Skrevet av Emne: Hvor mange set i markløft?  (Lest 3595 ganger)

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
SV: Hvor mange set i markløft?
« #15 : 04. juni 2005, 17:07 »
Tar ikke den veldig mye på bakside lår og da? Nesten slik jeg gjør markløft med strake bein.
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget Agent731

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10

SV: Hvor mange set i markløft?
« #16 : 04. juni 2005, 17:36 »
Jeg kan anbefale rack deadlifts.

Utlogget BigHoldem

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

SV: Hvor mange set i markløft?
« #17 : 04. juni 2005, 17:45 »
Tar ikke den veldig mye på bakside lår og da? Nesten slik jeg gjør markløft med strake bein.

Det du tenker på er Straight leg  Deadlifts (SLDL)  som det kalles på engelsk. Forskjellen ligger i at man i SLDL går helt ned uten bøy i knerne. Det er en øvelse som tar meget bra på baksiden av låret.

Rack deads stoper man i kne høyde, dvs man går ikke helt ned og man bøyer gjerne knærne når man går ned. Da er det en øvelse som tar meget bra mht ryggtykkelse og er en av mine personlige favoritter når det kommer til ryggøvelser..

Utførelsen av SLDL finner du her:

http://www.midwestbarbell.com/videos/sldl.wmv

Utlogget pskogli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 592
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 592

SV: Hvor mange set i markløft?
« #18 : 04. juni 2005, 19:30 »
med bukkmark, mener jeg at stanga ligger på bukker, eller i et power rack. du starter da løftet like under knærne.
Isolerer ryggen, bruker nesten ikke beina. Bra øvelse å kombinere med vanlig mark.

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
SV: Hvor mange set i markløft?
« #19 : 05. juni 2005, 16:25 »


Det du tenker på er Straight leg  Deadlifts (SLDL)  som det kalles på engelsk. Forskjellen ligger i at man i SLDL går helt ned uten bøy i knerne. Det er en øvelse som tar meget bra på baksiden av låret.

Rack deads stoper man i kne høyde, dvs man går ikke helt ned og man bøyer gjerne knærne når man går ned. Da er det en øvelse som tar meget bra mht ryggtykkelse og er en av mine personlige favoritter når det kommer til ryggøvelser..

Utførelsen av SLDL finner du her:

http://www.midwestbarbell.com/videos/sldl.wmv


Problemet mitt er at jeg er så stiv, at jeg bare kommer ned i knehøyde uten å bøye knærne. Bør jeg myke meg opp, ved å strekke, eller bør jeg gjøre den ca 20graders knekken i knærne for å komme helt ned?
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget BigHoldem

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

SV: Hvor mange set i markløft?
« #20 : 05. juni 2005, 18:38 »


Problemet mitt er at jeg er så stiv, at jeg bare kommer ned i knehøyde uten å bøye knærne. Bør jeg myke meg opp, ved å strekke, eller bør jeg gjøre den ca 20graders knekken i knærne for å komme helt ned?

Benytter selv en liten knekk i SLDL øvelsen, så det trenger ikke være et problem. Men jeg ville så absolutt starte med stretching med en gang om du ikke gjør det allerede. Stretching har vist seg å ha en positiv invirkning på recovery evnen (innhentingsevnen) og samtidig vil du få økt bevegelihet av det.  Når d kommer til å bruke en liten knekk i knærne i denne øvelsen så går det som tidligere nevt fint, men det er viktigt at denne knekken er så liten så mulig at man ikke eliminerer hamstringen fra øvelsen. Smiley

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
SV: Hvor mange set i markløft?
« #21 : 05. juni 2005, 19:03 »
OK. Begynte å stretche i dag faktisk!

Jeg kjører:

Søndag: Bryst, tric, skuldre
Mandag: Rygg, biceps
Fredag: Mage, bein

Jeg stretcher ca 30 sek på hver muskelgruppe som har blitt trent. En gang.

Tror jeg tar to ganger på bakside lår, siden der er jeg ufattelig stiv! Stretcher bakside lår kanskje mandagen, med mindre det er dumt?
Kommer til å stretche litt etter gåturer og fotball spilling og. (Spiller fotball for gøy, kanskje maks 1 gang i uken) .
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget BigHoldem

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

SV: Hvor mange set i markløft?
« #22 : 05. juni 2005, 21:46 »
Ok, så bra.
men prøv å utvid stretchene til å ha 60 sekunders varighet, og føler stretchen tar best mens du fortsatt har en blodpump, dvs relativt kort tid etter du er ferdig med øvelsen til den respektive muskelen. Triecepsen klarer seg med 45 sek som oftest. Men ikke ekstrem stretch med mindre du har trent muskelen, det kan føre til skader. Du kan ta rolig tøying selv når du er kald, og da mener jeg ROLIG, som du f.eks kan gjøre når du sitter og ser Hotell Cesar (hehe). Generelt vil stretching hjelpe recovery.

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
SV: Hvor mange set i markløft?
« #23 : 05. juni 2005, 22:30 »
Jeg tenker på å stretche rett etter styrketreningen er ferdig. Kjører kardio etter det igjen.

Skal jeg strecthe i 60sek på de "varme" og trente musklene, så strekke lett på de "kalde" musklene, som ikke er trent?
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget BigHoldem

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

SV: Hvor mange set i markløft?
« #24 : 05. juni 2005, 22:56 »
Nei, du stretcher kun de musklene du har trent den dagen dvs;
Søndag: Bryst, tric, skuldre
Mandag: Rygg, biceps
Fredag: bein. slik du har satt opp din trening. kald stretching kan du gjøre om det er en muskel du mener trenger ekstra omtanke men det er strengt tatt ikke nødvendig. God massasje (spesielt dyp) vil også hjelpe recovery, så mas litt på dama..  Smiley

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
SV: Hvor mange set i markløft?
« #25 : 06. juni 2005, 15:53 »
så mas litt på dama.. Smiley


Hvor finner vi greie gutter, på 17år, flink på skolen, aktiv og gitar spillende bergenser, slike? Smiley 
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget mr1982

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 17
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 17

SV: Hvor mange set i markløft?
« #26 : 09. juni 2005, 11:20 »
Jeg får ofte vondt i korsryggen av både markløft og knebøy. Gjerne i opptil 2-3 dager etterpå. Har fokusert på teknikk i det siste så den skal være på plass. Jeg har gått ned på vektene, det hjalp litt, men det skal lite til før jeg får smerter. Så i det siste har jeg roet ned markløften og erstattet knebøy med beinpress apparat. Min far har leddgikt og mye vondt i rygg, noe som er arvelig. Kanskje dette spiller inn?

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

SV: Hvor mange set i markløft?
« #27 : 09. juni 2005, 11:29 »
jeg pleier å trene med 90-100kg i markløft å da begynner jeg meg 3 oppvarmings set på 20kg-50kg-70kg. så tar eg 3x8-10 med 90 eller 100kg.(Det jeg føler for) så går eg ned til 80kg på et siste sett som jeg kjører til failure. er dette bra eller dårli?? Huh

Tror du burde spare deg for det settet med 80 kilo på slutten. Å kjøre markløft til total "failure" hver gang vil høyst sannsynlig føre til skade før eller siden.

silentk

  • Gjest
SV: Hvor mange set i markløft?
« #28 : 09. juni 2005, 21:15 »
Det jeg sliter med er at når jeg skal løfte tungt så har korsryggen en tendens til å krumme seg. Det er ganske så irriterende!

Utlogget Haalvor

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 688
  • Honnør: 79
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 688

SV: Hvor mange set i markløft?
« #29 : 10. juni 2005, 10:05 »
du burde vurdere å prøve belte da.. kan hjelpe deg med å holde korsryggen rett.. når jeg kjører markløft kjører jeg forresten alltid mellom 5-8 reps i arbeidssettet. kjører første oppvarmingssett med kanskje 40kg 20 reps, og andre oppvarmingssett med 5-8 reps bare 20-30 % lettere vekter.
8x130,6x135,6x140 kjørte jeg i dag ! Cheesy
noen som forresten vet om det er en lur måte å trene på.. blir nesten som at de to første ikke er helt arbeidssett, med tanke på at de er 5-10 kg under siste settet ?
hadde aldri klart f.eks 8x137,5, 3 sett...
"Ain't Nothing to it but to do it" - Keep me from overanalyzing

[size=08pt]That logbook
[/size]

[size=08pt]Bildeprofil
[/size]

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!