Skrevet av Emne: Noen tiltak mot doping...  (Lest 41832 ganger)

Utlogget OddbjørnS

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 107
  • Honnør: 151
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 107

SV: Noen tiltak mot doping...
« #150 : 28. april 2005, 22:47 »
Et par artikler om den nye ordningen for treningssentere:

http://www.nrk.no/sport/4705311.html
Sitat
Kundane skal testast etter ei avgrensa dopingliste. Men konsekvensane for dei som blir tatt, skal vere som for andre idrettsutøvarar.

http://www.bt.no/sport/article363238
Sitat
- På de treningssenterne jeg driver vil det ikke være akseptabelt for noen som kommer til å oss å nekte å skrive under på egenerklæringen. Da vil de ikke få innpass, sier den tidligere sandvolleyballspilleren Bjørn Maaseide. Han jobber for dette prosjektet med liv og sjel.
"Don't open the gates! Who the hell needs a wooden horse of that size?"
-Unknown inhabitant of Troy

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Noen tiltak mot doping...
« #151 : 28. april 2005, 23:05 »
Da kan nok fort den godeste Maaseide desverre få et par søksmål på nakken om han møter de rette er jeg redd..... what
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget HanDer

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 74
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 74

SV: Noen tiltak mot doping...
« #152 : 28. april 2005, 23:18 »
Får en litt vondt smak i munnen av dette. Og det er ikke fordi jeg har noen overhengende lyst til å dope meg.

Og han volleyball-fjompen provoserte meg noe så inne i helvetes mye.

Ser heldigvis at det ikke er bare meg som synes de tar tak i ting på en litt feil måte nå. Jeg mener, så lenge den som doper seg ikke er med i noe organisert igjennom idrettsforbundet og ellers holder seg på matta så har vel ikke vi andre noe med hva han eller hun dytter i seg?




Utlogget AntiDopingNorge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

  • Stiftelsen Antidoping Norge
SV: Noen tiltak mot doping...
« #153 : 29. april 2005, 23:55 »


Hmm, om du nekter å la deg teste og er medlem i NIF så er du vel automatisk klassifisert som dopet vil jeg tro.


Det er ihvertfall brudd på dopingbestemmelsene og du kan dømmes for det.
Har du spørsmål eller informasjon kan du kontakte Antidoping Norge på 2102 9200 eller post@antidoping.no. Mer informasjon finner du på www.antidoping.no

Utlogget AntiDopingNorge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

  • Stiftelsen Antidoping Norge
SV: Noen tiltak mot doping...
« #154 : 30. april 2005, 00:03 »


Jeg er ikke kategorisk mot slike kontrakter så lenge den dopingen de forholder seg til er type "bol" og ikke alskens ulumskheter du kan få i deg via astmamedisiner o.l.

Følgende "Dopingliste" vil gjelde på treningssentrene:

Følgende vil derfor være forbudt brukt i henhold til deltakelse i Antidoping-programmet:

Anabole stoffer (S1)
Forbud
1) Anabole androgene steroider (AAS)

a)  Eksogene* anabole androgene steroider inkluderer, men er ikke begrenset til:
18 -homo-17β-hydroxyestr-4-en-3-one, bolasteron, boldenon, boldion, calusteron, clostebol, danazol, dehydroklorometyltestosteron, delta1-androstene-3, 17-dion, delta1-androstenediol, delta1-dihydrotestosteron, drostanolon, ethylestrenol, fluoksimesteron, formebolon, furazabol, gestrinon, 4-hydroksytestosteron, 4-hydroksy-19-nortestosteron, mestanolon, mesterolon, metandienon, metenolon, metandriol, metyldienolon, metyltestosteron, metyltrienolon, miboleron, nandrolon, 19-norandrostenediol, 19-norandrostenedion, norboleton, norclostebol, noretandrolon, oksabolon, oksandrolon, oksymesteron, oksymetolon, quinbolon, stanozolol, stenbolon,  tetrahydrogestrinon, trenbolon og andre stoffer med liknende kjemiske struktur eller liknende biologisk effekt.

b)  Endogene** anabole androgene steroider:
Androstenediol (androst-5-ene-3β,17β-diol), androstenedion (androst-4-ene-3, 17-dione), dehydroepiandrosteron (DHEA), dihydrotestosteron, testosteron,
og de følgende metabolitter og isomere former:
5 -androstane-3, 17a-diol; 5 -androstane-3, 17β -diol; 5 -androstane-3β, 17 -diol; 5 -androstane-3 β,17 β -diol; androst-4-ene-3,17a-diol; androst-4-ene-3,17 β -diol; androst-4-ene-3 β ,17 –diol; androst-5-ene-3, 17 -diol; androst-5-ene-3,17 β -diol, androst-5-ene-3β,17 -diol, ;4-androstenediol (androst-4-ene-3 β, 17 β -diol); 5-androstenedione (androst-5-ene-3,17-dion); epi-dihydrotestosteron; 3 -hydroxy-5 -androstan-17-on; 3β -hydroxy-5 -androstan-17-one; 19-norandrosteron; 19-noretiocholanolon.
Alle de endogene (kroppsegne) anabole androgene steroidene (AAS) samt deres metabolitter (= omdannelsesprodukter) og isomere former regnes nå som kjente, og disse er derfor angitt i en lukket liste (se over).

2) Øvrige anabole stoffer inkluderer, men er ikke begrenset til:
Clenbuterol, zeranol, zilpaterol.

*Uttrykket eksogene brukes for å beskrive stoffer som ikke kan produseres i kroppen naturlig.
** Uttrykket endogene brukes for å beskrive stoffer som kroppen kan produsere naturlig (”kroppsegne stoffer”).

Hormoner og relaterte substanser (S2)
 Følgende stoffer er forbudt, inkludert andre stoffer med liknende kjemisk struktur eller liknende biologisk effekt, og deres utløsende/frigjørende faktorer:
1.   Erytropoietin (EPO)
2.   Veksthormon (hGH), insulinlignende vekstfaktor (IGF-1) og mekano vekstfaktorer (MGFs)
3.   Gonadotropiner (LH, hCG)). Forbudet gjelder bare for menn.



Stimulerende midler (S6)
 Følgende stoffer er forbudt:
Adrafinil, amfepramon, amifenazol, amfetamin, amfetaminil, bensfetamin, bromantan, carphedon, katin, klobensoreks, kokain, dimetylamfetamin, efedrin, etilamfetamin, etilefrin, famprofazone, fenkamfamin, fencamine, fenetyllin, fenfluramin, fenproporeks, furfenoreks, mefenoreks, mefentermin, mesokarb, metamfetamin, metylamfetamin, metylenedioksyamfetamin, metylenedioksimetamfetamin, metylefedrin, metylfenidat, modafinil, niketamid,norfenfluramin, parahydroksiamfetamin, pemolin, fendimetrazin, fenmetrazin, fentermin, prolintan, selegilin, stryknin, og andre stoffer som har lignende kjemisk struktur eller biologisk effekt.
Alle forbudte midler gjelder både D og L isomer hvor relevant.
Har du spørsmål eller informasjon kan du kontakte Antidoping Norge på 2102 9200 eller post@antidoping.no. Mer informasjon finner du på www.antidoping.no

Utlogget AntiDopingNorge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

  • Stiftelsen Antidoping Norge
SV: Noen tiltak mot doping...
« #155 : 30. april 2005, 00:09 »

Hva med å spørre ungdommen hva de vet om doping, og hva de TROR om doping, og så heller svare på "tiltale" ? Har ADN vært på skoler og vært i dialog med tenåringer og oppover i trinnene? Fins det planer eller prosjekter for slikt opsøkende forbeyggende arbeid?

Tror det er lettere å få frem et budskap uten å bli ledd av, når man har sjangs til å avlive mytene og diskutere argumentene de unge sitter med.


Ja, vi i ADN har ett prosjekt på trappene for å være mer synlig i ungdomsmiljøer nettopp for å gå i dialog med ungdom og gi saklig informajson som ska hjelpe til å ta riktige valg.
Har du spørsmål eller informasjon kan du kontakte Antidoping Norge på 2102 9200 eller post@antidoping.no. Mer informasjon finner du på www.antidoping.no

Utlogget AntiDopingNorge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

  • Stiftelsen Antidoping Norge
SV: Noen tiltak mot doping...
« #156 : 30. april 2005, 00:11 »
Eg er stort sett enig i alt som blir sagt om brosjyra til ADN her. Det må vere kjedelig å høyre at den blir slakta slik, men eg vonar dykk tek alle dei velmeinande råda her til etterretning.

Takk!

Vårt mål er å skap materiell som folk opplever som kunnskapsøkende, holdningsskapende og rettet mot dem.

Vi er alltid åpne for innspill og tilbakemeldinger. Ensten måten vi kan bli bedre på.

Har du spørsmål eller informasjon kan du kontakte Antidoping Norge på 2102 9200 eller post@antidoping.no. Mer informasjon finner du på www.antidoping.no

Utlogget .:P-Nutz:.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 686
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 686

SV: Noen tiltak mot doping...
« #157 : 30. april 2005, 14:43 »
Vi har lagt ut en ny brosjyre om anabole steroider i dag på våre nettsider som ett ledd i holdningsskapende og kunnskapsøkende tiltak.

Dere som er her kan jo ta en titt og si hva dere synes om brosjyren... Help

http://www.antidoping.no/files/{C147068B-D999-4D08-9A42-3D70630409F9}.pdf

I denne brosjyren synes jeg dere rakker ned på kroppsbyggere generelt,  ikke bare bruk av doping. Og, hvor mange proffesjonelle kroppsbyggere har masse kviser i trynet?
Life is so much easier when you just don't give a f#~%!

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Noen tiltak mot doping...
« #158 : 30. april 2005, 15:08 »
Taurus har rett i: At antidoping-policyen til Fitness Gym gjør foreldre og lokalmiljø tryggere på aktivitet som bedrives.

Taurus tar feil: Når han tror at hans "Rettferdige Harme" og personlige vendetta skal bety mer enn de lover og regler som faktisk beskytter privatlivets fred.

Hvor etisk riktig er det, å kreve testing for noe som ikke er ulovlig?
Skal revmatikere som trener på et gym søke medisinsk fritak for Naproxen?
Skal jenter med menssmerter måtte gjøre det samme?

(Heldigvis er eksemplet mitt overdrevet, da naproxen ikke står på "spesiallista til ADN")

Hadde jeg IKKE vært styrkeløfter, og fått en slik morsom kontrakt tredd ned over hodet, sammen med den selvhøytidelige antidopingtalen din der, Taurus, så HADDE jeg faktisk sagt;

Ikke fordi jeg hadde hatt noe problem med å benytte muligheten til å vise min uskyld, men fordi det blir påtvunget en. og hentydningene om "Hvis man nekter - så bryter man bestemmelsene" er så herskete at det blir småkvalmt...

Men det er nå bare min lille mening... Jeg har tilfeldigvis bare Datatilsynet og Norsk Lov i ryggen...  :Smiley

Redigert...

Utlogget The Gimp

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 305

  • Drinking milk & eating meat since '78
SV: Noen tiltak mot doping...
« #159 : 30. april 2005, 15:21 »
Hva er falsk-alarm-raten på dopingtester hvor man sjekker for misbruk av de endogene anabole androgene steroidene? Vil noen som har naturlig høyt nivå av disse kunne avgi positiv dopingprøve? Hva med nivået av veksthormon? Kan noen med naturlig høyt nivå også her kunne teste positivt?

Tviler på at det er noen fare med de stoffene du nevner der... men hvis du har et naturlig høyt hemoglobin nivå kan det være en ide å få en legeattest på det. Grensene der ligger litt nærmere hva man kan ha naturlig. (etter hva jeg har forstått.) Pleier å spøke med at jeg er naturlig bloddopet... men er litt usikker på hvor grensen går for hva som er OK.
"Dette er mannen som kappeter med trollet, og gjerne tar en dessert etterpå!"

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Noen tiltak mot doping...
« #160 : 30. april 2005, 15:23 »
Hva er falsk-alarm-raten på dopingtester hvor man sjekker for misbruk av de endogene anabole androgene steroidene? Vil noen som har naturlig høyt nivå av disse kunne avgi positiv dopingprøve? Hva med nivået av veksthormon? Kan noen med naturlig høyt nivå også her kunne teste positivt?
Her sitter ADN med fasiten, men det forekommer meg, at det er sporstoffer/metabolitter eller tilsvarende det testes på, altså at XXXcyp, så er det Esteret som oppdages?? (usikker)
Er det ikke derfor at "ting" blandet i rent vann er populært i enkelte kretser? (Nei, ikke idrettskretser Wink)

Når det gjelder HGH/igf1 - så er vel antall produsenter så lavt, at testerne er i stand til å skille produkt og batchene ifra hverandre også?

(mulig jeg er ute på to jorder her nå, men?!)

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Noen tiltak mot doping...
« #161 : 30. april 2005, 15:34 »
Alltid lettest å sitte i oppsisjon, om en kan bruke dette ordet i denne sammenheng da...
Der vet jeg at du vet hva du snakker om... For DER har du erfaring!  Grin

Jeg kan med hånden på urinprøveglasset si, at jeg aldri har brukt noe prestasjonsfremmende middel som figurerer på ADN sin liste. Og det inkluderer HELE mitt liv, også FØR jeg ble medlem i NSF!

Så om MIN integritet som medlem av NSF settes i tvil pga mine holdninger rundt feilslåtte ADN-brosjyrer og gestapo-tendenser blandt helsestudioeiere, så blir det nok skivebom. Dette da jeg har sagt meg villig til å bli testet i og med at jeg er medlem av klubb tilsluttet NIF.

Men jeg går i dette innlegget lenger, og forteller jeg har vært rein hele mitt liv.... Så det er ikke av "egeninteresse" jeg motstiller meg forslaget om testing på privatpersoner. Det er fordi det er banalt, dumt og fullstendig uinteressant hva Ola Nordmann putter i seg innimellom Paracet'en, Akevitten og Sigarettene... Det tar bare fokus, og testmidler bort ifra de aktive utøverne som BØR testes oftere!

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

SV: Noen tiltak mot doping...
« #162 : 30. april 2005, 15:49 »
Flere har vært inne på det viktigste her, vi må evne å skille mellom idrett og de særbestemmelser som gjelder der-og samfunnets lover og regler for øvrig. I dette tilfelle mener jeg vi har to hensyn som står mot hverandre.
At et organ som jobber mot doping innen organisert idrett skal kunne avkreve meg som privatperson urinprøve-er i mine øyne en dramatisk krenkelse. Dette har ingenting med hvor skyldig man måtte være å gjøre, det har med hva slags type samfunn vi ønsker å leve i.

Hva blir det neste? Stoppe joggere og avkreve obligatorisk urin/blodprøve rundt sognsvann?



  

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

SV: Noen tiltak mot doping...
« #163 : 30. april 2005, 16:03 »
Ok. Likte ikkje tonen det vart debattert i her no og ikkje var argumentasjonen særlig saklig heller. Har slettet og redigert litt no. Prøv å holde dykk i skinnet karer sjølv om det er et hett tema.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Noen tiltak mot doping...
« #164 : 30. april 2005, 16:07 »
..drit i det..  Tongue

Gir opp.

For all del, test alle husmødre og amatørbyggere, og la de norske langrennsløperne og skøyteløperne fortsette med sitt. (dette var bra hersketeknisk innlegg...  :Smiley)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!