Skrevet av Emne: Valg av studieretning..  (Lest 5030 ganger)

Utlogget Borge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 81
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 81

SV: Valg av studieretning..
« #30 : 09. juni 2005, 15:26 »
*pirke* 2FY går helt greit å ha på VK2 også Tongue

Utlogget VacuumBag

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 129
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 129

SV: Valg av studieretning..
« #31 : 09. juni 2005, 15:26 »
Men man kan velga kva nivå man vil ha? Kva karakterar bør ein ha frå ungdomsskulen for å klare 3MX då?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Valg av studieretning..
« #32 : 09. juni 2005, 15:28 »
Spiller i prinsippet ingen rolle, grunnlaget for 3MX legges i 1MA og 2 MX.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget craig bellamy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 53

SV: Valg av studieretning..
« #33 : 09. juni 2005, 15:31 »
Eg gjekk GK. mekanisk, og nå e eg snart ferdig med VK1 brønnteknikk. Nå ska eg ut på plattform.
Ser frem til god lønn og masse fritid. Smile

Utlogget Borge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 81
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 81

SV: Valg av studieretning..
« #34 : 09. juni 2005, 15:33 »
I matte kan man velge å ha 1MX, 1MY, 2MX, 2MZ, 3MX eller 3MY. Tallet foran står for i hvilken rekkefølge man skal ta kursene. Du må allerede etter førsteterming(jul) bestemme deg for om du vil ha den vanskeligste matten (MX) eller den litt lettere(MY og MZ). Etter førsteåret kan du velge å droppe matten, eller du kan fortsette med den matteretningen du har begynt på. Nivåmessig så er det vel slik at 2MZ og 3MZ tilsammen tilsvarer 2MX. Det vil si at man går frem "dobbelt så sakte" i MZ-retningen.
Når det gjelder hvilke karakterer man bør ha, så kommer det veldig an på hva du gjør ut av de første årene på allmenn. Følger du godt med og er motivert, så klarer du deg sikkert med en 3'r fra ungdomsskolen, og omvendt, er du umotivert og lite lærelysten så hjelper det ikke med en 6'r fra ungdomsskolen.

Utlogget VacuumBag

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 129
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 129

SV: Valg av studieretning..
« #35 : 09. juni 2005, 15:37 »
Takk for fyldig og bra svar Borge 2thumbsup
Da er det håp for meg og da Grin

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

SV: Valg av studieretning..
« #36 : 09. juni 2005, 16:26 »
Det er sant at du kan velge en yrkesfaglig studieretning, for så å ta et påbygningsår (PB) for å oppnå generell studiekompetanse. Det som er dumt med det, er at du ikke får ta noen realfag som du kanskje trenger for å studere videre. Akkurat det har jeg erfart, og må nå gå et år i militæret for å ta et par fag. Kunne strengt tatt klart meg uten, men...

Hvis du ikke har noen drøm om å bli elektriker e.l., ville jeg helt klart valgt allmenfag. Da har du enormt mange flere muligheter. Men dette finner du best ut av selv.

Uansett hva du velger, lykke til. Smiley

Utlogget Huntingtons Chorea

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 83
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 83

SV: Valg av studieretning..
« #37 : 09. juni 2005, 16:47 »
Har selv gått 2 år på Elektro(GK,VK1), og er nå lærling for 2 året.
Dette er noe jeg personlig kan anbefale, men klart, det er ikke for alle.

Lærlinge lønna er ikke noe å bli rik av i seg selv, men du tjener tross alt greit med penger, i motsetning til almenn- fag elevene, dersom det skulle være et poeng.

Etter du er ferdig med fagbrevet, er veien åpen for mer utdanning, f.eks ingeniør utdanning. Dette er noe jeg tenker å gjøre.


Utlogget cRypt0r

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 627
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 627

SV: Valg av studieretning..
« #38 : 09. juni 2005, 18:09 »
Har selv gått 2 år på Elektro(GK,VK1), og er nå lærling for 2 året.
Dette er noe jeg personlig kan anbefale, men klart, det er ikke for alle.

Lærlinge lønna er ikke noe å bli rik av i seg selv, men du tjener tross alt greit med penger, i motsetning til almenn- fag elevene, dersom det skulle være et poeng.

Etter du er ferdig med fagbrevet, er veien åpen for mer utdanning, f.eks ingeniør utdanning. Dette er noe jeg tenker å gjøre.



er det vk1 elektronikk eller vk1 elektro du har gått a?
If you always do what you`ve always done, you will always get what you always got

Utlogget Huntingtons Chorea

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 83
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 83

SV: Valg av studieretning..
« #39 : 09. juni 2005, 21:51 »
elektro

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
SV: Valg av studieretning..
« #40 : 10. juni 2005, 16:05 »
Men man kan velga kva nivå man vil ha? Kva karakterar bør ein ha frå ungdomsskulen for å klare 3MX då?

Spiller liten rolle. Selv gikk jeg ut av ungdomsskolen med S (tilsvarer 6 i dag) i matte. I 1.på videregående fikk jeg 5 til jul i 1MA og gikk ut av første med 4. I 2MX fikk jeg 3 til jul og gikk ut av 2.klasse med 2 i 2MX. Da fant jeg ut at det var på tide å kutte ut matte.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget Uber

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 174
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 174

SV: Valg av studieretning..
« #41 : 10. juni 2005, 17:24 »
Jeg avslutter 3 år på allmenn nå. En muntlig eksamen i religion på mandag er det eneste som gjenstår. Var skolelei fra første året av, men har kommet meg veldig fint gjennom alle tre årene allikevel. Jeg valgte allmenn fordi jeg ikke ante hva slags yrke jeg ville ha, og dermed å holde de fleste mulighetene oppe.

Vk1 synes jeg var det mest slitsomme året. Dette fordi jeg da hadde 34 timer i uka mot 26 nå i Vk2. Studierettningsfagene mine på VK1 var: rettslære, 2MZ, tre-timers engelsk og 2ITA.
Rettslæren kuttet jeg ut på VK2 fordi jeg verken kunne fordra læreren eller faget. IT og MZ beholdt jeg, og tok i tillegg et lite valgfag, nord-sørkunnskap, for å fylle opp timetallet.

Til høsten skal jeg gå på folkehøgskole, men jeg aner fortsatt ikke hva jeg skal studere etter det. Håper å finne det ut iløpet av neste år. Sansynligvis blir det noe innen IT eller friluftsliv - Vanskelig å kombinere de to. :/

Utlogget VacuumBag

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 129
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 129

SV: Valg av studieretning..
« #42 : 11. juni 2005, 10:39 »
Meinte ikkje at berre dei som hadde gått allmenn, media og kommunikasjon eller elektrofag skulle svare altså, andre som har gått noke anna(spesielt noke rundt trening og ernæring Grin) må bare svare dei og.. Wink

Utlogget VacuumBag

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 129
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 129

SV: Valg av studieretning..
« #43 : 19. juli 2005, 11:58 »
Får komme med en oppdatering da. Kom inn på førstevalget som val Allmenn faglig så etter ferien begynner jeg på det i Åsane. Noen andre som skal begynne der forresten? Noen som vet om et bra gym i nærhet?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!