Skrevet av Emne: Forvirret angående kardio og næringsinntak  (Lest 3176 ganger)

Utlogget oyval

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 699
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 699

Forvirret angående kardio og næringsinntak
« : 16. mars 2005, 10:33 »
Det har vært noen tråder nå i det siste som jeg har blitt litt forvirret av pga ulike oppfatninger av dette med næring etter kardio og kardio før frokost.

Så det jeg lurer på er:

1. Hvordan skal intensiteten være på morgenkardio for å miste minst mulig muskler å brenne mest mulig fett?

2. Skal man variere intensiteten ettersom om det er hviledag eller treningsdag? Isåfall hvorfor?

3. Skal man vente en time etter kardio før man får i seg karbohydrater (raske og trege)? Hvis ja, gjelder dette også kardioen etter styrketreningen?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Forvirret angående kardio og næringsinntak
« #1 : 16. mars 2005, 10:54 »
1. Rask gange.

2. Nei.

3. Kun kardio, så venter du. Kardio etter styrketrening så gjør du som vanlig, karb + protein med en gang. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget oyval

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 699
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 699

SV: Forvirret angående kardio og næringsinntak
« #2 : 16. mars 2005, 11:15 »
Sitat benpressmannen:

"Itensiteten på morgen kardioen bør være lav om du skal trene med vekter senere på dagen..
Om du ikke skal trene vekter senere kan du godt ha høy intensitet poå morgen kardioen..."

Sitat 2 benpressmannen:

"Du burde på treningsdager trene :
Morgen gerilja kardio og senere på dagen trene styrke etterfulgt av rolig rusling på mølla, rolig step eller rolig sykling..

Årsaken til at du burde trene geriljakardio for seg og styrke for seg er at kroppen hormonelt reagerer veldig likt på disse typene trening og ved å trene høy intensiv trening på morgene (ala geriljakardio) så vil kroppens metabolisme være forhøyet resten av dagen og du vil forbrenne mer kcal når du gjør ingenting, samt når du trener styrke og rolig kardio om ettermidagen vs om du tar geriljtreningen etter styrkeøkten..

de dagene du ikke trener styrke kan du enten trene geriljkardio på morgenen eller 45 min step i moderat intensitet..."


Tar altså benpressmannen feil?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Forvirret angående kardio og næringsinntak
« #3 : 16. mars 2005, 12:51 »
Jeg er uenig med Benpressmannen ja, men dette er omdiskuterte temaer, og du finner argumenter begge veier.... Min oppfatning av temaet sammenfalder ikke med Benpressmannen sitt. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget oyval

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 699
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 699

SV: Forvirret angående kardio og næringsinntak
« #4 : 16. mars 2005, 13:07 »
Da velger jeg å følge dine svar til så lenge ihvertfall uac siden det er slik jeg har gjort til nå.

Men er det noen der ute som kan svare av egen erfaring da?

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
SV: Forvirret angående kardio og næringsinntak
« #5 : 16. mars 2005, 13:29 »
Det har vært noen tråder nå i det siste som jeg har blitt litt forvirret av pga ulike oppfatninger av dette med næring etter kardio og kardio før frokost.

Så det jeg lurer på er:

1. Hvordan skal intensiteten være på morgenkardio for å miste minst mulig muskler å brenne mest mulig fett?

Det er litt avhengig av hva du ønsker å oppnå (konkuranse eller bare bra form) med morgenkardioen og hvor stor fett% du har.
har du høy fettprosent kjører du bare høy intensitet for å forbrenne mest mulig kcal.. Jo mindre kroppsfett du begynner å få jo større sjangse er det for at du mister muskelmasse og intensiteten på morgen kardioen bør senkes (pga utsondringen av katabole hormoner morgen og i forbindelse med intensiv trening)

Om du er kraftig overvektig og ikke klarer å kjøre høy intensitet på morgentreningen, så er det å starte med lav en fin ting da du får bedre kondisjon og kan øke på etterhvert..

Så svaret blir egentlig at både lav og høy er rett etter hva din situasjon og forutsettning er..


2. Skal man variere intensiteten ettersom om det er hviledag eller treningsdag? Isåfall hvorfor?

Det kommer helt ann på om hvor mange gang du trener styrke og hvor mange gang du trener intensiv kardiotrening..

Kroppen skiller ikke på stress fra intensiv kardiotrening vs intensiv styrketrening..
Og som de fleste vet så blir man lett overtrent ved å trene intensiv styrke hver dag eller mer enn hver dag (2ganger om dagen) og spesielt gjelder dette når du er i kcal minus..
En grei gennerel annbefaling er styrke 3-4x uke plus intensiv kardio 1-2 gang det gir altså kroppen din intensivt stress 4-6 gang noe som for de fleste er mer enn nok..
Øvrig kardio trening bør være lavintensiv for at du ikke skal bli overtrent og utslitt...
En annen måte å se det på er jo følere ganger styrke du trener per uke jo mindre intensiv kardio/mer lav intes bør du kjøre og visa versa..
Hva som passer akkurat deg må du selv finne ut..


3. Skal man vente en time etter kardio før man får i seg karbohydrater (raske og trege)? Hvis ja, gjelder dette også kardioen etter styrketreningen?

Både ja og nei!
Du bør spise rett etter kardiotrening for å stoppe kortisolutsondringen som oppstår pga trening (og spesielt om du trener morgen før frokost da kroppen har høye nivåer pga fasten i løpet av natten)

Rett etter kardiotrening kan du spise
protein + karbohydrater
protein + fett
eller kun protein

unngå kombinasjonen karbohydrater og fett

Smiley





Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
SV: Forvirret angående kardio og næringsinntak
« #6 : 16. mars 2005, 13:37 »
Sitat benpressmannen:

"Itensiteten på morgen kardioen bør være lav om du skal trene med vekter senere på dagen..
Om du ikke skal trene vekter senere kan du godt ha høy intensitet på morgen kardioen..."

Sitat 2 benpressmannen:

"Du burde på treningsdager trene :
Morgen gerilja kardio og senere på dagen trene styrke etterfulgt av rolig rusling på mølla, rolig step eller rolig sykling..

Årsaken til at du burde trene geriljakardio for seg og styrke for seg er at kroppen hormonelt reagerer veldig likt på disse typene trening og ved å trene høy intensiv trening på morgene (ala geriljakardio) så vil kroppens metabolisme være forhøyet resten av dagen og du vil forbrenne mer kcal når du gjør ingenting, samt når du trener styrke og rolig kardio om ettermidagen vs om du tar geriljtreningen etter styrkeøkten..

de dagene du ikke trener styrke kan du enten trene geriljkardio på morgenen eller 45 min step i moderat intensitet..."


Tar altså benpressmannen feil?

Sitat 1..

Om du trener intensiv kardio morgen og senere på dagen intensiv vektrening så reagerer kroppen hormonelt på treningen som om du hadde trent to intensive styrke økter denne dagen..
Det går som regel greit å gjøre det i ny og ne, men å gjøre det hver treningsdag (om du trener 4x/ uke eller mer) så blir du fort overtrent (spesielt ved kcal minus) som det eksemplet var hentet fra...

sitat 2
Kommer ann på hvor ofte du trener styrke og hvor ofte du trener kardio og hva dine mål/forutsetninger er..
sitat 2 var beregnet på trådstarter i den tråden og er ikke sikkert det blir rett for deg!

Smiley



Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget oyval

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 699
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 699

SV: Forvirret angående kardio og næringsinntak
« #7 : 16. mars 2005, 16:34 »
Benpressmannen:
Takker for utfyllende svar, honnør!

Det ble sagt i en annen tråd her at man ikke skulle ha i seg karbohydrater før minst en time etter kardio pga etterforbrenningen.
Hva mener du om dette med etterforbrenning?

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
SV: Forvirret angående kardio og næringsinntak
« #8 : 16. mars 2005, 16:36 »
Benpressmannen:
Takker for utfyllende svar, honnør!

Det ble sagt i en annen tråd her at man ikke skulle ha i seg karbohydrater før minst en time etter kardio pga etterforbrenningen.
Hva mener du om dette med etterforbrenning?

Jeg mener at det er vel og bra om du er ute etter å gå mest mulig ned i vekt (inkludert muskelmasse)

Om du derimot vil beholde mest mulig muskelmasse bør du spise rett etter for å hindre muskelnebrytning til energi...

Smiley


Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Forvirret angående kardio og næringsinntak
« #9 : 16. mars 2005, 17:07 »
Jeg mener at det er vel og bra om du er ute etter å gå mest mulig ned i vekt (inkludert muskelmasse)

Om du derimot vil beholde mest mulig muskelmasse bør du spise rett etter for å hindre muskelnebrytning til energi...

Smiley


Man klarer da å beholde muskelmasse med inntak omtrent rundt zipp-zero karbs, så jeg skjønner egentlig ikke hva du mener.

Vil også minne om at høy, korte, regelmessige økninger i kortisolnivåer er helt naturlig og ikke farlig i det hele tatt. Det er kronisk høye verdier som er kjipt. Så jeg mener det blir litt feil å finne ut hva og når man skal spise ting utelukket på grunnlag av hormonmiljøet. Særlig når man vet at kroppen har mange buffere og hormoner som samarbeider (det ene øker når det andre er for høyt, for å senke det, og visa verca), så den totale kurven på slutten av dagen ikke viser så store forskjeller.

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
SV: Forvirret angående kardio og næringsinntak
« #10 : 16. mars 2005, 18:22 »


Man klarer da å beholde muskelmasse med inntak omtrent rundt zipp-zero karbs, så jeg skjønner egentlig ikke hva du mener.

Hva har det med dette å gjøre?


Vil også minne om at høy, korte, regelmessige økninger i kortisolnivåer er helt naturlig og ikke farlig i det hele tatt. Det er kronisk høye verdier som er kjipt. Så jeg mener det blir litt feil å finne ut hva og når man skal spise ting utelukket på grunnlag av hormonmiljøet. Særlig når man vet at kroppen har mange buffere og hormoner som samarbeider (det ene øker når det andre er for høyt, for å senke det, og visa verca), så den totale kurven på slutten av dagen ikke viser så store forskjeller.

Så da er det også bare tull med lav og høy GI på karbohydrater og når enn bør bruke hva av de (om enn da bruker karbohydrater)
Jeg går ut fra at frokost er heller ikke nødvendig , og lunsj middag trenger enn vel heller ikke det viktigste er vel bare å få inn dagstotalen av kcal og gjerne da i form av 2500-3500 kcal i et måltid rett før leggetid, siden kroppens hormonsystem reagerer så bra av seg selv...

Svarten heller høy intens trening blir jo også bare tull da siden kroppen reagerer hormonelt på det også.

En ting er i allefall sikkert og det er at det er ikke ønskelig med høye verdier av de katabole hormonene. Å når du nettopp har stått opp om morgenen er verdiene skyhøye pga faste i løpet av natten..
Når du da trener kondisjonstrening så er det bra for å forbrenne fett i denne "tilstanden" med ikke over for lang tid (bryter ned muskelmasse)
Og om du da etter kondisjonstreningen ikke spiser så vil forhøyningen av de katabolehormonene være forhøyet til de spiser noe.. Så med å vente en time til før du spiser så har du jo totalt funnet deg i en katabol tilstand i et par timer noe som i lengden overhodet ikke er bra om du vil beholde muskelmasse på en deff...

Nå er det jeg snakker om "timing av matinntaket" som er det nye innefor studier på dette feltet. Å de viser at hva du spiser og når du spiser i samband med trening og kardio har mye å si for hvorvidt du går ned i fett prosent (og eller muskelmasse)...


Timing is everything: if you think the fastest way to a lean body is to eat less and work out more, read on and learn about the surprising new research

August, 2004  by Martica Heaner

WHEN THE TORCH IS LIT IN Athens this summer, lots of athletes will be watching the clock--and not just because they don't want to miss their events. New research showing that when you eat is just as important as what you eat has resulted in several elite athletes changing their eating habits. By concentrating on timing their meals and snacks just right, many of them have now been able to report being leaner, less fatigued and more focused. "We've found that athletes who match their food intake to their energy expenditure at any given hour not only are less likely to 'bonk,' they are more mentally alert and have better muscle-to-fat composition than athletes who eat erratically," confirms Dan Benardot, PhD, RD, one of a group of nutritionists and exercise physiologists at Georgia State University (Atlanta) at the forefront of studying the effects of meal timing on athletic performance.

While the athletic diet has been analyzed to death, looking at the timing of eating is new--and it's changing the way competitors eat, as well as how active, recreational exercisers eat. Here's what you need to know to develop your own optimal eating schedule.

I LEARN THE NEW ENERGY EQUATION

Common wisdom has it that if the amount of calories you consume equals the amount of calories you burn, you'll stay in energy balance, and neither gain nor lose weight. That's been the assumption, anyway. But Benardot and his colleagues' research essentially throws that traditional energy equation out the window. The researchers found that when and how often their athletes took in calories throughout the day made a big difference in each person's day-end energy balance.

One study, for instance, showed that female gymnasts and runners who didn't eat or snack for three hours or longer had the highest body fat percentages--even if they weren't consuming more calories than they were burning. Furthermore, the longer the gap between eating times, the higher the body fat, especially if they exercised during those noneating periods. Keep in mind that these were competitive athletes training hours every day--they weren't overweight. But when compared to fellow runners and gymnasts, those who ate fewer and bigger meals retained higher levels of body fat.

Perhaps even more surprising, the same study showed that those who ate less than their energy needs--traditionally the recipe for weight loss-weren't losing weight. The runners, for example, ate an average of 200 to 400 fewer daily calories than they were burning, and some of these athletes reached points during the day when, because they were performing intense exercise without having eaten recently, they dipped into a caloric deficit of up to 1,100 calories for a few hours. But these exercisers were not losing weight, as you'd expect; in fact, they were among the "fattest" of the bunch. The reason, suspects Benardot, is that when deprived of food, even for just a few hours, the body desperately clings to any calorie it gets.

II THWART THE FAT-STORAGE INSTINCT

To elaborate on the calorie-clinging theory, Benardot explains that if you expend lots of extra energy when the body is underfed, the fuel the body needs in the form of liver and muscle glycogen (stored carbohydrate) is nowhere to be found. To cope, the body takes the irregular step of converting proteins in muscle tissue into blood glucose that it can use for energy. In other words, exercise on a long-empty stomach and you'll lose and weaken muscle.

And there's more. Since the body senses that food is in short supply, it shifts into starvation mode, which means that the next time you eat, there will be a larger-than-normal insulin response in an effort to capture the calories coming in. That, and the fact that the fat-storing enzyme, lipoprotein lipase, revs up higher than usual, results in a greater number of the newly ingested calories being tucked away as fat. "Now," the body thinks in its infinite yet out-of-date wisdom, "I'll be prepared for future times of famine."

One other factor that may determine why some people who go several hours without meals or snacks tend to have more body fat is that infrequent eating impairs appetite regulation, and that can lead to bingeing. Moreover, those who don't snack tend to play catch-up by eating oversize meals. "When you gorge after long periods without eating, the body is overloaded and becomes even more efficient at storing the extra calories as fat," explains John Ivy, PhD, a physiologist at the University of Texas and co-author of Nutrient Timing (Basic Health, 2004).

III DETERMINE WHAT YOU NEED, WHEN

Benardot's research demonstrates that it's key not to hit a calorie deficit or a calorie surplus greater than 300. Of course, short of living in a laboratory, there's no surefire way to know your exact energy-balance status at any given time. But you can avoid oversize deficits and surpluses by eating small- to moderate-size meals every three to four hours. And if you're going to work out in intense or long exercise sessions, eat more before and during to compensate. "If you ate a few hours earlier but are about to take a spin class followed by a weight-lifting session, you need enough fuel during that time to avoid diving into energy deficit," says Karen Dolins, EdD, RD, a nutrition professor at Columbia University in New York City and a nutritionist who follows these guidelines with her clients. "So burning around 700 calories doing a 90-minute workout means you need about 400 before and during so that you don't accrue a deficit of more than 300 calories."

For many women, this means paying particular attention to breakfast--a meal that's commonly skipped by morning exercisers, some of whom believe it's a way to get the body to dip into its fat stores. "You will burn a higher percentage of fat, but you won't burn more calories, which is what really affects weight," says Benardot.

Some athletes are also under the impression that hunger pangs before practice mean that the body will be able to divert all of its energy to the workout instead of to digestion. But while eating too much too close to intense training can slow down a practice, so can not eating enough. If your stomach is sensitive to more than just the smallest pre-workout snack, try to replenish your calories every 15 to 20 minutes with quick-absorbing carbs, like those found in sports drinks.

As you consider your food timing, keep in mind that one of the most crucial times to eat is right after an intense workout. Within the first 45 minutes or so postexercise--what physiologist Ivy calls the "metabolic window"--the enzymes that replenish glycogen in the muscles are at their highest. Plus, insulin, which rebuilds protein stores, is also at peak levels. So eating a carb-and-protein mix (peanut butter sandwich, yogurt with fruit, or nuts) right after training will increase your muscles' ability to rebuild themselves, replenish your glycogen stores and reduce the amount of fat that your body stores.

Missing this metabolic window can be bad news. "If you delay refueling, you'll slow glycogen replenishment by 50 percent and protein repair by 80 percent," says Ivy.

IV THE APPETITE CONTROL BONUS

Will you eat more if you eat more often? In a word, no. In fact, stabilizing your body with a constant fuel supply will likely help better regulate your appetite. "We found that giving athletes 750 calories' worth of snacks did not increase their overall food intake, because they automatically--and subconsciously--reduced the size of their meals," says Benardot.

Plus, numerous studies have shown that people who eat more often binge less because they aren't as hungry when mealtime comes around. Many athletes agree. "The best thing about eating around six meals and snacks a day is that you never become so famished that you eat enough to go into a 'food coma,'" says Jessi Stensland, a triathlete who's an alternate on the 2004 U.S. Olympic team. "When I eat something every three hours. I feel light and ready for anything."

By MARTICA HEANER, MA, MEd

COPYRIGHT 2004 Gale Group





Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget chriii

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 331
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 331

SV: Forvirret angående kardio og næringsinntak
« #11 : 17. mars 2005, 19:45 »
Jeg snakker av egen erfaring. Jeg har hørt på benpressmannen og fått mye hjelp via PM av han! Takker evig for det! jeg synes selv det går frammover. gleder meg til å ta nye bilder 3. april. Jeg vil støtte benpressmannen så langt!
Hvorfor ikke spise sjokolade? Jo, for at sjokoladen nytes i 10sekunder, for så å ligge noen timer i magen... og så resten av livet rundt magen! Grin

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
SV: Forvirret angående kardio og næringsinntak
« #12 : 18. mars 2005, 20:34 »


Man klarer da å beholde muskelmasse med inntak omtrent rundt zipp-zero karbs, så jeg skjønner egentlig ikke hva du mener.

Vil også minne om at høy, korte, regelmessige økninger i kortisolnivåer er helt naturlig og ikke farlig i det hele tatt. Det er kronisk høye verdier som er kjipt. Så jeg mener det blir litt feil å finne ut hva og når man skal spise ting utelukket på grunnlag av hormonmiljøet. Særlig når man vet at kroppen har mange buffere og hormoner som samarbeider (det ene øker når det andre er for høyt, for å senke det, og visa verca), så den totale kurven på slutten av dagen ikke viser så store forskjeller.

Denne viser tydelig hvorfor du bør minimere mengden fett du spiser etter trening i samband med protein og karbohydrat
(etter hormonmiljøet i kroppen din!)




J Strength Cond Res. 2004 May;18(2):212-9.

 
Effects of different macronutrient consumption following a resistance-training session on fat and carbohydrate metabolism.

Bosher KJ, Potteiger JA, Gennings C, Luebbers PE, Shannon KA, Shannon RM.

Division of Health, Physical Education, and Recreation, Virginia Commonwealth University, Richmond, Virginia 23284, USA.

The effect of consuming meals of different macronutrient content on substrate oxidation following resistance exercise was examined in 9 resistance-trained men (26.2 +/- 2.4 years). Subjects completed 3 resistance exercise bouts of 8 exercises and 1 warm-up set (50% of 10 repetition maximum [RM]), which were followed by 3 sets of 10 repetitions (72.7 +/- 1.9% 10RM), with 60 seconds of rest between sets. Forty-five minutes after exercise, subjects consumed meals of high fat (HF, 37% carbohydrate, 18% protein, and 45% fat), high carbohydrate (HC, 79% carbohydrate, 20% protein, and 1% fat), or water (CON). Fat and carbohydrate oxidation were determined at 15-minute periods after meal consumption for 165 minutes. Blood was collected at preexercise (pre), premeal (0 minutes), and 15, 30, 45, 60, 90, 120, 150, and 180 minutes postmeal and was analyzed for insulin, glucose, triacylglycerols, and glycerol. There were no significant differences among the meal conditions for fat and carbohydrate oxidation. Insulin and glucose concentrations were significantly higher (p < 0.05) following HC at 15, 30, 45, 60, and 90 minutes compared to HF and CON. Triacylglycerol concentrations were significantly higher (p < 0.05) following HF at 90, 120, 150, and 180 minutes compared to HC and CON. Fat and carbohydrate oxidation were not affected by differences in macronutrient meal consumption after an acute bout of resistance training. Different macronutrient consumption does influence insulin, glucose, and triacylglycerol concentrations after resistance exercise.


Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Forvirret angående kardio og næringsinntak
« #13 : 18. mars 2005, 21:05 »
Denne viser tydelig hvorfor du bør minimere mengden fett du spiser etter trening i samband med protein og karbohydrat
(etter hormonmiljøet i kroppen din!)


J Strength Cond Res. 2004 May;18(2):212-9.

 
Effects of different macronutrient consumption following a resistance-training session on fat and carbohydrate metabolism.

Bosher KJ, Potteiger JA, Gennings C, Luebbers PE, Shannon KA, Shannon RM.

Division of Health, Physical Education, and Recreation, Virginia Commonwealth University, Richmond, Virginia 23284, USA.

The effect of consuming meals of different macronutrient content on substrate oxidation following resistance exercise was examined in 9 resistance-trained men (26.2 +/- 2.4 years). Subjects completed 3 resistance exercise bouts of 8 exercises and 1 warm-up set (50% of 10 repetition maximum [RM]), which were followed by 3 sets of 10 repetitions (72.7 +/- 1.9% 10RM), with 60 seconds of rest between sets. Forty-five minutes after exercise, subjects consumed meals of high fat (HF, 37% carbohydrate, 18% protein, and 45% fat), high carbohydrate (HC, 79% carbohydrate, 20% protein, and 1% fat), or water (CON). Fat and carbohydrate oxidation were determined at 15-minute periods after meal consumption for 165 minutes. Blood was collected at preexercise (pre), premeal (0 minutes), and 15, 30, 45, 60, 90, 120, 150, and 180 minutes postmeal and was analyzed for insulin, glucose, triacylglycerols, and glycerol. There were no significant differences among the meal conditions for fat and carbohydrate oxidation. Insulin and glucose concentrations were significantly higher (p < 0.05) following HC at 15, 30, 45, 60, and 90 minutes compared to HF and CON. Triacylglycerol concentrations were significantly higher (p < 0.05) following HF at 90, 120, 150, and 180 minutes compared to HC and CON. Fat and carbohydrate oxidation were not affected by differences in macronutrient meal consumption after an acute bout of resistance training. Different macronutrient consumption does influence insulin, glucose, and triacylglycerol concentrations after resistance exercise.

Jajaja, les innlegget mitt igjen, du! Jeg sier at ikke at man skal drite en lang marsj i hormonmiljøet (slik det virker som du tolket det...), men at man ikke burde basere alt man gjør "utelukket på grunnlag av hormonmiljøet" (for å sitere meg selv).

Her er forresten et studie om behandling av AIDS(!):

Opioids and the progression of simian AIDS.

Chuang RY, Suzuki S, Chuang TK, Miyagi T, Chuang LF, Doi RH.

Department of Medical Pharmacology and Toxicology, School of Medicine and Section of Molecular and Cellular Biology, University of California, Davis, California 95616.

This review is a concise description of the study undertaken to examine the modulation by opioids of simian acquired immunodeficiency syndrome (SAIDS) induced by inoculation of rhesus monkeys with simian AIDS virus SIVmac239. The study showed that the replication rate of the virus was several times greater in monkeys made dependent on morphine than in those of non-morphine treated monkeys. Further, a significant change in the mutation rate of the infecting virus in morphine-treated monkeys resulted in the production of mutants that were silent to conventional serological screening tests as well as resistant to AZT. In addition, opioid and chemokine receptors involved were identified in immune cells and a full comparative spectrum of the compromise of the immune system was examined allowing subsequent studies to evaluate wherein the modulation of the development of the syndrome could be better characterized. The data gathered to date are unique and germane to furthering our understanding of AIDS in humans and its subsequent treatment thereof.

PMID: 15769657 [PubMed - as supplied by publisher]

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
SV: Forvirret angående kardio og næringsinntak
« #14 : 18. mars 2005, 21:32 »
Her er en som viser at kortisolutsondringen er større med høy intensitet vs lav..



J Strength Cond Res. 2002 May;16(2):286-9.  
  
Effect of exercise at three exercise intensities on salivary cortisol.


Jacks DE, Sowash J, Anning J, McGloughlin T, Andres F.

Physical Education, Winston-Salem State University, Winston-Salem, NC 27110, USA. jacksde@wssu.edu

Changes in cortisol concentration in response to exercise at 3 different intensities were quantified. Ten apparently healthy, recreationally active males participated. On 4 separate occasions, subjects were assigned a random order of 1-hour cycle ergometer bouts of exercise at 44.5 +/- 5.5%, 62.3 +/- 3.8%, and 76.0 +/- 6.0% (mean +/- SD) of VO2peak and a resting control session. Saliva samples were collected before exercise at 10, 20, 40, and 59 minutes of exercise and at 20 minutes of recovery. Differences in cortisol concentration were assessed via multivariate analysis of variance (alpha = 0.05) Tukey post hoc analysis when indicated. During the highest-intensity exercise session, cortisol was significantly higher at 59 minutes of exercise (p = 0.004) and at 20 minutes of recovery (p = 0.016) than at those same time points during the resting control session. No significant differences in cortisol concentration were noted among resting, low-, and moderate-intensity exercise. Exercise <40 minutes in duration elicited no significant differences at any intensity. These data indicate that only exercise of high intensity and long duration results in significant elevations of salivary cortisol.


Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!