Skrevet av Emne: Overtrening?  (Lest 1425 ganger)

Utlogget Pizzabudet

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 270
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 270

  • -=NIRO=-
Overtrening?
« : 14. juli 2005, 14:55 »
Har alltid hørt at man skal ha få øvelser på de små muskelgruppene for at man ikke skal overtetrene dem. Da tenker jeg først og fremst på biceps.

Jeg trener Biceps og rygg, samme dagen og har derfor bare to øvelser på biceps, 3 reps.
Jeg føler ikke at jeg blir skikkelig sliten etter det, men tar heller ikke mer for å forhindre overtrening. Trener jo biceps under ryggtrening også men...
kan jeg legge på en øvelse til uten å ta skade av det?

Sikkert litt dumt forklart, men håper på svar.
1,75 høy, 75 kg!!!

Jeg kom, jeg løftet, jeg seiret Wink

Utlogget cRypt0r

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 627
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 627

SV: Overtrening?
« #1 : 14. juli 2005, 14:59 »
tror nok det skal gå bra å legge til en øvelse til, uten at du blir overtrent.
en annen ting kan jo kanskje være at du trener for lett da  Undecided , men hva vet jeg.
If you always do what you`ve always done, you will always get what you always got

Utlogget Pizzabudet

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 270
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 270

  • -=NIRO=-
SV: Overtrening?
« #2 : 14. juli 2005, 15:00 »
tror nok det skal gå bra å legge til en øvelse til, uten at du blir overtrent.
en annen ting kan jo kanskje være at du trener for lett da Undecided , men hva vet jeg.

Føler at jeg trener ganske tungt. Prøver å ta så høye vekter jeg klarer uten å løfte feil.
1,75 høy, 75 kg!!!

Jeg kom, jeg løftet, jeg seiret Wink

Utlogget Eirik-kaaby

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 073
  • Honnør: 59
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 073

SV: Overtrening?
« #3 : 14. juli 2005, 15:03 »
Har alltid hørt at man skal ha få øvelser på de små muskelgruppene for at man ikke skal overtetrene dem. Da tenker jeg først og fremst på biceps.

Jeg trener Biceps og rygg, samme dagen og har derfor bare to øvelser på biceps, 3 reps.
Jeg føler ikke at jeg blir skikkelig sliten etter det, men tar heller ikke mer for å forhindre overtrening. Trener jo biceps under ryggtrening også men...
kan jeg legge på en øvelse til uten å ta skade av det?

Sikkert litt dumt forklart, men håper på svar.

hvis du ikke føler deg sliten kan du godt kjøre på litt til! vil anbefale deg og ligge opp mot 12 rep på biceps.. tre blir forlite!
Min sponsor

Konkurrerende utøver i Kroppsbygging.
Intervju

Utlogget Pizzabudet

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 270
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 270

  • -=NIRO=-
SV: Overtrening?
« #4 : 14. juli 2005, 15:05 »
hvis du ikke føler deg sliten kan du godt kjøre på litt til! vil anbefale deg og ligge opp mot 12 rep på biceps.. tre blir forlite!

kanskje jeg som skrev litt feil. jeg har 2 øvelser som jeg utfører 3x6. men det er ikke nok. sorry for at jeg roter litt.
1,75 høy, 75 kg!!!

Jeg kom, jeg løftet, jeg seiret Wink

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Overtrening?
« #5 : 15. juli 2005, 20:59 »
Om du ikke blir HELT ødelagt på hver trening betyr det ikke nødvendigvis at du ikke trener effektivt. 1 ord: progresjon.
Å stadig ha progresjon må jo være det viktigste med den delen av treninga som har med vekter å gjøre. RYP er jo et godt eksempel på akkurat dette og de fleste her veit jo hva slags volum det er på et RYP-program. Jepp, ganske lavt volum pr muskel. (Men trenes jo også mye oftere enn med en vanlig splitt) En liten utskeielse der, men det jeg skal frem til er at du ikke må tro at du må tyne deg maksimalt hver eneste trening for å vokse. Hvis du hele tiden har progresjon, kan du faktisk trene med ganske lette vekter og likevel vokse (Nedtrening er jo et must før du begynner med lave vekter)

Men for å komme tilbake til topic: 2 øvelser a 3 reps på hver er vel kanskje litt for lite. Hvis du skal bygge er det jo litt viktig at du får skikkelig kontakt med muskelen og hvis du bruker for tunge vekter er det ikke sikkert dette skjer. Derfor kunne du kanskje prøvd å kjøre opp til 10-12 reps. Men jeg veit ikke om det er så mye vits med så mange øvelser på biceps etter ryggtreninga, så 2 sett med stangcurl er vel det jeg ville ha gått for.

Sorry at det ble litt rotete, følte bare jeg måtte ha med det der om progresjon og, selv om du ikke spurte om akkurat det..

En ting til, ang overtrening, hvis du trener med hodet og spiser rikelig med mat, skal det faktisk ganske mye til for å bli overtrent.. Synes overtreningshysteriet har gått litt langt, serru, har kompiser som trener for lite (faktisk) av frykt for å bli overtrent.. De vokser da heller ikke.

pEaCe!
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Pizzabudet

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 270
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 270

  • -=NIRO=-
SV: Overtrening?
« #6 : 15. juli 2005, 21:03 »
takk takk. der fikk jeg egentlig svaret jeg ventet på. har vært litt redd for å overtrene meg jeg også så jeg har kuttet adskiliig ned på treningen. men nå vet jeg det. tren med hodet og spiis rikelig:) takker

honnør til deg:)
1,75 høy, 75 kg!!!

Jeg kom, jeg løftet, jeg seiret Wink

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!