Skrevet av Emne: DYREBESKYTTELSEN I HORDALAND  (Lest 1241 ganger)

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

DYREBESKYTTELSEN I HORDALAND
« : 24. september 2005, 12:19 »
Som de mange her sikkert har fått med seg er jeg en ekte dyreelsker - en av de tingene som gjør meg mest sint er når jeg hører om folk som er slemme med dyr eller ikke lenger gidder å ta vare på kjæledyrene eller kommer på de mest innhumane måtene å bli kvitt "avdankede" kjæledyr. En av hjertesakene mine er derfor dyrebeskyttelse.
Det er mange tragiske dyreskjebner der ute, men heldigvis så finnes det mennesker rundt omkring som gjør alt de kan for å redusere/ rette opp i alle de problemene og smertene endel idiotiske mennesker har påfrørt skjønne uskyldige husdyr.
De menneskene som påfører disse kjæledyrene så mye smrete burde, satt på spissen, vært skutt - eller iallefall fått smake noe av sin egen medisin, men det går dessverre ikke an å gjøre ting på den måten.

Det er så utrolig mange tragiske skjebner der ute som sagt, og jeg kunne ramset opp i evigheter, men skal prøve å begrense meg  med noen eksempler;

For noen dager siden plukket politiet opp en katt i fløyfjellstunnellen. Ingen katter går inn i en tunnel fullt av biler som suser forbi i rasende fart, så denne katten var nok bevisst dumpet der inne, for den hadde et stort sår på haken og hadde ikke lenger klør.

En annen søt liten pusejente som jeg fikk kose litt med  i går, ble plukket opp fra et sted der den hadde blitt skambanket.

På nettsidene til dyrebeskyttelsen har de bildeutstilling av alle kattene som trenger et hjem. Deriblant to kattungekull som begge har blitt funnet dumpet i gjennlukkede bossekker og som da heldigvis er blitt reddet fra en pinefull og langsom kvelningsdød! Hallo !? - hva slags mennesker gjør noe sånnt da?!

Heldigvis heldigvis finnes det som sagt mennesker som kjemper en tapper kamp for å få gjort noe med dette skammelige og stadig økende problemet.
En av dem er en utrolig skjønn og tøff dame, ved navn Inger Johanne Graff, hun står på dag og natt for de hjemmløse, misshandlede eller ville kattene i Bergen. Hun har for tiden 14 katter hjemme hos seg som hun har reddet fra diverse skjebner rundt omkring og som hun leter etter nye hjem for. I mange tilfeller har hun betalt både for kastrering/ sterilisering og hiv- tesiting av katter av egen lomme.  Hun  har sammen med gode medhjelpere ( for de finnes heldigvis - men jeg kjenner hun best) klart å finne rundt 40 katter et permanenthjem de siste ukene. De gjør med andre ord en helt fantastisk jobb!
Og både trenger og fortjener all den hjelp de kan få!

Min mor har stillt opp som fosterhjem for to nydelige puser - lillepus og lillegutt- for øyeblikket, selv om hun har 6 katter fra før Smiley
 Men Ikke alle kan være fosterhjem for katter eller andre dyr - spesiellt ikke for 14 stk Wink, eller har mulighet  til å ta til seg et dyr på permanent basis /( jeg skulle gjerne gjort begge deler!),  MEN ALLE KAN GJØRE NOE for å hjelpe.

Jeg vil derfor oppfordre alle  til å  melde seg inn i sin nærmeste  dyrebeskyttelsesorganisasjon. Det koster ikke spesiellt mye å gi et lite bidrag til denne kampen.

I dyrebeskyttelsen Hordaland er prisene følgende per år:
Hovedmedlem: kr 250,-    Familiemedlem: kr 200,-    Ungdom: kr 200,-   
Barnemedlem: kr 100,-  (<- fin mulighet for de som har barn å lære dem at også dyr har en verdi og bør bli tatt vare på Smiley )

Her er tre linker som de som vil hjelpe kan se nærmere på:

 http://www.dyrebeskyttelsenhordaland.org/?regmedlem

http://www.dyrebeskyttelsen.no/publikum/medlemskap.shtml

http://dyrenett.no/no/

Og jeg VET at det er mange flotte mennesker som bryr seg om dyrene våre og som har en stor giverglede når noen trenger hjelp. Det fikk jeg iallefall inntrykk av under tsunamiulykken i Asia. Og har man råd til å bidra med 1000- vis av kroner til en slik sak, så har man råd til å bidra med 250kr for å bedre levevilkårene til kjæledyrene i Norges langstrakte land også Wink

Så sett i kang - slå et slag for dyrene våre og meld dere inn i en dyrebeskyttelsesorganisasjon NÅ!

Mvh

Mystique

PS!- Hvis noen velger å være fosterhjem for en katt , bidrar iallefall hordaland dyrebeskyttelse med for og f.eks dosand til dyrene så man får ingen ekstrautgifter ved å stille opp som fosterhjem.
Når det gjelder å ta til seg en katt på permanent basis, koster det litt -en pris for kattunger, en for voksne ( husker ikke prisene), men dette er av to grunner:
1. For å dekke inn noe av kostnadene de har ved å sterilisere/ kastrer og hiv-teste kattene de gir fra seg.
2. For å han noe forsikring om at de som faktisk tar til seg en katt, faktisk er oppriktig i sitt valg ( må man betale for noe bryr man seg gjerne litt mer)

Og en siste oppfordring til dere som allerrede har katt: Vær så snill og ta dere bryet med å få dem sterilisert/ kastrert. Det er nok av katter der ute som trenger et hjem - "uhellskull" som lett kunne vært unngått bidrar ikke til å løse problemet!

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: DYREBESKYTTELSEN I HORDALAND
« #1 : 26. september 2005, 19:41 »
Man skal virkelig høre mye rart før ørene faller av !

I dag da mamma var borte hos dyrlegen for å hente den ene fosterhjempusen etter sterilisering, så kom det en ungdom inn med en nydelig katt på ca 1/2 år. Og den skulle avlives - grunnen? Jo, den tisset inne. Shocked Og det var grunn god nok til å avlive katten?! Huh :Smiley Huh For en idiot! Han ble spurt om han hadde prøvd å kontakte dyrebeskyttelsen for omplassering, men det hadde han da altså ikke giddet å gjøre.

Det er bare helt ufattelig hvilke utrolig dumme unnskyldninger folk kommer opp med for å avlive helt friske dyr som de ikke tør innrømme de er gått lei av! furious

Hvorfor, hvorfor går de til anskaffelse av dyr i utgangspunktet da, hvis det skal så lite til før de går lei og vil kvitte seg med dem?! woot what

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: DYREBESKYTTELSEN I HORDALAND
« #2 : 26. september 2005, 21:02 »

Hvorfor, hvorfor går de til anskaffelse av dyr i utgangspunktet da, hvis det skal så lite til før de går lei og vil kvitte seg med dem?! woot what

Det er forbrukersamfunnets mentalitet. Dessverre fører dette til at mange ser på dyr som "leketøy". Vi har selv tatt imot en ekstra hund som tidligere eiere ikke lenger kunne ha, så nå har vi to stk.
Ja, jeg kunne fortalt mange historier med avliving av hunder. Folk som synes det er "kult" å kjøpe seg hund av en spesiell rase, uten at de har peiling på hva det krever. Dessverre er hunden ofte ødelagt før de innser dette, og dyret går til avliving (når det er sagt; mange hundeeiere omplasserer hunden sin med god grunn!).

I det siste har jeg kommet i befatning med endel saker i jobbsammenheng og i forbindelse med et verv jeg har, og de styrker oppfatningen min om at ego-trenden i samfunnet nå er blitt skremmende. At en navlebeskuende materialisme har festet seg i dette selvtilfredse folket er jo også godt dokumentert i kvantitative studier. Riktignok er jeg selv liberal, men jeg blir kvalm av holdningene til en stadig større andel av voksne mennesker i godt betalte jobber.

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: DYREBESKYTTELSEN I HORDALAND
« #3 : 27. september 2005, 02:13 »
Ja, det er nok vel så mange tragiske hundeskjebner rundt  omkring. Har gjerne fokusert litt mye på katter, men det er katter jeg kjenner best til og kan mest om.   Men uansett hvilket dyr det gjelder - skal folk ha dyr så får de ta vare på de også!

Ikke så lenge siden jeg kontaktet  dyrebeskyttelsen pga at sønnen til naboen lot de to rotweilerne sine stå innelåst i bilen sin ( uten vinduer åpne også) i minst et halvt døgn. Politiet ble tilkalt, de kom snakket til ham, ga ham et klapp på skulderen  - sikkert et fy fy dette må ikke gjennta seg. Så dro de igjen...mannen fikk beholde hundene han.
Han burde sikkert aldri ha hatt hund i utgangspunkete - for de to hundene der er veldig aggressive og de blir neppe bedre av å bli sperret inne!

Trist trist - men da er det en trøøst og kjempeflott at det tross alt finnes flere som deg 25 åt, som tar imot  og prøver å gi et ekstra dyr et verdig liv!

Så snart jeg kan skal jeg gjøre det samme! Cheesy

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!