Skrevet av Emne: Why old men need testosterone  (Lest 4359 ganger)

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
Why old men need testosterone
« : 13. august 2005, 16:20 »
J Endocrinol Invest. 2005;28(3 Suppl):8-13. Related Articles, Links

Mechanisms of ensemble failure of the male gonadal axis in aging.

Veldhuis JD, Keenan DM, Iranmanesh A.

Endocrine Research Unit, Department of Internal Medicine, Mayo School of Graduate Medical Education, General Clinical Research Center, Mayo Clinic, Rochester, MN 55905, USA. veldhuis.johannes@mayo.edu

The systemic availability of testosterone (Te) falls by 35-50% after the sixth decade of life in healthy men. Intercurrent illness, trauma, surgery, stress, weight loss, diverse medications and institutionalization reduce Te concentrations further. Impoverishment of anabolic drive probably contributes to physical frailty and diminished quality of life in older individuals. However, the fundamental mechanisms that mediate hypoandrogenemia in the aging male remain unknown. Recent clinical experiments offer new clues to the mechanistic bases of Te depletion in older men. In particular, the following attributes mark aging-related Te withdrawal: (a) high-frequency and low-amplitude LH pulses; (b) disorderly LH-release patterns, consistent with feedback disruption; (c) normal or heightened LH secretion following single or repeated GnRH stimuli; (d) reduced Te secretory-burst mass with normal basal Te secretion; and (e) impaired Leydig-cell Te production in response to secreted LH pulses (stimulated by flutamide, tamoxifen, GnRH or anastrozole) and infused (recombinant human) LH pulses. The foregoing interconnected findings allow us to frame the integrative postulate that androgen deprivation in the older male reflects multisite failure in the GnRH-LH-testosterone axis. The most proximate locus of impairment is not yet known.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Why old men need testosterone
« #1 : 13. august 2005, 16:21 »
J Endocrinol Invest. 2005;28(3 Suppl):56-64. Related Articles, Links

Androgens and body composition in the aging male.

Moretti C, Frajese GV, Guccione L, Wannenes F, De Martino MU, Fabbri A, Frajese G.

Unit of Endocrinology, University of Roma Tor Vergata, AFaR Fatebenefratelli Hospital San Giovanni Calibita, Isola Tiberina, Italy. moretti@med.unitoma2.it

The relevant age-related changes in male body composition are mainly related to the progressive decrease in the level of circulating anabolic hormones, among which testosterone (T) is rather important. Its decline, between the ages of 35 and 75, is associated to a loss of muscle mass and fibers number, a doubling of fat mass and a decrease in bone mineral density by 0.3% per yr after age 35; thus the relationship between age-related changes in body composition and T bioactivity reflects an important endocrine aspect of the aging male. The assessment of human body composition and in particular the evaluation of fat tissue and its distribution, is currently standardized by the use of dual-energy x-ray absorpiometry (DXA). In the present paper we review the mechanisms through which testosterone may inhibit adipogenesis, restore the myogenic programme enhancing the protein turnover at muscle level and maintain bone mineral density in elderly men.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Why old men need testosterone
« #2 : 13. august 2005, 16:27 »
Jeppjeppjeppjepp

Denne er interessant.

1: Biochem Biophys Res Commun 2002 Sep 6;296(5):1051-7

Testosterone up-regulates scavenger receptor BI and stimulates cholesterol efflux from macrophages.

Langer C, Gansz B, Goepfert C, Engel T, Uehara Y, von Dehn G, Jansen H, Assmann G, von Eckardstein A.

Institut fur Arterioskleroseforschung an der Universitat Munster, Domagkstrasse 3, D-48149, Munster, Germany.

By lowering high density lipoprotein (HDL) cholesterol, testosterone contributes to the gender difference in HDL cholesterol and has been accused to be pro-atherogenic. The mechanism by which testosterone influences HDL cholesterol is little understood. We therefore investigated the effect of testosterone on the gene expression of apolipoprotein A-I (apoA-I), hepatic lipase (HL), scavenger receptor B1 (SR-BI), and the ATP binding cassette transporter A1 (ABCA1), all of which are important regulators of HDL metabolism. In both cultivated HepG2 hepatocytes and primary human monocyte-derived macrophages, testosterone led to a dose-dependent up-regulation of SR-BI, which was assessed on both the mRNA and the protein levels. As a functional consequence, we observed an increased HDL(3)-induced cholesterol efflux from macrophages. At supraphysiological dosages, testosterone also increased the expression of HL in HepG2 cells. Testosterone had no effect on the expression of apoA-I in HepG2 cells and ABCA1 in either HepG2 cells or macrophages. These data suggest that testosterone, despite lowering HDL cholesterol, intensifies reverse cholesterol transport and thereby exerts an anti-atherogenic rather than a pro-atherogenic effect.

PMID: 12207878 [PubMed - indexed for MEDLINE]

I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Why old men need testosterone
« #3 : 14. august 2005, 13:36 »
Ja, den siste studien er veldig interessant. Hypotesen om reverse cholesterol transport er berørt i flere studier, og for meg virker det som om den er i ferd med å få økt støtte. Vil tro at en av bivirkningene av hormonbehandling for menn i denne aldersgruppen som blir særlig interessant er hvordan HRT påvirker blodtrykk. Her ser det ut for meg som om publiserte studier indikerer ulike resultat, men et studie viste ganske signifikant økning i systolisk blodtrykk, så dette bør det nok gjøres flere studier på.

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Why old men need testosterone
« #4 : 15. august 2005, 13:13 »
Har du begynt å vurdere om dette er en relevant problemstilling for deg? Smiley
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Why old men need testosterone
« #5 : 15. august 2005, 13:35 »
Nei, egentlig ikke. Som du vet har jeg hatt litt hjerteproblemer (selv om jeg var mye heldigere og dette var mindre dramatisk enn det jeg ble fortalt da dette skjedde). Derfor vil jeg ikke eksperimentere med dette på egenhånd  Wink Per i dag jeg godt fornøyd med testosteron-nivået mitt (har målt det fire ganger siste halvår), så problemstillingen er ikke aktuell ennå.

Når det er sagt skal det sies at jeg i dag vet mye mer om denne problematikken enn jeg gjorde for bare 6-7 måneder siden. Den forskningen som gjøres på HRT og sammenhengen mellom endokrine forhold og hjerte- karsykdom er mildt sagt interessant! Jeg tror sosiale/kulturelle dogmer og dopingproblematikken vil utgjøre formidable hindre for mer utstrakt bruk av HRT som terapi også for menn (kvinner får jo dette i langt større grad enn menn i dag, såvidt jeg kan se). Kommer til å avvente mer forskning på dette, og om mitt eget test-nivå skulle bli veldig lavt når jeg blir eldre, skal jeg absolutt drøfte det med lege.
Som nevnt tror jeg kontroll av blodtrykk kanskje er den vanskeligste variabelen hva gjelder hormonbehandling hos menn, men hvor stort problemet er vet jeg ikke.

Dette ble navlebeskuende, men siden du spurte...


Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Why old men need testosterone
« #6 : 15. august 2005, 13:41 »
Det som bekymrer meg er  at jeg allerede har mistet 0,6% av mineraltettheten i beina mine - tror sannelig jeg må begynne å vurdere å rote litt i skuffen  :Smiley


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Why old men need testosterone
« #7 : 15. august 2005, 13:44 »
Nei, egentlig ikke. Som du vet har jeg hatt litt hjerteproblemer (selv om jeg var mye heldigere og dette var mindre dramatisk enn det jeg ble fortalt da dette skjedde). Derfor vil jeg ikke eksperimentere med dette på egenhånd Wink Per i dag jeg godt fornøyd med testosteron-nivået mitt (har målt det fire ganger siste halvår), så problemstillingen er ikke aktuell ennå.

Når det er sagt skal det sies at jeg i dag vet mye mer om denne problematikken enn jeg gjorde for bare 6-7 måneder siden. Den forskningen som gjøres på HRT og sammenhengen mellom endokrine forhold og hjerte- karsykdom er mildt sagt interessant! Jeg tror sosiale/kulturelle dogmer og dopingproblematikken vil utgjøre formidable hindre for mer utstrakt bruk av HRT som terapi også for menn (kvinner får jo dette i langt større grad enn menn i dag, såvidt jeg kan se). Kommer til å avvente mer forskning på dette, og om mitt eget test-nivå skulle bli veldig lavt når jeg blir eldre, skal jeg absolutt drøfte det med lege.
Som nevnt tror jeg kontroll av blodtrykk kanskje er den vanskeligste variabelen hva gjelder hormonbehandling hos menn, men hvor stort problemet er vet jeg ikke.

Dette ble navlebeskuende, men siden du spurte...



Hva slags mengder test er det de benytter den type terapier foresten? Antar at det er minimale mengder sammenlignet med det enkelte tester ut på egen hånd.

Er jo veldig mange som bedriver såkalt "bridging" mellom syklusene med lave doser, men selv de har jo mange av de "negative" effektene til stede liksom.


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Why old men need testosterone
« #8 : 15. august 2005, 13:49 »
Er jo veldig mange som bedriver såkalt "bridging" mellom syklusene med lave doser, men selv de har jo mange av de "negative" effektene til stede liksom.

Du må  huske på at en "bridge" gjerne består av 3-4 ganger normalen (MINST), en dose som er mer enn god nok til å sende ballene dine på ferie. For en bygger av god størrelse så må han jo ha en bridge med gode doser for å i det hele tatt holde på hva han har bygd opp.

Den skled litt ut, men uansett.... dosene som normalt sett gis i slike sammenhenger er ganske så lave, men ikke ille lave. Det er ikke unormalt med en tilførsel på 250-500 mg hver 14 dag med et langt ester i denne sammenhengen så vidt meg bekjent. Mulig man har avvik fra dette. Men regner man på det, så er det jo ikke så mye heller. Man snakker jo da om i snitt 17-35 mg hver dag (snittet ut ved langvarig bruk), og det er jo i øvre sjikt av normalen.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Why old men need testosterone
« #9 : 15. august 2005, 13:52 »
Hva slags mengder test er det de benytter den type terapier foresten? Antar at det er minimale mengder sammenlignet med det enkelte tester ut på egen hånd.

Er jo veldig mange som bedriver såkalt "bridging" mellom syklusene med lave doser, men selv de har jo mange av de "negative" effektene til stede liksom.

Det siste vet jeg ikke, men en studie konkluderte vel med at det beste forholdet mellom virkning-bivirkning for menn med et reelt problem pga lavt testosteron-nivå var på 125 mgram per uke. Sikkert omdiskutert dette også.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Why old men need testosterone
« #10 : 15. august 2005, 13:53 »
Du må  huske på at en "bridge" gjerne består av 3-4 ganger normalen (MINST), en dose som er mer enn god nok til å sende ballene dine på ferie. For en bygger av god størrelse så må han jo ha en bridge med gode doser for å i det hele tatt holde på hva han har bygd opp.

Den skled litt ut, men uansett.... dosene som normalt sett gis i slike sammenhenger er ganske så lave, men ikke ille lave. Det er ikke unormalt med en tilførsel på 250-500 mg hver 14 dag med et langt ester i denne sammenhengen så vidt meg bekjent. Mulig man har avvik fra dette. Men regner man på det, så er det jo ikke så mye heller. Man snakker jo da om i snitt 17-35 mg hver dag (snittet ut ved langvarig bruk), og det er jo i øvre sjikt av normalen.

Vel, ballene er vel borte lenge før bridgingen kommer i gang for de gutta akkurat dette gjelder. 250 i uka er jo uansett en vanlig bridgevariant for byggere (selv de store), men selv det må jo være relativt sett mye sammenlignet med det naturlige vil jeg tro - det var i grunn det jeg mente.


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Why old men need testosterone
« #11 : 15. august 2005, 13:56 »
Det siste vet jeg ikke, men en studie konkluderte vel med at det beste forholdet mellom virkning-bivirkning for menn med et reelt problem pga lavt testosteron-nivå var på 125 mgram per uke. Sikkert omdiskutert dette også.

OK, men det var i grunn mer enn jeg trodde. Problemet med såpass lave doser er vel at en selv ved treige estere muligens vil komme veldig lavt mot slutten av uka, slik at det må inntas hyppigere.
Missunner i allefall ikke de som må ty til denne metoden - og ber til de gudene jeg ikke tror på om at jeg slipper det sjøl......


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Why old men need testosterone
« #12 : 15. august 2005, 14:02 »
OK, men det var i grunn mer enn jeg trodde. Problemet med såpass lave doser er vel at en selv ved treige estere muligens vil komme veldig lavt mot slutten av uka, slik at det må inntas hyppigere.
Missunner i allefall ikke de som må ty til denne metoden - og ber til de gudene jeg ikke tror på om at jeg slipper det sjøl......

Ja, det kan du si. Vil tippe at det vil bli gjort mye mer forskning på dette, og ikke minst at legemiddelindustrien vil finne nye måter å bruke dette på. "plaster" og en form for krem er vel allerede i bruk? På denne måten kan man slippe IM injeksjoner hos lege. Hvor effektivt dette er har jeg ingen anelse om.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Why old men need testosterone
« #13 : 15. august 2005, 14:03 »
Missunner i allefall ikke de som må ty til denne metoden - og ber til de gudene jeg ikke tror på om at jeg slipper det sjøl......

Mulig jeg ikke henger med, men hva er problemet med å bli utsatt for det egentlig ? Greit nok at det ikke er noen ønskesituasjon, men det er da verre ting å rammes av når en blir gammel mener jeg.....
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Why old men need testosterone
« #14 : 15. august 2005, 14:13 »
Mulig jeg ikke henger med, men hva er problemet med å bli utsatt for det egentlig ? Greit nok at det ikke er noen ønskesituasjon, men det er da verre ting å rammes av når en blir gammel mener jeg.....

Joa - jeg har bare en sånn greie mht sprøyter......



Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!