Skrevet av Emne: Soleksem?  (Lest 3793 ganger)

Utlogget Lunah

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 935
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 935

  • Pingle
Soleksem?
« : 05. juli 2005, 20:10 »
Veninna mi fikk dette her en dag vi lå ute og solet oss. Fullt av røde bittesmå prikker som klødde litt. Vi brukte faktor 15, og vi lå ute hele dagen. Hva er soleksem, hvordan forhindrer man det og hva kommer det av?

Utlogget Arilhr

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 968
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 968

  • .
SV: Soleksem?
« #1 : 05. juli 2005, 22:51 »
Veninna mi fikk dette her en dag vi lå ute og solet oss. Fullt av røde bittesmå prikker som klødde litt. Vi brukte faktor 15, og vi lå ute hele dagen. Hva er soleksem, hvordan forhindrer man det og hva kommer det av?

Soleksem forekommer om våren og sommeren og skyldes en reaksjon på ultraviolette stråler fra solen.

Forekomst (kjønn/alder)
Soleksem er vanligst blant lyse Skandinaver, hvor forekomsten anslås til rundt 15%. Plagene debuterer som regel hos unge voksne, og kvinner er hyppigere plaget enn menn.

Sykdomsmekanisme
Mekanismen er ikke fullstendig klarlagt, men man antar at soleksem er en immunologisk reaksjon rettet mot et nytt fremmedprotein i huden, et antigen. Proteiner endres når de blir tilført energi, og antigenet er trolig oppstått som følge av ultraviolett stråling fra solen. Det langbølgede ultraviolette lyset; UVA, er sannsynligvis av størst betydning.

Symptomer/tegn
• Reaksjonen kan være forskjellig fra person til person, men samme person har som regel samme reaksjonsmønster hvert år.
• Symptomene opptrer med varierende latenstid, fra få timer til få dager etter soleksposisjon. Kløe er vanlig.
• Symmetrisk utslett på soleksponerte partier; ansikt, hals, bryst og underarmer.
• Røde, små infiltrater (papler) er vanligst, men utslettet kan presentere seg på forskjellige måter, også som vannblemmer og eksem.

Plagene går som regel over i løpet av få dager til en uke, men noen kan ha plager gjennom hele sommersesongen.

Hva kan du gjøre selv ved sykdom
• Kløe og utslett blir noe bedre med en mild kortisonkrem som kan kjøpes reseptfritt på apotek.

Når søke lege
• Dersom diagnosen er uklar eller plagene er betydelige, bør man kontakte lege.

Hva kan legen gjøre
• Legen kan stille diagnose basert på typisk utvikling og utseende, og samtidig utelukke andre lysutløste hudsykdommer.
• Anbefale riktig solkrem.
• Forsøke lysbehandling
• Medikamentell behandling

Behandling og bivirkninger
• Solfaktorkremer med høy faktor, minst 15, og UVA beskyttelse.
• "Herding" med ultraviolett lys før solsesongen setter inn kan være effektivt. Lysbehandling gis eventuelt av hudlege, vanligvis såkalt PUVA og UVB.
• Pasienter som plages gjennom lengre periode av sommeren, og som ikke svarer på lysbehandling, vil ofte forsøke medikamentell behandling. Hydroksyklorokin som brukes mot malaria kan være effektiv.

Forløp
De fleste pasienter med soleksem får sine plager tilbake hvert år, men vanligvis vil plagene avta i intensitet ettersom årene går. Det kan ta mange år.

Hva kan du gjøre selv- forebyggende
Forsøk langsom tilvenning i vårsolen. Korte opphold i solen med bruk av solfaktorkrem, med UVA beskyttelse.

http://www.doktoronline.no/section/sex/?action=showArticle&DocumentId=300115

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
SV: Soleksem?
« #2 : 06. juli 2005, 14:28 »
Korte opphold i solen med bruk av solfaktorkrem, med UVA beskyttelse.



Vil bare legge ti lat en god solkrem bør beskytte mot både UVA og UVB-stråler.

Sitter her fullt av røde prikiker selv. Minner en del om varmeutslett man ser hos babyer og små barn. Fikk det i går også men roet seg utover kvelden.

HAr brukt solfaktor 25 og 15 og allikevel klart å bli brent, økte i dag til solfaktor 40 på de værst utsatte plassene som skuldre og nakke.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

nann-rosita

  • Gjest
SV: Soleksem?
« #3 : 06. juli 2005, 18:00 »
ikke bruk kortisonkrem på soleksem, ihvertfall ikke om du skal ut i sola igjen.

lang dusj, masse aftersun , og vent til det gir seg før man går ut i sola igjen.

15 kan være for lav solfaktor , og ta med en strandkjole på stranda/i parken, for å beskytte kroppen mellom klkken 12-15 ... ikke ligg pal i sola hele dagen , beveg deg.



Utlogget Arilhr

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 968
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 968

  • .
SV: Soleksem?
« #4 : 06. juli 2005, 21:29 »
ikke bruk kortisonkrem på soleksem, ihvertfall ikke om du skal ut i sola igjen.

lang dusj, masse aftersun , og vent til det gir seg før man går ut i sola igjen.

15 kan være for lav solfaktor , og ta med en strandkjole på stranda/i parken, for å beskytte kroppen mellom klkken 12-15 ... ikke ligg pal i sola hele dagen , beveg deg.





jeg bruker solfaktor 8 jeg;P  blir litt brendt , men jeg blir brun også når rødfargen forsvinner;)

shaunv

  • Gjest
SV: Soleksem?
« #5 : 06. juli 2005, 22:20 »
Da jeg var på Kreta under hetebølgen for et par år siden fikk jeg masse soleksem"smårødeprikker" over føttene og på underarmene. Det eneste som hjalp var en spesialkrem som fåes kjøpt på de fleste apoteker."kan ikke navnet..."men jeg fikk det på apoteket på kreta i alle fall;)...Hun kan jo ta seg en tur på apoteket og se hva de har;)
Det kan også forsvinne litt med å holde seg helt unna sola...men det vil fort komme tilbake hvis hun får sol på seg igjen for tidlig...

nann-rosita

  • Gjest
SV: Soleksem?
« #6 : 07. juli 2005, 11:45 »


jeg bruker solfaktor 8 jeg;P blir litt brendt , men jeg blir brun også når rødfargen forsvinner;)

bruker aldri under 15 selv.... begynner på 20og går etterhvert ned til 15. blir brun alikevel, og holder farven veeeeldig lenge

Utlogget Arilhr

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 968
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 968

  • .
SV: Soleksem?
« #7 : 07. juli 2005, 18:09 »
bruker aldri under 15 selv.... begynner på 20og går etterhvert ned til 15. blir brun alikevel, og holder farven veeeeldig lenge

veit det! men jeg gjorde det litt motsatt denne sommeren!  TEIT er det!

startet uten solfaktor , å gikk oppover til 4 også til 8:) talentløst. men jeg har fått noe jevligt til farge da.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!