Skrevet av Emne: treningsprogrammet mitt  (Lest 1623 ganger)

Utlogget Puslete-bob

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 81
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 81

  • harry bernt
treningsprogrammet mitt
« : 07. juli 2005, 19:31 »
Hei sann.

jeg har ordnet meg et lite treningsprogram nå , å tenkte bare å lure på litt tilbakemeldinger rundt det.

Mandag:
biceps : Konsentrasjons curl, hammercurl ( 4-5x8-10)
triceps: smal benkpress, Hantel Triceps Extensions (4-5x8)
underarm: trene det bare me vekt stang som e tar ut i fingrene å oppat.

tirsdag: sykkel tur/gå tur

onsdag:
rygg: mark løft 4x10
roing me stang 4x10
chins (svak svak i det :/ )

nakke: skulder rulling me stang

torsdag:
lår curl, legg press (nja noe i den duren) benstrekk
mage: sit ups

fredag:
bryst:
flat benk press me hantler å stang (variere me sett å reps)
skrå benk me hantler
skuldre: side hev, skulderpress

lørdag: sykkel tur

burde e kjøre på me knebøy på bein øvelsene?

det som står over her blir liksom ikke helt nøyaktig for i blandt blir dagene byttet om å oppvarming har jeg ikke tatt me, det kan være en liten gå tur, litt boksing ell litt sykling.

jeg er ikke no ekspert så kopierte ut navnene på øvelsene fra her :
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=1196.0

poenget mitt er vel både å få bort litt fett å bygge litt muskler, prøver å øke me vekt/belastning ofte.

håper på litt synspunkt å tips:)


21 år
100 kg
180 høy

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: treningsprogrammet mitt
« #1 : 07. juli 2005, 19:39 »
Kanskje litt lite strukturert, men absolutt et helt greit oppsett, om du først skal splitte i fire. Når det er sagt, så tror jeg du vil tjene mer på å kjøre med høyere treningsfrekvens, spesielt om du er nybegynner.

Jeg vil også anbefale deg å kjøre på med knebøy. Skulderrullinger kan du bytte ut med skulderhev, da det å rulle skuldrene gjør deg unødvendig utsatt for skader.

På armdagen, kjører du oppsatt volum på hver av øvelsene, eller på én av dem, og veksler mellom? Kjører du 10 sett tricpes og 10 sett biceps i tillegg til indirekte trening kan det fort bli litt overkill, uten at jeg kan si det med sikkerhet.

Vil også anbefale deg å (som du selv nevner) kjøre med en gradvis økning i treningsvekter, slik at kroppen hele veien får nye utfordringer. Når du til slutt møter veggen, kan du ta en uke eller to pause, før du begynner "på nytt". Dette vil jeg tro er mer effektivt om du starter lavt, og dermed gir deg selv et stort rom for økninger, enn om du hele tiden prøver å stange deg videre ved å trene med tilnærmet maks vekter hele veien. Smile

Utlogget Puslete-bob

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 81
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 81

  • harry bernt
SV: treningsprogrammet mitt
« #2 : 07. juli 2005, 20:12 »
hei takk for svar Smiley

ja det er lite strukturert.
har bare trent sia før jul så er jo nygegynner, så godt mulig e burde gjøre det annerledes.

vil du heller anbefale meg en tre splitt ?

skulderhev?

ikke 10 sett nei, 4 sett me 10 reps.
men som sagt før så varierer reps antallet litt fordi i blandt så kjøre e feks "bare" 8.

men du, ville du anbefalt meg å heller kjøre 6 reps å heller tyne musklene skikkelig?

føler egentlig at musklene jobber bedre me curl stang da på biceps men får vondt i håndleddene av det så derfor benytter jeg meg av løse manueler.
trener foresten hjemme så har ikke tilgang til alt "fancy" utstyr.

21 år
100 kg
180 høy

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: treningsprogrammet mitt
« #3 : 07. juli 2005, 20:23 »
vil du heller anbefale meg en tre splitt ?

Hadde jeg vært deg, hadde jeg valgt en tosplit med fire treninger i uka, eller et fullkroppsprogram med tre treninger i uka, eventuelt annenhver dag. Mye tyder på at å kjøre igjennom hele kroppen flere ganger i uka gir deg mer muskelvekst enn én enkelt gang. Dette går an å få til også med mer avanserte splitter, der du indirekte får flere gjennomkjøringer per uke, men jeg vil tro et fullkroppsprogram både er greiere og mer effektivt for deg. Ta deg en titt på HST, og om du vil RYP som er en ferdig variant av disse prinsippene. Du finner stoff om begge deler under treningsmetoder her på forumet. Smiley

skulderhev?

Ja, du hever skuldrene rett opp og ned i stedet for å rulle dem.

ikke 10 sett nei, 4 sett me 10 reps.
men som sagt før så varierer reps antallet litt fordi i blandt så kjøre e feks "bare" 8.

Skjønner, men jeg lurte på om du dette både på konsentrasjoncurl og hammercurl på hver armdag, eller om du veksler mellom hvilken av de to du bruker? I tilfelle du kjører begge på hver trening, kan det kanskje bli litt i meste laget.

men du, ville du anbefalt meg å heller kjøre 6 reps å heller tyne musklene skikkelig?

Både ja og nei, jeg vil anbefale deg å periodisere treningen, på den måten at du kjører eksempelvis to uker med 15 reps, to uker med 10 og to uker med 5, mens du fra trening til trening legger på mer vekt. Dette er et av hovedprinsippene i RYP/HST, som du som sagt kan lese om blant annet her på forumet.

føler egentlig at musklene jobber bedre me curl stang da på biceps men får vondt i håndleddene av det så derfor benytter jeg meg av løse manueler.

Det tror jeg du gjør lurt i. Hadde samme typen smerter selv, noe som førte til betennelse i begge underarmer, som jeg sleit med i nesten et år, og som kanskje har vært med på å bestemme skjebnen for mine tragiske biceps. Tongue

Utlogget Puslete-bob

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 81
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 81

  • harry bernt
SV: treningsprogrammet mitt
« #4 : 07. juli 2005, 20:57 »
hei.

mulig et helkrops program annen hver dag hadde gjort susen.

jeg syns det er så moro å trene armer å bryst at det blir litt "juksing" i programmet, i dag har e feks syklet, trent bein å trent armer å bryst  så har liksom ikke fulgt programmet "slavisk" hehe

men når jeg kjører annenhverdag som du foreslår, kan e tyne meg skikkelig ut da?

har faktisk på min lille trenings periode hatt en del vondt i underarmene etter for mye underarms trening, lesset på me vekter på stanga å det var ikke bra så vil ikke gå i den felle en gang til Smiley

takker for svar, nå ska e undersøke treningsprogrammene du anbefalte.
så spør jeg sikkert litt mere senere.

edit:
er det hst som er fulkrops program?

syns den treningsmetoder sia var litt rar. ska e bare lage en tråd der å be noen sette opp et program til meg eller?
21 år
100 kg
180 høy

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: treningsprogrammet mitt
« #5 : 07. juli 2005, 21:00 »
Du bør nok ikke kjøre til failure hele veien med en såpass hyppig treningsfrekvens nei. Men så er heller ikke det noen nødvendighet hvis du kun tenker muskelvekst. Å tenke mye bryst og armer i starten er du nok ikke alene om. Deal

Utlogget superdaniel

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 741
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 741

  • Glory glory man united!
SV: treningsprogrammet mitt
« #6 : 07. juli 2005, 22:40 »
tar ikke et tosplitsprogram / helkroppsprogram lang tid? Dvs over 1 time..?
Treningslogg

No pain, no gain

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: treningsprogrammet mitt
« #7 : 08. juli 2005, 02:15 »
Det kommer jo helt an på volum og lengde på pausene. Du kan fint kjøre ei fullkroppsøkt på 45 minutter.

Utlogget superdaniel

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 741
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 741

  • Glory glory man united!
SV: treningsprogrammet mitt
« #8 : 08. juli 2005, 10:41 »
kommer ann på volum? hva mener du? antall reps/sett?
Treningslogg

No pain, no gain

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: treningsprogrammet mitt
« #9 : 08. juli 2005, 12:32 »
Totalt antall sett og reps per trening ja. I første rekke antall sett.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!