Skrevet av Emne: Noen tiltak mot doping...  (Lest 41826 ganger)

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

SV: Noen tiltak mot doping...
« #165 : 30. april 2005, 16:13 »
Vel, så var det og gjort da Expedite. No ser sikkert heile debatten heilt rar ut, men da får dåkke heller starte på nytt.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Utlogget Maui

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

SV: Noen tiltak mot doping...
« #166 : 30. april 2005, 16:20 »
Jeg trodde de her i anti doping(viss det er de som tester)nesten ikke hadde tid/penger til og teste folk som konkurere..

Hvordan skal de da få tid/penger til alt dette??teste folk som ikke konkurere osv..

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Noen tiltak mot doping...
« #167 : 30. april 2005, 16:24 »
For en gangs skyld har vi her på forumet en meget bra, saklig og prinsipiell dopingdebatt som ikke sporer helt av  2thumbsup og jeg skal iallfall gjøre mitt for at den fortsatt holder seg på riktig spor!  Wink

Først en takk til AntiDopingNorge for engasjerende engasjement her på Treningsforum!  2thumbsup

Jeg synes selv debatten om "frivillighetskontrakt om dopingtesting" på treningssentrene er svært vanskelig å konkludere bastant i, og hovedgrunnen til dette er selvfølgelig at bruk av AAS ikke er forbudt i henhold til norsk lov. Det er med andre ord ikke kriminelle handlinger vi snakker om her, og dette er selvfølgelig et godt argument mot bruk av en slik kontrakt. (Hvorvidt bruk av AAS burde kriminaliseres eller ikke, er imidlertid en helt annen debatt.)

På den annen side er det et faktum at veldig mange, spesielt personer som ikke vet særlig mye om AAS (de aller fleste), lar seg skremme av miljøer hvor det brukes AAS. Med andre ord: Folk flest vil være mer motiverte for å oppsøke treningssentre hvor de vet at bruk av AAS ikke er akseptert og hvor det testes for slik bruk, som igjen vil si: Ved innføring av en slik kontrakt, er det all grunn til å tro at flere vanlige folk - unge og ikke minst gamle, spreke og ikke minst mindre spreke, friske og ikke minst syke, menn og ikke minst kvinner, slanke og ikke minst fete - vil rekrutteres til treningssentrene, og DETTE ER POSITIVT! De som i et helsemessig perspektiv har størst nytte av trening, er de "svakeste" av oss, ikke de sterkeste! Jeg har derfor all grunn til å tro at en slik kontrakt vil kunne bidra til en generell bedring av folkehelsen!

På den annen side er jeg personlig tilhenger av autonomi i de fleste sammenhenger, og har derfor ikke noe personlig imot brukere av AAS sånn sett, som jo også følger norsk lov. Derimot skulle jeg personlig ønske at bruk av AAS på grunn av skadevirkningene ble mindre utbredt, og her kreves holdningsskapende arbeid, som bør være et hovedfokus ikke minst i de yngre aldersgruppene!

A propos autonomi, så mener jeg osgå at eiere og drivere av treningssentre prinsipielt sett burde ha autonomi i forhold til driften sin, inkludert retten til å avskrive AAS-brukere som medlemmer, akkurat som AAS-brukere har autonomi til å gjøre som de vil innenfor rammen av norsk lov. Å bli medlem av et treningssenter er også en helt frivillig sak! Men så beskriver jo Iceberg i et innlegg over her en sak hvor Forbrukerombudet og Markedsrådet i år 2000 forbød treningssentrene å ha en slik frivillighetskontrakt hvor testing av medlemmer inngår, og gjør debatten enda mer komplisert.

Så har vi det faktum at testing av alle og enhver er svært dyrt og ressurskrevende - ressurser som kanskje burde brukes i bekjemping av skadeeffekter av røyking, narkotika, fedme, trafikkskader osv.

Jeg synes med andre ord denne debatten blir mer og mer vanskelig, og i dette øyeblikk har jeg ingen bastant konklusjon på den for min egen del, men jeg håper debatten fortsetter i samme spor som den har gjort, og retter en stor takk for alle gode bidrag så langt!!!  Smiley


H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Noen tiltak mot doping...
« #168 : 30. april 2005, 16:30 »
Vel, så var det og gjort da Expedite. No ser sikkert heile debatten heilt rar ut, men da får dåkke heller starte på nytt.
... jeg editerte megselv.. fordi det nettop kom til å bli for dumt med enda mer sletting. Jeg og Taurus tar vår fight oss imellom vi..

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Noen tiltak mot doping...
« #169 : 30. april 2005, 16:35 »

 Der vet jeg at du vet hva du snakker om... For DER har du erfaring!  Grin

Jeg kan med hånden på urinprøveglasset si, at jeg aldri har brukt noe prestasjonsfremmende middel som figurerer på ADN sin liste. Og det inkluderer HELE mitt liv, også FØR jeg ble medlem i NSF!

Så om MIN integritet som medlem av NSF settes i tvil pga mine holdninger rundt feilslåtte ADN-brosjyrer og gestapo-tendenser blandt helsestudioeiere, så blir det nok skivebom. Dette da jeg har sagt meg villig til å bli testet i og med at jeg er medlem av klubb tilsluttet NIF.

Men jeg går i dette innlegget lenger, og forteller jeg har vært rein hele mitt liv.... Så det er ikke av "egeninteresse" jeg motstiller meg forslaget om testing på privatpersoner. Det er fordi det er banalt, dumt og fullstendig uinteressant hva Ola Nordmann putter i seg innimellom Paracet'en, Akevitten og Sigarettene... Det tar bare fokus, og testmidler bort ifra de aktive utøverne som BØR testes oftere!

Hvis man har vært medlem av en klubb en eller annen gang så kan man vel i teorien bli testet når som helst, selv om det f.eks var 30 år siden man var medlem og man ikke har trent de siste 20 årene? Dette er jo helt teoretisk, men man må vel melde seg ut av forbundet hvis man skulle være sikker på å unngå dette. Og hvis man melder seg ut så regner jeg med at man blir testet umiddebart, haha!
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Noen tiltak mot doping...
« #170 : 30. april 2005, 16:39 »
Slik det fungerer på det gymmet hvor jeg trener, så er alle medlemmene av Gymmet også medlemmer av klubb tilsluttet NIF. Selv om de ikke er aktive utøvere. Det er en frivillighet på det, og antall medlemmer som "nekta" tror jeg var under 3.. (taurus har tallet)
Da det er flere gym både i kommunen, og i nabotetsteder, har disse 3, mulighet til å la være, og heller trene et annet sted. Vårt gym og vår klubb får en lettere hverdag ovenfor foreldre og samarbeid med skole osv, da testing faktisk utføres på medlemmer av gymmet som IKKE er konkurrerende styrkeløftere.

Senest i forrige uke, fikk en av "privatpersonene" svaret på sin test fra ADN. Og var stolt over det, som en diplom!!  Grin

Men det er ikke alle steder og alle helsestudioer som har en Atletklubb som kan ta opp gym-medlemmer som "passive medlemmer". og derfor organisere testing av tilfeldige gymgåere.
Og det er HER MIN motstand mot formynderiet kommer inn.
Hvem har rett til å kreve å teste folk for noe?
Politiet har lov til det når de stanser en bil i promillekontroll, selv om alkohol er lovlig, så er det IKKE lovlig når man kjører bil.
- Kan en hvilken som helst gymkjede kreve testing av hvem som helst?
- Og hvem gir i så fall gymkjedene LOV til å kreve testing.
- Hvem betaler moroa?
- Går dette ut over testingen på aktive utøvere?

...og Skal Måseide være med ADN som en slik Visuell Bekrefter, da han visstnok kan SE på folk hvem som doper seg og ikke....  :Smiley

Utlogget OddbjørnS

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 107
  • Honnør: 151
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 107

SV: Noen tiltak mot doping...
« #171 : 30. april 2005, 16:51 »
- Hvem betaler moroa?
Det gjør treningssentrene selv, ved å betale 19.000 (eks mva) pr år for å delta i programmet
(om det dekker absolutt alle kostnadene får nesten ADN svare på). (http://www.antidoping.no/t2.asp?p=53411)
"Don't open the gates! Who the hell needs a wooden horse of that size?"
-Unknown inhabitant of Troy

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Noen tiltak mot doping...
« #172 : 30. april 2005, 16:58 »

Det gjør treningssentrene selv, ved å betale 19.000 (eks mva) pr år for å delta i programmet
(om det dekker absolutt alle kostnadene får nesten ADN svare på). (http://www.antidoping.no/t2.asp?p=53411)
Det burde holde, da det ifølge Måseides radiointervju MINST skulle testes 1 pr år...

Link til avisartikkelen i BT. http://www.bt.no/sport/article.jhtml?articleID=363238

edit:
Denne debatten blir ført flere steder nå, men likevel tror jeg ikke alle har lest artikkelen og/eller hørt radioinnslagene om dette. Ganske morsomme saker egentlig.

Det har vært disputt om dette før, og såvidt meg bekjent er det bare en måte å komme rundt norsk lovgivning om privatlivets fred, og datatilsynets grensesetting på registreringer av privatpersoner; og det er å tilslutte helsestudioet til en Klubb innmeldt i NIF. Og DERVED forplikte alle medlemmene - medlemmene av en klubb tilsluttet NIF - til å gå med på dopingtester.


Utlogget AntiDopingNorge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

  • Stiftelsen Antidoping Norge
SV: Noen tiltak mot doping...
« #173 : 01. mai 2005, 12:01 »

Det gjør treningssentrene selv, ved å betale 19.000 (eks mva) pr år for å delta i programmet
(om det dekker absolutt alle kostnadene får nesten ADN svare på). (http://www.antidoping.no/t2.asp?p=53411)

I all hovedsak, ja.

Det er politisk bestemt at ADN ikke kan benytte de tildelte spillemidlene fra Staten til formål utenfor den organiserte idretten, slik at tiltak ovenfor f.x. treningssentrene må være selvfinansierende.

Har du spørsmål eller informasjon kan du kontakte Antidoping Norge på 2102 9200 eller post@antidoping.no. Mer informasjon finner du på www.antidoping.no

Utlogget AntiDopingNorge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

  • Stiftelsen Antidoping Norge
SV: Noen tiltak mot doping...
« #174 : 01. mai 2005, 12:11 »
Det er mange sterke meningen på dette temaet, noe som er bra.

Jeg føler for å komme med noen generelle kommentarer:

1.
Gjennom det lanserte antidoping programmet for treningssentre tilbyr sentrene som er med i programmet sine medlemmer MULIGHETEN til å signere en FRIVILLIG egenerklæring for å vise sin motstand mot doping og hvor man gjør seg tilgjenglig for testing.

2.
Avgjørelsen fra Markedsrådet i 2000 gikk ikke på FRIVILLIGE egenerklæringer. Situasjonen frem til 2000 var at treningssentre hadde med i sine standard kontrakter at man måtte være villig til å avlegge dopingprøve for å få lov å være medlem av senteret. Det er ikike det som er tilfellet i dag.

3.
Den prinsippielle debatten om hvorvidt det burde være lov med obligatoriske dopingkontroller på treningssentre er interessant, men pr. i dag er det altså ikke snakk om obligatoriske kontroller da det ikke er anledning til deg etter Markedrådets avgjørelse i 2000.

4.
Fokuset i diskusjonen er mer eller mindre kun på dopingkontroller, ett av tre virkemiddler i det nye antidopingprogrammet. Langt viktigere er det arbeidet som skal gjør for å heve kompetansen hos de som jobber på sentrene og hvordan man gjennom dette opplegget skal sette de i stand til å drive holdningsskapende arbeid på sine sentre.

5.
Jeg er sjokkert over hvordan en del på dette forumet inntar holdningen at det er helt greit at kompisen min doper seg sønder og sammen, det er jo tross alt ikke ulovlig. Videre at man ikke ønsker å ta ett ansvar for at unge mennesker som begynner å trene ikke skal begi seg utpå ett løp som er alt annet enn sunt og helsebringende!
Har du spørsmål eller informasjon kan du kontakte Antidoping Norge på 2102 9200 eller post@antidoping.no. Mer informasjon finner du på www.antidoping.no

Utlogget The Gimp

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 305

  • Drinking milk & eating meat since '78
SV: Noen tiltak mot doping...
« #175 : 01. mai 2005, 14:24 »
5.
Jeg er sjokkert over hvordan en del på dette forumet inntar holdningen at det er helt greit at kompisen min doper seg sønder og sammen, det er jo tross alt ikke ulovlig. Videre at man ikke ønsker å ta ett ansvar for at unge mennesker som begynner å trene ikke skal begi seg utpå ett løp som er alt annet enn sunt og helsebringende!


Jeg er helt enig i punkt 5 her.

Videre noen kommentarer til dette med krenking av privatlivet.

Hva med ransakingene som foregår av alle når du skal reise med fly? Er ikke dette en krenking av privatlivet så vet ikke jeg.

Her har du ikke noe valg. Enten så lar du deg og din bagasje scanne/sjekke, eller så reiser du ikke. Ferdig med den saken. Dette er jo helt ok for oss alle, da vi har sett hva som kan skje ved å være "slapp" med sikkerheten.

Slik må det være med dopmisbruket og sjekkingen av det også. 0 tolleranse, samt at ingen metode er for voldsom for å få bukt med problemet. Her har vel ikke mange nok sett hva som kan skje. En propaganda som med røykpropagandaen hadde nok fått opp øynene på mange flere tror jeg.

Nå er det ganske åpenbare sikkerhetsmessige grunner til at man har kontroller før man går ombord på et fly. Et klassisk tilfellet av at målet helliger middelet. Det mange er uenig i er at de samfunnsmessige skadene av doping er store nok til å rettferdiggjøre et inngrep i menneskers private sfære. Hvis man mener at problemet er så stort så for all del... men da har man norske myndigheter i mot seg. (Siden de mener at det ikke er grunn til å kriminalisere bruken.)
"Dette er mannen som kappeter med trollet, og gjerne tar en dessert etterpå!"

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

SV: Noen tiltak mot doping...
« #176 : 01. mai 2005, 14:44 »
Det er mange sterke meningen på dette temaet, noe som er bra.

Jeg føler for å komme med noen generelle kommentarer:

1.
Gjennom det lanserte antidoping programmet for treningssentre tilbyr sentrene som er med i programmet sine medlemmer MULIGHETEN til å signere en FRIVILLIG egenerklæring for å vise sin motstand mot doping og hvor man gjør seg tilgjenglig for testing.

2.
Avgjørelsen fra Markedsrådet i 2000 gikk ikke på FRIVILLIGE egenerklæringer. Situasjonen frem til 2000 var at treningssentre hadde med i sine standard kontrakter at man måtte være villig til å avlegge dopingprøve for å få lov å være medlem av senteret. Det er ikike det som er tilfellet i dag.

3.
Den prinsippielle debatten om hvorvidt det burde være lov med obligatoriske dopingkontroller på treningssentre er interessant, men pr. i dag er det altså ikke snakk om obligatoriske kontroller da det ikke er anledning til deg etter Markedrådets avgjørelse i 2000.

4.
Fokuset i diskusjonen er mer eller mindre kun på dopingkontroller, ett av tre virkemiddler i det nye antidopingprogrammet. Langt viktigere er det arbeidet som skal gjør for å heve kompetansen hos de som jobber på sentrene og hvordan man gjennom dette opplegget skal sette de i stand til å drive holdningsskapende arbeid på sine sentre.

5.
Jeg er sjokkert over hvordan en del på dette forumet inntar holdningen at det er helt greit at kompisen min doper seg sønder og sammen, det er jo tross alt ikke ulovlig. Videre at man ikke ønsker å ta ett ansvar for at unge mennesker som begynner å trene ikke skal begi seg utpå ett løp som er alt annet enn sunt og helsebringende!

1/2 disse punktene står og faller på en evt. definisjon av frivilligheten!
5. Her kunne vi ikke vært mer enige!

Honnør til ADN for tilstedeværelse her på treningsforum!

Utlogget pskogli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 592
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 592

SV: Noen tiltak mot doping...
« #177 : 01. mai 2005, 14:59 »
Problemet er jo det at ferske på gymmet ofte ser opp til de som er store, større, størst... Noen av disse har beklaglivis tatt snarveien, (ikke les alle, for det stemmer ikke) Og noen av disse igjen blir "kongen" i miljøet, og dermed et forbilde for mange som er litt for lett påvirkelige.
(andre igjen, meg også ler heller av det hele)

Når en er lett å påvirke, har lyst til å bli noe annet en en pingle, så er veien kort til dunderhonningen.

Hva er da den enkleste løsningen?

Nekte folk å trene? Teste oftere? Prøve å endre holdninger?
Og hva vil man egentlig oppnå?

0-doping hos alt og alle? Tydligvis ikke i og med at doping fortsatt er lov å bruke på privat basis.

Da er det i realiteten bare holdningskampanjer, informasjon og testing av de aktive som blir igjen av virkemiddler...

Ikke sant?

Hilsen
Pål Skogli, antidoper på alle plan Smiley

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Noen tiltak mot doping...
« #178 : 01. mai 2005, 19:17 »
Det har kommet meg for øret, at det stilles spørsmål ved min seriøsitet som styrkeløfter  siden jeg uttrykker meg så sterkt imot ADN sin siste brosjyre, og Måseide sine artikler og intervjuer...

Jeg tar gjerne imot PM, og svarer mer enn gjerne på "tiltale"...

*Begynner å bli lei av drit nå*  furious

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Noen tiltak mot doping...
« #179 : 01. mai 2005, 20:21 »
Det har kommet meg for øret, at det stilles spørsmål ved min seriøsitet som styrkeløfter  siden jeg uttrykker meg så sterkt imot ADN sin siste brosjyre, og Måseide sine artikler og intervjuer...

Jeg tar gjerne imot PM, og svarer mer enn gjerne på "tiltale"...

*Begynner å bli lei av drit nå*  furious

Jeg vil bare si at jeg støtter deg fullt ut i denne saken.
Gloria in Excelsis Deo


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!