Skrevet av Emne: Norsk Idrett truet  (Lest 1108 ganger)

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Norsk Idrett truet
« : 27. mai 2005, 22:57 »
Kjære idrettsvenn,

 

Det er med økende bekymring jeg som idrettspresident ser at internasjonale bookmakeres kraftige innhogg i det norske spillemarkedet utgjør en stor trussel mot norsk idrett. Jeg vil derfor advare mot denne trusselen, og gjøre hele idretts-Norge oppmerksom på hvor viktig spillemidlene fra Norsk Tipping er for norsk idrett!   

 

Norsk Tipping tar et samfunnsansvar for å bidra til å bygge opp idrettsarenaer som kommer barn, unge og øvrige medlemmer i norsk idrett til gode. Det gjør ikke internasjonale bookmakere. De tenker hovedsakelig profitt. Idretts-Norge må derfor støtte opp om Norsk Tipping!

 

I 2004 ble det registrert over 1, 9 millioner medlemskap i Norges Idrettsforbund og Olympiske Komité (NIF). Aktiviteten innenfor den organiserte idretten har aldri vært større. Idrettsbevegelsens sterke posisjon skyldes mange forhold, men en av de viktigste årsakene er den årlige tildelingen av spillemidler gjennom overskuddet til Norsk Tipping.

 

Det er derfor med stor bekymring NIF registrerer at disse midlene settes under økende press fra internasjonale spillselskaper som ikke bidrar med penger til samfunnsnyttige formål som kultur og idrett, men som har profitt som hovedambisjon. Denne utviklingen utgjør i dag en stor trussel for framtiden både til norsk idrett og norsk kulturliv.

 

Siden 1948 har Norsk Tipping bidratt til en vesentlig samfunnsbygging gjennom om lag

23 milliarder kroner til idretten. Dette er penger som er svært viktige for å stimulere og belønne bærebjelken i norsk idrett; frivilligheten. Frivilligheten er vi avhengige av for å kunne gi barn, ungdom og alle som ønsker det, muligheten til å drive idrett og fysisk aktivitet. De fleste fotballbaner, skianlegg og håndballhaller som er i daglig bruk i norske lokalsamfunn, er bygd for penger fra Norsk Tipping. Til sammen har spillemidlene bidratt til bygging av nærmere 24 000 idrettsanlegg over hele landet.

 

Norsk Tipping har som klar målsetting å sikre langsiktige inntekter til idretts- og kulturformål i Norge, og har med det en overordnet ambisjon om å være samfunnsbyggende. De pengesterke internasjonale bookmakere synes ikke å vise til lignende ambisjoner. Stadig mer penger til internasjonale spillselskaper resulterer i mindre inntekter for Norsk Tipping, og utgjør derfor en alvorlig trussel for idrettens og kulturens framtid.

 

Det derfor viktig å poengtere at for hver krone som spilles hos internasjonale bookmakere i stedet for hos Norsk Tipping, blir det mindre penger til bygging av idrettsanlegg, aktivitetstilbud i idretten og kulturtiltak. Ifølge Lotteri- og stiftelsestilsynet gikk det i 2004 minst to milliarder ut av landet til bookmakere, og innen automatvirksomheten tjente private automatselskaper mer enn de frivillige organisasjonene. Dette var nok ikke intensjonen da myndighetene åpnet for at frivillige lag og foreninger kunne skaffe midler via spilleautomater.

 

Idretten er båret frem av frivillighet, en frivillighet som sterkt trenger den støtte og oppmuntring som tippemidlene innebærer. I over 50 år har Norsk Tipping hatt en avgjørende rolle for utviklingen i norsk idrett. Vi er i dag helt avhengige av et nasjonalt spilleselskap med klare ambisjoner om å ta samfunnsansvar, og som sørger for at en størst mulig del av overskuddet av spillevirksomheten forblir i Norge og kommer fellesskapet til gode.

 

Teknologien har ført til at internettspill kan være kommet for å bli. Det er utenkelig å stenge grensene for et grenseløst medium. Men det enkelte idrettsmedlem og den enkelte idrettsvenn må kjenne til konsekvensene og være sitt ansvar bevisst. Min klare oppfordring til idretts-Norge er derfor: Støtt opp om Norsk Tipping! Støtt opp om barns mulighet til å drive idrett!

 

 

Beste hilsen

 

Karl-Arne Johannessen

Idrettspresident


Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
SV: Norsk Idrett truet
« #1 : 28. mai 2005, 01:36 »
Fikk den mailen jeg også. Kommer ikke til å levere inn lottokupong i morra av den grunn.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget .:P-Nutz:.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 686
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 686

SV: Norsk Idrett truet
« #2 : 28. mai 2005, 05:14 »
Jeg har spillt forball i Norge i 13 år, vært innom bordtennis og friidrett. Og tro meg, jeg har ikke sett en krone fra Norsk Tipping. Karl-Arne Johannessen deromit fikk sikkert en liten slump for å komme ut med dette brevet.
Life is so much easier when you just don't give a f#~%!

Utlogget Discus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 173
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 173

SV: Norsk Idrett truet
« #3 : 28. mai 2005, 05:50 »
Jeg har spillt forball i Norge i 13 år, vært innom bordtennis og friidrett. Og tro meg, jeg har ikke sett en krone fra Norsk Tipping. Karl-Arne Johannessen deromit fikk sikkert en liten slump for å komme ut med dette brevet.
Ikke sett en krone?? Vil vel tro at veldig mange av de fotballbaner du har spilt på samt friidrettsbaner du har løpt på er delfinansiert gjennom tippemidler. Så å si at du ikke har sett en krone av tippemidlene forekommer for meg som noe snevert.

Men når det er sagt så er det vel slik at overskuddet deles likt mellom idrett, kultur og forskning. Jeg synes alt bør gå til idrett, så kan kultur og forskning dekkes fullt ut via statsbudsjettet, noe de delvis allerede gjør.

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
SV: Norsk Idrett truet
« #4 : 28. mai 2005, 05:57 »
Ikke tvil om at tippemidlene har betydd enormt mye for norsk idrett men syns allikevel det blir feil å sende mail til en så stor og variert gruppe med oppfordring om å tippe.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget Discus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 173
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 173

SV: Norsk Idrett truet
« #5 : 28. mai 2005, 06:01 »
Ikke tvil om at tippemidlene har betydd enormt mye for norsk idrett men syns allikevel det blir feil å sende mail til en så stor og variert gruppe med oppfordring om å tippe.
Det er jeg helt enig med deg i.

Utlogget .:P-Nutz:.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 686
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 686

SV: Norsk Idrett truet
« #6 : 28. mai 2005, 11:04 »
Litt fakta fra årsrapporten til Norsk Tipping:

Norsk Tipping hadde i gjennomsnitt 349 ansatte i 2004. Lønn og honorarutgifter (eksludert arbeidsgiveravgift og penger til Statens Pensjonskasse) var 152.2 mill kr. Det blir en gjennomsnittlig årslønn på ca 436000 kr. Edit; rene lønninger utgjør en gjennomsnittlønn på ca 260.000 kr.

Ikke glem å tippe Lotto da dere!

I 2004 gav Norsk Tipping forresten 1200 mill hver til både Idrett og Kultur. Skulle gjerne likt å se hvordan disse pengene ble brukt, spesilet for Kultur da jeg personlig synes at mye kunst og kultur er rent søppel.

Men når det er sagt så er det vel slik at overskuddet deles likt mellom idrett, kultur og forskning. Jeg synes alt bør gå til idrett, så kan kultur og forskning dekkes fullt ut via statsbudsjettet, noe de delvis allerede gjør.

I 2004 ble det visst ikke gitt noe til Forskning.
Life is so much easier when you just don't give a f#~%!

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

SV: Norsk Idrett truet
« #7 : 28. mai 2005, 11:13 »
Skal norsk tipping holde på kundene sine må de konkurrere på pris. Dvs at de må gi bedre odds en de utenlandske selskapene. Det nytter lite å drive forretning på "nåde" i det lange løp.

Utlogget .:P-Nutz:.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 686
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 686

SV: Norsk Idrett truet
« #8 : 28. mai 2005, 11:16 »
Og alle kamper burde være åpne for "singles"! Alt annent er bare feigt.
Life is so much easier when you just don't give a f#~%!

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
SV: Norsk Idrett truet
« #9 : 28. mai 2005, 11:19 »
Skulle gjerne likt å se hvordan disse pengene ble brukt, spesilet for Kultur da jeg personlig synes at mye kunst og kultur er rent søppel.


Litt of topic men jeg bare måtte nevne det:

Dette minner meg om en Fransk "kunstner" som gikk rundt i paris og plukket opp div søppel som han heiv i en lastebil, kjørte i en eller annen park og tømte søpla der. Han kaldte det for moderne et eller annet og kunne enda ta inngangspenger slik at pariserne kunne betale for å se søpla si som de selv har kastet (ironisk nok) han tjente vist grovt på det der ettersom utstillingen var meget populær og i tilleg fikk han en eller annen kunstpris samt at han i utgangspunktet hadde "lønn" fra franske staten..

Tru om jeg skal prøve det der i hovedstaden å se hvordan det går?





Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!