Skrevet av Emne: Stiv i kroppen! Hvordan kan jeg myke meg litt opp?  (Lest 14588 ganger)

Utlogget POW!

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Jeg føler meg litt vell stiv i kroppen (...spesielt i beina!), hvordan kan jeg myke meg litt opp?

Er det bare uttøying som må til, eller er det kanskje noen øvelser som er bra til akkurat dette?

Utlogget jkjsafjgk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 126
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 126

Uttøying gjør susen spør du meg! Men gjør dette en cardio økt og ikke etter en økt med vekter siden da dette vil virke negativt...!

Utlogget IsbJ0rN_

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 258
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 258

Slik som jeg har hørt kan det være en god ting å ta en økt bare med uttøying. Kjør 3x1-2 min på hver "øvelse" og sørg for guds skyld for at du er skikkelig varmet opp Smiley

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
jezz, tøying er tingen. men varm opp først for å unngå skader. sjekk ei eller annen kampsportside på nettet. kanskje det står noe om tøying der...
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget D.O.G.

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 281
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 281

Det er også viktig å tøye leggene før en tøyer lysken/låra!! Ellers kan det fort bli skader..   Undecided
Vet dessverre ikke hvorfor, men har blitt fortalt dette av mange taekwondo trenere..

Utlogget Sensei

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 390
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 390

Dette kan virke litt feminint, men har du problemer med stiv kropp burde du prøve joga...Det er faktisk meget bra beveglighetstrening...
Jau, sa kona da mannen.....Tongue

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
Yoga er bra! Som tidligere turner har jeg tøyet mye i mitt liv. Sørg for bra oppvarming. Ikke tøy i rykk og napp, men tøy til smertegrensa og hold der noen sekunder, press litt til og hold noen sekunder til, gjør dette noen ganger og slipp gradvis opp. Så neste øvelse. Gjør du dette noen ganger i uka vil du raskt merke forbedring.

Ikke gi opp selv om du er stiv som en stokk i begynnelsen, alle har vi ulikt utgangspunkt, og er utgangspunktet dårlig så kan det bare bli bedre.

lykke til!!!
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget -Christer-

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 174
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 174

  • .....Strenght is PoWeR.....
du må tøye ut!

-christer-
Tren hardt, kjemp lett

Utlogget svrundh

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

$imen du skriver at tøying etter en økt med vekter virker negativt hvorfor det og hva er det som skjer?

Utlogget jkjsafjgk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 126
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 126

$imen du skriver at tøying etter en økt med vekter virker negativt hvorfor det og hva er det som skjer?

Når du trener med vekter så tenk deg at du lager sår i muskelene. Såret trenger tid for å gro igjen. Når du tøyer etter en økt med vekter forstørrer du såret og det vil ta lengre tid å gro igjen. Hvis ikke såret er grodd igjen til neste økt vil såret bare bli større og større... Personlig så tøyer jeg ut etter kardioøktene.

Utlogget jkjsafjgk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 126
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 126

Fant dette her på idrettforumet. Kanskje det er til noe hjelp:

Uttøying / bevegelighetstrening – stretching

Skrevet av Johnny J

Definisjon stølhet/treningsverk: Stølhet øker gradvis fra rett etter trening og de neste 48 timene, deretter avtar den de neste to dagene. Stølhet skyldes at muskelproteiner ødelegges. Denne stølheten slutter å dukke opp når muskelen har blitt vant til de forskjellige øvelsene over litt tid, med nok hvile innimellom. Derfor er stølhet noe man vanligvis opplever de første ukene man trener.


Fakta: Uttøying både før og etter trening hjelper ikke mot stølhet, dette er en myte.

Fakta: Tøying før trening reduserer ikke skaderisikoen.

Hensikt med tøying: Tøying forbedrer bevegelighet/smidighet/leddutslag.

Definisjon: Bevegelighet er evnen til bevegelse i ledd og i leddkjeder. Økt leddutslag gir blant annet bedre teknikk i løfteøvelser og øvelser generelt.

”Tøying strekker muskler og scener slik at tilhørende ledd kan bevege seg fritt i sitt område”.

God bevegelighet gjør oss derfor mykere, og bindevevet blir noe forsterket til å tåle mer belastninger.

Før man tøyer eller trener bevegelighet på muskulaturen, SKAL man være varm i den aktuelle muskelen, og gjerne i hele kroppen. Derfor kan en generell oppvarming på sykkel, eller løping 15-20 minutter før man tøyer være et godt utgangspunkt.

Trening av bevegelighet: Hvis man har dårlig bevegelighet, ønsker bedre smidighet, eller har en dårlig holdning i rygg/skuldre, kan bevegelighetstrening være et godt alternativ. Særlig ved løping,turn og kampsport har man behov for økt bevegelighet.

Prinsippet går ut på å finne ytterstilling i tøynings øvelsen og holde denne lenge. Dette gjentas flere ganger. Lett smerte/ubehag må påregnes, men det skal ikke gjøre vondt, da holder du for hardt, eller er for dårlig oppvarmet. Man skal være veldig bevisst på at man ikke holder øvelsen med smerter, for da kan man skade seg.

Legger, Ben og hoftepartiet er det som vanligvis trenger økt bevegelighet i idrettsammenheng.

Hvordan trene bevegelighet: De fleste anbefaler at man trener bevegelighet på egene dager, og ikke før eller etter annen styrke eller cardio trening.

1)Husk å varme godt opp først. (eks 20 min på sykkel/jogging/eliptikal)

2)Bruk lette bevegelser og lett press. Man strekker så langt man klarer (finner ytterstilling) men det skal ikke gjøre vondt.

3) Et greit mønster:

1* 5 sekunder lett tøy.

1*15 sekunder lett tøy.

Deretter gjør man 3-4 repetisjoner som skal vare mellom 30 –60 sekunder hver. Gjerne økende, eks: 1*30sek, 1*50sek, 1*60sek.


Tøying etter trening:

Lett tøying etter trening kan være en grei måte for å prøve å strekke muskelen noe tilbake til opprinnelig form. Men man skal være klar over følgende: Hvis man tøyer hardt på muskulatur som allerede er skadet etter tung trening, kan tøff tøying føre til arrdannelser i muskelfibre og scener. Dvs. at man belaster vevet ytterligere, og faren for skader, overtrening og scenebetennelser øker markant.

Derfor, hvis man velger å tøye ut etter trening skal man gjøre lett tøying/ holde lett, og det skal IKKE gjøre vondt. Slipp da øvelsen umiddelbart.


Tøying etter cardio økter (sykkel/jogging/eliptikal): Hold tøyinga 1 eller eventuelt 2 ganger i ca 20-30 sekunders lengde pr muskel.

NB: hvis man er svært sliten etter lang cardio økt, hold øvelsene kortere. Eks 2*10/15sek, eller la være å tøye.


Lett tøying/strekking før trening: Dette er kun nødvendig hvis du mener du har svært dårlig bevegelighet, tøy da lett, rett etter oppvarming, 2*5sekunder er nok.


Tøying etter vekttrening/bodybuilding: Her skal man være svært forsiktig med tøyinga, fordi muskler og vev allerede er slitt ned, og derfor svært sårbare.

Musklene trenger ro og hvile, og du har mye smertestillende endorfin i kroppen, som gjør at du ikke kjenner smerte så godt.

Muskler med pump i bør ikkje tøyes, fordi pump gir en midlertidig innskrenking av muskulaturen, og bør gå tilbake til naturlig stilling selv.

Et greit tøye mønster er: 2*20 sekunders hold. Hvis man er svært sliten, kutt ned til 2*10-15 sekunders hold. Eller la være å tøye denne dagen.

En kroppsbygger som trener tungt med vekter ukentlig, har sjeldent behov for noe mer enn normal bevegelighet, fordi har sannsynlig aldri vil benytte seg av noe økt smidighet.

Derfor, hvis du er kroppsbygger og føler du har greie bevegelsesbaner, så ikke tren bevegelighet. Bruk isteden litt lett tøy etter pumpinga, eventuelt lett tøy på egene dager etter oppvarming.


Tøying ved skade:

Hvis man er skadet i form av senebetennelse, muskelverk, eller leddsmerter, er det en god ide å tøye litt lett, gjerne hver dag. 1 eller eventuelt 2 ganger, 10-20 sekunders hold. NB: vær godt oppvarmet.



Kilder:

Materiell kommer bla. fra:

R.b.Herbert & M.Gabriel, University of Australia.
John Gunnar Opheim. Trim.no
Håvard Johannesen, Godform.no.
Stig Berthelsen, trening.org
Trenings kompendie fra Sats.
Ove Rytter, B&K.
Senter for iddretsskade forskning.

Utlogget CreatIoN

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 68

http://www.shouyuliang.com/newsletter/index.shtml

Står en del god info om tøying der
Pain is temporary, glory is Eternal

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

Re:Stiv i kroppen! Hvordan kan jeg myke meg litt opp?
« #12 : 18. oktober 2003, 03:37 »
tøying kan du gjøre  omtrent nårsomhelst hvor som helst....trenger ikke å være oppvarmet, men sørg da for å tøye veldig forsiktig Smiley lett uttøyning etter styrketrening er det heller ikke problemer med så lenge man ikke her satser på å øve å gå ut i spagaten for å si det slik, men bare sørger for å "nullstille" musklene.
økt bevegelighet får du ved å bruke en tøyningsmetode som kalles PNF(MÅ være varm!!) - 2- 3 ganger i uka:
1:hold lenge i ytterpunkt (muskelen du skal tøye altså) => for å si det enkelt: muskelen venner seg til den nye stillingen og slapper av.
2:stram aktivt muskelen i ytterpunkt i ca 10 sek => pust ut og trekk muskelen enda lengre ut => muskelen slapper ytterligere av.
 HUSK å PUSTE!
IKKE "bikketøy" musklene hvis du forstår hva jeg mener....dette kan varme delvis opp muskelen men du øker ikke bevegeligheten.
Det kan dessuten være greit  å ha en som hjelper deg med å tøye ( aktiv motstand) - særlig om du bruker PNF som metode...da overlater du tøyingen til motstanderen din og gir bare selv motstand i den perioden du skal stramme muskelen aktivt  - når du puster ut etter å ha gjort motstand strekker partneren din muskelen din ytterligere....sistnevnte funker iallefall bra for tøyning av hamstrings  og innsiden av beina, andre muskelgrupper her vet jeg ikke noe om åssen det vil funke på.
Håper dette hjelper og lykke til Smiley

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

Re:Stiv i kroppen! Hvordan kan jeg myke meg litt opp?
« #13 : 18. oktober 2003, 11:31 »
Eg begynte å tøye etter ei hofteskade. No tøyer eg heile kroppen kvar trening, og har lagt inn tøyeøkter. På samme tid så har eg blitt sterkere. Så ikkje vær redd for at tøying skal ødelegge muskelvekst og styrke. Det må ekstreme mengder tøying til før det skjer.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!