesund er min nærmeste by, noen konkrete sko?
Uannsett takk,, Smiley
My body is my temple

Utlogget hah85

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 82
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 82

  • Hva mener du? sliten?
Re:jogging/løping. Hvor hardt?
« #10 : 28. april 2003, 19:07 »
takker for all info..

lurte på en ting til. er det slik med løping som med vekter ta man ikke kan dra på for mye?
kan jeg løpe så mye jeg føler for uten og være redd for belastningskader?
driver også med pushups/situps/chins,
noen som kan komme med tips til noe annet en chins som kan trene til chins? siden jeg fortsatt har mere styrke igjen selv om jeg tar så mange chins at jeg ikke orker flere

takker for oppmerksomhet igjen
-henrik
Det var annerledes i gamle dager, da båter var lagd av tre, og menn var lagd av stål.

Utlogget EnUngPumper

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 402
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 402

Re:jogging/løping. Hvor hardt?
« #11 : 29. april 2003, 01:14 »
"Har du noen sko du kan anbefale?"

Det kommer an på deg, dvs. føttene dine. Ikke alle er like.  Enkelte trenger mer støtte (og forskjellige typer støtte) enn andre.

Liker ikke å sende reklame, men dersom du bor i Oslo, kan du gjerne besøke Løplabet (ved Tinghuset). De ser på føtene dine og hvordan vekta blir distribuert, og så får du teste forskjellige sko på tredmølla. De tar video-opptak og du ser på hvodan føtene dine reagerer til skoene og sånt. Du er ikke forpliktig til å kjøpe noen ting.

herregud, det må da koste flesk? Jeg bor i Oslo og ingenting er gratis  Smiley Hvis man ikke er forpliktig til å kjøpe noen ting, så må det da koste mye hvis man velger å kjøpe. Ellers hvordan kunne de drive det? Ansatte koster penger
"To be or not to be, - that is the question"

Utlogget Centaurion

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 38
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 38

Re:jogging/løping. Hvor hardt?
« #12 : 02. mai 2003, 11:37 »
hvis du ønsker å gå ned i vekt, så burde du sjekke ut HIIT-prinsippet. Gjør en search på det på google.com så finner du endel info om det.

Utlogget hah85

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 82
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 82

  • Hva mener du? sliten?
Re:jogging/løping. Hvor hardt?
« #13 : 03. mai 2003, 13:41 »
bare jenter på rundt 14 vil "gå ned i vekt" Smiley
Det var annerledes i gamle dager, da båter var lagd av tre, og menn var lagd av stål.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!