Skrevet av Emne: poenget med denne kategorien er?  (Lest 14142 ganger)

Utlogget The Gimp

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 305

  • Drinking milk & eating meat since '78
SV: poenget med denne kategorien er?
« #30 : 07. august 2005, 19:01 »
AAS i seg selv er jo blodfortynnende og jeg kan ikke helt se problemet så lenge man faktisk er på. Ikke at jeg anbefaler at man skal være på hele tiden når man først tar disse skrittene, men uansett verdt litt tankearbeid kanskje ?

Det der er vel å "ta alle over en kam", det er da i hvertfall et par populære oral steroider som er notorisk kjent for å øke hemoglobin nivået.
"Dette er mannen som kappeter med trollet, og gjerne tar en dessert etterpå!"

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: poenget med denne kategorien er?
« #31 : 07. august 2005, 22:45 »
AAS i seg selv er jo blodfortynnende

Å? Visste ikke at AAS virker inn på blodplatene eller koagulasjonssystemet, og kan ikke tenke meg noen mekanisme for det heller (de virker jo stort sett ved å øke RNA-syntesen i muskelvev). Eller tenker du på hemoglobinnivået? Det kan jo gå ned på grunn av fortynningseffekten av salt- og væskeretensjon i blodet (som også medvirker til forhøyet blodtrykk). Men dette er ikke det samme som "blodtfortynning", som for øvrig er et misvisende begrep...

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: poenget med denne kategorien er?
« #32 : 07. august 2005, 23:15 »
Men nå diskuterer vi veldig mye totalt uinteressant spør du meg. For å summere opp denne tråden, vil jeg peke på hovepoenget mitt.
Nei til doping for all type konkurranse og gjerne intensiv jakt på syndere.

Her er vel alle skjønt enige.  Smiley

Ja, vi må alle jobbe for at barn og unge holder seg unna, da medikamenter utgjør en betydelig risiko, ihvertfall uvettig bruk...og som noen sier...det er lett å la seg rive med, og da er man straks på gyngende grunn.

Her nevner du jo selv en av hovedhensiktene med dette forumet.  Smiley

Men men men men....vi må ikke spille politi og bedreviter ovenfor de som bare trener for seg selv og tilfeldigvis er medlem av et gym. Folk må få gjøre det de vil så lenge de ikke plager andre og holder seg innenfor norsk lov. Vil de dope seg...og risikere helsen sin, så...synd for dem ok, men vi kan ikke bestemme over dem. Ei heller drive skremselspropaganda.
Dette er en prinsippsak. Jeg hater barnehagementalitet og innblanding i folks privatliv. Om man dyrker frivillig sex med blod, sitter forran datan i 23 timer i døgnet, røyker 100 sig daglig i sitt private hjem, hopper opp og ned på baderommet og roper "rosa elefant", ikler seg snåle undertøy....eller bruker aas....så forguds skyld GO AHEAD....bare ikke plag meg med det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Egentlig fatter jeg ikke at folk kan være uenig her....


Jeg er prinsipielt ikke uenig med deg, og du er heller ikke hovedmålgruppen for dette Antidoping-underforumet. Ut ifra det du skriver tilhører du nok de få prosentene av AAS-brukere som virkelig vet hva de gjør og har evne til å veie fordeler mot ulemper på en rasjonell måte. Bruk av AAS er tross alt ikke brudd på norsk lov (selv om det meste rundt bruken ofte er ulovlig, som import og distribusjon).

Men nå er det heller ikke brudd på norsk lov å ha en antidoping-profil på Treningsforum: Å skulle ønske en dopingfri konkurranseidrett. Å skulle ønske at doping ble mindre utbredt enn det er. Å bidra til holdningsskapende arbeid. Å bidra til å fremme styrketrening og ditto kosthold som noe sunt og positivt, og ikke helsenedbrytende. (Vi kunne like gjerne hatt en antirøyking-profil, eller antialkoholisme-profil, men det er ikke så relevant for akkurat dette forumet.)

Målet er ikke å bidra med skremselspropaganda, men med fakta. Ut ifra de fakta som i dag foreligger om doping i og utenfor organisert idrett (om utbredelse, virkninger, bivirkninger og langtidsvirkninger), har vi i Treningsforum generelt kommet til at vi vil arbeide for å begrense dopingproblemet, og har tatt et generelt standpunkt mot doping: Vi vil generelt reklamere for helsebringende trening!

Dette betyr ikke at vi i crewet er helt blinde for de positive effektene bruk av dopingmidler kan ha for enkelte (som deg), men vi mener at vi summa summarum snakker om et samfunnsproblem her. Det betyr heller ikke at alle i crewet er enige om alle aspekter innen dette temaet, heller ikke de etiske.

Ingen i crewet har politimyndighet overfor medlemmene, og ingen ønsker heller dette. Så folk gjør hva de vil uansett, men tillat oss å bidra med litt holdningsskapende arbeid, for om mulig å påvirke valgene deres.  Smiley

Håper dette var et slags svar på utgangsspørsmålet ditt i denne tråden: Hva ønsker forumet å oppnå her? Er diskusjonen for å hjelpe til i svartmalingen av doping, eller ønsker man å spre informasjon og sannheter til folks beste?

Altså: Treningsforum ønsker i høyeste grad å spre informasjon og sannheter til folks beste, men vi har altså valgt oss en grunnholdning, igjen basert på fakta.  Smiley

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: poenget med denne kategorien er?
« #33 : 08. august 2005, 06:21 »
Det der er vel å "ta alle over en kam", det er da i hvertfall et par populære oral steroider som er notorisk kjent for å øke hemoglobin nivået.

Greit nok, men de orale virker også blodfortynnene til de grader faktisk pga. at kroppen drar vann, blant annet. Problemet skjer når man slutter med de orale tilskuddene, hvor da kroppen slipper vann mens hemoglobinnivået fremdeles er forhøyet. Det er først da faren kommer inn i bildet, i dette aspektet.


Å? Visste ikke at AAS virker inn på blodplatene eller koagulasjonssystemet, og kan ikke tenke meg noen mekanisme for det heller (de virker jo stort sett ved å øke RNA-syntesen i muskelvev).

Hemoglobinnivået vil jo forstyrres, men også koaguleringssystemet vil ikke være det samme så vidt jeg vet. Nå husker ikke jeg helt i detalj hva som skyldes dette (lenge siden jeg har lest noe om det), eller om dette i seg selv skyldes det du er inne på med at kroppen drar vann. Blir jo litt høna og egget, men jeg kjenner selv folk som har vært "på" som har informert sin lege før operasjon om at koaguleringen ikke er vanlig pga. hva de driver med. Men det kan jo være som du sier, at det blandes litt i uttrykkene her. Men jeg er rimelig sikker på at AAS i seg selv påvirker koaguleringssystemet.

Nå skal det legges til at dette ikke er ensbetydende og likt for alle AAS da.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: poenget med denne kategorien er?
« #34 : 08. august 2005, 07:53 »
Det er jo et faktum at endel AAS brukere får tromboser, og at endringer i blodprosenten kan -KAN- være en årsak til at selv brukere med brukbar lipidprofil får seriøse kardiovaskulære komplikasjoner. Selv om dette nok i all hovedsak skjer blant de som er på i lengre tid/bruker betydelige doser, kan jeg ikke skjønne annet enn at dette må være blant de mer betenkelige sidene ved AAS bruk. Jeg leste forleden artikkelen i Tidsskrift for norsk lægeforening, hvor saken om en 27 år gammel AAS bruker med stort hjerteinfarkt var analysert. Forfatterne var, etter å ha gått gjennom det som finnes av forskning på området, ikke sikre på hva nettoeffekten av økt hemoglobin og andre endringer i hematokritt er mtp. risiko for infarkt/slag under bruk av AAS.

Det kunne vært interessant om noen av dere hadde kommentert følgende fra en artikkel skrevet av Bryan Haycock på mesomorphosis.com vdr hematokritt. Jeg er svært usikker på om han har rett i alt han skriver i artikkelen og har derfor ikke tatt med alt. Det skal også sies at vi neppe har nok forskning på dette til at noen kan uttale seg med sikkerhet. Men det følgende er kanskje av interesse-


"Hematological

AAS also change the properties of the blood. AASs increase hematocrit by increasing erythropoesis, or the synthesis of red blood cells. This can lead to increased blood viscosity (thickness). Some AAS using patients will also have an accelerated activation of their hemostatic system as evidence by increased generation of both thrombin and plasmin. On the other hand AAS may also cause suppression of clotting factors II, V, VII, and X, and an increase in prothrombin time. Anti-clotting drugs should never be combined with AAS, as there is a significant amplification of the anti-clotting effect.

Treatment options

Avoid use of oral anticoagulants while the patient is using AASs. Patients with an increased hematocrit may benefit from increasing they Omega-3 fatty acid intake to 2 grams per day. Also, proper hydration is very important. This may become an area of concern if a patient is preparing for a bodybuilding contest where diuretics are commonly used".

Jeg kan bare spekulere i at det UaC sier er riktig mtp. fasen etter en kur-hemoglobininnholdet vil være forhøyet i lang tid etterpå- vil endringene i "clotting factors" være mer kortvarig?



Utlogget The Gimp

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 305

  • Drinking milk & eating meat since '78
SV: poenget med denne kategorien er?
« #35 : 08. august 2005, 11:59 »
Greit nok, men de orale virker også blodfortynnene til de grader faktisk pga. at kroppen drar vann, blant annet. Problemet skjer når man slutter med de orale tilskuddene, hvor da kroppen slipper vann mens hemoglobinnivået fremdeles er forhøyet. Det er først da faren kommer inn i bildet, i dette aspektet.


Men har du noe grunnlag for å si at dette generelt oppveier hverandre? Tvilsomt Wink Min  personlig erfaring, uten at det skal hevdes å være noen generell sannhet, er at hvis IKKE høyt hemoglobin / hematocritnivåer i utgangspunktet skyldes dehydrering vil økt væskeinntak (og økt væskerentesjon) ikke påvirke hemoglobinnivået i veldig stor grad. Litt, men ikke nok til at jeg tror det vil oppveie den ekstreme økningen noen får av disse stoffene. (fra en normal på 15-16 til 18+) Dette er bare selverfart og skal ikke legges for stor vekt på.

I tillegg så har de fleste jeg kjenner / har hørt om valgt å bruke midler for å begrense akkurat væskeretensjon. Det at faren er størst etterpå (når mister dette ekstra vannet) skal jeg være enig i. Det enkleste er kanskje bare å få tappet ut litt  Grin

Og som HITman er inne på er det en del ulemper med å holde på ekstra vann også.
"Dette er mannen som kappeter med trollet, og gjerne tar en dessert etterpå!"

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: poenget med denne kategorien er?
« #36 : 08. august 2005, 12:09 »
Men har du noe grunnlag for å si at dette generelt oppveier hverandre? Tvilsomt Wink Min personlig erfaring, uten at det skal hevdes å være noen generell sannhet, er at hvis IKKE høyt hemoglobin / hematocritnivåer i utgangspunktet skyldes dehydrering vil økt væskeinntak (og økt væskerentesjon) ikke påvirke hemoglobinnivået i veldig stor grad. Litt, men ikke nok til at jeg tror det vil oppveie den ekstreme økningen noen får av disse stoffene. (fra en normal på 15-16 til 18+) Dette er bare selverfart og skal ikke legges for stor vekt på.

I tillegg så har de fleste jeg kjenner / har hørt om valgt å bruke midler for å begrense akkurat væskeretensjon. Det at faren er størst etterpå (når mister dette ekstra vannet) skal jeg være enig i. Det enkleste er kanskje bare å få tappet ut litt Grin

Og som HITman er inne på er det en del ulemper med å holde på ekstra vann også.

Jepp, dette vil oppveie hverandre til en viss grad, men klart det ikke nødvendigvis går i 0. Men orale stoffer er jo viden kjent for å medføre at man drar store mengder vann sammenlignet med de fleste av injeserbare stoffer.

Selv har jeg høyt nivå fra naturens side (hadde nok blitt nektet å stille i OL Grin) og det er vel en av mine grunner til aldri å tulle med noe orale ting på den fronten der. Uansett har jeg personlig sett på muligheten for bruk av aspirin, som vil senke det noe igjen naturlig nok. Men spørsmålet er jo liksom å starte med slik medisinering i min alder pga grunn av noe som tydeligvis jeg er arvelig belastet med (pappa har også det slik).

Som du nevner vil ulike typer antiøstrogen begrense vannet da disse er vanndrivende i seg selv. Mange går jo her med en misoppfatning av at det er konverteringen av testosteron til østrogen som er problemet og at østrogenet er den store synderen - det er jo overhode ikke hele forklaring selv om det er en viktig brikke av det. Og når man da kartlegger problemene slik vi gjør nå så kan man jo spørre seg selv hva som egentlig er lurt ? Klart, det mest lure er jo å holde seg unna, men for teorien sin del vil nå min påstand være at østrogen utelukkende absolutt ikke er av det vonde. Så lenge man holder seg unna å få "pupper" da selvfølgelig, men det kan jo igjen begrenes av andre ting igjen.

Moralen med det innlegget var kanskje at det ene medfører det andre. Å forstyrre noe av kroppens egen balanse medfører en rekke ting for å prøve å begrense noe annet som igjen.....

HITman har absolutt et poeng i at det har ulemper å holde på vann, men noen fordeler det jo også da. Særlig når det er snakk om midlertidig som det er i disse tilfellene. Men som alt annet er jo dette avhengig av mengde.....
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget The Gimp

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 305

  • Drinking milk & eating meat since '78
SV: poenget med denne kategorien er?
« #37 : 08. august 2005, 12:28 »
Da er vi 2.  Grin Naturlig bloddopa pleier jeg å si. Når jeg var underlagt NIF før så vurderte jeg å sjekke hvorvidt jeg trengte å søke om "fritak" (eller hva nå man skal kalle det), men fikk aldri somlet meg til det. Er heller ikke tilhenger av å starte med medisiner allerede nå, så jeg tenkte å prøve meg som blodgiver. Får se hvordan det går.
"Dette er mannen som kappeter med trollet, og gjerne tar en dessert etterpå!"

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: poenget med denne kategorien er?
« #38 : 08. august 2005, 12:30 »
Da er vi 2. Grin Naturlig bloddopa pleier jeg å si. Når jeg var underlagt NIF før så vurderte jeg å sjekke hvorvidt jeg trengte å søke om "fritak" (eller hva nå man skal kalle det), men fikk aldri somlet meg til det. Er heller ikke tilhenger av å starte med medisiner allerede nå, så jeg tenkte å prøve meg som blodgiver. Får se hvordan det går.

Blodgiver er en fin ting, det er bare fordel med. Men jeg får ikke lov nå, av "diverse" grunner som har med samlivet å gjøre.... Grin.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: poenget med denne kategorien er?
« #39 : 08. august 2005, 12:31 »

Selv har jeg høyt nivå fra naturens side (hadde nok blitt nektet å stille i OL Grin) og det er vel en av mine grunner til aldri å tulle med noe orale ting på den fronten der. Uansett har jeg personlig sett på muligheten for bruk av aspirin, som vil senke det noe igjen naturlig nok.

Vil bare utfylle med å si atl acetylsalisylsyre vil hemme dannelsen av tromboxan, men det reduserer ikke blodprosenten. Når det gjelder blodprosent skal en være klar over at alle AAS fører til økt hemoglobininnhold i blodet, og at det i følge enkelte "guruer" på dette finnes et par injiserbare steroider som gjør det temmelig kraftig. Men dette finnes det neppe publiserte studier på.

Moralen er vi vel enige om - dette er ganske kompliserte spørsmål hvor det antakelig er lett å trå feil.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: poenget med denne kategorien er?
« #40 : 08. august 2005, 12:33 »
og at det i følge enkelte "guruer" på dette finnes et par injiserbare steroider som gjør det temmelig kraftig. Men dette finnes det neppe publiserte studier på.

De studiene finnes muligens ikke, men det er jo bare å få tak i en som tester seg regelmessig så kan han bekrefte det med en gang. Og det er nok tilfelle det, og ingen myte. Men en av grunnen til at spesielt et av de stoffene ikke er spesielt studert, er jo fordi det opprinnelig ikke var ment for mennesker da.....
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget The Gimp

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 305

  • Drinking milk & eating meat since '78
SV: poenget med denne kategorien er?
« #41 : 08. august 2005, 12:38 »
Blodgiver er en fin ting, det er bare fordel med. Men jeg får ikke lov nå, av "diverse" grunner som har med samlivet å gjøre.... Grin.

Nei, du må vel vente en stund med det Grin Man må jo legge litt bånd på seg på den fronten, men jeg har bare godt av å lære litt selvdisiplin når det kommer til akkurat det Wink
"Dette er mannen som kappeter med trollet, og gjerne tar en dessert etterpå!"

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: poenget med denne kategorien er?
« #42 : 08. august 2005, 13:55 »
Kan du ikke gi blod for det da?

Nope. Man kan ikke ha byttet partner de siste 6 månedene tror jeg det er. Og dermed røyk den muligheten.....
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: poenget med denne kategorien er?
« #43 : 08. august 2005, 14:57 »
Blodgiver er en fin ting, det er bare fordel med. Men jeg får ikke lov nå, av "diverse" grunner som har med samlivet å gjøre.... Grin.

Kjønnssykdom?
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: poenget med denne kategorien er?
« #44 : 08. august 2005, 14:58 »
Kjønnssykdom?

Nope. Man kan ikke ha byttet partner de siste 6 månedene tror jeg det er. Og dermed røyk den muligheten.....

Lønner seg å lese hele tråden.... Wink

Men nei, jeg er helt frisk jeg. I hvert fall når jeg sjekket meg sist så da er jeg vel det nå også. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!