Skrevet av Emne: styrkeforhold quadriceps og hamstrings  (Lest 3220 ganger)

taraquin

  • Gjest
Sv: styrkeforhold quadriceps og hamstrings
« #15 : 17. april 2009, 15:04 »
Tror en god del er uenige med han i at du skal krumme korsryggen når du kjører strakmark men det er nå så Wink

Utlogget qwerty12345

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 122

Sv: styrkeforhold quadriceps og hamstrings
« #16 : 17. april 2009, 15:17 »
Tror en god del er uenige med han i at du skal krumme korsryggen når du kjører strakmark men det er nå så Wink

Han har vel aldri påstått at man 'skal' krumme korsryggen når du kjører strakmark, men at det er slik mange utfører øvelsen. Faren for krumming av korsryggen er jo uansett større ved SLDL enn ved RDL.

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: styrkeforhold quadriceps og hamstrings
« #17 : 17. april 2009, 15:21 »
Når jeg trener SLDL trener jeg egentlig RDL bare at jeg ikke har noen bøy i knærne, tar godt på baksiden av lårene og har aldri hatt noen problemer med å holde ryggen rett. Man klarer ikke å bruke så mye vekt som RDL, så man må starte lett.

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: styrkeforhold quadriceps og hamstrings
« #18 : 17. april 2009, 16:16 »
Ja du har nok rett i at knebøyen tar mye mer på gluteus og fremside lår. Jeg tok nok feil da jeg hevdet at knebøy tok mye på hamstrings. Eksempelet på det var at jeg tok knenbøy etter den "lille strekken" jeg fikk og da kjente jeg ingen ting selv om jeg kjørte ganske tunge bøy. Med tanke på at strekken var på bakside lår skulle man tro at man ville kjent det godt hvis hamstrings ble veldig aktivert under en knebøy.

Så ja tror vi kan konkludere med at det er lurt med en hamstringsøvelse i tillegg til knebøyen.
Hamstrings er viktig i sprint som du sier. Nå må jeg bare finne en øvelse for hamstring som både er skadeforebyggende og sprintspesifikk. takk for tipsene. Det er mange gode eksempler her jeg kan prøve ut.

Jeg stusser litt over at du ikke kjente noe til en strekk i hamstringen når du løftet knebøy.  Såvidt jeg kan skjønne, må du enten løfte grundt eller la knærne dine vandre langt framover så du får 'knær foran tær' for at knebøytreningen din ikke skal ta på hamstringene.

Her er en variant av knebøy som garantert vil belaste hamstringene grundig:
 * Finn en boks som er så lav at toppen av hoftene dine er klart under toppen av knærne dine når du sitter på den.
 * Kjør knebøy ned til boksen, og ta en liten pause under hver repetisjon når du sitter på boksen.
 * Sørg for å svinge ut med rumpa når du starter knebøybevegelsen nedover, ikke kjør fram knærne.

Dette kjenner i alle fall jeg godt i hamstringene.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

taraquin

  • Gjest
Sv: styrkeforhold quadriceps og hamstrings
« #19 : 17. april 2009, 19:18 »
Han har vel aldri påstått at man 'skal' krumme korsryggen når du kjører strakmark, men at det er slik mange utfører øvelsen. Faren for krumming av korsryggen er jo uansett større ved SLDL enn ved RDL.
Neida, men slik han setter den opp i artikkelen er du jo nesten dømt til å krumme, en mer realistisk setting ville jo vært å ha på to 10er skiver, noe de fleste damene greier uten problemer med litt trening og du vil da ikke ha mulighet til å gå så dypt og dermed minsker sjansen for krumning pga kort hams Smiley Tror endel vil være uenig med han definisjon om at du må gå så dypt ned og må stå på step-kasse etc om du bruker skiver.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!