Skrevet av Emne: Tåhev...  (Lest 4004 ganger)

Utlogget marita

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 129
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 129

Tåhev...
« : 15. juni 2005, 10:56 »
Nå får jeg komme med noen spørsmål... håper ikke det er for dumt å spørre om dette da  blush
hvis jeg har skjønt det riktig så bør jeg trene både sittende og stående tåhev... :Smiley
Der jeg trener har vi kun stående tåhevmaskin.. hvordan skal jeg da få trent de/ den musklen man får ved sittende tåhev? er ikke helt sikker på hvordan disse musklene ser ut/ henger sammen .. hadde vært fint med noe forklaring.... Wink

På forhånd takk !
 biggrin

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Tåhev...
« #1 : 15. juni 2005, 11:03 »
Forskjellen i hvordan du belaster leggene ved forskjellige varianter av tåhev er nok minimal.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Tåhev...
« #2 : 15. juni 2005, 11:32 »
Nå får jeg komme med noen spørsmål... håper ikke det er for dumt å spørre om dette da blush
hvis jeg har skjønt det riktig så bør jeg trene både sittende og stående tåhev... :Smiley
Der jeg trener har vi kun stående tåhevmaskin.. hvordan skal jeg da få trent de/ den musklen man får ved sittende tåhev? er ikke helt sikker på hvordan disse musklene ser ut/ henger sammen .. hadde vært fint med noe forklaring.... Wink

På forhånd takk !
 biggrin
Last heller på med vekter på den stående, du. hvis du ikke har muligheten til variasjonen. Kjør leggene hardt en stund, og hvis det kjennes ut som muskelen er filetert ifra beinet på dagene etter leggtrening, så gjør du det riktig, og det holder.. Smiley

Utlogget Marianne

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 683
  • Honnør: 112
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 683

SV: Tåhev...
« #3 : 15. juni 2005, 11:54 »
for å variere legg-treninga, kan du jo kjøre tåhev i benpressen. Ligger som du skal ta benpress, bare at du bare tærne på flata istede for hele foten! Funker som fy..
Personlig trener & kostholdsveileder ved Family Sports Club , Fredrikstad

Og stolt eier av "Butikken for deg som trener":
ej-shop.no
Gasp, Better Bodies, Danlab nutrition, Nutrisport, All American, EFX, Best Body Nutrition

Blogg: Mariannekroghbjerke.blogspot.com

Utlogget Ace

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 267
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 267

  • En dag uten trening er en dag uten mening!
SV: Tåhev...
« #4 : 15. juni 2005, 15:19 »
Jeg har også hørt at det skal være en forskjell mellom stående og sittende tåhev, men kan ikke bekrefte dette...
Men min måte å kjøre sittende tåhev på er å sette en benk langsgående (horisontalt) med stangen på en smith-maskin, også har jeg en sånn step kasse på gulvet. Jeg har tåballene på stepkassen og legger smith stangen i overgang kne-lår, også er det bare å heve i vei, dette gir en svært vond/god følelse  Grin
Winning is not everything...
It`s the ONLY thing!

Utlogget .:P-Nutz:.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 686
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 686

SV: Tåhev...
« #5 : 15. juni 2005, 16:26 »
Jeg har også hørt at det skal være en forskjell mellom stående og sittende tåhev, men kan ikke bekrefte dette...
Men min måte å kjøre sittende tåhev på er å sette en benk langsgående (horisontalt) med stangen på en smith-maskin, også har jeg en sånn step kasse på gulvet. Jeg har tåballene på stepkassen og legger smith stangen i overgang kne-lår, også er det bare å heve i vei, dette gir en svært vond/god følelse Grin

Sittende tåhev skal ta mest på Soleus, stående tar på hele leggen, mens donky raises eller tåhev i benpress tar mest på Gastrocnemius. Men dette blir jo litt avansert, og jeg tror man klarer seg fint med bare stående.

Life is so much easier when you just don't give a f#~%!

Utlogget LolB3rt

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 29

SV: Tåhev...
« #6 : 21. juli 2005, 18:09 »
som marianne sa så fynker det ganske så bra.

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Tåhev...
« #7 : 21. juli 2005, 19:32 »
IYF har helt rett. Tren leggene med øvelser hvor bena er rette, som i stående tåhev, eller tåhev i benpressmaskin.
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Tåhev...
« #8 : 21. juli 2005, 22:32 »
Leggen (tykkleggen) består av de to gastrocnemius-hodene (caput laterale og mediale), som ligger ytterst, og soleus, som ligger under gastrocnemius. Skillet/cutsen mellom de to musklene ser du tydelig når du flexer leggen - soleus ligger som en "plate" under gastrocnemius.

De to gastrocnemius-hodene springer ut fra nederst på lårbeinet, mens soleus springer ut fra øverst på det store leggbeinet. (Musklene går alle sammen i akillessenen, som fester øverst på hælen.) Denne forskjellen i muskelutspring betyr at:

*Dersom du bøyer kneet (som i sittende tåhev), "kobler du ut" gastrocnemius, og soleus overtar mesteparten av belastningen.

*Dersom kneet holdes strakt (som i stående tåhev og tåhev i benpressmaskin), vil gastrocnemius overta mesteparten av belastningen, fordi det er en mye sterkere muskel enn soleus. (Men soleus trenes også.)

*Dersom kneet holdes lett bøyd (som i Donkey-tåhev), vil begge musklene aktiveres ca. like mye.

Dette er de prinsipielle forskjellene, men det viktigste er å bli sterkere i leggøvelsene over tid, samme hvilken øvelse eller hvilke øvelser du bruker. Som Expedite skriver, så kommer du langt med bare stående tåhev, så lenge du øker vekter og reps jevnt og trutt.

Leggene får også juling i øvelser som markløft og knebøy, samt lårcurl.

Leggene responderer dessuten veldig bra på stretching, og i DC kjøres derfor hver eneste repetisjon med eksplosiv positiv fase, fem sekunder negativ fase og 15 sekunder full strekk i bunnposisjonen. Jeg kan skrive under på at det hjelper - etter noen måneder med DC-trening er leggene mine (opprinnelig noen fyrstikker) for første gang større enn overarmene (som også har blitt større btw...)

 Smiley

H
Erfaring er den talentløses trøst

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!