Skrevet av Emne: Proteiner  (Lest 2323 ganger)

Utlogget Mr. Shanghai

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 917
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 917

Proteiner
« : 15. mars 2005, 09:59 »
100 gram kylling bryst uten skinn inneholder 23 gram proteiner. Men biologisk verdi paa protein fra kylling er ca 70. Saa hvis vi spiser 100 gram kylling vil ikke kroppen klare aa ta opp mer enn ca 16 gram.

Dvs at du faar i deg like mye protein av 16g Whey Protein som 100 gram Kylling Bryst!

Naar det saa foerst er kommet inn i kroppen, vil kroppen merke noe stor forskjell paa 16gram proteiner fra Whey Protein og 16gram fra Kylling Bryst?

Hvilke fordeler er det med aa faa proteinene fra kylling brystet som har en daarligere biologisk verdi enn fra Whey og Kasein Protein?



Konkurrerende utoever i AF

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Proteiner
« #1 : 15. mars 2005, 12:28 »
Fordelen er vel først og fremst ved å la tarmene din ha noe å jobbe med. Det er en fordel å tygge for fordøyelsen også, pga enzymer som utsondres når du tygger maten. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Proteiner
« #2 : 15. mars 2005, 13:19 »
100 gram kylling bryst uten skinn inneholder 23 gram proteiner. Men biologisk verdi paa protein fra kylling er ca 70. Saa hvis vi spiser 100 gram kylling vil ikke kroppen klare aa ta opp mer enn ca 16 gram.

Dvs at du faar i deg like mye protein av 16g Whey Protein som 100 gram Kylling Bryst!

Naar det saa foerst er kommet inn i kroppen, vil kroppen merke noe stor forskjell paa 16gram proteiner fra Whey Protein og 16gram fra Kylling Bryst?

Hvilke fordeler er det med aa faa proteinene fra kylling brystet som har en daarligere biologisk verdi enn fra Whey og Kasein Protein?



Her må understrekes at kroppen tar opp nesten alt proteinet fra kyllingen også den, dvs. proteinet taes nesten fullstendig opp i tarmen og kommer over i blodbanen som aminosyrer. Forskjellen i biologisk verdi mellom kylling og myse ligger hovedsakelig i det som skjer etter at det er tatt opp i blodbanen: Aminosyrene (målt som nitrogen) fra mysen retineres/holdes tilbake i kroppen bedre enn aminosyrene fra kyllingen, dvs. aminosyrene fra kyllingen skilles raskere ut i urinen (som urea/urinsyre) enn aminosyrene fra mysen, som en indikator på at mysen i større grad benyttes i proteinsyntese/muskelbygging.

Sagt på en annen måte: Du får i deg like mye kalorier fra like mange gram myseprotein og kyllingprotein, men myseproteinet nyttiggjøres bedre til muskelbygging.

Nå skal det nevnes at myse har dårlige antikatabole egenskaper (dårlig evne til å hindre muskelnedbrytning/bevare eksisterende muskulatur) og dessuten taes veldig raskt opp i kroppen slik at du kun har høye aminosyrenivåer i blodbanen i veldig kort tid. Dette er gode grunner til også å spise mer "solid" mat som f. eks. kylling.  Smiley

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Proteiner
« #3 : 15. mars 2005, 13:26 »
Nå skal det nevnes at myse har dårlige antikatabole egenskaper (dårlig evne til å hindre muskelnedbrytning/bevare eksisterende muskulatur) og dessuten taes veldig raskt opp i kroppen slik at du kun har høye aminosyrenivåer i blodbanen i veldig kort tid.

De verdiene jeg har sett for dette går ut på at "peaken" av tilgjengelige aminosyrer inntreffer etter ca.1 time ved inntak av myseprotein. Det høye nivået er som du sier relativt kortvarig, men så vidt jeg har skjønt, vil du ha merkbart forhøyede verdier i rundt 4 timer. Stemmer dette? Hva er i så fall grunnen til et såpass mye større fokus på å innta protein rett etter trening kontra før? Tar du proteinet like før trening, og trener i rundt en time, vil du jo få peaken like etterpå, når det er mest optimalt(?). Har dette med at proteinet i stor grad vil bli brukt som energi under økta eller er fokuset på shake etter trening misvisende (se for deg et valg mellom før og etter)?

Utlogget Grandiosa

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 363

SV: Proteiner
« #4 : 16. mars 2005, 18:24 »
Kommer det noe svar om protein før trening vs etter trening?
Benk: 5x100kg

Utlogget MagnusF

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 251
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 251

SV: Proteiner
« #5 : 16. mars 2005, 18:54 »
whey protein er ikke spes "bra" protein det heller. det som er bra med whey er at det tas opp kjåpt det som er ræva er at det er borte på 2 timer. whey før trening og etter trening er optimalt. 
hver protein type har sine egenskaper som er bra. greia er og kombinere disse etter hva slags behov du har.
f eks whey er best med en gang du våkner før trening og etter trening. kasein er best rett før du skal sove måltidet, og i det måltidet som er etter frokost  eller frokost. ellers er eggeprotein best overall.
 Grin

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Proteiner
« #6 : 16. mars 2005, 19:05 »
whey protein er ikke spes "bra" protein det heller. det som er bra med whey er at det tas opp kjåpt det som er ræva er at det er borte på 2 timer. whey før trening og etter trening er optimalt.
hver protein type har sine egenskaper som er bra. greia er og kombinere disse etter hva slags behov du har.
f eks whey er best med en gang du våkner før trening og etter trening. kasein er best rett før du skal sove måltidet, og i det måltidet som er etter frokost eller frokost. ellers er eggeprotein best overall.
 Grin

Du fikk med deg det meste der.  Smiley



De verdiene jeg har sett for dette går ut på at "peaken" av tilgjengelige aminosyrer inntreffer etter ca.1 time ved inntak av myseprotein. Det høye nivået er som du sier relativt kortvarig, men så vidt jeg har skjønt, vil du ha merkbart forhøyede verdier i rundt 4 timer. Stemmer dette? Hva er i så fall grunnen til et såpass mye større fokus på å innta protein rett etter trening kontra før? Tar du proteinet like før trening, og trener i rundt en time, vil du jo få peaken like etterpå, når det er mest optimalt(?). Har dette med at proteinet i stor grad vil bli brukt som energi under økta eller er fokuset på shake etter trening misvisende (se for deg et valg mellom før og etter)?

Selv om du har merkbart forhøyede verdier av aminosyrer i blodet 3-4 timer etter inntak av en myseprotein-shake, vil ikke dette være spesielt høye verdier etter såpass lang tid. Dette avhenger jo også av om du inntar andre næringsemner sammen med shaken (som forsinker tømmingen av magesekken), samt av mengde inntatt myseprotein.

Jeg tar raske karbs+protein både før og etter trening, og ser på shaken før trening som like viktig som shaken etter trening. Shaken før trening bidrar til høye insulin- og aminosyrenivåer rett etter at økten er unnagjort, som du nevner. (Noe aminosyrer brukes også som energi under økta.) Shaken etter trening bidrar til høye insulin- og aminosyrenivåer til måltidet du spiser når du kommer hjem fra trening, samt stopper den skadelige kortisolutskillelsen etter en økt. Vet ikke hvilken av shakene (før eller etter trening) jeg ville valgt hvis jeg måtte velge. Men hvorfor velge? Ta begge!  Wink

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget guggen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 540

  • yeah
SV: Proteiner
« #7 : 16. mars 2005, 19:19 »
Hei, vil ikke blodsukkeret 30 min etter en shake med raske karbs? Er ikke dette uheldig hvis skjer under trening? Hvor lenge før økta tar du shaken og hvor mye har du oppi av karbs og av protein? Hvor lenge før pre-workout shaken spiser du noe annet?

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Proteiner
« #8 : 16. mars 2005, 19:36 »
Selv om du har merkbart forhøyede verdier av aminosyrer i blodet 3-4 timer etter inntak av en myseprotein-shake, vil ikke dette være spesielt høye verdier etter såpass lang tid. Dette avhenger jo også av om du inntar andre næringsemner sammen med shaken (som forsinker tømmingen av magesekken), samt av mengde inntatt myseprotein.

Jeg tar raske karbs+protein både før og etter trening, og ser på shaken før trening som like viktig som shaken etter trening. Shaken før trening bidrar til høye insulin- og aminosyrenivåer rett etter at økten er unnagjort, som du nevner. (Noe aminosyrer brukes også som energi under økta.) Shaken etter trening bidrar til høye insulin- og aminosyrenivåer til måltidet du spiser når du kommer hjem fra trening, samt stopper den skadelige kortisolutskillelsen etter en økt. Vet ikke hvilken av shakene (før eller etter trening) jeg ville valgt hvis jeg måtte velge. Men hvorfor velge? Ta begge!  Wink

H

Den studien jeg så var så vidt jeg husker gjort med 20 eller 30 gram myse etter mange timer uten mat. Jeg går ut i fra at opptaket går tregere om du også spiser andre ting? Mente ikke at merkbart forhøyede verdier nødvendigvis er tilstrekkelig, spør mest av interesse. Det samme gjelder det siste spørsmålet mitt, tar shake både før og etter trening selv, men spør fordi jeg har inntrykk av at mange glemmer shaken før trening. Høye insulin- og aminosyrenivåer må jo være spesielt viktig rett etter trening da glykogenlagrene er tomme. Jeg har i alle fall intrykk av at mange tror de tar shaken etter trening for å oppnå dette. Som sagt, spør mest av interesse (ikke fordi jeg nødvendigvis velger mellom de to selv Smiley)

Som alltid, takk for et bra svar! 2thumbsup

Utlogget guggen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 540

  • yeah
SV: Proteiner
« #9 : 17. mars 2005, 15:49 »
BUMP

hvordan påvirkes blodsukkeret av raske karbs før trening, slik jeg spurte om i forrige post?

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Proteiner
« #10 : 17. mars 2005, 18:37 »
BUMP

hvordan påvirkes blodsukkeret av raske karbs før trening, slik jeg spurte om i forrige post?

Blodsukkeret vil bli høyt ved inntak av rakse karbs uansett når du spiser dem.

Utlogget Teknikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 203
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 203

SV: Proteiner
« #11 : 17. mars 2005, 19:47 »
Ser til stadighet at man tar det for gitt at myse (whey) er det beste proteinet om morgenen, rett før og etter trening. Bakgrunnen for denne 'sannheten' ser ut til å være undersøkelser basert på blodverdimålinger og som er kraftig solgt inn av en industri som lever av å selge mysebasert protein.

Blodverdimålinger i seg selv gir oss ikke noen fasit på hva som måtte være den beste proteinkilden for effektivt å bidra til maksimal muskelvekst.

Dessverre har det meg bekjent vært få seriøse undersøkelser hvor man måler reell muskelvekst på mennesker som bruker forskjellige proteinkilder.  Av de undersøkelsene som er utført har ikke formålet værthva som var beste proteinkilde til spesielle tider på dagen. 

Hvis jeg først skulle lytte til industrien sin markedsføring ville jeg i hvert fall valgt å lytte til den delen av industrien som leverer både myse og kaseinbasert protein. Hos dem kan man i hvert fall håpe på en noe større grad av objektivisme enn de som kun lever av å selge en type proteinpulver.


Utlogget guggen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 540

  • yeah
SV: Proteiner
« #12 : 17. mars 2005, 20:06 »
caepp: Er enig i at blodsukkeret vil bli høyt, forutsatt at man spiser en stor nok dose (nok gram) raske karbs. Det som også skjer er at blodsukkeret faller i løpet av en halvtime eller en time. Når blodsukkeret faller blir man slapp. Og man vil vel ikke bli slapp under treningen, vil man vel?

Eventuelt kan man kanskje spise de raske karben 5 minutter før økta? Eller så kommer det kanskje ann på mengde raske karbs?

Er spent på hvordan hitman gjør dette


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!