Skrevet av Emne: Mener doping må kriminaliseres  (Lest 16156 ganger)

Utlogget AntiDopingNorge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

  • Stiftelsen Antidoping Norge
Mener doping må kriminaliseres
« : 04. mai 2005, 20:32 »
Av: Avisenes Nyhetsbyrå

Oslo (ANB):
Anti-Doping Norge mener anabole steroider burde kriminaliseres i Norge. I dag er besittelse tillatt, men oppbevaring forbudt.


– Det er ikke forbudt å kjøpe og bruke anabole steroider, men ulovlig å selge eller oppbevare for salg. Dette gjør det vanskelig for politiet å trekke skillelinjene mellom lovlig og ulovlig. Hvis vi ikke tør å si tydelig i fra om at dette ikke er noe vi ønsker, får vi i hvert fall ikke tatt tak i det, sier daglig leder Anders Solheim i Anti-Doping Norge til Dagsavisen.

Han får støtte av sosionom Tommy Moberg ved Salgrenska sjukhuset i Göteborg som har jobbet i 15 år mot bruk av anabole steroider. Sverige kriminaliserte all befatning med anabole steroider i 1998.

– Jeg tror det er lurt å kriminalisere all håndtering av anabole steroider. Jeg tror det er et godt signal til unge som lurer på om de skal begynne, men tross alt ikke vil gjøre noe ulovlig. Det ville også være bra om kriminaliseringen ble et nordisk konsept. Da ville man kunne samarbeide bedre i kampen mot doping, mener Moberg. (ANB)

Har du spørsmål eller informasjon kan du kontakte Antidoping Norge på 2102 9200 eller post@antidoping.no. Mer informasjon finner du på www.antidoping.no

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Mener doping må kriminaliseres
« #1 : 04. mai 2005, 21:15 »
Er dette riktig? Jeg har alltid trodd det er lov å oppbevare til eget bruk. Opp til 4 gram eller noe.
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget AntiDopingNorge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

  • Stiftelsen Antidoping Norge
SV: Mener doping må kriminaliseres
« #2 : 04. mai 2005, 21:58 »
Er dette riktig? Jeg har alltid trodd det er lov å oppbevare til eget bruk. Opp til 4 gram eller noe.

Noen grense på 4g finnes ikke, men det er forbudt å være i besittelse med det "for salg". Så er spørsmålet hva er til eget bruk og hva er til salg?
Har du spørsmål eller informasjon kan du kontakte Antidoping Norge på 2102 9200 eller post@antidoping.no. Mer informasjon finner du på www.antidoping.no

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Mener doping må kriminaliseres
« #3 : 04. mai 2005, 22:49 »
Det er hvertfall det som blir sagt rundt omkring, at opptil 4 gram blir definert som varer til eget bruk.

Såvidt jeg har skjønt så beslaglegger vel politiet det de måtte finne uansett mengde men... Diffuse regler rundt det her
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Mener doping må kriminaliseres
« #4 : 05. mai 2005, 01:54 »


Noen grense på 4g finnes ikke, men det er forbudt å være i besittelse med det "for salg". Så er spørsmålet hva er til eget bruk og hva er til salg?
Det eneste organ i norge som kan pågripe noen, ransake noen, eller noens bolig, er Politiet. Og ifølge politiet er praksis følgende;
Ved ransakelse beslaglegges ALT! Dette fordi polititjenestemenn ikke sitter på farmasøytisk kunnskap til å kalkulere hvor mye som er av hva i hvilke preparater. (hvor mange gram er 2 ml med xxx feks?) Likeledes vet ikke en vanlig politimann hva som er XXXX og hva som er xxx. Derfor beslaglegges ALT i en eventuell narkorassia, eller andre typer aksjoner.

Når det SÅ blir snakk om eventuelle siktelser osv, SÅ kommer påtalemyndighetenes juridiske definisjoner inn i bildet, og DER er alt over 4 gram betegnet som besittelse av MER enn til eget forbruk, ergo til salg, og ergo straffbart.

Som i alt annet i dagens samfunn, så må det være en klar grense et sted. Hvorvidt den er logisk, sunn eller korrekt får så være... Men når politi og påtalemyndighet definerer "til eget forbruk", så er det vist under 4 gram som gjelder...

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Mener doping må kriminaliseres
« #5 : 05. mai 2005, 13:03 »


Noen grense på 4g finnes ikke, men det er forbudt å være i besittelse med det "for salg". Så er spørsmålet hva er til eget bruk og hva er til salg?

Her snakker du om noe du ikke har greie på. Det finnes en dom fra Høyesterett som sier nettopp det at oppbevaring over 4000 mg er å betegne som oppbevaring til salg, mens alt under er for eget forbruk å regne. Så jo, denne grensen finnes faktisk, noe du også vil kunne finne om du leter etter det.

Faktisk litt skremt over at ADN ikke kjenner til slike prinsipille dommer ??

Det er jo opplagt at dersom en skulle ha noen 100 ampuller av diverse stoffer liggende, så er det neppe til eget forbruk med mindre det er en person som har ekstremt lange mål ...... Huh

Hvordan denne grensen er blitt satt derimot har jeg ingen anelse om, for meg virker 4000 mg som rimelig latterlig.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget -=Gainer=-

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 209
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 209

SV: Mener doping må kriminaliseres
« #6 : 05. mai 2005, 13:33 »


 

Det er jo opplagt at dersom en skulle ha noen 100 ampuller av diverse stoffer liggende, så er det neppe til eget forbruk med mindre det er en person som har ekstremt lange mål ...... Huh

Grin

Utlogget noen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 580
  • Honnør: 51
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 580

  • PCP saved my life
SV: Mener doping må kriminaliseres
« #7 : 05. mai 2005, 13:46 »
ville det virkelig vært et sort steg fremover med en kriminalisering ?
jeg tror ikke det hadde gitt store utslag i mengden brukere.

vi kan ikke forby alt noen ikke liker.

(vi kan derimot forby alt jeg ikke liker, men det hadde ikke falt i god jord hos noen andre enn meg.
men jeg vet jo uansett hva som er bra for andre bedre enn dem selv...)
noen is a fictional online character, created by a genius with above average sized genitalia, involved in a complex super dorky online role playing game that exists only in his head. noen is also the man. Do not look directly at noen or make eye contact as noen may attempt to hump your face.

Utlogget PumpingIron

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 552
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 552

SV: Mener doping må kriminaliseres
« #8 : 05. mai 2005, 13:52 »
Hvor stort er "problemet" i Norge i grunnen? Det jeg lurer på er om det foreligger noen (omtrentlige) tall å vise til hva angår ant. brukere av AAS i Norge...?

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Mener doping må kriminaliseres
« #9 : 05. mai 2005, 15:52 »
Hvor stort er "problemet" i Norge i grunnen? Det jeg lurer på er om det foreligger noen (omtrentlige) tall å vise til hva angår ant. brukere av AAS i Norge...?

Så var det jo akkurat dette, da. I hvilken grad er det egentlig et 'problem'? Jeg ser for eksempel ingen rasjonelle argumenter for å gjøre misbruk av AAS ulovlig mens tobakk forblir en dagligvare...

Utlogget Woody

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 036
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 036

SV: Mener doping må kriminaliseres
« #10 : 06. mai 2005, 11:08 »
Tobakk har vel en litt mindre bieffekt enn AAS?

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Mener doping må kriminaliseres
« #11 : 06. mai 2005, 12:30 »
Skal det ikke snart kriminaliseres å være tykk? Med tanke på hvor skadelig det er, burde vel folk beskyttes mot seg selv?
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Mener doping må kriminaliseres
« #12 : 06. mai 2005, 14:44 »
Tobakk har vel en litt mindre bieffekt enn AAS?

Det er et langt mer utbredt problem, og langt flere dør av det (hvor mange har egentlig dødd av AAS?).

Utlogget Falk

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 71
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 71

  • "Don't be such economic girlie-men." sitat Arnold
SV: Mener doping må kriminaliseres
« #13 : 06. mai 2005, 14:56 »


Det er et langt mer utbredt problem, og langt flere dør av det (hvor mange har egentlig dødd av AAS?).

Du kan lese litt om bivirkninger her: http://www.helsenett.no/Idrettsmedisin/Idrettsmedisin/Bivirkninger-ved-dopingbruk

Utlogget A

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 21
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 21

SV: Mener doping må kriminaliseres
« #14 : 06. mai 2005, 15:34 »
Personlig synes jeg det bør trekkes en tydelig grense, enten full kriminalisering, eller full legalisering(av salg o.l.). Og å legalisere all behefting tror jeg de fleste vil være enige i at ikke er realistisk alternativ, de færreste kan med hånden på hjertet si at de ville synes det var spennende å se på sport hvis man visste at alle utøverne var dopet. For hvis det er lovlig for "privatpersoner" å dope seg, hvorfor ikke for idrettsutøvere? Blir det ikke litt rart å se Maurice Green vinne nye ol-gull, hvis du veit at en i blokka di løper 100metern sekundet rakere?(ekstremt eksempel)
"The most successful ideological effects are those which have no need for words, and ask no more than complicitous silence." -Pierre Bourdieu

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!