Skrevet av Emne: Noen tiltak mot doping...  (Lest 41829 ganger)

Utlogget AntiDopingNorge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

  • Stiftelsen Antidoping Norge
SV: Noen tiltak mot doping...
« #60 : 13. april 2005, 10:44 »

Personlig er jeg ikke redd for å avgi noen prøve, men jeg synes likevel dette er ubehagelig-hva om en feil skjer i resultatet? Jeg har da tross alt ikke noen som helst ambisjoner om å drive aktiv idrett, men jeg regner med at det er de som er litt større eller sterkere enn gjennomsnittet som vil bli testet her? Jeg er redd for "sladder" og stigmatisering som her kan ramme feil personer. Man kan tenke seg at dette vil ha noen uønskede konsekvenser, og det er vi som medlemmer som indirekte må betale for dette, for dette blir ikke gratis for senteret som går inn i avtalen. De som virkelig bruker AAS vil vel forsvinne inn i "kjeller"-lokaler eller trene hjemme i stedet dersom dette gjennomføres.

Det er riktig at man må signere en frivillig egenerklæring før man eventuellt kan bli kontrollert.

Hovedpoenget er at man gjennom opplæring av ansatte skal håndtere dette på en profesjonell måte og at man skal ha kunnskap slik at man gjennom samtaler med medlemmer kan bygge riktige og sunne holdninger.

Eventuelle dopinkontroller skal utføres av vårt personell, de samme som brukes innenfor den organiserte idretten, og dette er særdeles profesjonelle kontrollører med lang fartstid både på det tekniske og menneskelige.

Det at de som vil bruke AAS stikker ned i "kjeller-lokaler" er ett poeng, men det vi vil oppnå er at man sammen sørger for at ungdom gjennom positiv kommunikasjon velger å ikke stikke dit, at man trener seg opp uten bruk av doping! Det krever innsats fra trengingssentrene, oss og dere som trener og som  kan ta ansvar for ungdommen som kommer inn i miljøet!
Har du spørsmål eller informasjon kan du kontakte Antidoping Norge på 2102 9200 eller post@antidoping.no. Mer informasjon finner du på www.antidoping.no

Utlogget Banned4Life

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 219
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 219

  • Sweet Dreams
SV: Noen tiltak mot doping...
« #61 : 13. april 2005, 10:50 »
Og du har helt rett i at utfordringen er å komme med saklig og korrekt informasjon som når målgruppen; som er interessant for målgruppen. F.eks. ungdom som ser opp til dere som har trent i mange år og som vil ta en snarvei.

Komme med saklig og korrekt informasjon? Vist jeg lurer på hvordan jeg skal bli sterk i benken så spør jeg på treningsforum! Vist jeg lurer på hvordan creatin virker søker jeg på google! Vist jeg trenger et nytt treningsprogram går jeg inn på iform! Skal jeg ha ny treningsbukse trykker jeg på en av linkene til høyre her! Om jeg ville tatt aas så.... Ingen som tenker på at du finner alt som er å vite på internet? Og at så og si alle ungdommer bruker en god del tid på internet. Selv om det er en god del som trøkker og ikke har peiling på hva dem driver med. Så tror jeg at de fleste som bruker aas har lest en god del, og vet mer enn nok. Og denne informasjonen deles med personer som vurderer og begynne. Så jeg tror ikke ADN har så utrolig mye og hente på å informere ungdommen om aas.
Member of Treningsforum!
I don't care if i die, as long as they bury me in a fucking big box

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Noen tiltak mot doping...
« #62 : 13. april 2005, 10:59 »


Hei!

Som du så av innlegget mitt har jeg også vektlagt kunnskapsbyggende tiltak blandt ansatte og holdningsskapende tiltak blandt medlemmene.

Og du har helt rett i at utfordringen er å komme med saklig og korrekt informasjon som når målgruppen; som er interessant for målgruppen. F.eks. ungdom som ser opp til dere som har trent i mange år og som vil ta en snarvei.

Kanskje det er en ide med en meget god brosjyre til alle medlemmer med faktainformasjon og et personlig budskap fra noen det har gått galt med. En slik brosjyre bør sikkert lages i samarbeid med noen som er proffe på reklame, dersom dere har midler til det.

Det paradoksale ved spesielt AAS i dag er nærmest en selvoppfyllende profeti: mange 18-åringer nekter å tro at det går an å bli sterk/stor uten bruk av steroider, selv om det er dette de blir fortalt (det finnes veldig mange utrolig sterke mennesker som ikke bruker AAS, men de opplever ofte å ikke bli trodd). Kanskje treningssentrene burde bli mer bevisst på rollemodeller, og spille mer på lag med noen av veteranene på sitt senter.

Utlogget Deff

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 000
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 000

  • Natural fitness
SV: Noen tiltak mot doping...
« #63 : 13. april 2005, 11:00 »
Mye av det du kan lese om aas på nettet er propaganda fra de som selger det, og bivirkningene er mer alvorlige enn det som sies. Mange som bruker dette har jo bare bivirkninger med det...
Og du kan bli alvorlig sterk uten, det er det jo tusenvis av eksempler på.
Det er veldig smart å holde seg klar.
Det med testing av mosjonister/medlemmer er imidlertid bare tull. Hva om du har spist et kosttilskudd som er forurenset. Da blir man stigmatisert big-time for et egentlig ubetydelig forhold. Kommer jo nesten på dagsrevyen da.
Dessuten er mange av de som bruker aas tynne pingler som ikke oppnår noe med treningen, og som du ikke trodde brukte dette.
De forstår ikke at det er treningen og kostholdet som betyr noe.


Utøver i kroppsbygging og sprint triathlon
_________________________________________________
  http://www.HenningMikal.com

Utlogget Banned4Life

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 219
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 219

  • Sweet Dreams
SV: Noen tiltak mot doping...
« #64 : 13. april 2005, 11:18 »
Det paradoksale ved spesielt AAS i dag er nærmest en selvoppfyllende profeti: mange 18-åringer nekter å tro at det går an å bli sterk/stor uten bruk av steroider, selv om det er dette de blir fortalt (det finnes veldig mange utrolig sterke mennesker som ikke bruker AAS, men de opplever ofte å ikke bli trodd). Kanskje treningssentrene burde bli mer bevisst på rollemodeller, og spille mer på lag med noen av veteranene på sitt senter.

Selv om det er imponerende med en gammel gubbe (ja, 30åringer går også inn i denne kategorien) som kansje er ganske stor og tar en 150kg i benkpress og har trent reint og holdt på i mange år. Så er det såååååå mye mer imponerende og fasinerende når man ser en 17åring som har trent i 2 år som tar 150kg i benkpress Shocked Da tenker en vel... Jaja, vist jeg ikke bruker aas så vil jeg bli gradvis sterkere og større, og når jeg blir en gammel gubbe kan jeg løfte riktig tungt og være stor som bare det... Men vist jeg bruker aas vil jeg bli kjempesterk og kjempestor kjempefort Wink Og da kan jeg være en av de største her, få masse muskler, være den alle ser opp til på byen, være den alle ser på stranda, osv osv... Bare noen subjektive tanker... Men mener jeg har rett, det nytter ikke og finne en halldau gubbe på 35år og bruke som rollemodell...
Member of Treningsforum!
I don't care if i die, as long as they bury me in a fucking big box

Utlogget Deff

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 000
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 000

  • Natural fitness
SV: Noen tiltak mot doping...
« #65 : 13. april 2005, 11:27 »
Da er du på villspor, og begrepet halldau kan brukes på mange aas brukere som får nedtur de-luxe etter en tid. Ikke på spreke mennesker i sin beste alder.
Heildau husker jeg spesielt en som ble. Han tok pers i mark på treningen på rep, og hadde en enormt pumpa kropp. Dessverre stoppa hjertet på vei hjem fra treningen, og da var det kveld...

Utøver i kroppsbygging og sprint triathlon
_________________________________________________
  http://www.HenningMikal.com

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Noen tiltak mot doping...
« #66 : 13. april 2005, 11:30 »


Selv om det er imponerende med en gammel gubbe (ja, 30åringer går også inn i denne kategorien) som kansje er ganske stor og tar en 150kg i benkpress og har trent reint og holdt på i mange år. Så er det såååååå mye mer imponerende og fasinerende når man ser en 17åring som har trent i 2 år som tar 150kg i benkpress Shocked Da tenker en vel... Jaja, vist jeg ikke bruker aas så vil jeg bli gradvis sterkere og større, og når jeg blir en gammel gubbe kan jeg løfte riktig tungt og være stor som bare det... Men vist jeg bruker aas vil jeg bli kjempesterk og kjempestor kjempefort Wink Og da kan jeg være en av de største her, få masse muskler, være den alle ser opp til på byen, være den alle ser på stranda, osv osv... Bare noen subjektive tanker... Men mener jeg har rett, det nytter ikke og finne en halldau gubbe på 35år og bruke som rollemodell...

He-he. Med veteran mener jeg ikke en "halvdau" en. Men det finnes jo tross alt endel temmelig imponerende fyrer -"gamle gubber" som du kaller dem- som har en temmelig imponerende fysikk uten å ha brukt steroider. Det sentrale er likevel at disse i mange tilfeller kan fortelle fjortisene et og annet om trening og kosthold som det i beste fall tar noen år å lære. Når tenåringer bruker AAS er det rett og slett galskap, etter min mening.

Utlogget Banned4Life

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 219
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 219

  • Sweet Dreams
SV: Noen tiltak mot doping...
« #67 : 13. april 2005, 11:31 »
Da er du på villspor, og begrepet halldau kan brukes på mange aas brukere som får nedtur de-luxe etter en tid. Ikke på spreke mennesker i sin beste alder.
Heildau husker jeg spesielt en som ble. Han tok pers i mark på treningen på rep, og hadde en enormt pumpa kropp. Dessverre stoppa hjertet på vei hjem fra treningen, og da var det kveld...

Shocked Det ble et jævla tungt løft...

Men jeg mener ikke at det er noe galt med gamlinger som selv sier de er i sin beste alder (er vel en selvmanupulering pga savn etter ungdomstiden) Men 15-16 åringer som begynner på et treningssenter ser mer opp til han 2år eldre boleren som er like stor og sterk som han reine gamlingen på 35...
Member of Treningsforum!
I don't care if i die, as long as they bury me in a fucking big box

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Noen tiltak mot doping...
« #68 : 13. april 2005, 11:34 »


Shocked Det ble et jævla tungt løft...

Men jeg mener ikke at det er noe galt med gamlinger som selv sier de er i sin beste alder (er vel en selvmanupulering pga savn etter ungdomstiden) Men 15-16 åringer som begynner på et treningssenter ser mer opp til han 2år eldre boleren som er like stor og sterk som han reine gamlingen på 35...

Og det er vel der det holdningsskapende arbeidet kommer inn da vet du. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Deff

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 000
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 000

  • Natural fitness
SV: Noen tiltak mot doping...
« #69 : 13. april 2005, 11:41 »
Det er forskjell på folk...det er ikke alle som vil se ut som en belgisk okse.
Angående alder så kan du ta f.eks Rune Nielsen som er 35. Overall nordisk mester 2004.
Faller neppe inn i den kategorien "gamling".
Er man 19 så vet ikke jeg hva kategori det kan være. Et eller annet...

Utøver i kroppsbygging og sprint triathlon
_________________________________________________
  http://www.HenningMikal.com

Utlogget Banned4Life

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 219
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 219

  • Sweet Dreams
SV: Noen tiltak mot doping...
« #70 : 13. april 2005, 12:02 »
Det er forskjell på folk...det er ikke alle som vil se ut som en belgisk okse.
Angående alder så kan du ta f.eks Rune Nielsen som er 35. Overall nordisk mester 2004.
Faller neppe inn i den kategorien "gamling".
Er man 19 så vet ikke jeg hva kategori det kan være. Et eller annet...

For og være direkte. En 15-16 åring ser på Rune Nielsen som en gamling, uansett om han er nordisk mester eller ikke. Jeg mener at når de først skulle finne noen forbilder kunne de tatt noen yngre (-21). Men det tar vel ikke lang tid før ungdommen finner ut hvor stor rolle gener spiller... dette ser håpløst ut Shocked Wink
Member of Treningsforum!
I don't care if i die, as long as they bury me in a fucking big box

Utlogget AntiDopingNorge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

  • Stiftelsen Antidoping Norge
SV: Noen tiltak mot doping...
« #71 : 13. april 2005, 12:18 »


Kanskje det er en ide med en meget god brosjyre til alle medlemmer med faktainformasjon og et personlig budskap fra noen det har gått galt med. En slik brosjyre bør sikkert lages i samarbeid med noen som er proffe på reklame, dersom dere har midler til det.

Det paradoksale ved spesielt AAS i dag er nærmest en selvoppfyllende profeti: mange 18-åringer nekter å tro at det går an å bli sterk/stor uten bruk av steroider, selv om det er dette de blir fortalt (det finnes veldig mange utrolig sterke mennesker som ikke bruker AAS, men de opplever ofte å ikke bli trodd). Kanskje treningssentrene burde bli mer bevisst på rollemodeller, og spille mer på lag med noen av veteranene på sitt senter.

Du har to veldige gode poenger. Vi har laget noen brosjyrer som du beskriver og gjennom samarbeidet med NTF skal vi nå få distribuert ut disse. Vi har også laget to videofilmer med personer som forteller sin historie om bruk av AAS som skal bli gjort tilgjengelig.

Det du sier er om rollemodeller er utrolig viktig. Personer i treningsmiljøet som er store og som tar avstand fra bruk av doping bør fremstå som positive rollemodeller for de unge nybegynnerene og bidra til at de ikke rekruteres til bruk av doping!

Alle innspill dere måtte ha til hva vi i Antidoping Norge kan gjøre mottas alltid med takk!
Har du spørsmål eller informasjon kan du kontakte Antidoping Norge på 2102 9200 eller post@antidoping.no. Mer informasjon finner du på www.antidoping.no

Utlogget AntiDopingNorge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

  • Stiftelsen Antidoping Norge
SV: Noen tiltak mot doping...
« #72 : 13. april 2005, 12:22 »
Heildau husker jeg spesielt en som ble. Han tok pers i mark på treningen på rep, og hadde en enormt pumpa kropp. Dessverre stoppa hjertet på vei hjem fra treningen, og da var det kveld...

Jobben vår er å få forståelse hos ungdom hvor farlig bruk av doping kan være, ja, det kan være dødelig.

Samtidig er det viktig at det ikke oppleves som skremselspropaganda, for det er ikke hensikten.
Har du spørsmål eller informasjon kan du kontakte Antidoping Norge på 2102 9200 eller post@antidoping.no. Mer informasjon finner du på www.antidoping.no

Utlogget Saktemensikkert

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 644
  • Honnør: 310
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 644

SV: Noen tiltak mot doping...
« #73 : 13. april 2005, 13:16 »
Jeg vil tro holdningsskapende arbeid må være noe av det viktigste her. Det blir nevnt at "16-åringer" ser mer opp til en ung person som er like sterk som en eldre, selv når de vet at den yngre har mye av resultatet sitt fra dopingen (jada, jada, relativt, jeg vet).

Der er nok ungdom svært forskjellig, og jeg husker selv hvordan jeg raskt mistet respekten for sterke "forbilder" når jeg fikk nyss i at de hadde dopet seg. For meg har det alltid vært "kulere" med rene utøvere/mosjonister = en generell, grunnleggende holdning hos meg.
VEIKING POWER


Konkurrerende utøver - Styrkeløft

Medlem av Bodø SK

Squats were one of my favourite back exercises - Schwartzenegger

Utlogget Banned4Life

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 219
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 219

  • Sweet Dreams
SV: Noen tiltak mot doping...
« #74 : 17. april 2005, 23:44 »


Jobben vår er å få forståelse hos ungdom hvor farlig bruk av doping kan være, ja, det kan være dødelig.

Samtidig er det viktig at det ikke oppleves som skremselspropaganda, for det er ikke hensikten.

Vist man ser på de 15 mest brukte steriodene så er ingen av dem dødelige. Selvsakt vil bivirkninger som høyt blodtrykk, sakte koagulering av blodet og leverkreft være svært skadelige for helsa. Men INGEN av steroidene har DØD som bivirkning.
Skremselspropaganda 

Men vil legge til at det er stoffer som brukes sammen med steroider som kan føre til hjertestopp, hjerneslag og i verste fall død Shocked Men av de vanligste stoffene (vertfall på hobbybyggernivå) har ingen bivirkninger som heter død.
Member of Treningsforum!
I don't care if i die, as long as they bury me in a fucking big box

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!