Skrevet av Emne: Protein Usunt og har ikke noe for seg.  (Lest 3877 ganger)

Utlogget Bobba

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 61
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 61

Protein Usunt og har ikke noe for seg.
« : 13. mars 2005, 16:46 »
 Spise

Denne artikkelen er interessant lesning..

http://www.rogalandsavis.no/nyheter/article1501439.ece

Liker best det han sier her:

– Protein og karbohydrater bedrer forholdene for å bygge muskler, det stemmer. Men mengdene man trenger er så små at et vanlig glass melk og en brødskive etter trening vil være nok, sier 1. amanuensis ved Norges idrettshøgskole Truls Raastad. .
 rofl
Oppfordrer alle til å ta en skive og et glass melk etter trening, gjør samme nytten som proteiner.. rofl rofl

Det finnes mange rare meninger ute, men dette er dagens skivebom, hehe. rofl rofl

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Protein Usunt og har ikke noe for seg.
« #1 : 13. mars 2005, 17:04 »
– La dem som mener dette ikke har noe for seg (les: 1. amanuensis ved NiH Truls Raastad) bli med meg på en treningsøkt med og uten tilskudd, så vil de kunne føle forskjellen selv, svarer Bjørn Kenneth Hansen i Proteinfabrikken.

 2thumbsup
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Vidis

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 151
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 151

  • Team Phil Heat
SV: Protein Usunt og har ikke noe for seg.
« #2 : 13. mars 2005, 17:09 »
Proteiner, nam nam! Det en ikke bør gjøre er å bruke proteinpulveret som erstatning for vanlig mat.
Kortsiktige mål er veien til ett langsiktig mål. Smiley

Utlogget codey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 229
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 229

SV: Protein Usunt og har ikke noe for seg.
« #3 : 13. mars 2005, 17:42 »
– La dem som mener dette ikke har noe for seg (les: 1. amanuensis ved NiH Truls Raastad) bli med meg på en treningsøkt med og uten tilskudd, så vil de kunne føle forskjellen selv, svarer Bjørn Kenneth Hansen i Proteinfabrikken.

 2thumbsup

Eid.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Protein Usunt og har ikke noe for seg.
« #4 : 13. mars 2005, 18:14 »
For en idiot, jeg fatter ikke at hjernedøde mennesker får lov å publisere slikt.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Protein Usunt og har ikke noe for seg.
« #5 : 13. mars 2005, 19:49 »
Kanskje jeg skal ta meg en tur opp til han fyren der.... Grin
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

SV: Protein Usunt og har ikke noe for seg.
« #6 : 13. mars 2005, 22:22 »
Kanskje jeg skal ta meg en tur opp til han fyren der.... Grin

Gjør det. Ha med deg et stk 3kgs proteinpulver boks, 1 stk olympia stang også. Tru han med å slå han helseløs med stanga om han ikke spiser opp alt pulveret. Det får da være måte på! Idiot "forskere" har jo ikke peiling.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Woody

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 036
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 036

SV: Protein Usunt og har ikke noe for seg.
« #7 : 14. mars 2005, 07:41 »
Hahaaaaaa! For en tulling!
Er ikke det en regel for alle reportere at de skal beskytte folk fra sin egen dumhet?

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Protein Usunt og har ikke noe for seg.
« #8 : 14. mars 2005, 20:30 »
Hadde han sagt fire glass, skulle jeg være tilbøyelig til å bifalle...
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Protein Usunt og har ikke noe for seg.
« #9 : 15. mars 2005, 12:58 »
Hadde han sagt fire glass, skulle jeg være tilbøyelig til å bifalle...

Er nettopp det.

Men han sier faktisk et vanlig glass melk, og ikke fire. Det vil altså si noe i underkant av 10 gram protein, til måltidet rett etter trening. Samt en brødskive (karbkilde). Altså rundt 15 gram karbohydrater, til måltidet rett etter trening. Med seks slike måltider daglig (regner ikke med at han mener at måltidet rett etter trening skal være dagens minste måltid), er vi oppe i ca. 60-70 gram proteiner daglig. Det skal ikke mange søkene til på pubmed o.l. før vi raskt finner ut at dette er suboptimale mengder for en "voksen" kroppsbygger.

Nå sier jeg heller ikke at det er dokumentasjon for bedre effekt av 4 g protein/kg kroppsvekt enn for 1,5-2g/kg, men denne førsteamanuensisen snakker om type 0,6-0,8g/kg, altså mindre enn det en gjennomsnittsnordmann spiser til daglig. Dette er kontroversielt, og bør begrunnes.

En annen ting jeg stusser på, er at han ikke snakker om g/kg kroppsvekt i det hele tatt, men om et vanlig glass melk og en brødskive tilsynelatende uevhangig av kroppsvekt..?!? (I hvert fall slik jeg tolker ham.)  what

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget tivoli

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 355
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 355

SV: Protein Usunt og har ikke noe for seg.
« #10 : 16. mars 2005, 16:09 »
Ikke for å ta stilling til hva som er sant her, da jeg ikke vet det selv.
Men jeg lurer på hvem som er mest kvalifisert til å komme med konkrete uttaleser om proteintilskudd, en 1. amanuensis ved Norges idrettshøgskole , en selger eller en gjeng synsere på et forum, hvis kunnskapskilde somregel er en gjeng med andre synsere, eller sponsede forskningsrapporter..

La oss nå for all del ikke avvise påstander sånn helt uten videre, bare for di det strider mot det vi håper er sannheten.

Det er jo ikke til å legge skjul på at grunnen til at vi bøtter nedpå med et slik tilskudd er jo håpet om å bygge muskler raskest og mest effektivt.

Hadde noen her sett stort anderledes ut, tror dere, hvis de daglige shakene hadde blitt byttet ut med melk og brød med makrell i tomat?
Personlig så har jeg mine tvil, men vil ikke uten videre avvise uttalelser/argumenter fra personer som er mer kvalifisert enn meg.

Personlig så mener jeg uttalelsen ifra representanten fra proteinfabrikken er helt urimelig. Argumentet som blir brukt beviser ingenting, og "meningen" bak proteintilskudd skal jo være dets evne til å bygge muskulatur, ikke hvor godt du klarer å gjennomføre en treningsøkt.

Videre så tror jeg vi alle har godt av å ha en mer kritisk innstilling til diverse tilskudd, og ikke ta alt som kommer ifra bransjen som god fisk. Samtidig så er jeg og tilhenger av å ha ett åpent sinn for alternative behandlingsformer og ikke avvise alt sånn uten videre.
Ikke spør meg om hvordan vi skal balansere dette

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Protein Usunt og har ikke noe for seg.
« #11 : 16. mars 2005, 18:48 »
Ikke for å ta stilling til hva som er sant her, da jeg ikke vet det selv.
Men jeg lurer på hvem som er mest kvalifisert til å komme med konkrete uttaleser om proteintilskudd, en 1. amanuensis ved Norges idrettshøgskole , en selger eller en gjeng synsere på et forum, hvis kunnskapskilde somregel er en gjeng med andre synsere, eller sponsede forskningsrapporter..

For det første, så er det ingen som har monopol på å skulle ta stilling til hva som er sant eller ikke, uansett hvor fin tittel man måtte ha. Kildene til sannheten ligger der ute (på internett, i biblioteker, bøker etc.) , tilgjengelig for alle som er interessert i å øke sine kunnskaper innen et emne. Evnen (metoden) til å kunne lese og vurdere studier og artikler på en rasjonell og kritisk måte er også lærbar for ikke-titulerte. En førsteamanuensis/professor har selvfølgelig i utgangspunktet de beste forutsetningene for å kunne vurdere litteratur innen sitt "område", men kan også godt være påvirket av næringsinteresser og tradisjoner, samt ha "kjepphester" innen faget som gjør ham litt...tja, sneversynt. Finnes nok av eksempler på det.

For det andre, så blir det bare for dumt å skulle skjære alle forumbrukerne her over en kam. Forumet har over 7000 medlemmer jo mann - alt fra 14 år gamle nybegynnere som baserer sine kunnskaper på Flex til svært så kunnskapsrike akademikere som leser de gode Artiklene svært så grundig.  Wink

Hadde noen her sett stort anderledes ut, tror dere, hvis de daglige shakene hadde blitt byttet ut med melk og brød med makrell i tomat?

Tror ikke det. De fleste er vel enige om at næringen hovedsakelig bør komme fra mat, og la tilskudd være nettopp det: Tilskudd. Der jeg mener at førsteamanuensis Truls Raastad bommer grovt, går ikke på kvalitet, men på kvantitet/mengde. (Jeg tar her høyde for at uttalelsene hans kan ha blitt fordreid/feilvinklet).

Videre så tror jeg vi alle har godt av å ha en mer kritisk innstilling til diverse tilskudd, og ikke ta alt som kommer ifra bransjen som god fisk. Samtidig så er jeg og tilhenger av å ha ett åpent sinn for alternative behandlingsformer og ikke avvise alt sånn uten videre.
Ikke spør meg om hvordan vi skal balansere dette

Her er jeg helt enig med deg.  Smiley Men det er etter min mening altså stor forskjell på å være avvisende på en forutinntatt, ukritisk måte, i forhold til å være avvisende på en kildekritisk og nyansert måte.  Wink

H



Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Protein Usunt og har ikke noe for seg.
« #12 : 16. mars 2005, 19:07 »
Nå er det vel også veldig tvilsomt hvor stor del av denne fyrens akademiske karriere som har tatt for seg metoder for muskelbygging. Pensum i mange av disse "idrettsstudiene" er temmelig utdatert på mange områder, selv får jeg høre at jeg spiser for mye egg av noen jeg bor med, støttet av opp det "gode, gamle" kolestrolargumentet. Dette har de fått fra universitetspensumlitteratur. De hevder også at lavintensitetstrening er best for fettforbrenning.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Protein Usunt og har ikke noe for seg.
« #13 : 16. mars 2005, 22:15 »
Jeg hadde en liten diskusjon med en bekjent her en dag. Jeg husker ikke helt hva han studerer, men det er noe kostholdsgreier. Han mente at slanking var usunt. Argumentet var at denne "sultingen" av kroppen var veldig usunt ("KROPPEN TRENGER JO MAT!") - Fakta er at en kalorirestriksjon er veldig sunt (så sant man få i seg næringsrike matvarer selvsagt). I tillegg fikk jeg inntrykk av at karbohydrater var elsket og at proteiner var fienden.

Utlogget tivoli

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 355
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 355

SV: Protein Usunt og har ikke noe for seg.
« #14 : 17. mars 2005, 09:52 »
Mye fornuftig, som vanlig

Du har mange gode argumenter her som, jeg ikke uten videre kan være uenig i.

Det som var mitt poeng, eller det jeg forsøkte å få frem som poeng, var ikke direkte korrektheten i det budskapet han prøvde å formidle. Der er ikke jeg kvalifisert til å kommentere. Men hang meg heller opp i de tilbakemeldingene som kommer ifra forumet, hvor de fleste var så raske med å stemple vedkommende som en sjarlatan, en idiot og det som verre var, uten å tenke igjennom om det han sier kanskje hadde noe for seg.

I den kommentaren om synsing, så var det forøvrig like mye selvkritikk som kritikk til forummedlemmer i hele den store verden.
Det er ikke til å legge skul på at ved deltakelse i slike forum så plukker man opp mye god lærdom. Men man kan heller ikke legge skjul på at denne lærdommen ofte blirr tatt opp helt ukritisk, og det er denne tendensen jeg synes kan være grunnlaget for en god diskusjon.

I tillegg, selvfølgelig til en diskusjon om hvorvidt bruken av kosttilskudd  og forventingen om effektiviteten av disse, er oppskrytt.

Er det egentlig så stor forskjell i reell muskelvekst for en person som bruker aktivt proteintilskudd, kontra det å spise et normalt sundt kosthold, uten for mye McDonalds og søtsaker.

Vi hadde en facinerende diskusjon om dette på fitnessprat, så isteden for å gjenta meg selv og andre, så henviser jeg heller til denne: http://www.fitnessprat.no/showthread.php?t=11955&page=1&pp=15 

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!