Skrevet av Emne: Støttemuskulatur i knær og ankler  (Lest 8425 ganger)

Utlogget VanBasten

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Støttemuskulatur i knær og ankler
« : 14. juni 2005, 00:08 »
Heisann, er det noen som har noen tips til enkle øvelser man kan gjøre for å styrke støttemuskulaturen i knær og ankler?

Tenker da på alle de små musklene man ikke nødvendigvis treffer med vanlig styrketrening, ønsker å kunne forebygge eventuelle belastningsskader i nevnte ledd..

Takker på forhånd

Van Basten

Utlogget ASDFGGHJKLLKJHGFFD

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 261
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 261

SV: Støttemuskulatur i knær og ankler
« #1 : 14. juni 2005, 00:18 »
Ja
Der har jeg peiling! Tongue
Hehe, angående ankler da.
Jeg har allerde pådratt meg en laaaangvarig skade i ankler og jeg vil gjerne hjelpe folk med å slippe dette jævelskapet her!

Det som styrke ankler kan være balanse øvelser:

Grunn delen:
1.Du står på en fot og holder balansen.

Dette går sikkert helt fint for en som ikke har skadet seg.

2. Så er tingen det at du må gi foten noe å bry seg på, da kan du legge en sånn balanse pute under beina slik at foten vil være veldig ustabil og må bevege seg hele tiden for å holde balansen. Da kjenner du at muskulaturen i anklene må jobbe skikkelig. Jeg for min del faller etter en stund siden jeg har svekket balanse.

Vet ikke helt hvor du får kjøpt slike puter, kan ringe en fysioterapeut eller lignende hvis du ikke finenr det ut for å spørre, han vet det garantert.

3. For de som ikke har noe utstyr. Stå på en for, gi deg selv dårlig balanse, feks hold hendene i kryss på brystet for så å lukke øynene.
Fantasien setter ingen grenser, gjør andre ting mens du står på en fot så du blir ubalansert, puss tennene feks.

Tingen er det at du må gi anklene noe å bry seg på så de må jobbe, håper dette var til hjelp. Ankel skader er noe drit! Jeg kan ikke løpe i mer enn 2min før jeg får skam vondt i dem rehabilitering er langvarig og kjedelig. Forebygging er smart, kanskje kjedelig, men lurt Wink Hehe

Utlogget VanBasten

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

SV: Støttemuskulatur i knær og ankler
« #2 : 14. juni 2005, 12:25 »
Heisann!

Takker for fint svar, var akkurat noe slik jeg var ute etter. Veit at sånne skader kan være noe sjit, og bedre føre var..  Smiley

Hvis noen har noe lignende for knær så hadde jeg satt pris på det

Van Basten

Utlogget Lunah

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 935
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 935

  • Pingle
SV: Støttemuskulatur i knær og ankler
« #3 : 14. juni 2005, 17:39 »
Styrkende øvelser for knær:
* Stå på et balansebrett med begge beina. Flytt vekten forsiktig fra side til side. Pass på at begge beina får lik vekt over seg hver gang. Når dette føles ok, kan du stå på det benet som du vil trene. Finn balansen. Alternativ 1. Prøv å bøy det forsiktig ned, så langt du kommer. Alt. 2. Strekk det andre beinet litt ut til siden eller lignende, og prøv å hele tiden holde balansen.

* Ha en balansepute (en sofapute fungerer perfekt!  Wink ) under beina. Gjør det samme som på balansebrettet. Disse to øvelsene er ganske like, men for å få mest ut av knetreningen, bør du bruke begge.

* Bruk en strikk. Fest den i en ribbevegg osv. og fest andre enden i ankelen. Still deg i diverse posisjoner, og dra beinet til forskjellige sider og i forskjellige stillinger. Bruk kneet aktivt. Hold en stund, før du fører den strikt tilbake til utgangsstillingen. Gjør det samme igjen, bare i en annen vinkel. Dette styrker muskulaturen rundt hele kneet.

Det finnes mange andre øvelser også, men ved hjelp av disse har jeg trent meg opp igjen etter en operasjon. Du kan jo også bruke ekstra vekt på beinet ditt ved å bruke f.eks. vektmansjett som du fester rundt ankelen eller kneet.

Good luck!

Lunah

PS. Gåing/jogging i ulendt terreng styrker også knær og ankler.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!