Skrevet av Emne: ABCDE metoden - Anabolic Burst Cycling of Diet and Exercise  (Lest 6764 ganger)

Utlogget Looper

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 291
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 291

Jeg har en teori om at at metodikken i ABCDE metoden kan være feil. La meg si det slik, hva er lettest å gjøre, legge på seg muskler eller ta av fett? ABCDE metoden viser at det er lettere å legge på seg muskelmasse, enn det er å ta av fett. La meg forklare:

Resultater fra studier viser jo at metodikken mellom det å gå opp i muskler i bulkperioden er lik metodikken som i deffeperioden. Diverse at i bulkeperioden går man opp 2kg i muskler og 1kg fett, mens i deffeperioden går man ned 2 kg i fett og ned 1kg i muskler. Men de har forskjellig antall kalorier i forhold til formålet. Hvis metodikken skulle vært lik her, skulle kaloriene i deffeperioden vært halvparten av kaloriene i bulkeperioden. Men det er den ikke! Kaloriene i deffeperioden er mindre enn halvparten av bulkeperioden.

Hva forteller dette oss? Hvis du er med meg nå, så forstår du at det faktisk er lettere å bygge muskler enn å forbrenne fett. Studiene rundt ABCDE metoden (gjort på både kvinner og menn) beviser altså at det er enklere å legge på seg muskelmasse, enn det er å forbrenne fett. Dette stiller jeg meg svært kritisk til.

For å gjøre dette litt enklere å forstå, for dere det ikke har gått opp for. Jeg skal etter utregningene ha 3600 kalorier og 1500 i deffeperioden. Hvis man tenker fra vedlikeholdskalori inntaket mitt som er 2900, går jeg opp 700 kalorier til 3600 i bulkeperioden og går ned hele 1400 kalorier til 1500 i deffeperioden. Hvis man sammenligner med resultatene fra studiene sine up and downs, så er altså metodikken rundt kalori inntaket, helt forskjellig fra det å gå ned i fett enn det å gå ned i muskler. Man må altså ned dobbelt så mye kalorier (700 + 700) i deffeperioden, enn man må opp i bulkeperioden. Detter forteller at det faktisk er lettere å gå opp i muskelmasse, enn det er å gå ned i fett, hvis vi skal gå ut ifra hva ABCDE metoden lover oss.

Kanskje ikke så lett å forstå for noen av dere, men tenk dere om hva egentlig studiene rundt ABCDE metoden forteller oss.

Haha, det morsomte å tenke på med ABCDE metoden, er at du aldri går opp i vekt. Ikke et gram, hvis vi skal ta utgangspunkt i resultatene fra studiene. Neida, du går bare opp i muskler og ned i fettprosent.  biggrin Spørsmålet er hvor lenge man kan holde dette oppe...
- Whether you think you can, or think you can't - you are probably right

- Eat to live, not live to eat

- Excess body fat is ugly and dangerous!

- Hjerte er kroppens viktigste muskel, så hvorfor ikke trene den?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Men det du glemmer her, er at du ikke kan regne kcalorier rett frem siden det å spise på en slik måte vil påvirke hormonmiljøet ditt og dermed også forbrenningen.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Looper

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 291
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 291

Altså, de kaloriene man må gå opp i bulkefasen, er dobbelt så mye mindre enn hva man må gå ned i kalorier i deffefasen. Det du sier altså, er at forbrenning med de kaloriene man har i bulkefasen, har dobbelt så mye bedre forbrenning enn kaloriene i deffefasen? Hvis det er rett, så tok jeg feil og man må ned dobbelt så mye kalorier ned i deffefasen i motsetning til bulkefasen. Deffefase for meg blir defor på 1500 kalorier akkurat som utregningen i ABCDE metoden sier.

Regnestykke:

Vedlikehold = 2900 kalorier

Deff: 1500 kalorier (2900-1400 = 1500)
Bulk: 3600 kalorier (2900+700 = 3600)
- Whether you think you can, or think you can't - you are probably right

- Eat to live, not live to eat

- Excess body fat is ugly and dangerous!

- Hjerte er kroppens viktigste muskel, så hvorfor ikke trene den?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
For å forenkle litt så vil forbrenningen din gå bra opp når du overspiser så kraftig. Det er naturlig. Så gjelder det å utnytte denne forbrenningen når man deffer før den synker til normalt nivå. Altså er ikke det du kaller vedlikehold likt her.... Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Looper

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 291
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 291

Er ikke helt med deg nå, uansett, her er kostholdet mitt for deffen:

Kosthold

Deff:

MÅL - 1500 kalorier

30% P = 450 kalorier = 112g
20% F = 300 kalorier = 33g
50% K = 750 kalorier = 187g

m1 morgen:       1 brødskive, 50g havregryn, 5dl melk
m2 skole:       1 brødskive, eple, 3dl melk
m3 etter skole:      50g tunfisk
m4 middag:      variert, 10g oljeblanding   
m5 før trening:      30g proteinshake, 2 dl melk
m6 etter trening:                   150g egg, lite salat, 20g rosiner, 2dl melk
m7 kvelds:      50g tunfisk, lite salat 

Kalorier per måltid: Protein | Fett | Karbs

m1: 25 | 9 | 70
m2: 14 | 6 | 55
m3: 13 | 2 | 0
m4: - | - | -
m5: 30 | 0 | 10
m6: 20 | 7 | 25
m7: 13 | 10 | 0

Totalt: 115 | 34 | 160 = 1400 kalorier + kaloriene fra middag 

Liste over kalorier i mat: Protein | Fett | Karbs

Fullkornbrød       7.2 | 2.7 | 42.8 | 227
Eple 0.4                       0.1 | 12.2 | 52
Havregryn       13.3 | 7 | 56 | 343
Lett melk                       3.4 | 1.5 | 4.9 | 47
Tunfisk         24.5 | 1.2 | 0 | 110
Eggehvite       10.1 | 0 | 1.1 | 46
Egg (1 egg = 55g)                    12.6 | 10.1 | 1.4 | 146     
Rosiner                       2.1 | 0.4 | 76.3 | 317
- Whether you think you can, or think you can't - you are probably right

- Eat to live, not live to eat

- Excess body fat is ugly and dangerous!

- Hjerte er kroppens viktigste muskel, så hvorfor ikke trene den?

Utlogget Anonym Pumper

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 400
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 400

noen som har prøvd abcde metoden sammen med ryp? hvordan ville dere i tilfelle lagt det opp? bør man begynne med en deffeperiode eller slik at man får en liten bulkeperiode på slutten?  what
Obsessed is a word the lazy use to describe the dedicated.

Skal du bli nummer én, må du trene som om du er nummer to

Utlogget TorTur

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 35

Jeg prøvde dette for mange år siden. Visste ikke at det het abcde metoden. Fikk det satt opp av en treningsveileder på gymmet.
I løpet av to sykluser (2 ganger spis og 2 ganger deff) gikk jeg opp 7 kilo i kroppsvekt, fra 86 til 93, samtidig som jeg gikk ned i fettprosent (husker ikke prosenten, men det var en grei nedgang)
Det må nevnes at jeg gikk rett på dette etter noen måneder uten vekttrening, samtidig som jeg begynte å ta kreatin, to faktorer i seg selv som kjappt gir deg noen kilo ekstra på kroppen.

Utlogget Anonym Pumper

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 400
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 400

Jeg prøvde dette for mange år siden. Visste ikke at det het abcde metoden. Fikk det satt opp av en treningsveileder på gymmet.
I løpet av to sykluser (2 ganger spis og 2 ganger deff) gikk jeg opp 7 kilo i kroppsvekt, fra 86 til 93, samtidig som jeg gikk ned i fettprosent (husker ikke prosenten, men det var en grei nedgang)
Det må nevnes at jeg gikk rett på dette etter noen måneder uten vekttrening, samtidig som jeg begynte å ta kreatin, to faktorer i seg selv som kjappt gir deg noen kilo ekstra på kroppen.

lå du på et skikkelig kaloriunderskudd når du var på diett fasen eller lå du på vedlikeholdsnivå? vet ikke helt hva jeg vil prøve...
Obsessed is a word the lazy use to describe the dedicated.

Skal du bli nummer én, må du trene som om du er nummer to

Utlogget TorTur

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 35



lå du på et skikkelig kaloriunderskudd når du var på diett fasen eller lå du på vedlikeholdsnivå? vet ikke helt hva jeg vil prøve...

Lå på underskudd, husker ikke hvor mye, men rimelig strikt. (i hvertfall på papiret Spise)
Tror litt av kluet er overgangen fra lite til mye, og omvendt.
Han fortalte meg at hvis jeg overspiste noe fryktelig, så ville kroppen produsere lots of testosteron.
Han mente dette nivået ville holde seg store deler av fettforbrenningsfasen, og dermed hindre for mye muskeltap.
Kanskje du mister litt av effekten hvis du bare ligger på vedlikeholdsnivå på diettenfasen.
Skal allikevel ikke stå beinhardt på den påstanden.
Det gjør uansett godt å freshe seg opp med litt kardio og lett spising etter 2 uker med konstant bulemage og mat opp til halsen.

Det er jo snart sommer og, så jeg ville absolutt lagt inn underskudd, uansett.

Skal prøve å lete opp programmet, og legge inn det vesentlige.
Det er komplett med kosthold og treningsopplegg.

Utlogget Anonym Pumper

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 400
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 400



Lå på underskudd, husker ikke hvor mye, men rimelig strikt. (i hvertfall på papiret Spise)
Tror litt av kluet er overgangen fra lite til mye, og omvendt.
Han fortalte meg at hvis jeg overspiste noe fryktelig, så ville kroppen produsere lots of testosteron.
Han mente dette nivået ville holde seg store deler av fettforbrenningsfasen, og dermed hindre for mye muskeltap.
Kanskje du mister litt av effekten hvis du bare ligger på vedlikeholdsnivå på diettenfasen.
Skal allikevel ikke stå beinhardt på den påstanden.
Det gjør uansett godt å freshe seg opp med litt kardio og lett spising etter 2 uker med konstant bulemage og mat opp til halsen.

Det er jo snart sommer og, så jeg ville absolutt lagt inn underskudd, uansett.

Skal prøve å lete opp programmet, og legge inn det vesentlige.
Det er komplett med kosthold og treningsopplegg.

flott det hadde vært topp! Smiley tror nok jeg kommer til å legge meg på et bra underskudd ja.. artig å prøve uansett Smiley
Obsessed is a word the lazy use to describe the dedicated.

Skal du bli nummer én, må du trene som om du er nummer to

Utlogget TorTur

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 35

Anonym pumper.
Hvis du ennå venter på programmet, så kommer det, men jeg har vært mye vekke, og ikke fått lett det fram ennå.
I mellomtiden kan du lese i denne tråden hva Nameless mener om metoden.
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=24276.0


Utlogget stianpro

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 71
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 71

Dette skal testes. FRA i morgen:) good luck til meg:)

Utlogget Ole Ø.

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 567
  • Honnør: 179
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 567

Har lenge vurdert denne dietten, men mest for å komme meg ned i vekt. Så jeg kommer ikke til å kjøre så hardt på når jeg skal opp i vekt.

Utlogget Thoz

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 301
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 301

Er det noen av de som skulle prøve som har noe å rapportere?
Mvh. Thoz

Utlogget Bar0nen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 513
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 513

  • LOL
Har lest litt om denne dietten, virker veldig spennende.. Trur jeg skal gå på en 6 ukers bulk med RYP nå og prøve ut denne dietten etter det..

Synd det er 12 dager, burde vært 7.
Hvordan trur dere det hadde gått hvis jeg hadde byttet til 7 dager? Mistet endel av effekten?  Huh

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!