Skrevet av Emne: Hvorfor jenter bør trene med vekter  (Lest 8188 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Hvorfor jenter bør trene med vekter
« : 01. september 2005, 21:46 »
Diskuter denne artikkelen på forumet:
En artikkel om jenter og vekttrening - er det virkelig nødvendig? Jeg har ikke problemer med å se motargumentene. De samme prinsippene som gjelder for gutter som trener gjelder selvsagt for jenter som trener. Hei - der kom allerede poenget!



Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Marianne

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 683
  • Honnør: 112
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 683

SV: Hvorfor jenter bør trene med vekter
« #1 : 01. september 2005, 21:50 »
JA, det er nødvendig!!
Enig med deg på alle punkter, 25årstrening!

Bra artikkel!

Marianne, hekta!
Personlig trener & kostholdsveileder ved Family Sports Club , Fredrikstad

Og stolt eier av "Butikken for deg som trener":
ej-shop.no
Gasp, Better Bodies, Danlab nutrition, Nutrisport, All American, EFX, Best Body Nutrition

Blogg: Mariannekroghbjerke.blogspot.com

Utlogget Hiawatha

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 40

SV: Hvorfor jenter bør trene med vekter
« #2 : 02. september 2005, 08:55 »
Hei!
Aldri skrevet her inne, men er inne og snikleser hver dag:)

Synes artikkelen hørtes veldig fornuftig ut, og det er denne modellen jeg (tror) jeg følger når jeg nå begynte å trene for ... en .. uke siden;) Spinner litt i tillegg.

Nå håper jeg ikke  jeg blir tatt for å spørre unødig, for skal innrømme at jeg har lest overalt på dette forumet, men det skrives at frivekter er det beste, ikke maskiner. Jeg er ennå ikke blitt superglad i knebøy, men derimot ben-press-maskinen liker jeg kjempegodt! Synes den virkelig tar på lår og rompe (et område jeg har som første pri, om det er lov å si det..)! Er knebøy veldig mye mer effektivt?

Er forresten jente, 27 år, tidligere trening ballett, deretter aerobic.

Blir kanskje litt avsporingen fra trådens opprinnelse, send meg gjerne en PM om det ikke ønskes diskutert her!

tusen takk..

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Hvorfor jenter bør trene med vekter
« #3 : 02. september 2005, 10:31 »
Tusen takk for tilbakemeldingene!
Ingenting er bedre enn at du kommer med spørsmål Hiawatha!

Mange maskiner kan være svært bra for styrketrening, og trening i slike maskiner er selvsagt 100 ganger bedre enn ingen styrketrening. Benpressmaskinen er også en maskin som aktiverer lår og rompe veldig godt. Likevel vil jeg nok si at knebøy er enda bedre. Om du har trent i benpressmaskin noen måneder, vil jeg absolutt anbefale å prøve knebøy! Fordelen med knebøy er:
-den gir ikke samme mulighet for skade i nedre del av rygg som benpressmaskiner på sikt KAN gi
-en enda større del av kroppens muskler tas i bruk
-knebøy gir en fantastisk belastning på forside lår og gluteus
-som i benpress kan knebøy kjøres med litt forskjellige fotstillinger-om man kjører med bred fotstilling (power-squats), vil man også trene innsiden av lårene.
-riktig utført knebøy gir sterkere korsrygg og meget god balanseevne
-knebøy har en meget interessant tilleggseffekt utover det at den aktiverer svært mye muskelmasse, selv om vi ikke vet helt hvorfor. Den ser ut til å gi en kortvarig økning i anabole (muskeloppbyggende) hormoner i kroppen som henger nøye sammen med økning i muskelmasse.

Så alt i alt synes jeg du skal prøve knebøy når du har trent benpress i noen måneder. Det kan være en fordel å starte med svært lett belastning slik at du lærer riktig teknikk, få gjerne noen til å hjelpe deg. Jeg har selv "hjulpet" noen jenter til å skifte til knebøy, og etter noen uker sitter teknikken. De har aldri skiftet ut knebøy når de først har begynt: til det er effekten av knebøy for stor. For lår og gluteus er dette den beste av alle øvelser.

Utlogget Hiawatha

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 40

SV: Hvorfor jenter bør trene med vekter
« #4 : 02. september 2005, 10:35 »
Takk for svar! Der lærte jeg masse mer også!!  Cheesy

Kommer til å kjøre benpress en stund slik du skriver, og deretter skal jeg skaffe meg hjelp til "opplæring" i knebøy. Ble overbevist her nå ja 2thumbsup

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
SV: Hvorfor jenter bør trene med vekter
« #5 : 02. september 2005, 13:03 »
Bra artikkel Smiley
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget EndrePendre

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 734
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 734

  • Kickback or die!
SV: Hvorfor jenter bør trene med vekter
« #6 : 02. september 2005, 17:31 »
Flott artikkel. Smiley

Vil bare påpeke en ørliten feil, adressen til Amazon skal være amazon.co.uk, ikke amazon .uk. Wink

Utlogget Hammer

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 837
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 837

  • Det er mange veier til Rom
SV: Hvorfor jenter bør trene med vekter
« #7 : 02. september 2005, 17:56 »
Bra artikkel:)

Trening i forhold til beinhelse er utrolig viktig for jenter/kvinner. Grunnen til at jeg skriver jenter er at PMB(peak bone mass) nås tidlig i 20 årene og det er aktiviteten frem til dette punktet som avgjør mangden benmasse. Faktisk er det aktivitet før eller tidlig i begynnende menstruasjon som gir best resultat. Med aktivitet er det også viktig å presisere at det må være vektbærende (som styrke) og at aktiviteter som sykling og svømming ikke er utslagsgivende i forhold til benmasse. For kvinner er styrketrening glimrende for å minske tap av benmasse.

mvh Hammer
Sleggekaster på mosjonsnivå Smiley
28 år
85 kg
Oslo

Utlogget Ponine

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 34

SV: Hvorfor jenter bør trene med vekter
« #8 : 04. september 2005, 20:06 »
Tusen takk for flott artikkel!!!!  2thumbsup
Skulle bare ønske jeg fikk naboen til å skjønne det som står der, men det er klin umulig desverre. Så da får heller bare jeg lese, lære, kose meg med at jeg har rett samt redde alle de som naboen min prøver å fortelle at jenter ikke skal trene vekter  :Smiley

Utlogget ouch

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 608
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 608

  • What i lack in skill i make upp fore in will
SV: Hvorfor jenter bør trene med vekter
« #9 : 04. september 2005, 20:10 »
har alltid lurt på hvorfro det er så lite styrke trening blant damer, altså er det ikke noe sånt som at det er i snitt halvparten så sterke i overkroppen som menn i forhold  til vekta.

og er det ikke nettop derfor at de BØR trene styrke, virkere jo som om styrketrening  egentlig er mye viktigere for damer enn menn.

he said he was god, i said lord your in the wrong place tonight

Utlogget AKBS

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 071
  • Honnør: 123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 071

  • Team Strongman Roy Holte
SV: Hvorfor jenter bør trene med vekter
« #10 : 04. september 2005, 20:24 »
Meget bra artikkel. Desverre er det alt for få som kommer til å lese den.
Dvs. de som burde lese den er ikke her på forumet. De sitter i sofaen og eter potetgull og har fibrositt eller noe.
Strongwoman

Vinner av
Norges sterkeste kvinne 2004, 2005 og 2006

Ønske
nr. 1: Løfte Mullah Krekar over hodet !!
nr. 2: Kaste dartpiler på lille Brynjars hode, tralalala !!

Sponset av kampsportsenter.com

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

SV: Hvorfor jenter bør trene med vekter
« #11 : 04. september 2005, 20:26 »
her på senteret jeg trener er det faktisk flere damer som trener med vekter.....
Smiley

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Hvorfor jenter bør trene med vekter
« #12 : 04. september 2005, 21:06 »
PMB(peak bone mass) nås tidlig i 20 årene og det er aktiviteten frem til dette punktet som avgjør mangden benmasse.

En tidligere utrent kvinne som begynner med seriøs vekttrening som 30-åring vil kunne nå PMB som 35-40-åring. Progressiv vekttrening vil kunne øke beinmassen i alle aldre, så det er aldri for seint, selv om man bør begynne veeeeldig forsiktig hvis beinskjørheten først er etablert.  Smiley

Skulle bare ønske jeg fikk naboen til å skjønne det som står der, men det er klin umulig desverre. Så da får heller bare jeg lese, lære, kose meg med at jeg har rett samt redde alle de som naboen min prøver å fortelle at jenter ikke skal trene vekter :Smiley

Hvilke argumenter bruker naboen din når hun forteller andre jenter at de ikke bør trene med vekter? Eller kanskje hun ikke bruker argumenter, men bare plaprer..?  Wink

Dvs. de som burde lese den er ikke her på forumet. De sitter i sofaen og eter potetgull og har fibrositt eller noe.

Hehe, ja dessverre.  Undecided

Meget bra artikkel!  2thumbsup

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Ponine

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 34

SV: Hvorfor jenter bør trene med vekter
« #13 : 04. september 2005, 22:48 »

Hvilke argumenter bruker naboen din når hun forteller andre jenter at de ikke bør trene med vekter? Eller kanskje hun ikke bruker argumenter, men bare plaprer..?  Wink

Ho har så mange fikse idèer om trening at det er skremmende....vi diskuterer så busta fyker men ingenting vil inn i skallen på henne. Det skremmende er at alt ho "kan" har ho lært på et treningssenter (som kun er for jenter selvsagt). Jeg skrev en tråd om henne en gang, mener du har vært inne og svart i den. Holdt nesten på å skrive vår diskusjon på fredag i den, men er redd jeg drar det for langt......

Utlogget Cheeky Monkey

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 612
  • Honnør: 242
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 612

SV: Hvorfor jenter bør trene med vekter
« #14 : 04. september 2005, 22:56 »
Ho har så mange fikse idèer om trening at det er skremmende....vi diskuterer så busta fyker men ingenting vil inn i skallen på henne. Det skremmende er at alt ho "kan" har ho lært på et treningssenter (som kun er for jenter selvsagt). Jeg skrev en tråd om henne en gang, mener du har vært inne og svart i den. Holdt nesten på å skrive vår diskusjon på fredag i den, men er redd jeg drar det for langt......


vet du hva jeg tror jeg husker den diskusjonen! Var det hun som mente at man ikke skal spise tre timer før og tre timer etter trening? Var det sånn at hun hang på et annent forum og hvilket? Fikk lyst til å diskutere litt heftig....hehe
Medlem av Foreningen for å Bevare kvinner som liker at Menn ser ut som Menn!

TGG
Drammen CK Utforgruppa (in spe)
Syklende syklist til sykkel

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!