Skrevet av Emne: Tips til mat uten karbs  (Lest 20437 ganger)

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
Tips til mat uten karbs
« : 10. juli 2005, 15:26 »
Heisann

Holder på med lav karbo. Lurer på om det er noen som kan komme med tips til mat med lite karbs innhold. (Untatt det vanlig som kyllingfileet, egg, tunfisk).

Takker.
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

SV: Tips til mat uten karbs
« #1 : 10. juli 2005, 15:28 »
Vann og tørrfisk. (Sistnevnte har et proteininnhold på rundt 80 gram proteiner pr 100 gram vare)






Svak, bitter og dopingfri



Nameless

  • Gjest
SV: Tips til mat uten karbs
« #2 : 10. juli 2005, 15:51 »
Lav karbo? Hvor lavt ligger du?

Man kan gjøre det enkelt;
Del opp dagen i 5-6 måltider.
Spis forskjellige typer knekkebrød (5-6gram karb per) til 4 av disse måltidene. De 2 siste er karb frie, med moderate mengder grønnsaker (brokkoliblanding f.eks).

Fyll på med forskjellig typer pålegg; cottage cheese, mager hvitost/brunost, forskjellige magre smøreoster, egg, proteinpulver (av høy kvalitet og kasein metter!). I tillegg er det jo bare å slå opp i en matvaretabell eller lese litt på lavkarbo.no, som er et forum som ensidig fokuserer på mat med lite karbohydrater.

Med et slikt oppsett gjør du også betingelsene for en kvalitativ morgenpremonade god, hvor du har en høy fettmobilisering og derav en fettoksidering som vil være tilnærmet optimal.

Håper dette var til litt hjelp.


Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
SV: Tips til mat uten karbs
« #3 : 11. juli 2005, 20:44 »
Har du tips til noen konkrete knekkebrød som er bra? Hvor jeg kjøper og hva de koster?
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

SV: Tips til mat uten karbs
« #4 : 11. juli 2005, 20:58 »
Neinei... Knekkebrød er ikke så bra på low carb. Brunost er også en dårlig ide. Og det har ingen hensikt å spise magre oster og lite fett med mindre du har veldig lav forbrenning. Det enkleste er å bygge opp kosten rundt kjøtt, fisk, fugl, egg, ost, skalldyr sammen med grønnsaker og oljer. Når det gjelder matretter er det bare å improvisere med de matvarene.  Man kan lage utallige variasjoner av dette. I tillegg kan du spise litt lindbergs-brød innimellom. Det er hakket bedre enn knekkebrød, men litt dyrere. Tynne skiver og mye pålegg er cluet. Trikset er bare å vende seg av med å spise brødmat, så kommer ideene etter hvert. Jeg tror ikke jeg har spist en brødskive på tre uker nå.  woot

www.lavkarbo.no er, som sagt, en god kilde til informasjon. Der får du masse tips og oppskrifter. Typiske "hva skal du ha til middag"- og "hva spiste du til frokost"-tråder er nyttige.

Utlogget Melissa

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 183
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 183

SV: Tips til mat uten karbs
« #5 : 11. juli 2005, 22:30 »
Har du tips til noen konkrete knekkebrød som er bra? Hvor jeg kjøper og hva de koster?

Ryvita har fire kalorifattige knekkebrød: Rug, Sesam, Havre og Multi Grain. Førstnevnte er definitivt det beste og inneholder kun 29 kcal per skive.

Wasa har også mange fullkornsknekkebrød. Jeg anbefaler Wasa Rugsprø, men prøv gjerne Wasa Fiber Plus eller Wasa Delikatess Sesam for å nevne noen.

Knekkebrød generelt er ikke så dyrt. Kjøpes overalt.

Jeg vet dessverre ingenting om GI-en på disse knekkebrødene, men er det noen som kan hjelpe til med det?
Man er ikke en taper før man slutter å prøve seg!

Utlogget Melissa

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 183
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 183

SV: Tips til mat uten karbs
« #6 : 11. juli 2005, 22:42 »
Neinei... Knekkebrød er ikke så bra på low carb.

Hvorfor mener du det?

Sitat
Brunost er også en dårlig ide. Og det har ingen hensikt å spise magre oster og lite fett med mindre du har veldig lav forbrenning.

Jeg er enig i at brunost er en dårlig idè på grunn av det høye fettinnholdet. Påstanden din om magre oster derimot, kan jeg ikke si meg enig i! Hva begrunner du denne med? Ost generelt har et veldig høyt innhold av fett, men det finnes flere magre alternativ på markedet: Cottage Cheese, Kesam, Sans Hvitost 5 %, Ekstra Lett Gulost og diverse lettoster med 3 % fett fra Kavli. Jeg kjenner dessverre ikke til næringsinnholdet i sistnevnte, men samtlige av ostene ovenfor, er fettfattige, men svært proteinrike. De faste ostene er også en god kalsiumkilde.

Sitat
Det enkleste er å bygge opp kosten rundt kjøtt, fisk, fugl, egg, ost, skalldyr sammen med grønnsaker og oljer.

Ost?  Shocked  :Smiley


Du behøver ikke kutte ut alle matvarer som inneholder karbohydrater, men begrense inntaket.
Man er ikke en taper før man slutter å prøve seg!

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

SV: Tips til mat uten karbs
« #7 : 12. juli 2005, 08:37 »
Hvorfor mener du det?

Jeg er enig i at brunost er en dårlig idè på grunn av det høye fettinnholdet. Påstanden din om magre oster derimot, kan jeg ikke si meg enig i! Hva begrunner du denne med?

Det virker som om du blander low-carb med low-fat. Det funker veldig dårlig å kombinere disse to. Da blir det liksom ikke noe mat igjen.

Brunost er dårlig fordi det er jævla mye sukker i det. Hvis du kutter ned på karbohydrater så er det nødvendig å øke fettinntaket litt. Det funker dårlig å leve på proteiner og vann. Derfor er det ingen vits i å spise magre oster. Spis feit ost. Men ikke brunost. Knekkebrød er ok innimellom, men hvis du klarer deg uten er det ingen vits i å spise det.

Utlogget Melissa

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 183
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 183

SV: Tips til mat uten karbs
« #8 : 12. juli 2005, 13:41 »
Du sikter kanskje mer til Atkins?

Edit: NEI, DET GÅR IKKE AN Å BLANDE LOW-CARB MED LOW FAT!!!!
Man er ikke en taper før man slutter å prøve seg!

Utlogget RuneN

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 96
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 96

SV: Tips til mat uten karbs
« #9 : 12. juli 2005, 14:12 »
Så du spiser for det meste bare proteinrikmat ... hmm.

Uten fett vil kroppen tro det er hungersnød på fett. Som det adaptive mennesket vi er vil kroppen gjøre alt den kan (noe den også klarer) for å gjøre om overskuddet du måtte ha på proteiner til fett. I tillegg vil kroppen sette ned forbrenningen slik at du klarer deg lengst mulig med minst mulig ernæring. Hvis du i tillegg low-carb og low-fat spiser for lite proteiner vil kroppen også begynne å bryte ned musklaturen og bruke denne til energi, samt til fettlagring. En går selvsagt ned i vekt med et slikt kosthold, men stort sett er det muskelmasse (og litt fett) som forsvinner.

Når du er ferdig med dietten vil du være lettere, men kroppssammensetningen vil ha en høyere fettprosent enn tidligere.

Jeg vil anbefale at du er forsiktig med karbohydrater, øker inntaket av protein og fett (meierismør og jomfruelig olivenolje).

Kjører du 1(-2) dag(er) i uken (i sykluser hver 3. og deretter hver 4. dag)med stivelseskarbohydrater med minimalt fett og proteiner de to siste måltidene disse dagene vil du få tilført musklene glukose slik at de fungerer optimalt.

Ligner kanskje på Atkins dette også, men her finnes det ingen feil eller rett mat bare man tilpasser måltidene etter hvilken syklus (lowcarb/moderate fat & protein eller highcarb/low-fat&protein) man er i.

Eksempel
--------------
Hvis en skal kjøre en low-fat & low carb diett (f.eks med 40 gr carb og 40 gr fett pr dag, så må man spise jo spise vanvittig mye proteiner)

Hvis du trenger f.eks 2000 kcal pr dag, så blir regnestykket slik:
Karb: 40 gr * 4 kcal =160
Fett:  40 gr * 9 kcal = 360
Totalt: 520 kcal.
Da må du altså spise (2000-520=1480) 1480 kcal. Hvert gram protein gir deg 4 kcal, dvs 1480/4 = 370 gr protein pr dag.

Utlogget Flexxo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 383
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 383

SV: Tips til mat uten karbs
« #10 : 12. juli 2005, 15:26 »
Jeg syns det funker bra å blande low-carb med low-fat, men det er min mening. Du sikter kanskje mer til Atkins?

Det der høres ut som kalorirestriksjon for meg. Du kan ikke kutte ned på to av tre næringsemner. Da får du i deg altfor lite næring. Spesielt hvis du vil legge på deg muskler. Hør på Rune. Wink

Utlogget Melissa

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 183
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 183

SV: Tips til mat uten karbs
« #11 : 13. juli 2005, 08:19 »
NEEEEI!!!!!!!!

MEN Germ ville tydeligvis ikke ligge lavt på karbohydratene at han ville kutte ut knekkebrød. Du kan vel kanskje ikke kalle dietten hans low-carb, men at han begrenser inntaket. I så fall går det fint an å spise magre oster og meieriprodukter.

Jeg personlig spiser masse karbohydrater og proteiner, men begrenser fettinntaket. Vet derimot hvor viktig det er å passe seg for førstnevnte, spesielt på kveldstid. Jeg hadde aldri klart meg uten knekkebrød og frukt for eksempel. Hvis du leser tidligere innlegg, ser at jeg har mer til overs for Roede enn Fedon, nettopp på grunn av det lave karbohydratinnholdet i dietten hans. For å være helt ærlig, mistenker jeg at kosten min består av altfor mye karbohydrater, men det prøver jeg å gjøre noe med. Dessuten er jeg ikke på diett.

I ettertid tenkte jeg litt på påstanden min, og kom fram til at det gikk litt fort og det beklager jeg på det sterkeste.

Honnør til deg Rune for et svært informativt innlegg! Smiley
Man er ikke en taper før man slutter å prøve seg!

Utlogget RuneN

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 96
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 96

SV: Tips til mat uten karbs
« #12 : 13. juli 2005, 08:50 »
Mellissa, takk for honør :-)
Vi nordmenn får panikk når noen sier vi skal kutte ut brød/knekkebrød, poteter, ris, pasta, spagetti, forkostblanding og ikke minst is, kake, sjokolade og annet snop. Hva i alle dager skal vi da spise. Hadde store problemer selv, men nå føler jeg det blir enklere for hver dag. Dessuten kan jeg jo spise dette i enorme mengder på karboload dagene (to siste måltider). Nå spiser jeg masse karbohydrater uten fett og proteiner på karbloaddagene mine (onsdag og lørdag). Ikke fordi jeg har lyst på karbohydratmat, men fordi jeg vet musklene mine trenger et påfyll for at jeg fortsatt skal hå nødvendig fremgang både i treningen og for å ikke komme i ketose (tror det heter det).

Historikk:
I tusenvis av år har genene våre vært vant til et kosthold bestående av uprossesert mat av typen egg, fisk, fugl, animalsk kjøtt, bær, nøtter, frukt. Vi jaktet på maten og forsvarte oss mot farer. Stor intensitet over kortere tid med høy belastning (det var intervall- og styrketreningen). Vi spiste ofte (mer enn 5 ganger pr dag) og vi spiste det vi fikk tak i. En del av den frukten som vi den gang spiste inneholdt også karbohydrater, men i tillegg en del fiber (f.eks epler, pærer ) og som karboload spiste de sannsynligvis frukt med mindre fiber men dessto mer karbohydrater (f.eks bananer, druer, vannmelon m.v). Slik jeg ser det er det slik kroppens gener i tusenvis av år har utviklet seg til å spise. De siste 200 år har prossesert mat blitt mer vanlig (f.eks mel og andre kornprodukter). De siste 25 år har dette tatt av hinsides all fornuft. Se rundt deg. Hvorfor er det så mange som lider av fedme, diabetes, hjerte og karsykdommer, kreft osv. Jeg tror det skyldes et kosthold genene våre ikke er tilpasset til.


Et kosthold tilpasset våre gener = god helse og god fremgang i trening.

Utlogget Melissa

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 183
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 183

SV: Tips til mat uten karbs
« #13 : 13. juli 2005, 09:45 »
Jada, jeg vet de fleste får panikk bare de tenker på å kutte ut brød, pasta, poteter og lignende, nettopp fordi store deler av kosten er basert på disse matvarene. Om kveldene gjør mor noe som er helt utenkelig for meg: Skjærer opp et par poteter, steker dem sammen med litt løk og nyter måltidet med ketsjup. Tidligere var det en vane for henne. Hun tenker ikke over at det er en kveldsmat bestående kun av karbohydrater.

Tidligere bestod min kost hovedsakelig av karbohydrater, men jeg forstod at noe måtte gjøres. I dag mistenker jeg at innholdet fortsatt er for høyt. Forskjellen nå er at jeg kommer stadig med forbedringer. Sverger både til Kesam og Cottage Cheese for å få i meg nok proteiner.  Smiley

Det er sant det du sier - det blir enklere for hver dag. Dessverre betyr sunn mat dyr mat. Jeg har ikke foreldre som er villige til å betale tusenvis av kroner i måneden for at jeg skal få dekket behovet mitt. Matbudsjettet vårt er høyt nok allerede, delvis på grunn av tobakken til mor og far  Huh Jeg klarer å lure til meg et par ekstra skiver på knekkebrødet nå og da, men tre skiver per knekkebrød er helt uakseptabelt her i huset. Men når sant skal sies, godtar de derimot at jeg spiser en halv kylling daglig. Sammen med et par egg, mye Kesam og Cottage Cheese, erter, bønner, en del melk, litt nøtter og diverse kjøttpålegg, nærmer jeg meg nok 2 gram per kilo kroppsvekt.

Problemet er at dagens nordmenn har et kosthold tilpasset urbefolkningen. Jeg vet ikke om du har lest boka Jentemat, men den er svært interessant. Hvis ikke, anbefaler jeg deg den på det sterkeste.

Ja, jeg er helt enig med deg: Vi spiser mat som verken er tilpasset våre gener eller livsstiler.
Man er ikke en taper før man slutter å prøve seg!

Utlogget RuneN

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 96
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 96

SV: Tips til mat uten karbs
« #14 : 13. juli 2005, 10:33 »
Forstår det ikke er enkelt når mor og far bestemmer hva du skal spise. Kjøp boka som Flexxo anbefaler. Få foreldrene dine til å lese den etter du har lest den (kan være greit å ha en engelsk-norsk ordbok mens du leser). De vil garantert endre kosthold hvis de leser boka.

Lykke til :-)

Akkurat nå spiser jeg mellommåltid med Cottage Cheese med valnøtter i. Godt :-), kostet 29 kr på Rema 1000 for 300 gr Cottage Cheese og 100 gr valnøtter. Holder til 2 mellommåltider. Akkurat passe for en arbeidsdag. Veldig lettvindt. Spises med gaffel. Ca 5 gr karbohydrat, 17 gr protein og 30 gr sundt fett (totalt 358 kcal) pr mellommåltid.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!