Skrevet av Emne: Noen tiltak mot doping...  (Lest 41838 ganger)

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

SV: Noen tiltak mot doping...
« #180 : 01. mai 2005, 20:47 »
Kor finner eg disse uttalelsene av Bjørn Maaseide? Har søkt på google men finner null og niks.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

SV: Noen tiltak mot doping...
« #182 : 01. mai 2005, 20:50 »
Det har kommet meg for øret, at det stilles spørsmål ved min seriøsitet som styrkeløfter siden jeg uttrykker meg så sterkt imot ADN sin siste brosjyre, og Måseide sine artikler og intervjuer...

Jeg tar gjerne imot PM, og svarer mer enn gjerne på "tiltale"...

*Begynner å bli lei av drit nå* furious
Det blir berre dumt. Det må da vere rom for å ha forskjellige meininger om kva som er riktig dopingpolitikk så lenge en viser klar avstand til doping i organisert idrett. Og det har eg inntrykk av at du gjer Smiley
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Utlogget NK

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 847
  • Honnør: 164
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 847

  • Norkost
SV: Noen tiltak mot doping...
« #183 : 01. mai 2005, 21:07 »
Har ADN tenkt ut noe "krafttak" mot nikotin og alkohol også ?
Dette er jo tross alt substanser som:

Tar flere liv
Gir mer sykdom
Skaper mer vold og elendighet i samfunnet
Er like ulovlige som AAS


Jeg bare spør ?

Utlogget MartinW

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 093
  • Honnør: 78
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 093

SV: Noen tiltak mot doping...
« #184 : 01. mai 2005, 21:11 »
Har ADN tenkt ut noe "krafttak" mot nikotin og alkohol også ?
Dette er jo tross alt substanser som:

Tar flere liv
Gir mer sykdom
Skaper mer vold og elendighet i samfunnet
Er like ulovlige som AAS


Jeg bare spør ?

Synes det var veldig usaklig i denne sammenhengen å dra opp noe sånt.
Er andre instanser som tar seg av slikt, og ADN har sine oppgaver.
Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Noen tiltak mot doping...
« #185 : 01. mai 2005, 21:12 »


Synes det var veldig usaklig i denne sammenhengen å dra opp noe sånt.
Er andre instanser som tar seg av slikt, og ADN har sine oppgaver.


Syntes på ingen måte det er usaklig å ta opp. Dette handler om forvaltning av dine og mine skattepenger. ADN får kanskje en del av tippemidlene også (uten at jeg vet dette) ?

Vel så relevant som alt annet i denne debattet. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget NK

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 847
  • Honnør: 164
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 847

  • Norkost
SV: Noen tiltak mot doping...
« #186 : 01. mai 2005, 21:13 »
Synes det var veldig usaklig i denne sammenhengen å dra opp noe sånt.
Er andre instanser som tar seg av slikt, og ADN har sine oppgaver.

Sorry , jeg klarte bare ikke å la være å kverulere litt.

Beklager om jeg dro tråden litt ut av topic , glem min lille utblåsning Smiley

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Noen tiltak mot doping...
« #187 : 01. mai 2005, 21:46 »
Har ikke lest igjennom hele debatten her, men en ting jeg tenker på når det gjelder dopingtesting på treningsstudio - hva med alle de som bruker midler som står på  dopinglisten av medisinske årsaker?  F.eks astmamedisiner ( ikke sikkert alle astmamedisiner står der da, men de jeg bruker gjør iallefall det) eller kremer mot eksem osv osv? De vil jo da risikere å få dopingstempel på seg med mindre de da sender inn søknad om forenklet fritkak til ADN osv osv. Dette mener jeg er et helt greit opplegg dersom man er med i et idrettsforbun og gjerne deltar på konkurranser, men syns faktisk det er en litt dryg ting å forlange av ALLE som trener liksom - da kan man faktisk risikere at de som absolutt kunne trengt å trene vegrer seg ( enda mer gjerne) for å bli medlem av et treningsstudio fordi de vet at blir de testet får de dopingstempel på seg selv om de ikke har brukt medikamenter i prestasjonsfremmende henseende og i tillegg er det ikke sikkert alle som må bruke medikamenter som står på dopinglisten har lyst at senterledelsen eller ADN skal få vite om deres medisinske plager.

Ellers må jeg si at ADN gjør en veldig bra jobb og sysn det er viktig at de fortsetter med det holdningsskapende arbeidet sitt.
Jeg er veldig veldig sterkt imot doping og kan ikke si meg mer enig med ADN  hva punkt 5 angår- syns slike holdninger med at  'jeg driter i hva kompisen min gjør så lenge jeg ikke er like dum' ikke hører hjemme noen sted - hvis en av ens venner slutter å spise - driter man da i det fordi man ikke er like dum selv? Eller hva med venner som har rusproblemer - er det liksom ok at f.eks ens beste venn kjører i seg alt mulig drit of faenskap av gifter? Er det greit at ens venner kjører i fylla og risikerer å ta liv av både seg selv og andre så lenge en ikke gjør det selv? De aller fleste med litt sunn fornuft ville svart nei på disse spm - man står ikke bare å ser på at venner ødelegger seg selv og sier at det er ok så lenge en selv ikke gjør de sammen dumme tinga- man prøver å få de til å ta til fornuften. Det blir rett og slett for slapt og enkelt å ikke bry seg!
Og her tror jeg ADN har en veldig viktig jobb å gjøre - på holdningsfronten og dette arbeidet må man starte med så tidlig som mulig for å skape sunne holdninger allerrede hos barn og unge som trener/ driver med idrett. Tror det er langt bedre måte å bruke ressursene på en å prøve å ta enhver som er dum nok til å dope seg.

Og når det er snakk om hva som er lov og ikke lov - AAs er ikke ulovelig å bruke nei ( bare å selge og innføre, men det sier jo litt da), men for det om ting ikke er ulovelig sånn sett betyr ikke det at det er anbefalt å gjøre de likevel. Det er ingen steder det står noe om at det er forbudt å slenge seg  en høyblokk f.eks, eller å sulte seg til døde eller å helle i seg en flaske med Jif, men de aller fleste gjør det ikke likevel fordi de fleste skjønner at det ikke er særlig smart. Så selv om en ikke kan bruke argumentet at AAS er forbudt så er det lov å bruke sunn fornuft fremdeles i dette landet. ( Tror iallefall det Wink )

Utlogget OddbjørnS

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 107
  • Honnør: 151
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 107

SV: Noen tiltak mot doping...
« #188 : 01. mai 2005, 21:58 »
Har ikke lest igjennom hele debatten her, men en ting jeg tenker på når det gjelder dopingtesting på treningsstudio - hva med alle de som bruker midler som står på  dopinglisten av medisinske årsaker?  F.eks astmamedisiner ( ikke sikkert alle astmamedisiner står der da, men de jeg bruker gjør iallefall det) eller kremer mot eksem osv osv? De vil jo da risikere å få dopingstempel på seg med mindre de da sender inn søknad om forenklet fritkak til ADN osv osv. Dette mener jeg er et helt greit opplegg dersom man er med i et idrettsforbun og gjerne deltar på konkurranser, men syns faktisk det er en litt dryg ting å forlange av ALLE som trener liksom - da kan man faktisk risikere at de som absolutt kunne trengt å trene vegrer seg ( enda mer gjerne) for å bli medlem av et treningsstudio fordi de vet at blir de testet får de dopingstempel på seg selv om de ikke har brukt medikamenter i prestasjonsfremmende henseende og i tillegg er det ikke sikkert alle som må bruke medikamenter som står på dopinglisten har lyst at senterledelsen eller ADN skal få vite om deres medisinske plager.
Slik jeg har forstått det så går astma-medisin under "beta-2 agonister" og er ikke med i listen som gjelder for treningskjeder:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=23489.msg304881#msg304881
Det samme gjelder de mest vanlige kremene (Glukokortikoider), disse vil det ikke bli testet for.

Det skal kun testes for Anabole stoffer (S1), Hormoner og relaterte substanser (S2) og Stimulerende midler (S6).
"Don't open the gates! Who the hell needs a wooden horse of that size?"
-Unknown inhabitant of Troy

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

SV: Noen tiltak mot doping...
« #189 : 01. mai 2005, 22:04 »
Det har kommet meg for øret, at det stilles spørsmål ved min seriøsitet som styrkeløfter siden jeg uttrykker meg så sterkt imot ADN sin siste brosjyre, og Måseide sine artikler og intervjuer...

Jeg tar gjerne imot PM, og svarer mer enn gjerne på "tiltale"...

*Begynner å bli lei av drit nå* furious

Trist å høre at folk er så sneversynte kun fordi du er uenig i noen av virkemidlene som presenteres.


Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Noen tiltak mot doping...
« #190 : 01. mai 2005, 22:13 »
Detonator: Oki, men det vil vel finnes folk som havner innunder  disse kategoriene også av medisinske grunner? Folk som får hormonbehandling av ulike grunner f.eks? Hva med folk med diabetes 1 som bruker insulin da?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Noen tiltak mot doping...
« #191 : 01. mai 2005, 22:20 »
Det skal kun testes for Anabole stoffer (S1), Hormoner og relaterte substanser (S2) og Stimulerende midler (S6).

Men listen med Stimulerende midler (S6) inneholder desverre en del virkestoffer du finner i høyst vanlige medikamenter, desverre.... Og dette gjør selvsagt en slik kampanje vanskeligere, selv om meningen og intensjonen med den sikkert er god.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Noen tiltak mot doping...
« #192 : 01. mai 2005, 22:25 »
Detonator: Oki, men det vil vel finnes folk som havner innunder disse kategoriene også av medisinske grunner? Folk som får hormonbehandling av ulike grunner f.eks? Hva med folk med diabetes 1 som bruker insulin da?
Insulin er insulin... Blir nok urealistisk å prøve å teste på det. Hadde det vært mulig, så snakker vi om et "testvindu" på ca 3-4 timer, etter inj...

Utlogget The Gimp

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 305

  • Drinking milk & eating meat since '78
SV: Noen tiltak mot doping...
« #193 : 01. mai 2005, 22:36 »
Som jeg nevnte i denne eller den andre tråden. Mosjonister som ikke konkurrerer aktivt trenger ikke å søke om fritak.

Fra ADN sine sider...

4) Hvem trenger ikke å søke om medisinsk fritak?

    * Barn under 13 år som ikke konkurrerer internasjonalt
    * Mosjonister som ikke deltar i konkurranser
    * Personer som kun deltar i bedriftsidrett

Alle disse skal kun legge fram nødvendig dokumentasjon på behandlingen dersom de får særskilt beskjed av Antidoping Norge. Behandlende lege må følge opp diagnose og behandling, og journalføre alle nødvendige medisinske opplysninger og medikamentell behandling.
"Dette er mannen som kappeter med trollet, og gjerne tar en dessert etterpå!"

Utlogget pskogli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 592
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 592

SV: Noen tiltak mot doping...
« #194 : 01. mai 2005, 22:41 »
Som jeg nevnte i denne eller den andre tråden. Mosjonister som ikke konkurrerer aktivt trenger ikke å søke om fritak.

Fra ADN sine sider...

4) Hvem trenger ikke å søke om medisinsk fritak?

 * Barn under 13 år som ikke konkurrerer internasjonalt
 * Mosjonister som ikke deltar i konkurranser
 * Personer som kun deltar i bedriftsidrett

Alle disse skal kun legge fram nødvendig dokumentasjon på behandlingen dersom de får særskilt beskjed av Antidoping Norge. Behandlende lege må følge opp diagnose og behandling, og journalføre alle nødvendige medisinske opplysninger og medikamentell behandling.

Høres jo greit ut det her, ingen grunn for å rygge ut av studioet Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!