Skrevet av Emne: Noen spørsmål knyttet til RYP ?  (Lest 5585 ganger)

Utlogget Great Dog

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 105

  • sjefenoverallesjefer
Noen spørsmål knyttet til RYP ?
« : 26. mars 2005, 19:40 »
1: Noen her som har prøvd ut RYP - strickt og systematisk  Deal ?? I så tilfelle hvilke gode eller dårlige efraringer har dere ? - Er det virkelig så ekstremt muskeloppbyggende, sammelignet med andre treningsopplegg ?

2 : Er det mer fordelaktig å legge opp programmet til konsekvent å trene annenhver dag fremfor to dagers opphold i helgen ? I forklaringen står det at programmet er lagt opp med pause i helgen fordi det passer bedre for de fleste - (?) -vil det si at det er enda mer effektivt å legge det opp til konsekvent å trene annehver dag, uavhengig av helger, hvis man har anledning ??

3. Jeg er litt overrasket over at de i programoppsettet ikke har medtatt en skikkelig   basøvelse for bryst  Shocked ? -dessuten er det vanskelig å legge opp en god og nøyaktig progresjon med dips`n dersom det ikke er et skikkelig dipsapparat i gymmen - Noen som har forslag til gode altrenativer til de basøvelsene som fremgår av RYP
 .....Eller er det rett og slett mest effektivt å slavisk følge de øvelsene som står oppført

4. Er det en fordel (dersom man i en 6 ukers tid har anledning til å trene hver dag) å splitte kroppen i to ? -eller vil dette tvert imot innebære en ulempe ?

5. Hvordan gjør men det med matinntak/kosttilskudd i de 9 fridagene ? -fortsette å stappe innpå med go-saker  Food ? -eller roe kaloriinntaket i denne fasen  Spise ?

6. Hva med cardio-trening i de 9 oppholdsdagene  Situps ?

7. Andre gode råd knyttet til RYP tas imot med takk
Løft med den skrotten du har

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

SV: Noen spørsmål knyttet til RYP ?
« #1 : 26. mars 2005, 19:44 »
3. Det fins alternativer på øvelsene i ryp programmet om du kikker rundt på tn.no siden, tror du kan feks bytte ut dips med benkpress men tror ikke det erl urt med for mange baseøvelser pr økt.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Great Dog

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 105

  • sjefenoverallesjefer
SV: Noen spørsmål knyttet til RYP ?
« #2 : 26. mars 2005, 19:53 »
3. tror du kan feks bytte ut dips med benkpress men tror ikke det erl urt med for mange baseøvelser pr økt.

Men hva da om jeg splitter kroppen og trener hver dag - kan jeg da kjøre flere øvelser etter samme prinsipp ?
Løft med den skrotten du har

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

SV: Noen spørsmål knyttet til RYP ?
« #3 : 26. mars 2005, 19:55 »


Men hva da om jeg splitter kroppen og trener hver dag - kan jeg da kjøre flere øvelser etter samme prinsipp ?

Da trener du ikke ryp men et splitprogram.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Ostreicher

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: Noen spørsmål knyttet til RYP ?
« #4 : 26. mars 2005, 19:57 »
Det er mulig å kjøre RYP som en 2-splitt (6 treninger i uka).

Øvelsene kan du godt bytte ut, om det er noen andre du foretrekker framfor de som er anbefalt.

I hvileuka så kan du kjøre kardio, men hold deg unna all vekttrening. Dersom du skal drive med kardio under denne nedtreningsperioden vil resultatet av beintreningen under 15reps fasen den første uken etter med lette vekter sansynligvis gi deg mindre effekt.

Fant et godt svar på dette spørsmålet: "Kan man kjøre kardio i hvileuken, eller må man ta helt fri?" (tatt fra et annet forum)
Når du følger Grunnprogrammet har du følgende intervall mellom trening og hvile i løpet av en uke: T-H-T-H-T-H-H. Dette sørger for at du har 4 av 7 dager med hvile i løpet av uka. Dette er tilfredsstillende over en viss periode, men etter lengre perioder med tung trening vil kroppen trenge en lengre restitusjonstid. Her kommer hvileperioden inn. Her bør du spise riktig og slappe av, slik at kroppen får tid til å gjøre seg klar til neste lange treningsperiode.
Dersom du insisterer på å holde deg i aktivitet, vil jeg anbefale varierte aktiviteter med lav intensitet. Husk at all treningsbelastning summeres opp i den totale treningsmengden som kroppen skal restituere seg etter... Jo høyere intensitet i hvileperioden, jo lenger restitusjonstid...




Syyyk avatar du har! Smiley

Utlogget Great Dog

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 105

  • sjefenoverallesjefer
SV: Noen spørsmål knyttet til RYP ?
« #5 : 26. mars 2005, 20:37 »
Takk.. jeg har ble litt klokere..

Litt bakgrunn: Jeg er 42 (snart 43  Undecided) og var i knallform for inntil 8 år siden. Siden den gang har det blitt mye sitte-jobbing, småbarn, nytthus-oppussing og null trening. Jeg er 191 cm og den gang (for ca 8 år siden) var jeg slank og lå på mlm 100 - 105 kg..
Nå veier jeg bare 97 kg og har i tillegg dratt på meg litt spekk rundt midjen. Poenget er at jeg (så fort som mulig ønsker å komme tilbake til en matchvekt på over 100 kg (og gjerne 105 kg) uten midjespekk..

Jeg kan mye om trening, men kunnskapen er gammel og mye er antagelig utgått på dato. Jeg begynte imidlertid å trene som en gal i midten av januar og har hatt bra progress med et ordinært splitprogram etter "the oldfashioned way" 1.rygg/biceps 2. bein 3. bryst/skuldre/triceps. Nå har jeg altså holdt på i over 2 mnd og ønkser å prøve nye treningsprinsipper - og nettopp derfor er jeg så nysgjerrig på om ryp har noe for seg ut over det jeg har lest på "tn.no" 
Løft med den skrotten du har

Utlogget Ostreicher

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: Noen spørsmål knyttet til RYP ?
« #6 : 26. mars 2005, 20:42 »
Flott at du slenger deg på igjen. 2thumbsup Her er det bare å spørre, så svarer folk så godt de kan.

Jeg har kjørt til sammen 3 runder av grunnprogrammet til RYP, og har hatt veldig fin fremgang av det. På mine runder har det vært mest styrken som har økt, men grunnen til det er jo ganske klar, jeg spiste alt for lite og lå for lavt på kaloriene (bevisst). Men har sett andre som har hatt veldig fin fremgang muskel/volum messig, så dette har så absolutt noe for seg. Smiley

Utlogget Great Dog

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 105

  • sjefenoverallesjefer
SV: Noen spørsmål knyttet til RYP ?
« #7 : 26. mars 2005, 20:52 »

Det er mulig å kjøre RYP som en 2-splitt (6 treninger i uka).

....men vil det gi meg noe merverdi utover ordinærprogrammet ? Hva tror dere om det ? Når det gjelder kosthold, tilhører jeg den kategorien som må roe spisinga. "Vidundermidlet" når det gjelder kosttilskudd (i tillegg til proteiner og multivit/min, er TØRRFISK.. Tørrfisk innholder over 80 % rene proteiner -så begynn å spis..

Apropos min syyyke avatar, så er den nå skiftet til en mer sympatisk rase som jeg driver oppdrett av
Løft med den skrotten du har

Utlogget Great Dog

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 105

  • sjefenoverallesjefer
SV: Noen spørsmål knyttet til RYP ?
« #8 : 26. mars 2005, 20:54 »
f... klarte ikke å skille mitt svar fra sitatet  :Smiley, men blir vel forstått allikevel
Løft med den skrotten du har

Utlogget Ostreicher

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: Noen spørsmål knyttet til RYP ?
« #9 : 26. mars 2005, 21:00 »
....men vil det gi meg noe merverdi utover ordinærprogrammet ? Hva tror dere om det ? Når det gjelder kosthold, tilhører jeg den kategorien som må roe spisinga. "Vidundermidlet" når det gjelder kosttilskudd (i tillegg til proteiner og multivit/min, er TØRRFISK.. Tørrfisk innholder over 80 % rene proteiner -så begynn å spis..

Akkurat det første der skal jeg ikke svare på, for der er ikke jeg noen ekspert, men det er det sikkert noen andre som kan.  Smiley

For noen så tror jeg tunfisk og tørrfisk gir omtrendt den samme "smerten", og eksakt hva næringsinnholdet på x antall gram tørrfisk mot samme antall gram tunfisk er vet jeg ikke, men jeg vil tro tunfisken ligger litt bedre an sånn sett. Så jeg vet nok ikke helt om jeg har villet ta tørrfisken fremfor tunfisken. Men synes du det er godt så er det jo bare å kjøre på. Finnes masse god mat og "snacks" Smiley

Utlogget Great Dog

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 105

  • sjefenoverallesjefer
SV: Noen spørsmål knyttet til RYP ?
« #10 : 26. mars 2005, 21:05 »
Tørrfisk fra eksempelvis torsk ligger på 81,5 % reine proteiner -men det er jo tørket og følgelig konsentrert.
Tunfisk ligger på +- 23 % -men denne innholder jo atskillig mer vann enn tørrfisk
Løft med den skrotten du har

Utlogget Ostreicher

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: Noen spørsmål knyttet til RYP ?
« #11 : 26. mars 2005, 22:12 »
Tørrfisk fra eksempelvis torsk ligger på 81,5 % reine proteiner -men det er jo tørket og følgelig konsentrert.
Tunfisk ligger på +- 23 % -men denne innholder jo atskillig mer vann enn tørrfisk

Ok, jeg skal ikke diskutere med deg her Smiley

Utlogget Great Dog

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 105

  • sjefenoverallesjefer
SV: Noen spørsmål knyttet til RYP ?
« #12 : 26. mars 2005, 22:43 »
Neida.. no point i å diskutere denne detaljen ! ..protein-innholdet er på sett og vis fasitsvar, vel og merke dersom varedeklarasjonen stemmer  Wink
MEN takk skal du ha mr. Ostereicher for at du tok deg bryet med å svare meg etter beste evne. Du fortjener honnør...

Så tilbake til hovedtema og mitt opprinnelige spørsmål (særlig nr 1)
Flere som har erfaringer med ryp ? -please: kom igjen å fortell,,, jeg har mer kunnskapshunger på dett område.
Når de kaller programmet ekstrem muskeloppbygging og henviser til vitenskaplige metoder, så vekker vel det nysgjerrigheten på noen og enhver. Men er ryp virkelig såååå mye bedre enn andre trenings-programmer for muskeloppbygging ?
Løft med den skrotten du har

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Noen spørsmål knyttet til RYP ?
« #13 : 26. mars 2005, 22:54 »
1: Noen her som har prøvd ut RYP - strickt og systematisk Deal ?? I så tilfelle hvilke gode eller dårlige efraringer har dere ? - Er det virkelig så ekstremt muskeloppbyggende, sammelignet med andre treningsopplegg ?
Ryp er et godt gjennomtenkt program som funker og gir resultater. Noe som vektløfting med struktur i programmet gjør så og si uansett program. Ekstremt muskeloppbyggende i forhold til andre program er det bare i teorien. Men absolutt verdt å prøve, det kan godt tenkes at dette er et program du vil like og som vil gi deg gode resultater.

Sitat

2 : Er det mer fordelaktig å legge opp programmet til konsekvent å trene annenhver dag fremfor to dagers opphold i helgen ? I forklaringen står det at programmet er lagt opp med pause i helgen fordi det passer bedre for de fleste - (?) -vil det si at det er enda mer effektivt å legge det opp til konsekvent å trene annehver dag, uavhengig av helger, hvis man har anledning ??

Å trene fullkroppsprogram krever mye energi, og det kan lønne seg å faktisk ta de to dagene fri. Med mindre du er full av treningslyst og har en bra restitusjonsevne Så kan du ta noen småøkter innemellom treningsdagene.seg å fokusere på et par muskelgrupper, f.eks bryst og skulder.

Sitat

3. Jeg er litt overrasket over at de i programoppsettet ikke har medtatt en skikkelig basøvelse for bryst Shocked ? -dessuten er det vanskelig å legge opp en god og nøyaktig progresjon med dips`n dersom det ikke er et skikkelig dipsapparat i gymmen - Noen som har forslag til gode altrenativer til de basøvelsene som fremgår av RYP
 .....Eller er det rett og slett mest effektivt å slavisk følge de øvelsene som står oppført
Det er ekstrem muskelvekst programmet du har sett på? Dips er en god øvelse for bryst, så absolutt. Den gir en god strekk i muskelen, men er da også en øvelse som lett gir skader. Det har ikke noe spesielt å si om du velger en annen pressøvelse for bryst. Velger du å kjøre dips de seks ukene med første RYP runde, velger du en annen øvelse for bryst neste gang.

Sitat
4. Er det en fordel (dersom man i en 6 ukers tid har anledning til å trene hver dag) å splitte kroppen i to ? -eller vil dette tvert imot innebære en ulempe ?
Det kan gi bedre resultater ja. Men igjen krever det en god restitueringsevne, og et mye høyere kaloriinntak. Vil heller anbefale å trene noen småøkter innemellom, som jeg nevnte tidligere.
Sitat
5. Hvordan gjør men det med matinntak/kosttilskudd i de 9 fridagene ? -fortsette å stappe innpå med go-saker Food ? -eller roe kaloriinntaket i denne fasen Spise ?
Spis på vedlikeholdsnivå.
Sitat
6. Hva med cardio-trening i de 9 oppholdsdagene Situps ?
Det vil gå utover den muskeløkninga du kan få i beina i første perioden av programmet når du begynner å trene igjen.
Sitat
7. Andre gode råd knyttet til RYP tas imot med takk

Du kan prøve å legge til stretching i programmet, samt bytte ut droppsettene med RP sett. Ekstraøkter på enkelte muskelgrupper har jeg nevnt. Men fullfør programmet slik det er satt opp først, før du begynner å eksperimentere.

Ikke alt som glitrer er gull. RYP og HST ser utrolig bra ut på papiret, noe de fleste program gjør. Det finnes mange veier til rom, og dette er en av de. Du må prøve det i noen måneder og gjøre deg opp en mening rundt det. Hard trening, godt kosthold og nok hvile gir bra resultater Wink
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Noen spørsmål knyttet til RYP ?
« #14 : 26. mars 2005, 22:59 »
Neida.. no point i å diskutere denne detaljen ! ..protein-innholdet er på sett og vis fasitsvar, vel og merke dersom varedeklarasjonen stemmer Wink
MEN takk skal du ha mr. Ostereicher for at du tok deg bryet med å svare meg etter beste evne. Du fortjener honnør...

Så tilbake til hovedtema og mitt opprinnelige spørsmål (særlig nr 1)
Flere som har erfaringer med ryp ? -please: kom igjen å fortell,,, jeg har mer kunnskapshunger på dett område.
Når de kaller programmet ekstrem muskeloppbygging og henviser til vitenskaplige metoder, så vekker vel det nysgjerrigheten på noen og enhver. Men er ryp virkelig såååå mye bedre enn andre trenings-programmer for muskeloppbygging ?

Min erfaring etter ca et halvt år med RYP:
-Samme gains som det meste annet, bortsett fra styrke. Noe som er svakheten i RYP. Du bør derfor trene et rent styrkeprogram innemellom noen ryp perioder.

- Kjedelig... Lite variasjon, annet enn fra runde til runde hvis man variere øvelsene da.


Det som folk strides litt om, er hva HST kan gi deg i det lange løp. En av grunnene er den lforholdsvis lave styrkeøkningen, som på sikt kanskje fører til stagnering. Det er vel god enighet om at man uansett bør periodisere med program som har høy,middels og lav treningsfrekvens, og samtidig på volum og intensitet.
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!